2016-04-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det verkar som du har tillgång till mer information ur mobil-/mastdata än de flesta och kanske är begränsad i hur mycket du kan avslöja på lagligt vis...

Går det se om färden mot ladan påbörjades medan samtalet fortfarande pågick?
Var det pappan eller LH som avslutade samtalet?

Edit. Pejling i realtid kan jag förstå, men hur är det möjligt att positionera så exakt och se förflyttning mot ladan när informationen hämtas i efterhand?

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack för den informationen!
Du verkar insatt, så då vill jag passa på att ställa lite frågor så kan du svara på det som du kan och vill svara på.
Har själv ingen koll alls på hur mobilspårning fungerar så jag ber om ursäkt om mina frågor är dumma.

Kan man se i tid hur mobilen rört sig? Menar då hur lång tid det tagit in till ladan från fickringningens start och om samtalet till pappan forsatte en bit på vägen eller om det bara var vid parkeringen?

Vilket klockslag var det som mobilen "dog"? Man kan tänka sig att från fickringningen till att mobilen dog då har NB först hunnit prata med LH, lurat henne till ladan och när mobilen dör är hon redan övermannad.

Om man skulle hitta resterna av mobilen, vad är det man eventuellt skulle kunna återskapa då, d.v.s vad kan man få ut av den?

Det går alldeles utmärkt att rekonstruera var en mobil befunnit sig. Inte hur lång tid som helst men kommer pejlet igång inom de närmaste dygnen är inget problem.

Som ex. skjutningen i Uddevalla där det utgicks från tid och plats, detta blev avgörande för att gärningsmännen snabbt kunde gripas.

I detta fall har det inte varit något avgörande inslag utan mer en bekräftelse på kända fakta. Både med avseende på plats och hörda personer.

Hela fikets område söktes inledningsvis av och det var ungefär ett trettiotal mobiler som på ett eller annat sätt varit eller passerat området. Samtliga är så vitt jag vet identifierade och flertalet var av ej intresse.
Lisas mobil var lätt att följa eftersom den var känd och identifierad. Synd att den inte var med längre än till ladans tillbyggnad.
Om jag ska gissa något så tror jag att den kan ha gått i golvet i samband att Lisa befanns i detta rum, om hon hängdes eller vad som skedde. Tidsmässigt ,från SMS bakom fiket till hängning i tillbyggnaden, borde vara fullt tillräcklig för att genomföra gärningen.
2016-04-29, 23:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Att läsa och förstå är inte samma sak.

Och ändå innehåller den en mängd irrelevanta fakta som antingen borde utelämnats eller styrkas / utredas vidare.

En glint att de arbetat förutsättningslöst. Du skämtar? Var finns denna glimt? Är det bilden på LJ med en mängd pärmar och hur de utredde klockan på YouTube?

Poängen med min argumentation kring "slasken" är just att vi inte vet ett skit vad som fins där men det antas friskt till höger och vänster.

Det lär vara? Här antar vi igen. Vi kan leka gissningsleken hela natten, likt de flesta här, men vad är poängen med det?

Jag vet om det. Är det en garanti för att det sker? Nej. Är det en garanti för att en advokat gör det? Nej.

Vet du ens vad ordet betyder? Det är ganska lätt att se var du hör hemma. Det är nästan anmärkningsvärt att du ser något alls så djupt inne i tunneln som du befinner dig.

Minns du att man tog in den som hängdes ut i detta forum? Sedan killen på fyrhjulingen? Diverse skumma skåpbilar i trakten? En Mercedes kombi som hittades dumpad nere i Skara? För att inte tala om Arne?
Vad tror du själv att slaskens fem tusen sidor innehåller?
Det låter ju nästan på dig som att du har bestämt dig att det inte finns någonting utredande alls i dessa pärmar, som vi bara sett pärmryggarna på, men samtidigt reagerar du på att andra tar något för givet? Kan du ens andas i din tunnel?

Glimten vi sett består väl i princip att ett par 14-åriga flickor i Småland fick en påknackning i samband med att Lisa´s Instagram visade aktivitet. Samt att nedräkningsklockans ursprung spårades till Turkiet.

Vem vet, en dag kanske du får reda på hur utredningen gått till, utanför åtalet?
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 23:20.
2016-04-29, 23:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Korrekt. Hon kände personen. Han frågade om hon är är färdigt på jobbet. Hon svarade - det är klart.

Är det den finniga ynglingen som spökar nu igen ?
Hur vet du att hon kände personen ?
Hur vet du att hon svarade på just det ?
2016-04-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men han är ju förhörd i fup, TR och HR.

Vilken sida i FUP?
2016-04-29, 23:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Flyttandet av mopeden och fickringningen finns bara pappas ord som dostolarna har tagit för givet. Kan vi vara säkra på vad han säger?
Jaha, är det offrets pappa som ska misstänkas nu?
Ganska osmakliga ifrågasättanden.
Eller vad är det du vill få fram med ditt inlägg?
Av vilken anledning skulle pappan ljuga?
2016-04-29, 23:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Vilken sida i FUP?

