2016-04-28, 11:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Haukka kan absolut inte ha haft något intresse i att hjälpa Sovjet men möjligen GRU och därmed NATO så att han kunde vara helt garderad gentemot svenska myndigheter.
När Estonia sedan sänktes och hundratalet polisanställda med någon anknytning till palmeutredningen dog så kunde han säkert se vissa samband och tycka att det hela gick för långt.
Olof Palme var enligt många en vapensmugglare av rang. Men även efter hans död finns det all anledning att misstänka fortsatt verksamhet ifrån Sveriges sida.
Vilka transportvägar som togs då Baltstaterna's egna försvar skulle byggas upp är alltid värt att diskutera.
Vill minnas att man hade organisationer i Sverige som låg i startgroparna för att leverera militär utrustning men även jordbruksmaskiner och annat materiel för ländernas uppbyggnad.
Åke J Eek och Joel Haukka med flera andra exilbalter måste ha deltagit i dessa operationer, legala som illegala. Deras envisa kamp mot kommunismen i Baltikum närmade sig sitt mål.
Att pengar pumpades in ifrån Förenta Staterna råder inget tvivel om, i början genom andra kanaler för att inte väcka den väldige Björnen igen.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-28 kl. 11:38.
Citera
2016-04-28, 11:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
U-137 talar för sig själv. Där var vare sig speed eller weinberger skyldiga. Det fanns ett mycket stort antal indikationer som pekade mot Sovjet. Däremot inte sagt att alla intrång var WP. Läs Nils-Ove Janssons bok om ubåtskränkningarna så får du dessa indikationer i detalj. Och även motiven Sovjet skulle haft för dessa kränkningar, inte speciellt trevliga.
Om du kunnat tro att den gamla U-137 skulle ha haft kärnvapen ombord varför skulle man ha riskerat något som i så fall var dyrare än hela skrothögen man redan kunnat skänka ett tjugotal till Indonesien och nu NATO hade köpt ett exemplar av med rysk besättning och allt för att ha som övningsobjekt eller signalspanandes målfartyg? Sambandsofficeren ombord som ingen fick tala med verkade för kk Thomasson vara amerikan. Av karaktärsmordet att döma mot uttalandet var det säkert sant.
Citera
2016-04-28, 11:43
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Om nu Eskil Block ledde eller var med i jättelika konspirationer borde han väl i rimlighetens namn kunna manipulera domstolarna så att han inte blivit dömd som i fallet med Wechselmann.
Nej Eskil Block ledde ingenting och var enbart utnyttjad för sin rika fantasis skull. Läs hans roman Kvinnoplaneten om du orkar så förstår du.
Citera
2016-04-28, 12:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
U-137 talar för sig själv. Där var vare sig speed eller weinberger skyldiga. Det fanns ett mycket stort antal indikationer som pekade mot Sovjet. Däremot inte sagt att alla intrång var WP. Läs Nils-Ove Janssons bok om ubåtskränkningarna så får du dessa indikationer i detalj. Och även motiven Sovjet skulle haft för dessa kränkningar, inte speciellt trevliga.

Borgnäs har ägnat avsevärd tid åt att smula sönder s.k. bevis i ett antal TV-program och böcker.

Till slut handlar det enbart om tolkning och trovärdighet eftersom antalet s.k. bevis och incidenter från den tiden är statiska över tid.

Hur troligt är det att Weinberger, Speed och engelska experter på U-båtsljud ljuger framför en kamera 20 år efteråt. Där man inte är lika rädda för sanningen som i Sverige. Hade de velat peka ut Sovjet hade man gjort det. Men efter att det kalla kriget upphörde var det inte intressant längre.

Varför ska Janssons tolkning vara mer trovärdig än ovan uppräknade personers utsagor. Att han visste mer än sina allierade. Snarare är det väl så att han var oinformerad och okunnig.

Jansson påstår att Östersjön var strategiskt helt avgörande för Sovjet. Men där han talar tyst om att USA och Nato tyckte detsamma i sin roll. Därav deras närvaro av U-båtar och uppgörelse med Sverige enligt samma Weinberger och Speed.

6 månader efter mordet placerades SOSUS ut av USA/Nato. Inte Sovjetiska U-båtar eller spetsnazförband som placerade ut påstådda atomminor som Janson spekulerar om utan bevis.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-28 kl. 12:10.
Citera
2016-04-28, 12:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.......Wall, Borgnäs, bröderna Poutiainen, Jallai, denna tråden med flera är Sveriges variant av Garrison.......
Inte ens i denna eminenta samling finns längre någon som vill ifrågasätta det mest grundläggande kring mordkulan. Wall blev mycket besvärad häromdagen.
Citera
2016-04-28, 12:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är ingen som betvivlar att WPs ubåtar kränkte svenskt territorium. Idag är det få som betvivlar att NATOs ubåtar gjorde detsamma. (Nuförtiden samtränar NATO med Sverige i svenska territorialvatten).

