2016-04-28, 22:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Varför skulle han ha handsken i fickan? På vilken anledning? För att lägga den i ladan nästa morgon?
Varför?
Tror du att han tog den med sig hem efter transporterat L till byssjan?
Han kunde slänga handsken i rishög tillsammans med jacka.

Jag håller med dig, det finns ingen logisk förklaring till att han skulle ta med sig handsken till ladan för att få polisen intresserad av brottsplatsen, direkt korkat även om NB inte är den vassaste kniven i lådan.

Jag tror att handsken tappades när NB överföll LH i ladan, NB hade fokus på att få offret under kontroll och bort ifrån öppningen i ladan. Örhänge och handske i nära anslutning till ladan talar för att det hände något våldsamt just där, tejprullen fanns också i närheten.

Att NB och/eller AB har sett handsken och rört vid den innan AJ eller någon annan gjorde det tror jag är en fabricerad historia, NB förstod nämligen att hans DNA kunde finnas på handsken och var tvungen att gardera sig.

Att NB:s DNA kunde finnas på handsken indikerar att NB har haft fysisk kontakt med offret där handsken hittades, särskilt med tanke på att NB påstår att han aldrig har sett eller träffat LH, i det läget borde han inte tänka tanken att hans DNA skulle kunna finnas på handsken, i vart fall inte vara orolig för att det skulle finnas på handsken eftersom att det skulle kunna förklaras med att handsken hittades på en plats som NB sannolikt har besudlat med sitt DNA genom arbete eller spermasprut.

Hur NB fick LH över vägen vet vi inte, men jag tror att han lockade över henne på samma vis som han lockade Adriana att gå med till bilen, precis invid den öppna porten(Där stod bilen och där syntes den man som ett vittne såg.), övermannar NB offret och för in henne till en väntande tejprulle och därefter vidare in till slaktrummet.

Alternativt så kan NB ha lurat LH att NB:s bror ligger skadad inne i ladan och att NB behöver hjälp med att ta hand om AB, jag tror dock mest på den förstnämnda förklaringen därför att det finns indikation på att LH gjorde något med sin mobiltelefon i anslutning till att hon mötte sin baneman.

Adriana visade gärna Medelplana på sin mobiltelefon men inte på en karta i NB:s bil, LH visade kanske gärna på sin mobiltelefon men gick också med på att gå över vägen för att visa på en karta i NB:s bil, typ.
2016-04-28, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Varför skulle han ha handsken i fickan? På vilken anledning? För att lägga den i ladan nästa morgon?
Varför?
Tror du att han tog den med sig hem efter transporterat L till byssjan?
Han kunde slänga handsken i rishög tillsammans med jacka.
NB verkar ha rätt skruvade tankebanor. Han kan ha tänkt att om han och AB hittade handsken och sedan berättade om detta så skulle ingen misstänka att någon av dem hade med mordet att göra. - Särskilt gäller detta NB som vid ett flertal tillfällen understrukit att han sagt åt sin bror att låta handsken vara - medan AB inte hört sin bror säga någonting alls.

NB kan ha fått de tankarna när GJ såg hans bil utanför ladan. Han kan ha trott sig igenkänd och pressad att dels ta vägen via bostaden för att visa upp sig, och dels behålla en av LH:s handskar för att lägga ut den i en lada han varit övertygad om inom kort skulle genomsökas. Dök man då på hans hängningssnören inne i mjölkrummet skulle han inte misstänkas för något om det visades att han inte försökt smussla undan handsken. - Ett annat alternativ är att han inte sett, alt. inte hittat, handsken innan han tvingades bege sig i väg från ladan.
2016-04-28, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Du inser väl att även slasken har utretts av Lars Johansson? Så vart vill du? Vet du det själv?
Litar man inte på Rönnbäck som grävde i den? Eller Hurtig? Jag tror nog dessa är kompetenta nog (vana att snoka) - utöver iver att hitta nåt mer än nån annan vill säga som försvarsadvokater.
Det vore väl smaskens att dra fram.

... om det funnits nåt av värde.
2016-04-28, 22:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tänkte närmast från plats X inne i, alt. utanför, ladan.Och hur många meter är det från brunnen till den västra öppningen? - Inga många, va?Det var mer än jag visste. - Det finns ett vittne som sett den stå på baksidan av ladan vid en kritisk tidpunkt. - Vad hade den där att göra?

