2016-04-27, 22:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Han var medlem i fackförbundet Grafikerna, numera GS. Men det kanske inte var det frågan gällde?
Jo. Har du någon länk eller källa vore jag tacksam?
Citera
2016-04-27, 23:20
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Ja det här förhållandet hade gått regeringen helt förbi om inte OP hade haft Sven Aspling som pålitlig länk till CIA och därmed kunnat få info från Bush via Oliver North exv. Men samtidigt var Näss utsedd förbindelseofficer med NATO och ingen hade väl kunnat tro hur bortkollrad han kunnat bli med så kluvna lojaliteter och med info som lämnats av psykförsvaret och officerskåren till NATO och direkt över till GRU. Det blev ju win-win för eliterna i både öst och väst på demokratins bekostnad.
Olof Frånstedt lämnade vid sin avgång den 1 sep 1978 över sina kontakter till P G Näss.

Dessa lär ha inkluderat x antal verksamma CIA-agenter i Sverige, vilka OP inte fick full information om trots att han av Olof Frånstedt begärde att få se namnen på dem. OF visade OP en lista på CIA-agenter i Stockholm och tyckte att det fick räcka så. Därtill kom många internationella kontakter med bl.a. dechiffreringslabb i England, polisen i Canada och Australien.

Källa: Spionjägaren del 1 och 2 av Olof Frånstedt
Citera
2016-04-27, 23:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I början av 80-talet pekas en exilest, sjökaptenen Joel Haukka , ut av svenska SÄPO som en KGB-agent. SÄPO-intendenten Alf Karlsson läcker uppgifter om Haukkas kontakter med KGB till Svenska Dagbladet som slår upp nyheten stort.

Bakgrunden var att JH 1983 rapporterat till, svenska und/tjänsten, GBU/SSI, att riksdagsstentografen Bengt Henningsson hade kontakter med höger om höger-mannen ,Anders Larsson, som var medlem i WACL, Baltiska komm och DA.

När det hela uppdagades förklarade BH att han hållit kontakt med AL på uppdrag av SÄPOs Alf Karlsson för att hålla ett öga på den högerextreme AL. Att BH själv tillhörde kretsen runt CONTRA utgjorde inget problem för Affe.

Där hade AK också sin medarbetare Stig Johansson som jobbade på SÄPOs subversiv rotel. Contra-Stig var också BHs kontaktman på SÄPO. Finns indicier som pekar mot Contra-Stig också drev 33-åringen Viktor Gunnarsson som källa inom EAP. Sen tidigare vet vi att Contra-Stig,tillsammans med bl a Robert Stangesjö, att var en av de SÄPOmän som i hemlighet övervakade Olof Palme. Ett märkligt sammanträffande är att just AK och SJ är de poliser som leder SÄPOs inledande arbete MOP-natten.

När utrikesminister Sten Andersson förstår att SÄPO har en för honom okänd agent i Henningsson på utrikesnämndens topphemliga möten formligen exploderar SA. Och i samma veva kommer Svenska Dagbladets avslöjande om JHs påstådda KGB-samröre. SA är också den som berättar om den hemliga övervakningen som han troligen tipsats om av subversivrotelns chef Bengt Lööf, make till statsrådet och ubåtsutredaren Maj-Lis Lööf.

Frågan om Joel Haukka var en KGB-agent är fortfarande öppen och visar på rivaliteten mellan SÄPO och svenska underrättelsetjänsten. GBU/SSI är inte de enda som nyttjat och nyttjar JHs tjänster . Även CIA hade via via sin agent Heinrich Mark kontakter med JH och de slutar inte iom avslöjandet i SVD. Esten Heinrich Mark var medlem av den estniska exilregeringen 1953-92,71-90 som statsminister, och var verksam i Stockholm.
Exilregeringen var något nytt för mig.
Utan att veta så mycket om Joel Haukka, kan jag fråga mig, ut av vilken anledning skulle JH vara intresserad av att hjälpa Sovjetunionen?
Har lagt märke till JH's stora intresse för utredningen av den totalhavererade M/S Estonia.

Alf Karlsson toppade välförtjänt karriären med att jobba på en återvinningsstation?

Stig Johansson verkade ha varit en udda karaktär med ett stort tåg och lokintresse eller var det veteranbilar? Stangesjö är väl ännu drivande i förlaget och CONTRA?

