2016-04-26, 19:52
Medlem
Ojkans avatar
Hej! Har ni planer på att uppdatera eran forumdel på avanza? Tycker att den är outdated med gammal design och tycker ni borde kunna komma upp något som liknar nordnets variant ''Shareville''.
Citera
2016-04-26, 22:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Hej! Har ni planer på att uppdatera eran forumdel på avanza? Tycker att den är outdated med gammal design och tycker ni borde kunna komma upp något som liknar nordnets variant ''Shareville''.
Håller med, jag hade gärna tagit del av mer "forumverksamhet" i Avanzas regi. Shareville är förvisso inte någon bra förebild, inte så mycket till aktiv och högkvalitativ diskussion där heller, men det är i vart fall ett försök. Jag hade till exempel gärna sett en stor och aktiv facebookgrupp i Avanzas regi, där intresserade kan posta topics som dom vill diskutera, och givetvis även delta i diskussioner som andra initierat.

Skulle gärna även se att Avanza producerade mer rörligt material, och med lite högre kunskapsnivå än den enda ljusglimt dom just nu bjuder på, Avanza forum. Till exempel vore det intressant med seminarier av samma nivå som SNS brukar arrangera, fast med inriktning på finansmarknaden istället för främst nationalekonomi då.

Hör ni det Avanza, här har ni några förslag att jobba med!
Citera
2016-04-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du kan ju alltid följa fondens innehav mer eller mindre genom att tracka diverse index.
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Index kan du följa, så indexfonder går ju att följa i realtid.
Kan ni ge exempel på något index som någorlunda följer AMF Räntefond Lång?
Citera
2016-04-27, 13:50
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vänligen
Arvid, Avanza
Nordnet har sänkt courtage för medlemmar i unga aktiesparare till 0,1% och 1kr minimum, några planer på syna det?
Citera
2016-04-27, 17:23
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Index kan du följa, så indexfonder går ju att följa i realtid.

Hur aktivt förvaltade fonder skulle kunna följas vet jag inte.

Min LF global index och Tillväxtmarknad index har inte rört på sig under hela dagen. Använder Avanzas mobilapp som jag tycker har ett ganska begränsat utbud av funktioner om jag ska vara ärlig.
Citera
2016-04-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Min LF global index och Tillväxtmarknad index har inte rört på sig under hela dagen. Använder Avanzas mobilapp som jag tycker har ett ganska begränsat utbud av funktioner om jag ska vara ärlig.

Det är det underliggande index som du kan följa i realtid under dagen. Själva fonden uppdateras bara en gång per dag efter börsens stängning.
Citera
2016-04-27, 17:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ja, du får ju följa indexen:

http://finance.yahoo.com/q?s=XWD.TO
http://finance.yahoo.com/q?s=EEM

Avanza vet inte hur Länsförsäkringars fonder gått förrän Länsförsäkringar rapporterar in på kvällen.
Citera
2016-04-27, 17:41
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Håller med, jag hade gärna tagit del av mer "forumverksamhet" i Avanzas regi. Shareville är förvisso inte någon bra förebild, inte så mycket till aktiv och högkvalitativ diskussion där heller, men det är i vart fall ett försök. Jag hade till exempel gärna sett en stor och aktiv facebookgrupp i Avanzas regi, där intresserade kan posta topics som dom vill diskutera, och givetvis även delta i diskussioner som andra initierat.

Skulle gärna även se att Avanza producerade mer rörligt material, och med lite högre kunskapsnivå än den enda ljusglimt dom just nu bjuder på, Avanza forum. Till exempel vore det intressant med seminarier av samma nivå som SNS brukar arrangera, fast med inriktning på finansmarknaden istället för främst nationalekonomi då.

Hör ni det Avanza, här har ni några förslag att jobba med!

Hej!

Tack för fin input och bra resonemang. Vi har absolut vänt och vridit på vad vi (Placera som äger och styr det ytterst) kan göra av forumet samt hur vi skulle kunna göra innehåll och diskussioner mer aktiva. Det finns en hel del Facebookgrupper, "Aktier" är en av de större av dessa. Tyvärr så kan vi som Facebook-sida inte gå med i grupper på det sätt som privatpersoner kan. Om vi hade kunnat det så hade jag varit säker på att vi hjälpt till med info och förtydliganden även i de trådarna.

Vi har även snackat lite om seminarier och även kortare sändningar som är intressanta och som väcker inspiration. Vi får se vad vi kan hitta på!

Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderAnka
Kan ni ge exempel på något index som någorlunda följer AMF Räntefond Lång?

Det var spontant lite klurigt att finna ett index eller en jämförelse på vår sajt som rör sig relativt likt fonden. Fondbolaget skriver själva i sitt fondfaktablad att de jämför fondens utveckling med indexen från Handelsbanken med kortnamnen: HMSC (Handelsbanken Markets Sweden All Bonds) och HMSA (Handelsbanken Markets Sweden All Government Bonds). Av de två indexen så verkar HMSC vara det index som fonden följer bäst, se bild.

Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Nordnet har sänkt courtage för medlemmar i unga aktiesparare till 0,1% och 1kr minimum, några planer på syna det?

Vi har absolut ögonen på hur vårt erbjudande står sig jämfört med det erbjudande som vår kära konkurrent har. Vi kommer absolut att se över vad vi kan göra för att stärka erbjudandet

/Dan, Avanza
Citera
2016-04-28, 12:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
/Dan, Avanza
Bara en liten kommentar om sidan, jag har tagit upp det tidigare tror jag. Det är en petitess men ändå.

När jag för över pengar internt så kan jag inte copy-pastea från "Tillgängligt belopp", sidan klagar på att det bara får vara siffror, så man måste ta bort ett mellanslag.

När man sen ska köpa en fond går det dock utmärkt att copy-pastea hela beloppet. Det är till och med så att om man skriver in siffror, så läggs mellanslag till.

En skitdetalj, jag vet. Men inkonsekvent och störigt. Nåt måste man ju störa sig på.
Citera
2016-04-28, 17:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Bara en liten kommentar om sidan, jag har tagit upp det tidigare tror jag. Det är en petitess men ändå.

När jag för över pengar internt så kan jag inte copy-pastea från "Tillgängligt belopp", sidan klagar på att det bara får vara siffror, så man måste ta bort ett mellanslag.

När man sen ska köpa en fond går det dock utmärkt att copy-pastea hela beloppet. Det är till och med så att om man skriver in siffror, så läggs mellanslag till.

En skitdetalj, jag vet. Men inkonsekvent och störigt. Nåt måste man ju störa sig på.

Jag håller helt med dig, det ser inte helt kundvänligt ut. Jag ska se om vi kan ordna det. Jag lobbar förbättringen för vår produktägare.

/Dan, Avanza
Citera
2016-04-28, 21:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Jag håller helt med dig, det ser inte helt kundvänligt ut. Jag ska se om vi kan ordna det. Jag lobbar förbättringen för vår produktägare.

/Dan, Avanza

Jag saknar en feature i appen där man kan få notifikation när ens fondinnehav uppdateras för dagen. Har jag missat den kanske? Tycker det är en ganska solklar funktion!

Eller när ett index stänger för dagen exempelvis. Det bör vara en del av övervakningen att få notfikationer när händelser inträffar.
Senast redigerad av svampdamp 2016-04-28 kl. 21:48.
Citera
2016-04-29, 09:16
Medlem
Har det skett en appuppdatering inatt? Känner inte igen appen riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in