2016-04-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Efter pensioneringen 1994 studerade
Bengt Wallroth vid Stockholms universitet
bl a historia och statsvetenskap, vilket resulterade i en filosofie kandidatexamen.
Bengt Wallroth invaldes i vår akademi 1986.

Utan tvekan talar det för att han var en man med integritet i underrättelsesammanhang och förtroende i olika läger.
Citera
2016-04-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om nu Eskil Block ledde eller var med i jättelika konspirationer borde han väl i rimlighetens namn kunna manipulera domstolarna så att han inte blivit dömd som i fallet med Wechselmann.

Ja det verkar naturligtvis helt orimligt att se Eskils öppna politiska ställningstaganden som intäckt för att han hade en central roll. Tvärt om håller väl sådana en låg profil. Däremot kan han ju ha haft kontakter med likasinnade rent privat.
Citera
2016-04-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Att samme Wallroth var intrigmakaren mot den ännu helt oskyldige Bergling som råkat rapportera oegentligheterna på högsta nivå och att Wallroth efter sina lika falska utpekanden mot Sovjet sedan blev sammansvuren med Schuback, Ljunggren osv att undanröja Palme talar man fortfarande tyst om.

Jaha Bergling oskyldig och Wallrot vars rapport inte kunde bekräfta ursprunget till de faktiska kränkningarna men dock att många påstådda kränkningar visat sig helt grundlösa.

Du har blandat ihop det lite för dig när du bygger dina konspirationer?!
Citera
2016-04-28, 20:38
Medlem
Gothuss avatar
Sverker Åström misstänktes ibland för att gå i Kommunisternas ledband
Namnen på de personer som är styrelseledamöter i Sverkers minnesfond, talar antagligen om för oss om det fanns någon sanning i anklagelserna.
Är det någon som vet vilka följande personer är?

http://www.sverkerastromfoundation.se/styrelsen/
"Styrelsen

Disa Håstad
Torbjörn Becker
Örjan Berner
Martin Kragh
Olga Kuvaldina
Michael Sohlman
Daniel Tarschys
Carl-Johan Westring"

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nobla-hemligheter/
"- Välkomna till en mäktig mobilisering av alla goda krafter, säger Michael Sohlman.
De onda krafterna hålls på avstånd av polisen och Securitas.. "

Det är fullt möjligt att det han påstår, är sanning. Det finns inte så mycket som talar emot.

De levande's historia.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-28 kl. 21:09.
Citera
2016-04-28, 22:18
Medlem
ieshos avatar
Någon som vet vad Hans von Hofsten dog av den 19 juli 1992, 61 år gammal?
Citera
2016-04-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Sverker Åström misstänktes ibland för att gå i Kommunisternas ledband
Namnen på de personer som är styrelseledamöter i Sverkers minnesfond, talar antagligen om för oss om det fanns någon sanning i anklagelserna.
Är det någon som vet vilka följande personer är?

http://www.sverkerastromfoundation.se/styrelsen/
"Styrelsen

Disa Håstad
Torbjörn Becker
Örjan Berner
Martin Kragh
Olga Kuvaldina
Michael Sohlman
Daniel Tarschys
Carl-Johan Westring"

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nobla-hemligheter/
"- Välkomna till en mäktig mobilisering av alla goda krafter, säger Michael Sohlman.
De onda krafterna hålls på avstånd av polisen och Securitas.. "

Det är fullt möjligt att det han påstår, är sanning. Det finns inte så mycket som talar emot.

De levande's historia.

Ragnar Sohlman var son till ambassadör Rolf R:son Sohlman och Zinaida Jarotskij, och äldre bror till ambassadörerna Staffan Sohlman[4] och Michael Sohlman.

Rolf Solman var vår Mosvaambassadör tom. 1964. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rolf_R:son_Sohlman
Citera
2016-04-28, 22:24
Medlem
Citat:
Eugene de kock

http://wwwc.aftonbladet.se/noje/sommar97/vattenfestival/10/brand.html

Märkte du inte det här i texten?

