2016-05-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Begreppsmässigt klargörande, men artikeln är från 2005 - har inte teknikutvecklingen betydelse ? 4G är väl helt utbyggt t ex ?

För all del. Men det verkar som att man redan då nått en noggrannhet som begränsas av naturlagarna. Vem vill driva teknikutvecklingen på detta område?(Snabbare processorer i bastationerna och vässade algoritmer.)Det finns redan ett parallellt system i form av GPS. Filosoferar lite bara.
2016-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker h*n ger intryck av att försöka trolla på ett avancerat, likväl som beklagligt vis.
Jag ser ingen fakta presenterad alls. Bara ett gäng påståenden utan grund, faktiskt.

Förhörsfrågor om telefoner, nummer och var telefoner ligger kvar i bostaden, sker i förhör 13/6 sid.1444 med Nerijus.
Det är på intet vis förmätet att anta att NOA härefter försökt pejla?
Därefter är det precis sopblankt i vidareutveckling om hans mobiltelefoner.
Med resonemanget att Nerijus telefon då ska ha befunnit sig vid caféet, kan man lika gärna konstatera att polisen inte använder sig av denna uppgift. Man vill ju inte ha för mycket besvärande på Nerijus, eller vad?

Nu kan inte jag bevisa motsatsen med faktaunderlag heller, men eftersom detta verkar vuxit, ämnar jag återkomma lite längre fram med korrekt info.

Sid.19 / 2015.06.08

Anledning att Felix52 inte utvecklar det bättre är att en mast inte ger mer än vad polisen redovisat.

Mast-karta:
http://imgur.com/KX8hrCg
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning
Masten i Furuskogen är en 3G-mast med ytterst tveksam räckvidd norrut, och området café/lada täcks av Medelplana-masten.
Det är dock inte omöjligt att en överlappning (ping) skulle ha skett om Lisa´s telefon förflyttats söderut mot Furuskogs-masten, men detta verkar alltså inte skett utifrån fu-uppgifter.

Resten får var och en klura ut själva tills vidare.
Utan att uttala mig om halten i Felix52:s uppgifter: OM modern teknik gör det möjligt att mäta avstånd med hygglig precision och OM man antar (viktigt), att LH:s mobil befunnit sig på gångavstånd från fiket, så skulle mätningar från en enda mast ändå indikera en zon i form av ett cirkelbågsformat band, där hennes telefon med viss sannolikhet befunnit sig vid en viss tidpunkt. OM aktuell teknik medger åtminstone 10m-precision och OM man antar att ladkomplexet är brottsscenen, så vore det kanske av visst intresse att finna mobilen vid liv men nerkopplad närmare förrummet än brunnen. Samma kan sägas om NB:s mobil förstås (kanske redan utrett om han haft den med sig, som jag glömt ?) Mycket OM här och en ren teknikvy...... Helt avgörande är naturligtvis trovärdiga uppgifter om vad olika nätaktörer är tillåtna och i stånd till, framförallt vad som verkligen gjorts.
2016-05-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tycker h*n ger intryck av att försöka trolla på ett avancerat, likväl som beklagligt vis.
Jag ser ingen fakta presenterad alls. Bara ett gäng påståenden utan grund, faktiskt.

Förhörsfrågor om telefoner, nummer och var telefoner ligger kvar i bostaden, sker i förhör 13/6 sid.1444 med Nerijus.
Det är på intet vis förmätet att anta att NOA härefter försökt pejla?
Därefter är det precis sopblankt i vidareutveckling om hans mobiltelefoner.
Med resonemanget att Nerijus telefon då ska ha befunnit sig vid caféet, kan man lika gärna konstatera att polisen inte använder sig av denna uppgift. Man vill ju inte ha för mycket besvärande på Nerijus, eller vad?

Nu kan inte jag bevisa motsatsen med faktaunderlag heller, men eftersom detta verkar vuxit, ämnar jag återkomma lite längre fram med korrekt info.

Sid.19 / 2015.06.08

Anledning att Felix52 inte utvecklar det bättre är att en mast inte ger mer än vad polisen redovisat.

Mast-karta:
http://imgur.com/KX8hrCg
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning
Masten i Furuskogen är en gammal 3G-mast med ytterst tveksam räckvidd norrut, och området café/lada täcks av Medelplana-masten.
Det är dock inte omöjligt att en överlappning (ping) skulle ha skett om Lisa´s telefon förflyttats söderut mot Furuskogs-masten, men detta verkar alltså inte skett utifrån fu-uppgifter.

Lars Johansson uppger att mobilpejling inte gett ett smack, vilket av ovanstående att döma förefaller vara helt sant.

Resten får var och en klura ut själva tills vidare.

