2016-05-01, 14:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Hur kan det vara svårt att förstå att det är skillnad på en pappa som är volvoanställd och en som jobbar inom en hemlig organisation inom försvaret?

Det spekuleras ju dessutom friskt i vad NBs mor har för roll i hans motiv.

Är du fortfarande kvar i den här tråden. Jaså vad är det för skillnad i det här fallet? Det spelar ingen roll vad pappan arbetar med, det har inget med mordet att göra. Han kan lika gärna vara astronaut, totalt ointressant då det är ett sexuellt motiv bakom mordet utfört av Nerijus - alltså ingen hämnd auktion från talibaner, som har med pappans arbete att göra.
2016-05-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
På samma sätt som Telia och gamla Televerket är/var en del av totalförsvaret ingår Telias digitala och analoga nät som en del av FTN.
Telias uppdrag är att utveckla, underhålla och administrera sin del av FTN och det publika nätet.
Även abonnemang för FMTM's egna användare administreras alltså via Telia och kan disponeras som hemligt eller känt nummer kanske beroende på användarens status inom FMTM.

Intressant och i givande i den här diskussionen tycker jag har varit att en mobil tydligen kan pejlas in inom en meter även från en enskild mast och då får man väl anta att även riktningen kan mätas lika noggrant samt att ingen triangulering behövs.

Beröm till Felix52 som vågar komma med fakta i den här svammeltråden.

Ok. Halvvägs är jag med dig, men förstår inte riktigt var du vill komma.

Menar du att trots att SHs tjänstemobil är ett abonnemang med ordinärt mobilnummer, som uppges i klartext i FUP och enligt PTS söktjänst är registrerat hos operatören TeliaSonera kan det vara så att hans mobil är en del av FTN, att samtal/sms med LH gått via FTN och att det därmed ligger något i deckarteorierna kring detta?

https://www.fmv.se/sv/Verksamhet/Lednings--och-informationssystem/xx/
Citat:
Stora delar av Försvarsmaktens behov av telekommunikation tillgodoses främst med publika (kommersiella) telenät. De publika näten uppfyller dock inte alla militära krav. FTN är därför uppbyggt som ett komplement till de publika näten.

Menar du att jag har misstagit mig som senaste dygnet envist hävdat att SHs mobil är en helt vanlig tjänstemobil i det kommersiella nätet, ägd av försvarsmakten och med abonnemang hos operatören telia?
(Vilket även Felix52 bekräftade i ett inlägg
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad)

Ja, det intressanta i diskussionen är absolut Felix52s sakliga inlägg om mobilens position och rörelser under aktuell tid.
(Okunniga tyckares tjat blir mest snurrig utfyllnad och OT...)
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 14:53.
2016-05-01, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och detta får vi förhålla oss till som ett faktum – vilket också understryks av att AJ berättat detta tidigt i utredningen men sedan verkar ha velat tona ned det hela. – Enligt AJ hade han aldrig sett NB så nervös. – Så visst är det klart att intresset för lastaren ur NB:s synvinkel skulle kunna sägas befinna sig på en exceptionellt hög nivå.

Sedan kommer då följdfrågorna: Varför var lastaren ett så känsligt kapitel för NB?

Vad kan han rimligen inom känt tidsfönster ha hunnit utföra med hjälp av lastaren (förutom det som till synes hänt inne i mjölkrummet)? – Vad hade han tidigare under em använt lastaren till (då han vid 14.30.-tiden setts köra den)? – Eller var detta en annan lastare med en annan förare, dvs en ren tillfällighet som råkar sammanfalla med NB:s ängsliga förhållningssätt till lastaren?

Tiden 14.30 stämmer inte med varken AB:s eller IB:s vittnesutsagor. Vid denna tid ska NB inte ha hunnit lämna bostaden. – Det gäller då att granska dessa utsagor lite närmare varpå vi finner:

IB var hemma kl. 14.00 och väckte då NB. AB såg NB kl. 14.00 (och fick dessförinnan en skymt av en sängklädesknöl i sängen). AB vet inte när NB åker i väg men förstår vid 16-tiden att han åkt. Och om inte annat så förstår han det när NB efter ett tag kommer tillbaka och stoppar in sina kläder i tvättmaskinen. IB och NB har en konversation på ryska och ”halvlitauska” som AB inte begriper. Klockan är nu runt 16.40. Man ska alltså observera att AB:s iakttagelser inte utesluter att NB är ute på egna aktiviteter 14.15 – 16.

