2016-04-29, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att opinionsundesökningar i sig har en självsvängningseffekt vilket påverkar respondenternas svar. Ett SD som växer kraftigt lockar till sig nya sympatisörer ett SD som sjunker stöter bort/ bromsar tillväxten av sympatisörer.
Sen finns det verkliga orsaker, som M och allahiansens ovilja att ta makten eller S oförmåga att skaka av sig Mp. Den frustration som det skapar kommer ofelbart leda till att SD tar ny fart under året.

Att vi har flera institut som ligger kraftigt fel kontra din analys ( som känns vederhäftig) visar på ett fulspel vilket tar stöd av mitt första resonemang, SD skall stoppas genom att stödet skall verka sjunka kraftigt.
Menar du alltså, att flera/de flesta OI gick synkroniserat till "angrep" mot SD:s höga siffror, eftersom "framgång föder framgång" och vice versa? Var det alltså organiserat?
2016-04-29, 13:47
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Med att vinna valet, menar du bli största parti eller bli del av en regering?

Blir svårt för övriga att sätta ihop en funktionabel regering om SD får 25% i nästa val. Dem har grova problem redan idag att få ihop det. Och tänk dig då när MP, KD och Liberalerna åker ut vilket dem definitivt kan göra nästa val. Då är det M, C, SD, V, S kvar. Och då kommer M tvingas samarbeta med SD.

S och V kommer ha förlorat all sin makt.
2016-04-29, 15:51
Medlem
Jag skulle bli imponerad om SD får 12-13% nästa val!Inte ofta ett missnöjesparti får så höga siffror 2 val i rad!Om så blir fallet har SD tagit ett stort steg att bli ett riktigt parti!Men vägen dit är lång och Krokig!
2016-04-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Menar du alltså, att flera/de flesta OI gick synkroniserat till "angrep" mot SD:s höga siffror, eftersom "framgång föder framgång" och vice versa? Var det alltså organiserat?

Mm, finns ju inte på kartan. Vore ungefär som om MSM gjort liknande tidigare år. Det är ju helt befängt att anse
Senast redigerad av Djimmie 2016-04-29 kl. 16:28.
2016-04-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Jag skulle bli imponerad om SD får 12-13% nästa val!Inte ofta ett missnöjesparti får så höga siffror 2 val i rad!Om så blir fallet har SD tagit ett stort steg att bli ett riktigt parti!Men vägen dit är lång och Krokig!
Du tror alltså, tvärtom mot de flesta, att SD får för höga siffror i oppinionsundersökningar?
2016-04-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du tror alltså, tvärtom mot de flesta, att SD får för höga siffror i oppinionsundersökningar?
Nja att siffrorna stämmer just nu kan jag köpa!Men att ett missnöjesparti som SD skulle få upp till 25% vid val anser jag som helt orealistiskt!Men vägen till val är lång och krogig och mycket kan hända!Men SD har alltför många personer på helt fel plats!Många lokalpolitiker inom SD gör bort sig fullständigt!
2016-04-29, 17:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nja att siffrorna stämmer just nu kan jag köpa!Men att ett missnöjesparti som SD skulle få upp till 25% vid val anser jag som helt orealistiskt!Men vägen till val är lång och krogig och mycket kan hända!Men SD har alltför många personer på helt fel plats!Många lokalpolitiker inom SD gör bort sig fullständigt!
Men om SD redan nu är så dåliga som du tycker. Men ändå har över 20% i opinionsundersökningarna. Vilka ytterligare fadäser tror du kan halvera siffrorna till nästa val? Åkesson mördar kungen?
2016-04-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men om SD redan nu är så dåliga som du tycker. Men ändå har över 20% i opinionsundersökningarna. Vilka ytterligare fadäser tror du kan halvera siffrorna till nästa val? Åkesson mördar kungen?
Nej händer inget stort tror jag SD får runt 10% nästa val!
2016-04-29, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Mm, finns ju inte på kartan. Vore ungefär som om MSM gjort liknande tidigare år. Det är ju helt befängt att anse
Suck. Exempel på det?
Citat:
Det är nog bättre än att riksdagspolitiker gör bort sig? = MP, Löfven, Wallström, M:s löjliga att slå sig för bröstet för att "M-var-först-på-att-skärpa-mig-pol"

Om Alliansen fortfarande står bakom M:s nuvarande migpol och kommer med något trovärdigt svar på, hur man deporterar 150k-250k som fått avslag år 2018, kan jag köpa, att SD får 18%-25%. Annars kommers SD snarare att landa på 20%-30%
2016-04-29, 18:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej händer inget stort tror jag SD får runt 10% nästa val!
Din logik är lite svår att begripa sig på. SD ligger på närmare 25% idag. Om inget görs överhuvudtaget för att försämra partiets framtoning så spår du en minskning till 10%.

SD har ju, enligt ditt sätt att tänka, uppnått dagens rekordsiffror trots sina dåliga politiker, skandaler & andra brister. Varför skulle dessa dåliga politiker, skandaler & andra brister plötsligt börja få mer negativa konsekvenser framöver, om de inte haft det hittills?

Varför har man i så fall haft en rekorduppgång? Samma dåligheter som lett fram till en rekordartad uppgång skall alltså plötsligt istället ge upphov till ett lika stort ras de kommande åren?

Som sagt, din förklaringsmodell behöver nog finslipas en del.
2016-04-29, 18:19
Medlem
Citat:
Din logik är lite svår att begripa sig på. SD ligger på närmare 25% idag. Om inget görs överhuvudtaget för att försämra partiets framtoning så spår du en minskning till 10%.

SD har ju, enligt ditt sätt att tänka, uppnått dagens rekordsiffror trots sina dåliga politiker, skandaler & andra brister. Varför skulle dessa dåliga politiker, skandaler & andra brister plötsligt börja få mer negativa konsekvenser framöver, om de inte haft det hittills?

Varför har man i så fall haft en rekorduppgång? Samma dåligheter som lett fram till en rekordartad uppgång skall alltså plötsligt istället ge upphov till ett lika stort ras de kommande åren?

Som sagt, din förklaringsmodell behöver nog finslipas en del.

Varför överhuvudtaget tjafsa med någon som uppenbart bara är ute för att trolla? Måste vara bättre att tiga ihjäl fjanten.
2016-04-29, 18:21
Bannlyst
Citat:
Eftersom andra partier skärpt sig?
Från Sahlin och Reinfeldt till Löfven och Batra. Löfven och Batra kan rent av ses som revolutionärer, så dåliga var deras företrädare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in