-- Vår utrymningsplan fungerade tillfredsställande, säger Christian Dalsgaard, polisens insatschef under Vattenfestivalen.
Citera
2016-04-28, 23:05
Medlem
SGDFs avatar
I poker letar man efter motspelarens tells. Det finns inte många sådana på Sveavägen, men ett finns. Skottet mot Lisbeth Palme förbryllar och underhåller mig. Vilka rimliga och orimliga anledningar kan ligga bakom det, fyll gärna på:

*Mördaren finns/fanns kontinuerligt i Lisbeths omedelbara närhet.
*Mördaren visste att hon sett honom under kvällen, ev. vid tidigare tillfällen.
*Mördaren sköt av barmhärtighet (mercy killing)
*Mördaren fortsatte skjuta av bara farten enligt den dokumenterade principen, att när man väl börjat så fortsätter man.
*Det var ett vådaskott.
*Alternativt, Lisbeth Palme besköts aldrig.

Vittnen fanns ju överallt, men ok:
*Lisbeth besköts för att hon var närmsta vittnet.

Av dessa som jag nämnt, lutar jag åt ettan eller tvåan. Andra idéer eller uppslag, någon?
Citera
2016-04-28, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej. Men det hade varit intressant att veta.
Han kände sig antagligen medskyldig får man förmoda.

Fem okvalificerade gissningar:
1. Alkoholmissbruk
2. AIDS
3. Samma dödsorsak som Hilding Eek, SIPRI
4. Genetisk defekt
5. Avsiktligt självmord på spår i tunnelbana

Hans von Hofsten dog av cancer
Citera
2016-04-28, 23:31
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
I poker letar man efter motspelarens tells. Det finns inte många sådana på Sveavägen, men ett finns. Skottet mot Lisbeth Palme förbryllar och underhåller mig. Vilka rimliga och orimliga anledningar kan ligga bakom det, fyll gärna på:

*Mördaren finns/fanns kontinuerligt i Lisbeths omedelbara närhet.
*Mördaren visste att hon sett honom under kvällen, ev. vid tidigare tillfällen.
*Mördaren sköt av barmhärtighet (mercy killing)
*Mördaren fortsatte skjuta av bara farten enligt den dokumenterade principen, att när man väl börjat så fortsätter man.
*Det var ett vådaskott.
*Alternativt, Lisbeth Palme besköts aldrig.

Vittnen fanns ju överallt, men ok:
*Lisbeth besköts för att hon var närmsta vittnet.

Av dessa som jag nämnt, lutar jag åt ettan eller tvåan. Andra idéer eller uppslag, någon?

Mördaren trodde nog att han träffat henne dödligt , men LP hade vridit kroppen då hon undrade vad som hänt OP så kulan strök bara ryggen.

En revolver med ljuddämpare som tidigare nämnts borde bara dämpa ljudet från mynningen , kan någon velat dämpa så mycket som möjligt eller helt enkelt inte förstått funktionen på en revolver där även vid trumman så smäller det ? Ju mer man läser om detta mord desto märkligare blir detaljerna som att LP om det inte var i trauma inte uppfattade ljudet som så högt. Kan ju varit OP som skärmade av ljudet också.
Citera
2016-04-28, 23:37
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Mördaren trodde nog att han träffat henne dödligt , men LP hade vridit kroppen då hon undrade vad som hänt OP så kulan strök bara ryggen.

En revolver med ljuddämpare som tidigare nämnts borde bara dämpa ljudet från mynningen , kan någon velat dämpa så mycket som möjligt eller helt enkelt inte förstått funktionen på en revolver där även vid trumman så smäller det ? Ju mer man läser om detta mord desto märkligare blir detaljerna som att LP om det inte var i trauma inte uppfattade ljudet som så högt. Kan ju varit OP som skärmade av ljudet också.

Jo, det tror jag ju med att han trodde, skottet träffar ju i höjdled på exakt samma sätt. Vad jag undrar mer över är varför han fattar beslutet att skjuta även henne. Lisbeth var ju inte en hatad statsminister. Beslutet att han skall skjuta även henne tror jag är fattat redan när första skottet faller.
Citera
2016-04-28, 23:44
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jo, det tror jag ju med att han trodde, skottet träffar ju i höjdled på exakt samma sätt. Vad jag undrar mer över är varför han fattar beslutet att skjuta även henne. Lisbeth var ju inte en hatad statsminister. Beslutet att han skall skjuta även henne tror jag är fattat redan när första skottet faller.

Han ville kanske att ingen vansinnig av sorg skulle jaga efter han utöver de andra punkterna du angivit som tex vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in