2016-04-29, 08:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Har det framkommit vilken rutin LH hade vid mopedavfärd?
Hjälm på innan startprocedur eller hjälm på efter mopeden startat och det sista hon gör isittande på mopeden innan avfärd?

Ja, örhänget kan ha lossnat när hjälmen drogs av. Det är inte direkt lätt att dra av hjälmen på någon annan, men absolut möjligt.
Hon har tappat fler örhängen senare förefaller det som så att tappa örhängen vid tumult utan hjälm är fullt möjligt också.

Moderna hjälmar har snabbspänne som absolut låter sig lossas med endast en handskfri hand.
Handsken i jackan hamnade där när jackan drogs av med en handske på.
(Var det höger eller vänster handske som hittades och var LH höger- eller vänsterhänt?)

Lurarna kan väl ha separerats från telefonen när den slogs sönder, men jag saknar på förslag på hur de hamnade på rishögen.

Din Edit talar emot mitt förslag med lurar kring halsen, mrn på något vis har hon ringt pappan, men inte hört honom ropa.

Edit. Säjert inte att du har fel. Det är sund att tespektfull pröva olika infllsvinklar

Det var höger handske som hittades vid brunnen i ladan, men det är oklart om Lisa var höger eller vänsterhänt.
Absolut är det möjligt att hon själv knäppt av sig hjälmen med bara en fri hand, eller rent av krånglat med handskar, men var skulle hon gjort det då (ihop med fickringningen...)?

Ska försöka bygga lite kedja utifrån hur jag tänker...

Om det varit NB som närvarat vid fickringningen (lugnt läge), är det mest troliga att Lisa i så fall knäppt av sig hjälmen vid mopeden, och tagit ur hörlurarna samtidigt som hon "fickringt" sin pappa genom handsfree´n, med lurarna hängande nerför bringan.
Här blir det då i min mening väldigt osannolikt att NB valt att ta med sig hjälmen från moped-platsen, samtidigt som han lämnat andra tillhörigheter vid mopeden.

Om det varit ett lugnt kontaktinitiativ (vägbeskrivning, bärhjälp etc), skulle då Lisa rört sig självmant över vägen med hjälmen på huvudet?
För att vid ladan, ta av sig hjälmen och på denna plats råkat fickringa?
Föga troligt i min mening. I ett sådant läge, borde hon lämnat hjälmen vid mopeden.
Vänsterhandsken i jack-ärmen skvallrar i riktning om att hon vid mopeden/på väg över vägen/intill ladan, troligtvis inte klätt av sig mer, än sin högra handske.

Nerijus misslyckades fatalt dagen innan med ett lugnt tillvägagångssätt. Han var inte tillräckligt övertygande. Kan detta vara en reflektion hos honom, i samband med att Adriana sprang vidare?