Ägarens son använder den kanske ibland, dock så var han väl inte involverad i bygget på ladan, eller? Om han inte var inblandad i byggjobbet så kan han väl knappast ha haft en anledning att köra med teleskoplastaren vid ladan, där finns väl ingen halm eller annat som används på en gård, det fanns ju i spritfabriken?
2016-04-28, 22:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB verkar ha rätt skruvade tankebanor. Han kan ha tänkt att om han och AB hittade handsken och sedan berättade om detta så skulle ingen misstänka att någon av dem hade med mordet att göra. - Särskilt gäller detta NB som vid ett flertal tillfällen understrukit att han sagt åt sin bror att låta handsken vara - medan AB inte hört sin bror säga någonting alls.

NB kan ha fått de tankarna när GJ såg hans bil utanför ladan. Han kan ha trott sig igenkänd och pressad att dels ta vägen via bostaden för att visa upp sig, och dels behålla en av LH:s handskar för att lägga ut den i en lada han varit övertygad om inom kort skulle genomsökas. Dök man då på hans hängningssnören inne i mjölkrummet skulle han inte misstänkas för något om det visades att han inte försökt smussla undan handsken. - Ett annat alternativ är att han inte sett, alt. inte hittat, handsken innan han tvingades bege sig i väg från ladan.
Han är förvisso en knäppgök - men oavsett om han ser denna handske så kan han knappast göra nåt när brorsan iakttar honom. Även Åslund är i krokarna.
Den verkar vara en miss i protokollet i hans mördarplan (att den blivit kvar).

Vet han att han sen ska arbeta i ladan på em så hade han ju möjligheter att smussla undan den.

Inte ett enda snöre är suspekt där de ligger bland alla andra. Däremot hade tejprulle verkat konstig om den hittats därinne så den lägger han fint tillbaka i spiklådan.
I hans värld är ordningen återställd. Han ska troligen dit i lugn och ro och plocka upp resten.

Han ser kanske att brorsan tittar på den, gör ingen affär av det hela och lägger ner den.
Vid den tidpunkten har han inte en susning om att ladan är på väg att spärras av - att AJ kommer och tar den till polisen och förstör eventuella planer blev han kanske inte så lycklig över...

Klockan 11.40 är det kört.
Senast redigerad av develi 2016-04-28 kl. 22:49.
2016-04-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att ena handsken var av har nog hög sannolikhet (mopednyckel i lås, håller på med mobilen, ska knäppa hjälmen). Jag börjar faktiskt undra om det är NB som pappan hör i bakgrunden. Han kan prata några ord svenska och han har en tunn, mesig, ljus röst när han leker ynklig. Det blåste och kan vara biljud (svårt att höra) och det är främst Lisa han hör. Klockan känns för mycket för att vara de andra tjejerna. Men hon verkar inte stressad i svaret enligt pappan.
Att han då gått fram, ber om hjälp och Lisa följer med över vägen. Jag tror det är nåt i närheten av bilen - för jag ställer mig tveksam att hon skulle följa med ända in i ladan. Den ser inte värst varm och inviterande ut..

Samtidigt handlar det om det du säger - pappan uppger hjälp i nöd som möjlig händelse. Det behöver dock inte vara jätteakut. Han kan ju ha låtsats vara skadad (trasa runt handen) och vill ha hjälp med nåt således - kanske bara pekar mot den som han gjorde med Adriana?

Utanför ladans öppning (kollat höger/vänster snabbt att ingen bil eller människa ser dem) så attackerar henne blixtsnabbt och drar in henne.
Hon har knappast gått med hjälmen på huvudet isf och därav ramlar örhängena av i brutal hantering och varav handske tappas dess innan i tumult (försöker fly).
Jag tror han drar tejp över munnen i tidigt skede för att hon inte ska skrika och det är kanske då örhängena ramlar av några meter in i stalldelen.
Det tror jag och det tror jag att NB har trott hela tiden, därav fiskandet om fickringningen. Det hade varit intressant att låta pappan lyssna genom en mobiltelefon till NB pratande på svenska i dialog med en förhörsledare. Insmuget i dialogen skulle finnas frågor som gärna leder till den typ av svar som pappan tyckt sig ha hört. Pappan skulle sedan fått yttra sig om han känt igen något. Inte för att jag vet värdet av detta, men ett vittnesmål skulle det ju ha varit.

