2016-04-26, 19:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Ja, allt ovan har det rapporterats om i media men det kunde gjorts betydligt mer och värre.
Allt har han kunnat göra utan några som helst konsekvenser. Han behöver inte ens uttala sig i någon fråga om han inte själv vill. Helt sanslöst således att denne man har mage att klaga på folk och media när det enda som det rapporterats om i hans fall är sådant han själv, med sin dåliga moral och bristande omdöme, gett upphov till. I så fall har Silvia större rätt att klaga, som när media skrev om hennes pappas bakgrund, något som hon själv inte kan rå för.

Hans majestät vänder bara blad och trallar vidare som ingenting hänt. Jag undrar om hans indignation är att betrakta som vanlig gubbilska? Eller är det begynnande demens möjligen? Om han värnade om monarkin hade han tagit vara på faktum att hans äldsta dotter är populär, kanske tom att betrakta som folkkär, och abdikerat.

Erika Patzek (prins Sigvards första hustru) var såvitt jag vet tyska av välbärgad icke kunglig/adlig familj, hennes bakgrund var inte olik Silvia Sommerlaths. Den ena dög inte som hustru till en prins men den andra till drottning. Och med lilla Hellqvist har visats att numera duger vem som helst (snart kommer en viss skribent och roar mig misstänker jag).

Drottningen hade kunnat handskas snyggare med sin fars förflutna, ingen kan klandra henne för vad som skedde innan hon ens fötts/var en mycket liten flicka men hon verkade vilja sopa alltihop under mattan. Det skadade hennes trovärdighet och påverkar uppfattningen om henne.
Citera
2016-04-27, 00:58
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Hans majestät vänder bara blad och trallar vidare som ingenting hänt. Jag undrar om hans indignation är att betrakta som vanlig gubbilska? Eller är det begynnande demens möjligen? Om han värnade om monarkin hade han tagit vara på faktum att hans äldsta dotter är populär, kanske tom att betrakta som folkkär, och abdikerat.

Erika Patzek (prins Sigvards första hustru) var såvitt jag vet tyska av välbärgad icke kunglig/adlig familj, hennes bakgrund var inte olik Silvia Sommerlaths. Den ena dög inte som hustru till en prins men den andra till drottning. Och med lilla Hellqvist har visats att numera duger vem som helst (snart kommer en viss skribent och roar mig misstänker jag).

Drottningen hade kunnat handskas snyggare med sin fars förflutna, ingen kan klandra henne för vad som skedde innan hon ens fötts/var en mycket liten flicka men hon verkade vilja sopa alltihop under mattan. Det skadade hennes trovärdighet och påverkar uppfattningen om henne.

Kungens förhållande till media har väl alltid varit ansträngt. Han känns aldrig bekväm framför journalisterna och informationsavdelningen tycks aldrig ha lyckats medieträna honom. Han har med andra ord varit "ilsken" länge skulle jag säga även om det nog blivit värre med åren.

Gällande Sigvard så har det ju yttrats om att det är kung Gustav V:s beslut som kungen åberopar och respekterar när han fått frågan varför Sigvard inte kunde få sin prinstitel åter. Samtidigt så lät han ju prins Bertil till slut få gifta sig med Lilian och själv gifte han sig med Silvia. Det hade kanske inte heller varit helt populärt hos Gustav V...
Och tror kungen verkligen att Gustav V hade varit välvilligt inställd till Sofia (annat än möjligtvis som kaffeflicka)? Nej, knappast. Hyckleriet är således ett faktum. Det berör dock inte kungen som bara hänvisar till att det är nya tider som gäller nu (i senaste intervjun med Claes Elfsberg), vänder blad och går vidare.
Citera
2016-04-27, 19:01
Medlem
Lost world: en petitess, men du menar väl Gustav VI?
Gustav V dog 1950 (och bars till dopet av drottning Desiree, född på 1700-talet och en gång förlovad med Napoleon...något som får en gammal relikt att häpna var gång jag tänker på V-Gustav)
Citera
2016-04-27, 21:11
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Gustav V dog 1950 (och bars till dopet av drottning Desiree, född på 1700-talet och en gång förlovad med Napoleon...något som får en gammal relikt att häpna var gång jag tänker på V-Gustav)

Prins Sigvard miste titeln i början av 30-talet, Gustaf V var definitivt kung. Likaså när prinsarna Lennart, Carl och Carl Johan blev avprinsade.

Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Kungens förhållande till media har väl alltid varit ansträngt. Han känns aldrig bekväm framför journalisterna och informationsavdelningen tycks aldrig ha lyckats medieträna honom. Han har med andra ord varit "ilsken" länge skulle jag säga även om det nog blivit värre med åren.

Gällande Sigvard så har det ju yttrats om att det är kung Gustav V:s beslut som kungen åberopar och respekterar när han fått frågan varför Sigvard inte kunde få sin prinstitel åter. Samtidigt så lät han ju prins Bertil till slut få gifta sig med Lilian och själv gifte han sig med Silvia. Det hade kanske inte heller varit helt populärt hos Gustav V...
Och tror kungen verkligen att Gustav V hade varit välvilligt inställd till Sofia (annat än möjligtvis som kaffeflicka)? Nej, knappast. Hyckleriet är således ett faktum. Det berör dock inte kungen som bara hänvisar till att det är nya tider som gäller nu (i senaste intervjun med Claes Elfsberg), vänder blad och går vidare.

Nej, kungen är ingen massmedial begåvning. Med framskriden ålder och förhoppningsvis förnuft borde han inse att han ingenvart kommer med små pikanta utbrott, man kan bara spekulera i orsaken.