Betr. IB kan vi närmast helt bortse från vad hon säger sig ha sett resp. hört. Hon skulle aldrig ”komma ihåg” att NB tvättat två gånger denna söndag. Hur som helst säger hon sig efter sitt besök hos fru J ha lagt sig på soffan. Hon säger sig också ha skypat med sin mor – vilket visat sig inte stämma.

En annan intressant sak som IB säger i ett av de tidiga förhören är att hon inte vet om bilen använts efter besöket hos Handlar´n på söndagskvällen. Hon tillägger här att NB ibland glömmer att låsa bilen (underförstått att någon kan ha ”lånat” NB:s bil). Och i samma förhör ”låg” de till kl. 16, dvs hon vet inte vad NB gjort 14-16. – Efter 17.30 ska hon och NB ha kollat på film på datorn, och NB hållit sig hemma hela tiden.

En bestämd slutsats kan dras: IB är beredd att ljuga NB ut ur en problematisk situation, och hon gör det på ett på samma gång förslaget som genomskinligt sätt. På påståendet att NB:s bil varit synlig 19.30-20.00 svarar hon att hon satt och spelade League of Angels och var koncentrerad på spelet.

Varför hade NB inte sett till att ställa in lastaren i det gamla bränneriet igen där den enligt LÅ alltid skulle stå när den inte användes?

Hypotetiskt kan man tänka sig följande: NB har använt lastaren till skyffling av grus och jord (skopan för otymplig och ej avsedd för grävning), ev. kombinerat med manuell grävning (därav hans jordiga, dammiga uppenbarelse). – Vad var det då han höll på att skyffla så tidigt på em? – Eller var han bara ute och provkörde? – Använde han maskinen för att slippa skylta med sin bil? Hämtade han grus eller annat material för att transportera detta till ladugårdsområdet? – Var det meningen att lastaren skulle lyfta ned LH i en av de djupare gödselbrunnarna?

Förberedde han en grav till LH? Och tvingades han överge slutfasen av sitt projekt när GJ körde förbi?

AJ:s iakttagelse av nervositeten hos NB, en vittnesiakttagelse att lastaren 20.20 stått utanför ladans vänstra bakre öppning med teleskopdelen vänd in mot ladan, AB:s berättelse om vad NB gjort tidigt på måndagsmorgonen, IB:s två tvättar mm, gör att ”traktorn med gafflar” synes ha haft en roll att spela i händelsekedjan.
Ja många rökridåer blir det ...
Nerijus hittade handsken först och var avklädd när han skypade, fråga hans mamma säger han...

Citat:
samtal till din mamma via skype 19:35 och då har du precis kommit hem, enligt Irina
och Aivares. Och det här paret har sett dig på väg till bostaden i ungefär samma tid.
När jag pratade med mamma så att säga jag var redan avklädd och legade i säng en viss tid.

Mmm det är ingen annan än du själv som uppger de uppgifterna.
Äh fråga min mamma hur hon såg mig då, jag pratade redan avklädd.

Mmm äh … vi har ju pratat med Irina och äh Aivares om detta noggrant. Du kan veta
vi behöver ju inte gå i diskussion vad andra säger utan så här har de sagt, men jag
hörde att du också nu säger att du var avklädd vilket du inte heller har sagt tidigare. Äh
så här ser vittnesuppgifter ut kring äh … äh som motsäger att det du själv säger att du
var hemma äh jag ska gå igenom en del teknisk bevisning också, som också motsäger att
du var hemma vid den här tiden. Äh om vi börjar i ladan så har vi lite bilder här. Det
här är ju den stora porten som fotograferat från kan man säga kafésidan eller vägen
sidan och äh går man in genom den här porten så kommer man in och ser äh den här
byggnationen som gjordes där äh och det är ju i anslutning till den här brunnen och det
grävarbetet här som man då an … först anträffar en handske som är Lisas och det är ju
enligt din egen uppgift din bror som hittar den även om det är andra personer som
sedan gör polisen varse om den här handsken.
Det var jag som hittade först