Vad man kan fråga sig är vilka ubåtar som kränkte vid de tillfällen som gällde? Och vad syftet var? Det är inte OK att protestera mot WP i konkreta fall om man inte har bevis. Det vore provocerande och skulle få militärpolitiska konsekvenser. Utrikespolitik och säkerhetspolitik är upp till Sveriges regering och riksdag att besluta om och ska inte kunna manipuleras i samförstånd av odemokratisk militär från olika länder.

Att sedan situationerna utnyttjades inrikespolitiskt när s-regeringar inte ville stämpla WP utan bevis, gjorde inte saken bättre, och visar hur odemokratiskt det demokratiska samhället är under den demokratiska ytan.
Senast redigerad av iesho 2016-04-28 kl. 12:37.
Citera
2016-04-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kan du kortfattat beskriva din helhetsbild av MOP?

Vilket motiv som ligger bakom efterforskningar för att lösa MOP, är minst lika intressanta som vilket motiv som finns till MOP.

Vet inte hur jag ska kunna beskriva den utan att öppet delge mina slutsatser?

Jag kan hålla med om det du skriver i andra stycket. Dock är det väl just sådant det blundats för gällande vissa personer. Alltför många har antingen "agendor" eller vägrat försöka sätta ihop allting till en helhet (vilket skulle avslöja bristerna med många resonemang).
Citera
2016-04-28, 12:48
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
......Några kvarter norrut verkar intressant under tiden för MOP:
-"Kanske borde du också framhålla att Guillou inte bara varit agent åt KGB, utan även under minst ett år (1981-82) arbetat för UB (Utredningsbyrån) på Valhallavägen 66. Där sysslade man som bekant med kartläggning av olika vänsterelement, en slags "IB light" på 1980-talet".
Källa/läsarkommentar ifrån:
http://staffandanielsson.blogspot.se/2010/11/janguillou-fd-kgb-sverige-amerikansk.html
Dvs SAF´s "Hemliga Byrå" där PG Vinge satt på den verksamhet Bertil Wedin tidigare startat upp.
Samma personer återkommer ständigt i de förhållanden som ingen får lov att rota i.
Citera
2016-04-28, 14:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Samma personer återkommer ständigt i de förhållanden som ingen får lov att rota i.
Du har fel i det du påstår.
Här i tråden har det rotats och framöver är jag övertygad om att det även kommer att rotas mer i nämnda förhållanden.
Citera
2016-04-28, 17:11
Medlem
Gothuss avatar
Eugene de kock

http://wwwc.aftonbladet.se/noje/sommar97/vattenfestival/10/brand.html
Citera
2016-04-28, 17:13
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Vem är CU? Menar du CP?
Kan du berätta mer om denna Lennart K?
Abab vakterna i Scandiahuset nämner en Lennart som föreståndare/ägare till butiken La Cartier.

Jag citerar mig själv

Har du något att tillföra ovanstående?

Din citering vad din egen text "Ursprungligen postat av litentuvan
Otroligt intressant att få tillgång till dessa förhör från Skandia. Extra intressant är ju att korsläsa dem med en del annan information, som t.ex. Moelv.

Måste läsa förhören fler gånger för att de verkligen ska smälta in. Men spontant funderar jag över följande.

1) Det är ju helt uppenbart att Per Häggström hyser misstankar mot både Engström och Kohut.

2) Den omnämda butiken La Cartier. Den är tydligen en "present/hobby" pappers butik. 1986 hade inte datorer för desktop publishing slagit igenom. Den form av Grafisktarbete som utfördes av SE gick mycket ut på att klippa och klistar lager av papper innan de skickades till fotosättare. Kvaliten på den tidens grafiska arbete bestod mycket i tillgång till den typen av material som såldes av La Cartier. (Om ni inte förstår, tänk er hur man klipper och klistrar ihop en fin bröllopsinbjudan med bild text, hjärtan, stämplar, siluetter,schabloner etc). Med tanke på att SE jobbat mer än 20 år på Scandic så tar jag för givet att han var stamkund på La Cartier, man kan faktiskt misstänka att det finns en möjlighet att han hade nycket till deras lokaler för att kunna hämta material vid udda tidpunkter. Det skulle innebära direkt dold acccess till Sveavägen och i så fall ett bra ställe att gömma en tilltänkt skytt.

3) Jag tycker inte det är givet av förhöret med Anna-Lisa Gahn att det är hon som larmar av bakdörren 23:22. Det verkar mer vara ett antagande från hennes sida att det är hon som gjort det. Det verkar som att det använts koder för att larma av. Tydligen användes personligakoder, men det var nyligen infört. Vid avlarmandet av bakdörren används en generell kod som inte kan knytas till en enskild person.

