Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Stopp lite nu..
SH uttalar ganska genomgående att det handlar om röster (plural)
Att SH säger att det kunde vara två röster förutom Lisas, innebär inte per automatik att man utesluter en röst. Det kan likväl läggas till en röst, om jag ska vara lite obekväm.
Av allt att döma, hörde SH ett sorl. Ett sorl han försökt sortera ut så gott det går.
Vidare kan ju jag berätta att när det gäller: "Förhöret inspelat på ljudfil och skrivs ut som en sammanfattning." så finns det extremt liten chans att nedtecknaren skriver fel form (plural/singular) i den omfattning som gjorts from sid.68-69
Jag håller det högst troligt att det var kollegorna som var intill när fickringningen skett, trots det upplevt framskjutna tidsangivelsen.
Det är nämligen inte vederlagt att kollegorna skildes åt tidigare än kl 18.26, även om många skribenter här uppfattat det som vederlagt.
EDIT
För att utveckla det hela, då det sedan bottnar i att kollegorna omöjligtvis kunnat hinna till bussen om dom var kvar vid kl18.26, samt då det där med bussar, restider hit och dit och stängningstillfälle rabblats på tresiffrigt antal sidor redan.
Västtrafiks avgångstabell från 7/6 2015:
Restid för kollegorna har uppgetts vara 24min från caféet till Skara busstation, och med lite gaspedal hinns 18.45-bussen gott och väl med.
Det skulle mycket väl ha kunnat vara LH och hennes kollegor som SH hörde. – SH är dock endast säker på att han hörde LH prata svenska; i övrigt är han osäker och hörde också hela tiden sin egen röst som ett eko. Till detta kan läggas vad SH redan visste, dvs att LH och hennes kollegor skulle stänga kaféet, men det ska också noteras att varken RR eller LA känt igen att LH vid låsningstillfället skulle ha sagt att något var klart. De försöker av alla krafter att påminna sig detta men kommer bara fram till att de under vissa arbeten ibland brukar säga så. – Vidare är jag införstådd med att kollegorna kunnat hinna med en buss även om de låst kaféet vid en senare tidpunkt än de själva trott.
Man måste därför ta fasta på de tider som är säkra:
18:22:38 ”Nu”
18:26:41 Fickringning
18:XX:XX Pizzamannen passerar kaféet och ser på sin högra sida en man komma ut från ladan. Han beräknar 5 min körtid + 1 min att kortbetala sin förbeställda pizza*
18:31:51 Pizzakvitto K-by
18:39:39 LH:s telefon fortfarande påslagen
*Om hans beräkning stämmer har han sett ref. man 18:25:51
LH:s kollega RR, säger under rättegången i TR att LH mixtrade med sin mobil strax innan de gick ut och låste (här kan hon ha avsänt sitt ”Nu”). RR beräknar att det från denna tidpunkt tog 2-3 min innan hon och LA satt i RR:s bil (18:24-25:38). RR ser att det kommer en blå bil från Västerplana-hållet och man väntar på att den bilen ska passera. I denna blåa bil, en Renault, sitter ett par vittnen som beräknar att de 18.15-18.20 passerar kaféet och då ser såväl RR:s bil som LH vid sin moped. Om LH avsänder sitt ”Nu” först när hon påbörjat sin vandring utmed långsidan, alt. nått fram till sin moped - men innan hon hunnit lägga ned sina saker i förvaringsfacket under sadeln - stämmer dessa Renault-vittnens tidsuppgift bättre. – Men att fickringningen 18:26:41 skulle härröra från låsningen stämmer varken med Renault-vittnena eller pizzamannens iakttagelse av mannen som setts komma ut från ladan.
Sammantaget tyder fickringningen på att LH skickat sms efter c:a 10 m på sin väg mot mopeden: 18:22:38 ”Nu”, RR och LA påbörjat utkörning från parkeringen 18.25:30, LH lagt ned och ordnat med sina saker i förvaringsfacket under mopedsadeln 18.25:30, pizzamannen sett NB komma ut från ladan 18:25.51, NB hunnit över gatan 18:26:15, LH är på väg att i den hårda blåsten sätta på sig sin hjälm 18:26:15, NB nått fram till mopedplatsen 18:26:30, LH anat oråd; fickringning 18:26:41 ”Klart nu?” – ”Ja, det är klart.”, NB attackerat 18:26:56.