2016-04-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det tror jag och det tror jag att NB har trott hela tiden, därav fiskandet om fickringningen. Det hade varit intressant att låta pappan lyssna genom en mobiltelefon till NB pratande på svenska i dialog med en förhörsledare. Insmuget i dialogen skulle finnas frågor som gärna leder till den typ av svar som pappan tyckt sig ha hört. Pappan skulle sedan fått yttra sig om han känt igen något. Inte för att jag vet värdet av detta, men ett vittnesmål skulle det ju ha varit.

Lite mera utstuderat hade varit om FL hade frågat ut NB om det här. Han kunde ju ha sagt att det fanns inspelningar gjorda som påminde om NB:sröst (om sådana trix är tillåtna). NB:s typiska reaktion hade då varit att förekomma bevis med en bortförklaring. Jag vet inte hur bra denna idé hade varit, men gratis att testa den hade det varit .

Jag tror också att det var NB som SH hörde vid den sk fickringningen. Tror även NB var medveten om det, varför han fiskade efter information från grannen. Han var troligen livrädd att SH skulle känt igen hans röst. Jag tror NB efter så många år i Sverige kunde mer svenska än han lät påskina.

Han är en manipulativ person icke att förglömma.
2016-04-28, 23:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kunde beordra brodern att gå och hämta en grep eller en hammare i ett annat utrymme, det fungerade på Martorp så ledaren NB borde inte ha haft något problem med att få sin bror att gå en sväng så att NB i lugn och ro kunde städa bort handsken.

Att bröderna anlände till ladan tidigare än vanligt den där måndagen handlar sannolikt om att NB inte har kunnat sova på hela natten och eftersom att polisen hälsade på så var NB orolig för hur det såg ut i ladan, han ville kontrollera innan någon annan gjorde det, det är en rimlig förklaring tycker jag.
Han kunde ha gjort en massa saker - men de facto har han inte gjort det och därifrån utgår jag med mina reflektioner.
Hur tänkte NB och varför.
Störd nattsömn fick han vid tre-tiden, absolut, men nervös är han inte enligt frun. Inte förrän ladan spärrats av och de kommer hem vid lunch.
2016-04-28, 23:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror också att det var NB som SH hörde vid den sk fickringningen. Tror även NB var medveten om det, varför han fiskade efter information från grannen. Han var troligen livrädd att SH skulle känt igen hans röst. Jag tror NB efter så många år i Sverige kunde mer svenska än han lät påskina.
Han är en manipulativ person icke att förglömma.
Det är helt weird att spekulera på detta sätt - såtillvida det inte finns en anledning. Dvs att leda in samtalet på telefonen och försöka fiska om nåt läckt fram. Det vore intressant att veta om han väckt frågan till nån mer. Det sägs ju ha varit allmänt snack om försvinnandet men allt framkommer inte via förhör. Speciellt om det inte var uppseendeväckande, nåt sagt i förbifarten som passade sammanhanget.
2016-04-28, 23:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När jag åkt motorcykel har jag tagit av mig hjälmen om jag pratat med nån såtillvida det inte handlat om ett kort stopp och sambon som gapat sig hes för att jag ska höra nåt öht.
... samt plockat ur hörlurar.

... och jag finner det som sagt inte rimligt att kliva runt med en hjälm på huvudet och se ut som en marsmänniska. Därav klarar jag inte av den tesen.

Det vore helt rimligt att förflytta sig med hjälm på huvudet om det handlat om en "akutsituation"?

Grunden ligger i att hon helt säkert har hörlurar i öronen, innanför hjälmen, kopplat till mobilen - när NB tar kontakt.
Eftersom nyckeln satt i tändningslåset och handskarna var på. Eller i vart fall ena.
Eftersom hörlurarna hittas löst intill rishögen. Inte i nån ficka eller så. Hörlurarna har ju varit framme.
Hon var därmed sannolikt fullklädd för hemfärd.
Hon hade hört sin pappa...
2016-04-28, 23:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ägarens son använder den kanske ibland, dock så var han väl inte involverad i bygget på ladan, eller? Om han inte var inblandad i byggjobbet så kan han väl knappast ha haft en anledning att köra med teleskoplastaren vid ladan, där finns väl ingen halm eller annat som används på en gård, det fanns ju i spritfabriken?
Det är vad jag kunnat se ingen som lämnat någon förklaring till varför lastaren stod placerad utanför den andra öppningen på baksidan av ladan. Enligt LÅ skulle den stå inlåst i verktygsdepån. - Bröderna använde den ibland till att lyfta på/av något tyngre föremål. - AB säger i ett förhör att "Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga." - Vidare:
Citat:
Eh... är det en så stor såg så man måste ha en maskin för och placera den där?
Ja men du vet, det är inte litet du vet själva sågen är rätt så... inte liten och sen en sån ställning som den står på. Men du vet man kan bära den om man tar inte långt men ska man ta det här avståndet... och sen virke låg i det ändan av det här byggnaden så du vet så åkte vi och hämta virke där.
- Om du nu blev klokare..? - Det är teleskoplastaren AB talar om. - Var stod den på måndagsmorgonen?
2016-04-28, 23:19
Medlem
Citat:
Han kunde ha gjort en massa saker - men de facto har han inte gjort det och därifrån utgår jag med mina reflektioner.
Hur tänkte NB och varför.
Störd nattsömn fick han vid tre-tiden, absolut, men nervös är han inte enligt frun. Inte förrän ladan spärrats av och de kommer hem vid lunch.

