Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Det "där" är den där grejen..
För han talar ju om att radikal islam är ju närmast i krig med USA (o saudi sponsar ju ISIS). Sedan i nästa andetag att han nog är "polare" med Gulf-stater, och bashar Iran (till säkert Saudis stora glädje)
Antar nog att saudiska kungahuset närmast pöser över pengar till fru Clinton i sommar/höst.., för säkerhets skull.
För en förändring kan nog vara på väg.
-I minsta fall kanske Trump nöjer sig med att Saudi betalar för USA`s baser där för skydd..(han har ju varit inne på dessa tankar)
-I största fall, att Trump ser över relationerna helt och hållet..
Det enda vi kan vara säkra på är att om Trump har den större förändringen av relationen till SA i sikte, så kommer han inte att rätt upp och ner berätta precis vad han tänker göra. Oroliga själar här i tråden
kräver det av honom. Men då har de inte förstått Trump, och de har glömt en av de viktigaste grundsatserna i hans filosofi, nämligen att berätta precis vad man tänker göra (och när och hur), för att blidka tjatiga journalister och väljare, så som politikerklassen gör, är
stuuuupid.
Men om vi lägger ihop de olika pusselbitarna han ger oss, så framträder en bild:
1. Liksom för många andra länder säger han att SA måste betala för att USA sköter deras försvar. Men i SA's fall så lägger han alltid till, att utan denna hjälp så skulle de falla ihop på en vecka. Budskapet är att han har SA helt i ett grepp om pungkulorna, och att han kan klämma till hur hårt eller löst han vill, och närhelst han vill.
2. I talet nämner han SA en enda gång, men inte under rubriken "friends" utan under rubriken "our rivals no longer respect us", tillsammans med Cuba och Nordkorea.
3. Han vill släppa de 28 sidorna ur 9/11-rapporten. De vill inte de som vill behålla USA's perversa relation till SA.
4. Det faktum att han aldrig säger hitte-på-ordet "islamism" utan alltid talar om islam, som i 'islam hates us', visar att han har en djupare förståelse för hur saker och ting hänger ihop i den regionen.
5. Sen säger han också
"we’re going to be working very closely with our allies in the Muslim world, all of which are at risk from radical Islamic violence". Det är ett uttalande som är öppet för tolkning, och vad man tror att menar med det beror såklart på vad man tror om honom i övrigt. Det starkaste uttalandet han har gjort om regionen är att det hade varit bättre om Saddam och Khadaffi hade varit kvar "because they killed terrorists". Det här är en återgång till en Kissinger-aktig hållning där man gärna har skitstövlar (militärdiktatorer osv., helst puppets) vid makten eftersom det skapar stabilitet i regionen. I ett sånt perspektiv är Assad den naturlige bundsförvanten. Turkiet är mer tveksamt, trots att det är en ally idag. Trump har ju sagt att fel länder är med i NATO. Beträffande SA kan jag tänka mig att hans plan är att applicera ett fett kläm på deras skröpliga pungkulor och omgöra relationen så att SA i praktiken blir en amerikansk lydstat. Keep the oil, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Ok. Jag skrev tillägget i mitt inlägg precis efter du hann citera. Men jag hittade svaret på min fråga. Det var inte AIPAC-talet utan ett annat tal:
WATCH: Donald Trump Says 'Iran Wants to Take Over Saudi Arabia'
http://www.haaretz.com/israel-news/videos/1.695210
Tydligen hoppas du på att regionen ska domineras av ett jättelikt iranskt imperium, där de kontrollerar i stort sett alla oljeresurserna (Iran, Irak och SA). Den enda grunden för denna önskan tycks vara ett extremt israelhat, som följs av en fiendens-fiende-är-min-vän-idé (ännu en typ av amerikanskt kardinalfel som skapat så mycket helvete i regionen), och landar i en önskan om maximal makt för IRI (Islamiska Republiken av Iran).
Regionen mår bäst av att makten och oljeresurserna är splittrade. Keep the oil!
Bara för att en åtgärd råkar vara bra för Israel
också, betyder det inte att den är dålig, eller att den är gjord för Israels skull. Tänker man så, så har ens Israel-antipati slag knut på sig själv och nått patologiska nivåer. Och omvänt, bara för att något är maximalt dåligt för Israel så betyder det inte att det är bra för oss. Att förlora kontrollen över all olja i Mellanöstern vore såklart katastrofalt för USA och Västvärlden.