2016-04-30, 15:53
Medlem
Devotis avatar
Tjenare!

Är såhär att jag håller på att köra upp, teori är klart men har kuggat 2/3 gånger i rad nu.

Första gången:
Allting gick bra, förutom att jag råkade ha för hög växel vid påfart så jag blev kvar lite längre och blinkade LITE sent en gång, dock så var det INGEN bakom eller någonting. Sa till han vad jag gjorde för fel och har log bara.

Andra gången:
Åker i cirka 45 minuter, kommer på att plånboken ligger i dem andra byxorna... Tänkte fuck, var redan framme så jag frågade om mamma kunde köra dit det medans jag körde, NEJ sa han. Frågade om morfar(han körde mig) kunde på något sätt, NEJ sa han. Frågade om kort gick, NEJ...
Tycker ändå att det är rätt svinigt, liksom varför i helvete kunde han inte ta kortet efter?!??!

Tredje:
Kom ifrån en 70 väg och skulle ut på en 100 väg, Kollar vänster och ser två bilar. En blinkar höger och BÅDA bromsar ned rejält och där av känner jag att det finns mycket tid. Vilket det gjorde.
Jag var uppe i 100, och han var 10-15 meter bakom mig och hade inte ens fått upp farten. Samt det var ingen chans att ens nudda varandra.

Tycker att det är rätt dåligt ändå.. Riktiga skit anledningar.
Samt tredje gången så sa han exakt såhär:
Vi kuggar endast om vi känner att det blir ett farligt läge, men saken är att det var helt tomt. Samt att jag blinkade precis när jag svängde. DET VAR INTE ENS ETT MEDEL FARLIGT LÄGE. Helt SJUKT är det.

Alla tre gångerna har jag kört i Trestad, till alla er som tänker ta där. Försök att hitta något annat ställe, dom är helt och hållet pengar kåta där.
Alla som jag vet som har tagit där har kuggat pga ingen anledning alls, dom säger bara att hen körde inte tillräckligt bra.

OCH.. Vet att det inte går att överklaga ett beslut men andra gången måste väl gå att göra något åt?!?! Det är ändå fittigt..

MVH Sebastian

Edit: Har gått intensiv kurs i Åmål och där hade jag inga problem med att köra, det som hände tredje gången fick jag skäll att jag inte körde. Bullshit!
Samt ska jag ta uppkörning via skolan, så TVINGAR dom en att ta mer lektioner.
En tjej som jag gick med samtidigt fick samma, men hon bokade privat och klarade det på FÖRSTA när dom sa att hon behövde 3-4 mer för hon hade inte vad som krävdes.
Senast redigerad av Devoti 2016-04-30 kl. 15:56.
Citera
2016-04-30, 16:05
Medlem
dreamtools avatar
Det är bara att bita i det sura äpplet och försöka igen även hur tungt det än är.

Blev själv kuggad för att jag körde 3km för fort vid en gåfartsgata, jag höll 10kmh trafikläraren sa max 7... Detta var också privat eftersom min körskola ville att jag skulle ta 10-15 lektioner, fast när vi var ute och körde sa handledaren inget.

Körde upp direkt efter privat och klarade det utan anmärkning.

Edit: Att jämföra med andra är dock väldigt dumt, alla lär sig ju i sin egen takt. Dessutom finns det en tråd här där en körkolehandledare svarar på frågor, han sa att generellt sett har killar enklare att manövrera bilen medan tjejer har lättare med regler (i början)
Senast redigerad av dreamtool 2016-04-30 kl. 16:08.
Citera
2016-04-30, 16:07
Medlem
Devotis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Det är bara att bita i det sura äpplet och försöka igen även hur tungt det än är.

Blev själv kuggad för att jag körde 3km för fort vid en gåfartsgata, jag höll 10kmh trafikläraren sa max 7... Detta var också privat eftersom min körskola ville att jag skulle ta 10-15 lektioner, fast när vi var ute och körde sa handledaren inget.