Lite mera utstuderat hade varit om FL hade frågat ut NB om det här. Han kunde ju ha sagt att det fanns inspelningar gjorda som påminde om NB:sröst (om sådana trix är tillåtna). NB:s typiska reaktion hade då varit att förekomma bevis med en bortförklaring. Jag vet inte hur bra denna idé hade varit, men gratis att testa den hade det varit .
2016-04-28, 22:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Jaha, så vi är där nu (patriarkaliskt tänk). Kanske det var det patriakaliska internet, patriakaliska samhället i gamla ryssland, patriakaliska tänket hos gullenero som tog livet av Lisa?
Tänkte inte på det va?

Med det resonemanget är väl desto viktigare att det svenska rättsväsendet föregår med gott exempel. Eller hur?
2016-04-28, 22:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ska en rättsläkare tro på myter om kvinnokroppen? Men AB avsade sig all medicinsk integritet i den här rättegången med fixat dödsdatum mm. Inte undra på om han tror på och underhåller dessa myter. "Hedern" (även om det är en myt eller en påmålad bild av målsägarbiträdet ) är tydligen mycket viktig i det här fallet. Antyder att det är mer komplicerat än den fantasier som hittills fått råda.
Jag förstår att hedersbegreppet i detta fall är bekymmersamt för dig som vurmar för mördaren Nerijus. Det blir liksom alltför stora kontraster som du uppenbarligen har stora svårigheter att hantera.
Du framför en eskapism utan dess like, det ultimata tunnelseendet bundet av inskränkthet och fördomar.
Offrets oförvitlighet kontra mördaren Nerijus svekfulla, avskyvärda och mordlystna personlighet - det kan du ej greppa utan vill hellre antyda kränkande påståenden om offret.
Det är fan inte klokt.
2016-04-28, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det tror jag och det tror jag att NB har trott hela tiden, därav fiskandet om fickringningen. Det hade varit intressant att låta pappan lyssna genom en mobiltelefon till NB pratande på svenska i dialog med en förhörsledare. Insmuget i dialogen skulle finnas frågor som gärna leder till den typ av svar som pappan tyckt sig ha hört. Pappan skulle sedan fått yttra sig om han känt igen något. Inte för att jag vet värdet av detta, men ett vittnesmål skulle det ju ha varit.

Lite mera utstuderat hade varit om FL hade frågat ut NB om det här. Han kunde ju ha sagt att det fanns inspelningar gjorda som påminde om NB:sröst (om sådana trix är tillåtna). NB:s typiska reaktion hade då varit att förekomma bevis med en bortförklaring. Jag vet inte hur bra denna idé hade varit, men gratis att testa den hade det varit .
Ja, faktiskt. Dock som du säger tveksamt om värde. Det slog mig en sak när jag skrev följande:
Citat:
Utanför ladans öppning (kollat höger/vänster snabbt att ingen bil eller människa ser dem) så attackerar henne blixtsnabbt och drar in henne.
..... Hade nån (förbipasserande eller granne) kommit och sett dem hade han troligen avbrutit attacken och kan inte anklagas för nåt. Han hade ju bara bett om hjälp.
2016-04-28, 22:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Att ena handsken var av har nog hög sannolikhet (mopednyckel i lås, håller på med mobilen, ska knäppa hjälmen). Jag börjar faktiskt undra om det är NB som pappan hör i bakgrunden. Han kan prata några ord svenska och han har en tunn, mesig, ljus röst när han leker ynklig. Det blåste och kan vara biljud (svårt att höra) och det är främst Lisa han hör. Klockan känns för mycket för att vara de andra tjejerna. Men hon verkar inte stressad i svaret enligt pappan.
Att han då gått fram, ber om hjälp och Lisa följer med över vägen. Jag tror det är nåt i närheten av bilen - för jag ställer mig tveksam att hon skulle följa med ända in i ladan. Den ser inte värst varm och inviterande ut..

