Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
I början av 80-talet pekas en exilest, sjökaptenen Joel Haukka , ut av svenska SÄPO som en KGB-agent. SÄPO-intendenten Alf Karlsson läcker uppgifter om Haukkas kontakter med KGB till Svenska Dagbladet som slår upp nyheten stort.
Bakgrunden var att JH 1983 rapporterat till, svenska und/tjänsten, GBU/SSI, att riksdagsstentografen Bengt Henningsson hade kontakter med höger om höger-mannen ,Anders Larsson, som var medlem i WACL, Baltiska komm och DA.
När det hela uppdagades förklarade BH att han hållit kontakt med AL på uppdrag av SÄPOs Alf Karlsson för att hålla ett öga på den högerextreme AL. Att BH själv tillhörde kretsen runt CONTRA utgjorde inget problem för Affe.
Där hade AK också sin medarbetare Stig Johansson som jobbade på SÄPOs subversiv rotel. Contra-Stig var också BHs kontaktman på SÄPO. Finns indicier som pekar mot Contra-Stig också drev 33-åringen Viktor Gunnarsson som källa inom EAP. Sen tidigare vet vi att Contra-Stig,tillsammans med bl a Robert Stangesjö, att var en av de SÄPOmän som i hemlighet övervakade Olof Palme. Ett märkligt sammanträffande är att just AK och SJ är de poliser som leder SÄPOs inledande arbete MOP-natten.
När utrikesminister Sten Andersson förstår att SÄPO har en för honom okänd agent i Henningsson på utrikesnämndens topphemliga möten formligen exploderar SA. Och i samma veva kommer Svenska Dagbladets avslöjande om JHs påstådda KGB-samröre. SA är också den som berättar om den hemliga övervakningen som han troligen tipsats om av subversivrotelns chef Bengt Lööf, make till statsrådet och ubåtsutredaren Maj-Lis Lööf.
Frågan om Joel Haukka var en KGB-agent är fortfarande öppen och visar på rivaliteten mellan SÄPO och svenska underrättelsetjänsten. GBU/SSI är inte de enda som nyttjat och nyttjar JHs tjänster . Även CIA hade via via sin agent Heinrich Mark kontakter med JH och de slutar inte iom avslöjandet i SVD. Esten Heinrich Mark var medlem av den estniska exilregeringen 1953-92,71-90 som statsminister, och var verksam i Stockholm.
Exilregeringen var något nytt för mig.
Utan att veta så mycket om Joel Haukka, kan jag fråga mig, ut av vilken anledning skulle JH vara intresserad av att hjälpa Sovjetunionen?
Har lagt märke till JH's stora intresse för utredningen av den totalhavererade M/S Estonia.
Alf Karlsson toppade välförtjänt karriären med att jobba på en återvinningsstation?
Stig Johansson verkade ha varit en udda karaktär med ett stort tåg och lokintresse eller var det veteranbilar? Stangesjö är väl ännu drivande i förlaget och CONTRA?
För att förstå den komplexa tillvaron i den politiska makten tiden innan MOP, kräver antagligen erfarenhet och ett skarpt intellekt likt Palme.
Sten Andersson framstår som en rakryggad man, som inte visar någon större hänsyn till religiöst kapitalistiska intressen, rätta mig någon om jag har fel.
Det går inte att komma ifrån att det under ytan, ännu var en maktkamp mellan Judar och Nazister, samtidigt pågick den stora officialla kampen mellan Warszawapakten och Atlantpakten.