Är han modig/dristig nog att med våld ta Lisa från mopeden över vägen, in i ladan?
Med grann-husen intill, och vägen med sin trafikdensitet i två motsatta riktningar?
Vågar han sig på att lita på att han har en sådan 360°-koll, att han vågar överfalla henne bakom caféet?
Det vore i så fall en ganska enorm evolution jämfört mot hur tillvägagångssättet var med Adriana. Henne hade han ju alldeles vid landsvägs-kanten vid infarten till kopplingsstationen.
Det vore väl ett sekund-förlopp att överfalla henne och ta iväg henne till osynlighet, men han gör inte detta alltså. Jag tror inte han är skapt så.
Därmed skulle han osannolikt ställa till med en sådan scen på Söndagen.
2016-04-29, 09:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om det varit NB som närvarat vid fickringningen (lugnt läge), är det mest troliga att Lisa i så fall knäppt av sig hjälmen vid mopeden, och tagit ur hörlurarna samtidigt som hon "fickringt" sin pappa genom handsfree´n, med lurarna hängande nerför bringan.
Här blir det då i min mening väldigt osannolikt att NB valt att ta med sig hjälmen från moped-platsen, samtidigt som han lämnat andra tillhörigheter vid mopeden.
Det finns väl ingen som ens vet om hon hade den på huvudet (vittnesiakttagelser) så varför utgå från det hela tiden? Jag tror knappast hon satt den på sig om hon står och håller på med mobilen in i det sista - snarare att den hänger på armen på samma sätt som de såg henne gå iväg.
Tar han kontakt i det läget så går hon väl med som hon står, möjligen stoppar mobilen i fickan.
2016-04-29, 09:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns väl ingen som ens vet om hon hade den på huvudet (vittnesiakttagelser) så varför utgå från det hela tiden? Jag tror knappast hon satt den på sig om hon står och håller på med mobilen in i det sista - snarare att den hänger på armen på samma sätt som de såg henne gå iväg.
Tar han kontakt i det läget så går hon väl med som hon står, möjligen stoppar mobilen i fickan.
Tänkte precis skriva detsamma. Jag tror inte att hon hunnit sätta på sig hjälmen när Nerijus tar kontakt för hjälmen är det sista hon fixar precis när hon ska åka. Hon har den hängandes på armen - redo att sätta på den när hon är helt klar. När han kommer och avbryter så hänger den fortfarande på armen. Hon blir ju lite överrumplad över att någon pockar på hennes uppmärksamhet just då, just där när hon ska åka hem. Hon bara går som hon är - följer med och har hjälmen hängandes över armen - hon ska ju ändå strax åka hem och det verkar lite bråttom det här hon ska hjälpa AJ:s gästarbetare med.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-29 kl. 09:29.
2016-04-29, 09:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Exakt.
Jag var ironisk och för jag ser ingen mening med att stanna för att dra av en hjälm - om huvudfokus är att få henne till mjölkrummet. Den är svår att få av, det är tidsödande och riskabelt eftersom hon lär skrika av full kraft under tiden.
.. För att sen börja krångla med att tejpa.

Edit.
Jag ser heller inte hur han skulle klara av detta då han lär behöva bägge händerna för att få loss hjälmen? Den dras inte av med en hand, vrider hon på huvudet är det kört. Samtidigt ska han hålla fast henne så hon inte smiter.

Jag tror att du själv tidigare nämnt att han med kniv kan ha hotat henne till stillhet, och det vore väl inte alls orimligt.

Det var blod på insidan hjälmen, vid mun-området, så det är väl heller inte otroligt att han omtöcknat henne med våld innan han dragit av hjälmen.

Citat:

Som sagt, blod i insidan hjälmen kanske talar ett språk?
Det tyder på att hjälmen varit på huvudet vid överfall.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-29 kl. 09:36.
2016-04-29, 09:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tänkte precis skriva detsamma. Jag tror inte att hon hunnit sätta på sig hjälmen när Nerijus tar kontakt för hjälmen är det sista hon fixar precis när hon ska åka. Hon har den hängandes på armen - redo att sätta på den när hon är helt klar. När han kommer och avbryter och hänger den fortfarande på armen. Hon blir ju lite överrumplad över att någon pockar på hennes uppmärksamhet just då, just där när hon ska åka hem.
Jag ser det som att hon går fram till mopeden och sätter i nyckeln och har den fortfarande hängande på armen. Står och kollar på mobilen eller fixar med musik.
Han ber henne om hjälp och hon kanske hon kommer åt uppringningen då hon stoppar ner den i fickan i all hast.
Sen följer hon med direkt ("går som hon står") med hjälmen kvar på armen.

Ja, jag tror hon står i sin egen värld, lite disträ, och blir överrumplad. Hör kanske inte att han kommer (hörlurar, kraftigt blåsväder) och därefter kanske mobilen hanteras i all hast (fickringning av misstag).
Senast redigerad av develi 2016-04-29 kl. 09:38.
2016-04-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hm, vad menar du att "alla" skulle fatta och förstå?
Följande citat, från aftonbladets artikel som GilGrissom82 länkade till, talar sitt tydliga språk.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/asapetersen/article11473534.ab

Både Adam Berkowicz och Niklas Långsökt är värda att få sin kompetens ifrågasatt, tycker jag