Körde upp direkt efter privat och klarade det utan anmärkning.

Jodå, men saken är att det är väl ändå lite väl att kugga för den tredje + det med det andra..

och det värsta är att dom flinar, blir så äckligt lack på sånt..
Sedan finns det ingen tid som jag kan ta för att slippa göra teori igen.. Samt missa hela jävla sommaren och ha en dyr bil som bara står och dammar.. Känns meningslöst just nu haha
Citera
2016-04-30, 16:10
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devoti
Jodå, men saken är att det är väl ändå lite väl att kugga för den tredje + det med det andra..

och det värsta är att dom flinar, blir så äckligt lack på sånt..
Sedan finns det ingen tid som jag kan ta för att slippa göra teori igen.. Samt missa hela jävla sommaren och ha en dyr bil som bara står och dammar.. Känns meningslöst just nu haha

Vet inte om någon kan gå i god för dig vid det andra försöket annars är det nog det jag skulle vara som argast för.

I det tredje fallet, finns det ju ändå ett visst riskmoment, tänk dig att personen som låg bakom hade brottom, skiter i att sakta ned och istället tar en omkörning medan bilen framför blinkar in... Då ser han kanske inte dig köra ut och voila... Det är svårt att bedömma en situvation i efterhand, men omöjligt att överklaga.
Citera
2016-04-30, 16:12
Medlem
Devotis avatar
Citat:
Vet inte om någon kan gå i god för dig vid det andra försöket annars är det nog det jag skulle vara som argast för.

I det tredje fallet, finns det ju ändå ett visst riskmoment, tänk dig att personen som låg bakom hade brottom, skiter i att sakta ned och istället tar en omkörning medan bilen framför blinkar in... Då ser han kanske inte dig köra ut och voila... Det är svårt att bedömma en situvation i efterhand, men omöjligt att överklaga.

Så sätt men det var helt omöjligt att han skulle hinna ikapp, Ska försöka ringa och höra hur jag ska gå till väga med den andra saken.
Citera
2016-04-30, 16:16
Medlem
Devotis avatar
Citat:
Så sätt men det var helt omöjligt att han skulle hinna ikapp, Ska försöka ringa och höra hur jag ska gå till väga med den andra saken.

edit: ringde och dom sa att dom ville ha rätt person, men för fan? Mamma hade ju kommit till bilen med kortet, och hade det varit så att det var fel person så hade det varit samma sak som att fel person kommer direkt ungefär.. Förstår ändå inte logiken i det hela.
Citera
2016-04-30, 16:20
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
edit: ringde och dom sa att dom ville ha rätt person, men för fan? Mamma hade ju kommit till bilen med kortet, och hade det varit så att det var fel person så hade det varit samma sak som att fel person kommer direkt ungefär.. Förstår ändå inte logiken i det hela.

Det handlar nog en del om deras policy, att de ska veta vem som sitter där och ha intygande om att personen inte redan har körkort. Så att du kan komma dit med kortet i efterhand är nog inte möjligt, i så fall skulle din chans ha varit om någon kan gå i god för att du verkligen är du... men vet inte om man får göra så riktigt i uppkörningssammanhang
Citera
2016-04-30, 16:23
Medlem
dreamtools avatar
När jag körde upp på mc stod det i mina papper att jag var tvungen att ha med mig senaste giltiga fordonsägarbeviset med typregistreringen. Detta hade jag missat helt och stod där på uppkörningsplatsen och skulle bli nekad uppkörning även fast det står på ramen all information man behöver veta. Uppköraren ringde dock som tur var till någon han kände på trafikverket och väckte honom kl 7 på morgonen, och han kunde knappa in och se att allt stämmde :P
Men så nära och så orolig jag var när jag stod där och ingen svarade förän många signaler gått fram... ofattbart.
Citera
2016-04-30, 17:14
Medlem
Citat:
Det handlar nog en del om deras policy, att de ska veta vem som sitter där och ha intygande om att personen inte redan har körkort. Så att du kan komma dit med kortet i efterhand är nog inte möjligt, i så fall skulle din chans ha varit om någon kan gå i god för att du verkligen är du... men vet inte om man får göra så riktigt i uppkörningssammanhang