Jag kanske är naiv och lättlurad...

Ang. fetat. och mobilmasterna som markeras i bilden du länkat.
Enligt FUP sid. 29 verkar uppkoppling skett mot två master på västra sidan om Kinneviken.
Sms 18:22 mast NV om Blomberg
Samtal 18:26 mast SV om Blomberg.
Därav tidig uppgift att mobilen rört sig söderut?
Var framgår det att det är masterna du hänvisar till som gäller?

Nu verkar det ju vara fyra master som teoretiskt kan täcka in caféområdet?
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 16:52.
2016-05-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja många rökridåer blir det ...
Nerijus hittade handsken först och var avklädd när han skypade, fråga hans mamma säger han...

Det senare påståendet tror jag dock på
Varför han säger så om att han redan var avklädd är väl ändå ett intressant påstående, hur jag än vrider och vänder på det får jag ingen rimlig klang i att hans mamma ska kunna verifiera att han var avklädd.

Däremot förstår jag hans vilja att framstå som hemma sedan länge.

Fråga är varför ingen kontaktat mamma och frågat hur var det, var han avklädd eller inte när han pratade med henne.
Trotts nu spelar ingen roll...
Även om datatrafik visar att det var samtal 19:35-19:51, åk påstod att vittnena såg honnom köra bil samma tid.
Och domarna köpte detta.
Även om mamma skulle bekräfta att hon pratade med NB denna tid, verkar att ingen ska lita på henne.
2016-05-01, 17:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Enligt FUP sid. 29 verkar uppkoppling skett mot två master på västra sidan om Kinneviken.

Kinnekulle och området däromkring är ju känsligt ur försvarssynpunkt. Naturligtvis bör Försvaret ha en egen mast i området som inte går att hitta på en karta av gemene man. NOA samarbetar med FRA. Hur skulle det se ut om fienden kunde hitta varenda mast i Sverige? Obs! En lekmans funderingar..., är väl bäst att jag tillägger.
2016-05-01, 17:08
Medlem
Citat:

Ni brottas fortfarande med dessa master.
De som redovisas i FUP är Telias master. Sedan finns Tele2, 3G och Comviq som också har master i området.

När det görs en total masttömning töms samtliga dataenheter från alla master oavsett ägare.
2016-05-01, 17:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
De som redovisas i FUP är Telias master. Sedan finns Tele2, 3G och Comviq som också har master i området.

När det görs en total masttömning töms samtliga dataenheter från alla master oavsett ägare.

Mycket intressant det du skriver och skrev förut. Men varför finns inget redovisat i FUP.?

Hade Nerijus telefonen med sig?
2016-05-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kinnekulle och området däromkring är ju känsligt ur försvarssynpunkt. Naturligtvis bör Försvaret ha en egen mast i området som inte går att hitta på en karta av gemene man. NOA samarbetar med FRA. Hur skulle det se ut om fienden kunde hitta varenda mast i Sverige? Obs! En lekmans funderingar..., är väl bäst att jag tillägger.

Att det finns ett militärt telenät är ingen hemlighet i sig. Det är ett nät som de flesta hoppas slippa använda. Det är till för att kommunikationerna ska fungera även i ett krigsläge där det vanliga telenätet är utslaget.

Innan kriget kommer är det vanliga nätet som gäller.
2016-05-01, 17:25
Medlem
Citat:

Med andra ord talar du inte om en total masttömning gjord av Telia utan av någon som har tillgång till data från samtliga operatörers dataenheter...?
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 17:30.
2016-05-01, 17:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Att det finns ett militärt telenät är ingen hemlighet i sig. Det är ett nät som de flesta hoppas slippa använda. Det är till för att kommunikationerna ska fungera även i ett krigsläge där det vanliga telenätet är utslaget.

Innan kriget kommer är det vanliga nätet som gäller.
Tack, jag känner mig genast tryggare.
2016-05-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mycket intressant det du skriver och skrev förut. Men varför finns inget redovisat i FUP.?

Hade Nerijus telefonen med sig?

Det enda som framkommer är IMEI-nummret. Vilken operatör eller vem som stär som ägare har jag oftast ingen aning om. Även om jag visste, skulle jag inte våga svara på detta då jag ogärna vill dela cell mad NB.
2016-05-01, 17:46
Medlem
Citat:
Med andra ord talar du inte om en total masttömning gjord av Telia utan av någon som har tillgång till data från samtliga operatörers dataenheter...?

Helt rätt. Detta eftersom Lisa hade ett abonnemang från ett Teliabolag. Hade hon haft Comviq hade det dessa som lämnat ut uppgifterna.

Tanken var att hennes telefon skulle spåras upp och då även henne men av kända anledningar sket det sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in