Ja.
… den inte bror.
Det senare påståendet tror jag dock på
Varför han säger så om att han redan var avklädd är väl ändå ett intressant påstående, hur jag än vrider och vänder på det får jag ingen rimlig klang i att hans mamma ska kunna verifiera att han var avklädd.

Däremot förstår jag hans vilja att framstå som hemma sedan länge.
2016-05-01, 14:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent

Menar du att trots att SHs tjänstemobil är ett abonnemang med ordinärt mobilnummer, som uppges i klartext i FUP och enligt PTS söktjänst är registrerat hos operatören TeliaSonera kan det vara så att hans mobil är en del av FTN, att samtal/sms med LH gått via FTN och att det därmed ligger något i deckarteorierna kring detta?

Menar du att jag har misstagit mig som senaste dygnet envist hävdat att SHs mobil är en helt vanlig tjänstemobil ägd av försvarsmakten med abonnemang hos operatören telia?
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad)

Ja, det intressanta i diskussionen är absolut Felix52s sakliga inlägg om mobilens position och rörelser under aktuell tid.
(Okunniga tyckares inlägg blir mest snurrig utfyllnad...)

Det börjar bli smått ofattbart att Felix52´s "fakta" bygger vidare på detta viset.

Ponera att pejling gett resultat. Ett resultat som är besvärande för Nerijus. Vad skulle detta verktyg vara bra för, om man inte ställer den misstänkte mot resultatet?

Åter igen, utifrån Felix52´s svammel.
Är det ingen som tycker det är märkligt att Nerijus då inte bemötts ang att hans telefon ska ha varit på plats vid aktuell tidpunkt?
Jag kan inte räkna antal fup jag läst där om pejling givit något, så går det givetvis igen i förhörsuppgifter på ett tydligare vis än här.
Här har man bara tagit reda på telefonnummer.

Vidare bekräftar/dementerar polisen om detta utredningsverktyg givit något (utan att för den sakens skulle gå in på detaljer).

Tror ni verkligen polisen skulle hålla det hemligt, eller som i detta fall, ljuga om att Nerijus telefon befunnit sig på plats?
2016-05-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det börjar bli smått ofattbart att Felix52´s "fakta" bygger vidare på detta viset.

Ponera att pejling gett resultat. Ett resultat som är besvärande för Nerijus. Vad skulle detta verktyg vara bra för, om man inte ställer den misstänkte mot resultatet?

Är det ingen som tycker det är märkligt att Nerijus då inte bemötts ang att hans telefon ska ha varit på plats vid aktuell tidpunkt?
Jag kan inte räkna antal fup jag läst där om pejling givit något, så går det givetvis igen i förhörsuppgifter på ett tydligare vis än här.

Vidare bekräftar/dementerar polisen om detta utredningsverktyg givit något (utan att för den sakens skulle gå in på detaljer).

Tror ni verkligen polisen skulle hålla det hemligt, eller som i detta fall, ljuga om att Nerijus telefon befunnit sig på plats?

Visst är det så.
Felix52 ger inte intryck av att svamla eller trolla, och uppgifterna är intressanta, men ingående förklaring till hur så extremt exakt positionering är möjlig att göra i efterhand och framför allt varför uppgifterna inte finns med i utredningen skulle gärna få utvecklas bättre.
Hen påstår att det ännu är för känsligt att gå in på. Jag hoppas det utvecklas bättre så småningom.

Det verkar nästan som att uppgifterna inte ens kommit utredarna till hands (åtminstone inte officiellt och på ett vis som får användas i utredningen..)
Senast redigerad av Prudent 2016-05-01 kl. 15:21.
2016-05-01, 15:41
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Menar du att jag har misstagit mig som senaste dygnet envist hävdat att SHs mobil är en helt vanlig tjänstemobil i det kommersiella nätet, ägd av försvarsmakten och med abonnemang hos operatören telia?

