Citat:
Ursprungligen postat av
RogerRoger
Mycket att gilla i det här talet. Han vill satsa på stabilitet i omvärlden istället för nationsbyggnad à la Västerlandet, bättre relationer med Ryssland, sätta fokus på hotet från islamismen, med mera. Löftet om att snabbt besegra IS är hoppfullt men tyvärr knappast realistiskt.
Jag har nu lyssnat på talet igen, mer fokuserat och med manuset bredvid, och jag måste säga:
Det här är ju helt lysande!
Han är mer eller mindre klockren på varje punkt, och med ett filosofiskt djup som värmer hela min själ. Jag liksom känner att
nu börjar det 21:a århundradet!
Ni vet, historiker talar om "det långa 1800-talet", som började 1789 och slutade 1917 (i april om ni frågar mig), varpå 1900-talet började. Men när slutade 1900-talet? Först tänkte man 1989, men det ledde bara till 1900-tal på steroider. Men 2001 då? Nejdå, det ideologiska vansinnet nation-building-katastroferna bara ökade. Jag börjar tro att 2016 kan markera startpunkten på det verkliga 2000-talet. Vi får se.
Stora proportioner har under alla omständigheter det här talet. Jag får ibland en känsla av att inte ens Trump själv förstår hela vidden av vad han håller på med. Allt elände som USA har hållit på med, sen Woodrow Wilson öppnade Pandoras box, ser ut att få sin slutpunkt och reverseras.
Jag trodde att USA skulle falla i det här århundradet. Men Trump kan rädda det och skapa en värld av fred och ordning, där det finns en plats för USA, i samverkan, konkurrens och maktbalans med Kina och Ryssland (och så småningom Tyskland). Mera som den välfungerande världsordningen vi hade på 1800-talet.