Enligt IB somnade han som en stock efter utflykten till Handlarn. Jag tror NB kände att han hade fullständigt kontroll över läget. Han visste ju att Lisa låg någon kilometer bort instoppad i ett plåtskåp, så att leta kring mopeden och arbetsplatsen kändes totalt ofarligt. Han var safe.

Men dom gav sig inte, alla dessa gula västar ... det hade han inte räknat med.
2016-04-28, 23:20
Medlem
Citat:
När jag åkt motorcykel har jag tagit av mig hjälmen om jag pratat med nån såtillvida det inte handlat om ett kort stopp och sambon som gapat sig hes för att jag ska höra nåt öht.
... samt plockat ur hörlurar.

... och jag finner det som sagt inte rimligt att kliva runt med en hjälm på huvudet och se ut som en marsmänniska. Därav klarar jag inte av den tesen.

Om det nu var NB som körde det klassiska karttricket på Lördagen, så är det kanske inte helt uteslutet att det kördes med samma förfarande på Söndagen.

Han kanske hade bättre tur denna dag och LH följde med i tron att det var ärliga avsikter.
2016-04-28, 23:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är vad jag kunnat se ingen som lämnat någon förklaring till varför lastaren stod placerad utanför den andra öppningen på baksidan av ladan. Enligt LÅ skulle den stå inlåst i verktygsdepån. - Bröderna använde den ibland till att lyfta på/av något tyngre föremål. - AB säger i ett förhör att "Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga." - Vidare: - Om du nu blev klokare..? - Det är teleskoplastaren AB talar om. - Var stod den på måndagsmorgonen?

Jag förstår vad du menar, dock så har jag svårt att få in teleskoplastaren i sammanhanget, NB syntes köra bil, vem körde i så fall lastaren vid samma tidpunkt, NB är mördaren så vad skulle lastaren kunna ha för koppling till fallet?
2016-04-28, 23:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det vore helt rimligt att förflytta sig med hjälm på huvudet om det handlat om en "akutsituation"?
Grunden ligger i att hon helt säkert har hörlurar i öronen, innanför hjälmen, kopplat till mobilen.
Eftersom nyckeln satt i tändningslåset och handskarna var på. Eller i vart fall ena.
Eftersom hörlurarna hittas löst intill rishögen. Inte i nån ficka eller så. Hörlurarna har ju varit framme.
Jag tror det kan vara han som tar kontakt med henne och hon är lugn i rösten. Han är isf nära henne redan.
Hörlurarna sitter i mobilen och följer med oavsett.

Jag skulle varken gå eller springa med en klumpig hjälm på huvudet - oavsett om det vore akut.
Jag skulle nämligen börja knäppa upp den och dra av under tiden - även om benen börjat röra på sig. Nåt så otympligt att ha på huvudet finns inte.
Jag skulle även vilja höra/veta vad det är han vill om det vore akut när jag väl är framme.
2016-04-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Grunden ligger i att hon helt säkert har hörlurar i öronen, innanför hjälmen, kopplat till mobilen - när NB tar kontakt.

Håller med develi att hjälmen åker av rätt fort om man ska kommunicera med någon.

Tar av hjälmen, hänger lurarna kring halsen, kommer i samband med det på något vis åt uppringning av senaste kontakt, som var sms till pappan (aldrig använt iphone, vet ej om det är möjligt och i så fall hur).
2016-04-28, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om det nu var NB som körde det klassiska karttricket på Lördagen, så är det kanske inte helt uteslutet att det kördes med samma förfarande på Söndagen.
Han kanske hade bättre tur denna dag och LH följde med i tron att det var ärliga avsikter.
Förvisso - men han misslyckades fatalt och Lisa har en mobil och kan göra samma sak:
Visa på mobilen och inte röra sig en meter. Att hon har dåligt batteri vet han inte.
Skulle han ta den risken igen att offret inte hamnar nära bilen eller ladan?

Att han burit henne över vägen det tror jag inte. Det är alldeles för riskabelt. Snarare avbrutit om nån iakttagit dem.
2016-04-28, 23:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tror det kan vara han som tar kontakt med henne och hon är lugn i rösten. Han är isf nära henne redan.
Hörlurarna sitter i mobilen och följer med oavsett.

Jag skulle varken gå eller springa med en klumpig hjälm på huvudet - oavsett om det vore akut.
Jag skulle nämligen börja knäppa upp den och dra av under tiden - även om benen börjat röra på sig. Nåt så otympligt att ha på huvudet finns inte.
Jag skulle även vilja höra/veta vad det är han vill om det vore akut när jag väl är framme.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med develi att hjälmen åker av rätt fort om man ska kommunicera med någon.

Tar av hjälmen, hänger lurarna kring halsen, kommer i samband med det på något vis åt uppringning av senaste kontakt, som var sms till pappan (aldrig använt iphone, vet ej om det är möjligt och i så fall hur).

Ok, igen då..

Har inte örhänget i ladans norra del, troligtvis lossat i samband med att hjälm dragits av just där?

Hjälm kan ha burits i handen av Lisa från mopeden över vägen, men varför annars sitter då ena handsken fast i jackans ärm?
Det är inte rimligt att knäppa upp hjälm och plocka ur hörlurar med varken en eller två sådana handskar på sig.

Varför ligger annars hörlurarna separat från allt annat jämte rishögen?

Kom igen nu, ni är klipska bägge två.

Edit
iPhone-lurar har för kort sladd för att hängas runt halsen.
Dom kan nästan uteslutande bara hängas längs bringan.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-28 kl. 23:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in