(Okunniga tyckares tjat blir mest snurrig utfyllnad och OT...)

Nej, jag menar inte att du misstagit dig men det är väl ett rimligt antagande att FMTM's användare också har tillgång till FTN-nätet på ett sätt ligger bortom det publika nätets horisont.
2016-05-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Nej, jag menar inte att du misstagit dig men det är väl ett rimligt antagande att FMTM's användare också har tillgång till FTN-nätet på ett sätt ligger bortom det publika nätets horisont.

Absolut, jag förstår att det finns noder som möjliggör samtal från vanliga mobiler in till enheter inom FTN, men det skedde knappast när pappan kommunicerade med dotterns halebop-abonnemang...

Nu har väl pappans mobilabonnemang dragits nog i långbänk och bör få lämna plats för intressantare ämnen.
2016-05-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det är lite märkligt, först för vi höra hur man kan pejla en
mobil på i stort sett metern när.
Men sen när det ska omsättas i praktiken då blir det för känsligt.

Å just där tappade han mig, när det är ett sådant beteende så brukar det
nästan alltid vara skitprat.
Det tror jag att det är här också, ända tills motsatsen bevisas.
2016-05-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag hittade den här:

http://emits.sso.esa.int/emits-doc/1-5200-RD24-Mobile-positioning-using-wireless-networks.pdf

Förutom en magnifik lista med referenser för vidare studier av ämnet reder de ut några begrepp som AOA: Om stationens antenn är sektionerad får man antagligen en första grov indikation om riktning.
TOA: Det är detta som ger upphov till cirklar. Två cirklar = två tänkbara skärningspunkter (använd uteslutningsmetoden, troligen inte implementerat i kod) Mer än två korsande cirklar så har man ringat in sändaren. Utan exakt kunskap om när signalen sänts (hur kan man veta det?) blir man hänvisad till
TDOA: Här blir det istället hyperbler som korsar varandra. Sämre noggrannhet än TOA dock.
Hur noggrant man kan bestämma avstånd begränsas av mobilstationens processorhastighet. Med 1 GHz processor borde den teoretiska gränsen gå vid ungefär 1/3 meter.
Håller med om det du skriver om byggnader. Särskilt sådana med plåttak.
Begreppsmässigt klargörande, men artikeln är från 2005 - har inte teknikutvecklingen betydelse ? 4G är väl helt utbyggt t ex ?
2016-05-01, 16:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Förutom i deckarnas värld, så verkar det i allra högsta grad förekomma i "Faktaallergikernas" värld.

När man inte kan förstå vilka stenar man bör lyfta på för att uppnå en korrekt juridisk process, utan inbillar sig att alla stenar på planeten absolut måste lyftas på, då kanske man ska ägna åt något annat istället. Standup-comedy kanske..?

Ser fram emot ett snart uttalande av HD avseende PT-rekordhållaren BH:s pappersbunt med det urvattnade innehållet. Fungerar sannolikt fullt ut som nattlektyr, istället för bruk av sömntabletter, för behövande.
Det är tufft nu för faktaallergikerna.
Tiden rinner snart ut, alla stenar har redan lyfts och hur man än vrider och vänder på sanningen så står där en ensam skyldig mördare kvar. Nedräkningen är på gång, därav denna frustration.

HD måste ha tyckt att överklagan var tämligen urvattnad, oproffessionell och komiskt abstrakt.
Vad var meningen med den liksom? Skulle de av nyfikenhet vilja höra vad NB kanske hade på hjärtat, dvs vad han kanske kunde berätta om vad han eventuellt varit med om. Om han nu kanske kunde gå med på att säga att han var där och städade.
Tur för Hurtig att de slipper bli synade.

Nerijus har ju aldrig sett Lisa....