Prins Bertil och hans uppskjutna bröllop är enligt min åsikt dubbelmoral av sällan eller aldrig tidigare skådad sort. Hans val av maka hade vare sig Gustaf V eller Gustav VI Adolf godkänt men för unge brorsonen gick det an - efter hans eget bröllop och med tronföljare på väg.

Det är märkligt att "de nya tiderna" inte nått vårt grannland där Mette Marit gjorde offentlig avbön och Ari Behn aldrig fick någon titel. Undrar också om det var pga de nya tiderna som det dröjde åratal innan Daniel Westling blev officiellt sällskap åt kp Victoria?
Citera
2016-04-27, 21:26
Medlem
[quote=WaltzingMatilda|57098490]Prins Sigvard miste titeln i början av 30-talet, Gustaf V var definitivt kung. Likaså när prinsarna Lennart, Carl och Carl Johan blev avprinsade.

Nej, kungen är ingen massmedial begåvning. Med framskriden ålder och förhoppningsvis förnuft borde han inse att han ingenvart kommer med små pikanta utbrott, man kan bara spekulera i orsaken.

Prins Bertil och hans uppskjutna bröllop är enligt min åsikt dubbelmoral av sällan eller aldrig tidigare skådad sort. Hans val av maka hade vare sig Gustaf V eller Gustav VI Adolf godkänt men för unge brorsonen gick det an - efter hans eget bröllop och med tronföljare på väg.

Det är märkligt att "de nya tiderna" inte nått vårt grannland där Mette Marit gjorde offentlig avbön och Ari Behn aldrig fick någon titel. Undrar också om det var pga de nya tiderna som det dröjde åratal innan Daniel Westling blev officiellt sällskap åt kp Victoria?[/QUOTE
Framhärdar i min ignorans - men nog vittnar prins Sigvards bitterhet mot slutet av sin levnad för att han hade fullt klart för sig att beslutet låg hos G VI och vår nuvarande kung. "Gamle" kungen kunde vara benhård under sin förbindliga attityd, enligt mångas utsago. Har jag fel får jag plocka fram Staffan Skotts bok om Bernadottarna någonstans ur hyllorna. Den boken förtiger få ting.
Citera
2016-04-27, 21:58
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Framhärdar i min ignorans - men nog vittnar prins Sigvards bitterhet mot slutet av sin levnad för att han hade fullt klart för sig att beslutet låg hos G VI och vår nuvarande kung. "Gamle" kungen kunde vara benhård under sin förbindliga attityd, enligt mångas utsago. Har jag fel får jag plocka fram Staffan Skotts bok om Bernadottarna någonstans ur hyllorna. Den boken förtiger få ting.

Och både farfar och sonson ursäktade sig med att man inte kunde bryta upp Gustaf V:s beslut. Har fö fått samma uppfattning om GVIA. Stenhård med en förbindlig yta; förmodligen var hans barndom och uppväxt rätt vidrig. Familjeliv och uppfostran som arvprins/kronprins varande son till Gustaf V och Victoria lämnade nog en del att önska, en handikappad bror och sedan änkling i relativt unga år.
Citera
2016-04-27, 22:00
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Citat:
[Framhärdar i min ignorans - men nog vittnar prins Sigvards bitterhet mot slutet av sin levnad för att han hade fullt klart för sig att beslutet låg hos G VI och vår nuvarande kung. "Gamle" kungen kunde vara benhård under sin förbindliga attityd, enligt mångas utsago. Har jag fel får jag plocka fram Staffan Skotts bok om Bernadottarna någonstans ur hyllorna. Den boken förtiger få ting.

Sigvard miste prinstiteln 1934 när Gustav V var kung. Sigvards pappa, Gustav VI Adolf, var då kronprins. Både Gustav V och Gustav VI motsatte sig bröllopet men det var Gustav V i egenskap av kung som fråntog honom titeln.
Citera
2016-04-28, 08:58
Medlem
Kungen spelar smart på äldre dar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-har-hjalpt-till-i-flera-kansliga-arenden
Citera
2016-04-28, 09:37
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen spelar smart på äldre dar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kungen-har-hjalpt-till-i-flera-kansliga-arenden

Så han vill ha cred för att ha hjälpt till i delikata ärenden men kan inte lämna några detaljer?

Det försöket var så dåligt att blad skyndsamt bör vändas.
Citera
2016-04-28, 12:04
Medlem
Kungen har redan hamnat i fläkten igen
http://www.svd.se/kungen-om-saudibrevet-kanner-plikt-att-hjalpa/om/kungen-70-ar
Citera
2016-04-28, 17:59
Medlem
ace_secs avatar
För er som kanske missat;

Citat:
Kungen 70 år: Ensamt majestät
SVT1 Idag 20:00 - 21:00

Kungen berättar inför 70-årsdagen om hur han försökt modernisera monarkin. Han talar om utmaningar och glädjeämnen, om miljöengagemang och barnbarn.

Enligt SVT:s programinformation läggs programmet ej ut på Svt Play pga rättighetsskäl. Får se om det verkligen stämmer.
Citera
2016-04-29, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
För er som kanske missat;

Enligt SVT:s programinformation läggs programmet ej ut på Svt Play pga rättighetsskäl. Får se om det verkligen stämmer.

Ser på det nu så det verkar inte stämma.

Varför saknar Kungen en vigselring? SCOOP! När hade Kungen vigselring senast?

Elfsberg har gjort ett bra program, avslappnad Kung. Sevärt program.

Jag har stor respekt för Kungen.

Hail Kungen
Senast redigerad av 790 2016-04-29 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in