4) Om Kohut är inblandade i något faller även misstankar mot Henry Olofsson. Är det säkerställt att han spelade bridge? Annars är det ett perfekt arrangemang att få in en extra kollega/medhjälpare i byggnaden utan att väcka misstankar. Om något är i görningen krävs ju också tid för planläggning, därav "bridgespelandet".

5) Kohut säger till Per Häggström att mellan tiden 16.45-20.45 sitter hon tillsammans med AnnSofie Olofsson i vakten, något AnnSofie Olofsson nekar till. Senare samma kväll ska AnnSofie Olofsson åka till Österrike (östtyskland enligt häggström?). Tänk om båda talar sanning, AnnSofie kanske "jobbade" men var inte på plats? Kanske stals det Harvard ärenden på länsrätten? Stämmer i vart fall med tiden, men förrutsätter såklart att Securaties även bevakade länsrätten. Jag noterar i vart fall att vid slagningen av Harvard ärendena så gör någon direkt en sökning på Desiree H som bor i Österrike.

6) SE är mycket mån om att dagen efter säkerställa ett antal uppgifter. Sedan ska han åka till Idre men det finns uppgifter om att han istället är i Mariehamn, uppgifter som tydligen Per Häggström känner till. Personligen anser jag att Åland är den perfekta återsamlingspunkten för ett attentat.
Jag mistänker starkt att SE är inblandad på något sätt, t.ex att säkerställa att offret är död, snappa upp vittnesmål etc kanske även peka ut offer eller gömma en gärningsman. Säkert vet SE att man ska avrätta en landsförrädare eller spion, det han inte vet är att "landsförrädaren" är landets statsminister Olof Palme, därav den påföljande chocken."

Utöver tidigare förklaring vad jag menade med CU , IU( Internutredningen, Civilutredningen )

Så vill jag säg att denna text du lade in är mycket intressant dels med Österrike och andra sammanträffande med bla Harvard akterna. Jag har sedan nästan 20 år varit utsatt för Zersetzung liknande metoder och förstått att flera personer är sammanslutna och behandlar folk på sådant sätt för att med hjälp av sina poster, arbetsuppgifter, vänskaper etc kunna hävda psykologiska orsaker som psykos etc och tänkte tidigare då Palme ofta nämndes att det var en så kall grupp så att dessa skulle lätt kunna hålla käft om tex ett sådant mord med lite ritualer som landets säkerhet och självförsvar och avhumanisering av folk.

2015 så hittade jag mitt namn i utredningen och blivit omnämnd ett par gånger i kommissionen varpå polletter föll ned och började ana med det jag nu läst i PU att LK på ett eller annat sätt kan ha djupare kännedom om dessa individer ( mördarna ) och då denne var på plats efter , kanske även medverkade eller vet något som borde utredas mera . Jag sticker inte under stol med att det hjälper även mig att bli på vissa punkter rentvådd och även fri från dessas manövrar sedan 20 år, men då jag ser det LK nämnde och abab vakts jobbet, WT män , maskeringar , dubbelgångare ( vem var det som förslog att det var palmes dubbelgångare CP skulle misstagit sig på ? Vore intressant att veta hur denne kom på den iden) kyla och vana att hålla käften med samma psykologi som att det var som en fortkörning= inget märkvärdigt men onödigt att pladdra om eller helt enkelt att det är en kär familjemedlem som råkat vara gm på fyllan och villan och med en allmän retorik där man "hatade" Palme runt om kring sig ( "hatade" då vissa kanske inte gillar måndagar och lite hat mot den dagen kan få igång adrenalinet så att de orkar med det nödvändiga onda)

Vill tillägga här att ang Zersetzung metodiken mot mig så kan det även vara så att de använder detta mot mig för att först även UTREDA mordet , då jag såg ett par utsagor som motsade min utsaga på ett eller annat sätt 2015, och har de inte grävt( vilket tycks mig osannolikt amatörmässigt om denne nu blivit polis) så kan de trott att jag var i utkanten av mordet och då med stort hot och agerande bli värre än de som då skulle kunnat skrämt mig till tystnad försöka bringa klarhet i vad som hänt för att sedan då de förstår att det är allvarlig tortyr vidmakthålla denna metodik mot mig för att hålla mig tyst om dem. Men jag vill inte att andra ska råka ut för detta så jag håller inte käft utöver att då jag ser som sagt likheter med det som omnämnts i utredningen så kan de även vara mordgruppen.... Kan säga att jag avundas inte deras sits
Senast redigerad av Harfager 2016-04-28 kl. 18:10.
Citera
2016-04-28, 17:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Du har fel i det du påstår.
Här i tråden har det rotats och framöver är jag övertygad om att det även kommer att rotas mer i nämnda förhållanden.
Jo jag hoppas verkligen det. Hittills har i vilket fall BS ständigt avlett mina frågor kring vad Bergling berättat på exv s.270-278 i sin vad jag kan se mycket ärliga självbiografi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in