Kom att tänka på när Brandtler förhörde NB i tingsrätten:

TB: "Efter att jag då hört när du svarat på frågor från din försvarare så kan jag då se två olika teorier. Ena teorin är då att dom här litauerna skulle då ha dödat en fullkomligt oskyldig flicka, Lisa Holm, sen så plantera plantera bevis för att man skulle skylla på dig, men ..
NB: Jag vill inte skylla på någon.
TB: Varför lyfter du fram det här med hotet då?
NB: Eftersom jag fick frågan och svarade på det - allt vad jag visste.
TB: Okej. Den andra teorin är att det skulle vara din bror som skulle ha gjort detta. Tror du det eller vet du det eller har du bara fått fråga om det också?
NB: Jag vet inte och jag vill inte tro det. Jag vet inte det, absolut inte.
TB: Är det inte dina egna tankegångar att det skulle vara din bror?
NB: "NEJ".
2016-05-01, 16:04
Medlem
Citat:
Absolut, jag förstår att det finns noder som möjliggör samtal från vanliga mobiler in till enheter inom FTN, men det skedde knappast när pappan kommunicerade med dotterns halebop-abonnemang...

Nu har väl pappans mobilabonnemang dragits nog i långbänk och bör få lämna plats för intressantare ämnen.

Han kan ha en mobil med dubbla abonnemang.

Nu vet jag inte om det gör någon skillnad för er som diskuterar saken.
2016-05-01, 16:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Visst är det så.
Felix52 ger inte intryck av att svamla eller trolla, och uppgifterna är intressanta, men ingående förklaring till hur så extremt exakt positionering är möjlig att göra i efterhand och framför allt varför uppgifterna inte finns med i utredningen skulle gärna få utvecklas bättre.
Hen påstår att det ännu är för känsligt att gå in på. Jag hoppas det utvecklas bättre så småningom.

Det verkar nästan som att uppgifterna inte ens kommit utredarna till hands (åtminstone inte officiellt och på ett vis som får användas i utredningen..)

Jag tycker h*n ger intryck av att försöka trolla på ett avancerat, likväl som beklagligt vis.
Jag ser ingen fakta presenterad alls. Bara ett gäng påståenden utan grund, faktiskt.

Förhörsfrågor om telefoner, nummer och var telefoner ligger kvar i bostaden, sker i förhör 13/6 sid.1444 med Nerijus.
Det är på intet vis förmätet att anta att NOA härefter försökt pejla?
Därefter är det precis sopblankt i vidareutveckling om hans mobiltelefoner.
Med resonemanget att Nerijus telefon då ska ha befunnit sig vid caféet, kan man lika gärna konstatera att polisen inte använder sig av denna uppgift. Man vill ju inte ha för mycket besvärande på Nerijus, eller vad?

Nu kan inte jag bevisa motsatsen med faktaunderlag heller, men eftersom detta verkar vuxit, ämnar jag återkomma lite längre fram med korrekt info.

Sid.19 / 2015.06.08
Citat:
Åklagarbeslut ang. Tillstånd till hemlig övervakning av elektronisk kommunikation fattat. Begäran om positionering av mobiltelefon skickad till NOA kl. 08.10
Svar från NOA kom kl. 09.10
Sista uppgifter från telefonen var kl. 18.39. Från mast i riktning mot Blombergs säteri.

Anledning att Felix52 inte utvecklar det bättre är att en mast inte ger mer än vad polisen redovisat.

Mast-karta:
http://imgur.com/KX8hrCg
Gul-bas täckning / Grå-bra täckning / Grön-mycket bra täckning
Masten i Furuskogen är en gammal 3G-mast med ytterst tveksam räckvidd norrut, och området café/lada täcks av Medelplana-masten.
Det är dock inte omöjligt att en överlappning (ping) skulle ha skett om Lisa´s telefon förflyttats söderut mot Furuskogs-masten, men detta verkar alltså inte skett utifrån fu-uppgifter.

Lars Johansson uppger att mobilpejling inte gett ett smack, vilket av ovanstående att döma förefaller vara helt sant.

Resten får var och en klura ut själva tills vidare.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-01 kl. 16:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in