Samtidigt handlar det om det du säger - pappan uppger hjälp i nöd som möjlig händelse. Det behöver dock inte vara jätteakut. Han kan ju ha låtsats vara skadad (trasa runt handen) och vill ha hjälp med nåt således - kanske bara pekar mot den som han gjorde med Adriana?

Hon har knappast gått med hjälmen på huvudet isf och därav ramlar örhängena av i brutal hantering och varav handske tappas dess innan i tumult (försöker fly).
Jag tror han drar tejp över munnen i tidigt skede för att hon inte ska skrika och det är kanske då örhängena ramlar av några meter in i stalldelen.

Jag tänker såhär, ang "fickringningen"...

Hjälmen åkte med största säkerhet Av i ladan, där örhänge återfinns i norra delen.
Om hjälmen skulle åkt av vid mopeden, borde den återfunnits där, likt andra tillhörigheter vid moped-platsen.

Men det som verkligen omöjliggör att det var NB som närvarade vid fickringningen är att hon rimligtvis borde hört sin pappa i hörlurarna...
Hörlurarna som hon grejade med enligt kollegorna.
Hörlurarna som placeras i öronen, innan hjälmen åker På.

Står fortsatt fast på tes i mitt tidigare inlägg.
Jag tror hon lurats för egen fot över vägen, fullt klädd, med lurar i öronen och hjälmen på huvudet.
Genom en helhetsbild, ser jag en påhittad akutsituation som det enda som kan få henne in mot ladan fullt klädd = bråttom.

Jag skulle tro att Nerijus påkallat panikvädjande om hennes akuta hjälp, att hon antingen behövs för att ringa efter hjälp och att hon tagit av sig handsken för att förbereda detta samtidigt som dom brådskar över vägen.
Eller/Och tagit av sig handsken för att kunna komma åt att stänga av musik i lurarna, i samband med att han kommit farande mot henne.
2016-04-28, 23:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Han är förvisso en knäppgök - men oavsett om han ser denna handske så kan han knappast göra nåt när brorsan iakttar honom. Även Åslund är i krokarna.
Den verkar vara en miss i protokollet i hans mördarplan (att den blivit kvar).

Vet han att han sen ska arbeta i ladan på em så hade han ju möjligheter att smussla undan den.

Inte ett enda snöre är suspekt där de ligger bland alla andra. Däremot hade tejprulle verkat konstig om den hittats därinne så den lägger han fint tillbaka i spiklådan.
I hans värld är ordningen återställd. Han ska troligen dit i lugn och ro och plocka upp resten.

Han ser kanske att brorsan tittar på den, gör ingen affär av det hela och lägger ner den.
Vid den tidpunkten har han inte en susning om att ladan är på väg att spärras av - att AJ kommer och tar den till polisen och förstör eventuella planer blev han kanske inte så lycklig över...

Klockan 11.40 är det kört.

Han kunde beordra brodern att gå och hämta en grep eller en hammare i ett annat utrymme, det fungerade på Martorp så ledaren NB borde inte ha haft något problem med att få sin bror att gå en sväng så att NB i lugn och ro kunde städa bort handsken.

Att bröderna anlände till ladan tidigare än vanligt den där måndagen handlar sannolikt om att NB inte har kunnat sova på hela natten och eftersom att polisen hälsade på så var NB orolig för hur det såg ut i ladan, han ville kontrollera innan någon annan gjorde det, det är en rimlig förklaring tycker jag.
2016-04-28, 23:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hjälmen åkte med största säkerhet Av i ladan, där örhänge återfinns i norra delen.
Om hjälmen skulle åkt av vid mopeden, borde den återfunnits där, likt andra tillhörigheter vid moped-platsen.
När jag åkt motorcykel har jag tagit av mig hjälmen om jag pratat med nån såtillvida det inte handlat om ett kort stopp och sambon som gapat sig hes för att jag ska höra nåt öht.
... samt plockat ur hörlurar.

Citat:
Jag tror hon lurats för egen fot över vägen, fullt klädd, med lurar i öronen och hjälmen på huvudet.
Genom en helhetsbild, ser jag en påhittad akutsituation som det enda som kan få henne in mot ladan fullt klädd = bråttom.
... och jag finner det som sagt inte rimligt att kliva runt med en hjälm på huvudet och se ut som en marsmänniska. Därav klarar jag inte av den tesen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in