Det finns en sådan möjlighet, men man måste ansöka om det minst 2 veckor i förväg. Och det är bara nära släkting som kan intyga, dvs förälder/vårdnadshavare/barn/make(a)/sambo/reggad_partner, och denna måste uppvisa en egen giltig legitimation.

Trafikverket gjorde m.a.o. helt rätt.

V.g. de övriga uppkörningarna så är det samma visa som alltid efter ett underkännande, "jag kuggade bara för att...(infoga bortförklaring här)" helt utan reflektion. Och givetvis det obligatoriska "de är bara ute efter pengar"-argumentet.
Citera
2016-04-30, 17:28
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det finns en sådan möjlighet, men man måste ansöka om det minst 2 veckor i förväg. Och det är bara nära släkting som kan intyga, dvs förälder/vårdnadshavare/barn/make(a)/sambo/reggad_partner, och denna måste uppvisa en egen giltig legitimation.

Trafikverket gjorde m.a.o. helt rätt.

V.g. de övriga uppkörningarna så är det samma visa som alltid efter ett underkännande, "jag kuggade bara för att...(infoga bortförklaring här)" helt utan reflektion. Och givetvis det obligatoriska "de är bara ute efter pengar"-argumentet.

Ahh precis, kan tänka mig att det finns något sånt, kunde inte själv den regeln men bra att det finns andra som har ordentlig koll.

I min uppkörning är det ju bara ett skämt dock, då jag körde på gåfartsgata, vilket är 5-10khm om jag inte minns fel, och jag körde 10, vilket min uppkörningsman tycke var för mycket. Han tycke alltså personligen 7 kmh var mer rätt som maxgräns.
Citera
2016-04-30, 17:32
Medlem
Mau5heads avatar
Citat:
Edit: Har gått intensiv kurs i Åmål och där hade jag inga problem med att köra, det som hände tredje gången fick jag skäll att jag inte körde. Bullshit!
Samt ska jag ta uppkörning via skolan, så TVINGAR dom en att ta mer lektioner.
En tjej som jag gick med samtidigt fick samma, men hon bokade privat och klarade det på FÖRSTA när dom sa att hon behövde 3-4 mer för hon hade inte vad som krävdes.

Vilken trafikskola i Åmål?
Jag och min vän gjorde intensiven på Johans trafikskola, vid två skilda tillfällen.
Där drog dom bort lektioner från oss, då dom ansåg att vi körde såpass bra.
Du verkar leva i en verklighet, ingen annan befinner sig i..
Citera
2016-04-30, 20:51
Medlem
Citat:
I min uppkörning är det ju bara ett skämt dock, då jag körde på gåfartsgata, vilket är 5-10khm om jag inte minns fel, och jag körde 10, vilket min uppkörningsman tycke var för mycket. Han tycke alltså personligen 7 kmh var mer rätt som maxgräns.

7km/h är praxis för vad som är gångfart på ett gångfartsområde, och det är bötesstraff på att köra fortare än så (det finns det dom på nånstans, men jag har ingen källänk). Men visst kan jag hålla med om att det är petigt. Man måste helt enkelt krypköra och slira koppling om man ska köra lagligt. Men det är ju körskolans (eller Trafikverkets) problem när man kör upp med deras fordon

Poängen med gångfartsområde är att det fungerar ungefär som ett enda stort övergångsställe. Som fordonsförare har du väjningsplikt mot alla gående, oavsett vad de hittar på. Om folk tutar på mig när jag går på ett gångfartsområde blir jag ibland obstinat och går ännu mer i mitten så att tuthånglaren blir ännu surare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in