Sid.1341 - 1635
2016-04-29, 23:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Minns du att man tog in den som hängdes ut i detta forum? Sedan killen på fyrhjulingen? Diverse skumma skåpbilar i trakten? En Mercedes kombi som hittades dumpad nere i Skara? För att inte tala om Arne?
Vad tror du själv att slaskens fem tusen sidor innehåller?
Det låter ju nästan på dig som att du har bestämt dig att det inte finns någonting utredande alls i dessa pärmar, som vi bara sett pärmryggarna på, men samtidigt reagerar du på att andra tar något för givet? Kan du ens andas i din tunnel?

Glimten vi sett består väl i princip att ett par 14-åriga flickor i Småland fick en påknackning i samband med att Lisa´s Instagram visade aktivitet. Samt att nedräkningsklockans ursprung spårades till Turkiet.

Vem vet, en dag kanske du får reda på hur utredningen gått till, utanför åtalet?
Du har helt rätt i det du skriver. Bra också att du tar upp exempel på de "alternativa" bottennappen.
Lägg inte ner mer energi på de faktaresistenta, tunnelseende och fördomsfulla.
Syftet är inte att diskutera fallet som du märker.
2016-04-29, 23:34
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Flyttandet av mopeden och fickringningen finns bara pappas ord som dostolarna har tagit för givet. Kan vi vara säkra på vad han säger?

Han är väl den som är mest trovärdig i hela fallet .
Varför i helvete skulle han hitta på något som inte stämmer .
Du kan ju inte jämföra med hur du själv beter dig .
2016-04-29, 23:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Det går alldeles utmärkt att rekonstruera var en mobil befunnit sig. Inte hur lång tid som helst men kommer pejlet igång inom de närmaste dygnen är inget problem.

Som ex. skjutningen i Uddevalla där det utgicks från tid och plats, detta blev avgörande för att gärningsmännen snabbt kunde gripas.

I detta fall har det inte varit något avgörande inslag utan mer en bekräftelse på kända fakta. Både med avseende på plats och hörda personer.

Hela fikets område söktes inledningsvis av och det var ungefär ett trettiotal mobiler som på ett eller annat sätt varit eller passerat området. Samtliga är så vitt jag vet identifierade och flertalet var av ej intresse.
Lisas mobil var lätt att följa eftersom den var känd och identifierad. Synd att den inte var med längre än till ladans tillbyggnad.
Om jag ska gissa något så tror jag att den kan ha gått i golvet i samband att Lisa befanns i detta rum, om hon hängdes eller vad som skedde. Tidsmässigt ,från SMS bakom fiket till hängning i tillbyggnaden, borde vara fullt tillräcklig för att genomföra gärningen.
TACK så mycket för din redogörelse.
Ja, tidsmässigt så funkar det - från sms bakom fiket tills hängning/strypning påbörjas och hon dör. Nerijus såg nog till att mobilen var helt ur bruk innan han fullföljde gärningen, han visste att mobiler kan spåras.
2016-04-29, 23:55
Medlem
Citat:
Jaha, är det offrets pappa som ska misstänkas nu?
Ganska osmakliga ifrågasättanden.
Eller vad är det du vill få fram med ditt inlägg?
Av vilken anledning skulle pappan ljuga?

Nej men jag bara konstaterar att det finns bara hans uppgifter. Då kan man inte vara helt säker på.
2016-04-29, 23:58
Medlem
Citat:
TACK så mycket för din redogörelse.
Ja, tidsmässigt så funkar det - från sms bakom fiket tills hängning/strypning påbörjas och hon dör. Nerijus såg nog till att mobilen var helt ur bruk innan han fullföljde gärningen, han visste att mobiler kan spåras.

Jag vill inte utveckla det närmare men jag tror inte han hade den kunskapen eller ens tänkte på det. Då hade han nog agerat på annat sätt.
Senast redigerad av Felix52 2016-04-30 kl. 00:10.
2016-04-30, 00:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja Nerijus smutsighet den dagen är intressant. Först är det som om han har rullat runt i jorden. Sedan blir den mer och mer vit. Gissar att det var vitt under ett jordigt yttre. Vilket leder mig mot brunnen och något förestående gjutarbete eller något vitt pulver där. Mjölk och slaktrummet förvisso fyllt med dam och skit men vitt?

Nerijus med fruga har dessutom uppgett att de sett en brun bil vid gaveln till kafet / dammen vid kafet, men har någon annan sett den?

Poliserna som frågar runt inledningsvis, letar uppenbart efter en brun bil ...

Vitt damm...hm...gipsskivor...från huset de höll på att renovera i närheten av kopplingsststationen?
Kommer ihåg när min man sågade i sådana och var täckt av just fint vitt damm.
Har ju spekulerats litegrann i tråden var ev plast/säck slutförvarats...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in