Citat:
Det verkar som du har tillgång till mer information ur mobil-/mastdata än de flesta och kanske är begränsad i hur mycket du kan avslöja på lagligt vis...
Går det se om färden mot ladan påbörjades medan samtalet fortfarande pågick?
Var det pappan eller LH som avslutade samtalet?
Edit. Pejling i realtid kan jag förstå, men hur är det möjligt att positionera så exakt och se förflyttning mot ladan när informationen hämtas i efterhand?
Går det se om färden mot ladan påbörjades medan samtalet fortfarande pågick?
Var det pappan eller LH som avslutade samtalet?
Edit. Pejling i realtid kan jag förstå, men hur är det möjligt att positionera så exakt och se förflyttning mot ladan när informationen hämtas i efterhand?
Citat:
Tack för den informationen!
Du verkar insatt, så då vill jag passa på att ställa lite frågor så kan du svara på det som du kan och vill svara på.
Har själv ingen koll alls på hur mobilspårning fungerar så jag ber om ursäkt om mina frågor är dumma.
Kan man se i tid hur mobilen rört sig? Menar då hur lång tid det tagit in till ladan från fickringningens start och om samtalet till pappan forsatte en bit på vägen eller om det bara var vid parkeringen?
Vilket klockslag var det som mobilen "dog"? Man kan tänka sig att från fickringningen till att mobilen dog då har NB först hunnit prata med LH, lurat henne till ladan och när mobilen dör är hon redan övermannad.
Om man skulle hitta resterna av mobilen, vad är det man eventuellt skulle kunna återskapa då, d.v.s vad kan man få ut av den?
Du verkar insatt, så då vill jag passa på att ställa lite frågor så kan du svara på det som du kan och vill svara på.
Har själv ingen koll alls på hur mobilspårning fungerar så jag ber om ursäkt om mina frågor är dumma.
Kan man se i tid hur mobilen rört sig? Menar då hur lång tid det tagit in till ladan från fickringningens start och om samtalet till pappan forsatte en bit på vägen eller om det bara var vid parkeringen?
Vilket klockslag var det som mobilen "dog"? Man kan tänka sig att från fickringningen till att mobilen dog då har NB först hunnit prata med LH, lurat henne till ladan och när mobilen dör är hon redan övermannad.
Om man skulle hitta resterna av mobilen, vad är det man eventuellt skulle kunna återskapa då, d.v.s vad kan man få ut av den?
Det går alldeles utmärkt att rekonstruera var en mobil befunnit sig. Inte hur lång tid som helst men kommer pejlet igång inom de närmaste dygnen är inget problem.
Som ex. skjutningen i Uddevalla där det utgicks från tid och plats, detta blev avgörande för att gärningsmännen snabbt kunde gripas.
I detta fall har det inte varit något avgörande inslag utan mer en bekräftelse på kända fakta. Både med avseende på plats och hörda personer.
Hela fikets område söktes inledningsvis av och det var ungefär ett trettiotal mobiler som på ett eller annat sätt varit eller passerat området. Samtliga är så vitt jag vet identifierade och flertalet var av ej intresse.
Lisas mobil var lätt att följa eftersom den var känd och identifierad. Synd att den inte var med längre än till ladans tillbyggnad.
Om jag ska gissa något så tror jag att den kan ha gått i golvet i samband att Lisa befanns i detta rum, om hon hängdes eller vad som skedde. Tidsmässigt ,från SMS bakom fiket till hängning i tillbyggnaden, borde vara fullt tillräcklig för att genomföra gärningen.