Adam Berkowicz, han med det goda ryktet.
Han obducerade Ida Fässberg, hon saknade tänder i halva
överkäken, från framtand och bakåt, likadant i underkäken fast
på motsatta sidan, enligt Adam inget konstigt, det har
i alla fall inte hänt medans hon levde

Har det gått bättre här, joda han lyckades fastställa tidpunkten
för mordet, visserligen med hjälp av åklagaren, men ändå, inte illa

Nu spelade inte det någon roll i det här fallet, som jag ser det.
2016-04-29, 09:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att du själv tidigare nämnt att han med kniv kan ha hotat henne till stillhet, och det vore väl inte alls orimligt.
Det var blod på insidan hjälmen, vid mun-området, så det är väl heller inte otroligt att han omtöcknat henne med våld innan han dragit av hjälmen.
Kniv och behöver två händer att dra av hjälmen? Nej, jag får inte ihop det. Har han knockat henne så behöver han ingen tejp över munnen.
2016-04-29, 09:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Kniv och behöver två händer att dra av hjälmen? Nej, jag får inte ihop det. Har han knockat henne så behöver han ingen tejp över munnen.

Jag menar inte nockad medvetslös. Jag menar att det finns grader av våld som kan få en person omtöcknad/uttröttad.

Se min edit/tilläggs-citering i tidigare inlägg.
2016-04-29, 09:41
Medlem
Citat:

Har för mig att blodet kan ha kommit från en tidigare vurpa.
2016-04-29, 09:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har för mig att blodet kan ha kommit från en tidigare vurpa.

Tror du pappan SH tillåtit döttrarna att använda en hjälm som varit med i en vurpa av det slag att blödning uppstått?
Det tror jag definitivt inte iaf. Alla som pysslar med två-hjulingar vet att en hjälm som varit med om en krash, kan vara dolt sprucken och därmed farlig.
2016-04-29, 09:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Se min edit/tilläggs-citering i tidigare inlägg.
Citat:
Det säger ingenting att den måste ha suttit på huvudet.

Har han sopat till henne kan makroskopisk mängd blod komma in i hjälmen via en fläskläpp (stänk).
Vi vet väl inte ens om det är nytt eller från när hon vurpat tidigare?

Vurpa kan betyda glida med mopeden och ge de skrap som ses. Hon behöver inte ens ha slagit i huvudet/hjälmen men kan lika väl ha bitit sig i läppen.
Senast redigerad av develi 2016-04-29 kl. 09:56.
2016-04-29, 09:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Ingen har sett?
Läs FUP en gång till och räkna hur många vittnnen har sett två killar i bilen som sågs vid aktuella tidspukt 7/6.
När du har läst och räknat kan vi diskutera vidare.
Och glöm inte att 18: 26 när L fickringde hörde L pappa att hon talade med någon och hördes röster ( pluralis ) i bakgrund.
Du säger - finns inga spår?
I detta fallet har struntat att undersöka många föremål och har undersökt bara två bilar.
Brukar du också höra röster, i pluralis? Bara undrar, för du kommer med så underliga påståenden.

Det enda viktiga i din agenda det är misstänkliggöra precis vem/vilka som helst för mordet för att du är så jävla ledsen att de fångade din balt.
Ointressantoch ovidkommande vittnesmål finns i slasken, så du vet.
Det finns INGA spår efter någon okänd gärningsman, INGET DNA från okänd person har hittats.
Innan du slänger ur dig misstankar åt något håll, fundera lite - kan det vara möjligt, rimligt, logiskt och sannolikt? Menar då att du ska fundera lite över hur NB:s DNA hamnat där det hittades om han inte skulle vara skyldig. Menar då också att du ska fundera över de vittnesuppgifter som finns och fundera över om alla dessa är fejk. Menar både de vittnen som sett honom köra t.o.r Martorp och även när AB och IB berättat hur NB strax efter mordet bad om falskt alibi - när alla fortfarande letade efter en LEVANDE flicka.
När du ändå håller på och funderar så tänk på att poliserna som arbetade med fallet också har egna döttrar som de nog inte vill ska bli mördade på samma vis som Lisa, så varför skulle de vara delaktiga i en komplott att sätta dit en "oskyldig" gästarbetare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in