För att förstå den komplexa tillvaron i den politiska makten tiden innan MOP, kräver antagligen erfarenhet och ett skarpt intellekt likt Palme.
Sten Andersson framstår som en rakryggad man, som inte visar någon större hänsyn till religiöst kapitalistiska intressen, rätta mig någon om jag har fel.
Det går inte att komma ifrån att det under ytan, ännu var en maktkamp mellan Judar och Nazister, samtidigt pågick den stora officialla kampen mellan Warszawapakten och Atlantpakten.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-27 kl. 23:59.
Citera
2016-04-27, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Exilregeringen var något nytt för mig.
Utan att veta så mycket om Joel Haukka, kan jag fråga mig, ut av vilken anledning skulle JH vara intresserad av att hjälpa Sovjetunionen?
Har lagt märke till JH's stora intresse för utredningen av den totalhavererade M/S Estonia.

Alf Karlsson toppade välförtjänt karriären med att jobba på en återvinningsstation?

Stig Johansson verkade ha varit en udda karaktär med ett stort tåg och lokintresse eller var det veteranbilar? Stangesjö är väl ännu drivande i förlaget och CONTRA?

Ja, säg det. Alla landsförrädare har sin egen story, pengar o glamour som Stig Bergling , bitterhet och fåfänga som Stig Wennerström och ren ondska som Anthony Blunt.
Joel Haukka hade värvats till T-byrån redan 1956 av Curt Andreasson. T-byrån baltaktioner var infiltrerade av KGB från allra första början.

Att många ester jobbade mot Sovjet är naturligt. Estland hade ockuperats , befolkningen våldtagits, deporterats och mördats. De sk skogsbröderna hade slagits mot Bolsjevikerna långt in på 50-talet. Detsamma gällde Letter och Litauer, bland dessa fanns några rötägg, som Karlis Lobe.

Affe Karlsson gick till VIP och jobbade där med PG Vinge och Calle Persson, bl a. Contra-Stig är en karaktär och ang stangesjö vet jag inte , han är i alla fall inte pensionsmässig ännu.
Citera
2016-04-27, 23:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Den siste är ju inte Eugene de Kock utan en Vietnam-veteran från Iova som stupade 1969!

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Aj som fasen!
Där är absolut Eugene de Kock. Mystiskt!
Citera
2016-04-27, 23:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Var det Stieg Larsson som ligger bakom det pm vi tror Lingärde skrivit?
-"I dagens Svenska Dagbladet avslöjas att resultatet blev ett fyrsidigt PM som han lämnade in till Palmeutredningen.".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18433071.ab

Det har ju sagts många gånger förr men några av bilderna på Eugene de Kock är mycket lika Grandmannen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612124.ab
http://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=1880927&Page=2&ThemeId=26592&overlay=fa lse

Här är mina favoriter:
Först ut är "uppdragna axlarna": http://cdn-sabreakingnews.365.co.za/wp-content/uploads/2015/02/eugene-de-kock.jpg

Sedan ännu en favorit: http://www.rnews.co.za/images/cmsimages/big/news_2736_2777_eugenedekock.jpg
Tack för länkarna! De bekräftar mitt minne av mordnatten, att det första meddelandet på
Andra sökmotorer kan ivland vara användbara: https://yandex.ru/images/search?p=3&text=eugene%20de%20kock&noreask=1&img_u rl=https%3A%2F%2Fi.embed.ly%2F1%2Fdisplay%2Fresize %3Fkey%3D1e6a1a1efdb011df84894040444cdc60%26u rl%3Dhttp%253A%252F%252Fcdn.mg.co.za%252Fcrop%252F content%252Fimages%252F2015%252F02%252F12%252Feuge nedekockredjerseywhitestripedshirt_landscape.jpg%2 52F676x380%252F&pos=96&rpt=simage&lr=10519

Här är tre äldre varav den svartvita tycker jag är mest lik. http://www.vvmf.org/Wall-of-Faces/28532/EUGENE-J-KOCK
Tack för länkarna! Helt suveräna!
Citera
2016-04-28, 00:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja, säg det. Alla landsförrädare har sin egen story, pengar o glamour som Stig Bergling , bitterhet och fåfänga som Stig Wennerström och ren ondska som Anthony Blunt.
Joel Haukka hade värvats till T-byrån redan 1956 av Curt Andreasson. T-byrån baltaktioner var infiltrerade av KGB från allra första början.

Att många ester jobbade mot Sovjet är naturligt. Estland hade ockuperats , befolkningen våldtagits, deporterats och mördats. De sk skogsbröderna hade slagits mot Bolsjevikerna långt in på 50-talet. Detsamma gällde Letter och Litauer, bland dessa fanns några rötägg, som Karlis Lobe.

Affe Karlsson gick till VIP och jobbade där med PG Vinge och Calle Persson, bl a. Contra-Stig är en karaktär och ang stangesjö vet jag inte , han är i alla fall inte pensionsmässig ännu.
Vilken anledning skulle göra att OP sålde ut Sverige?
Efter VIP tiden vill jag tro att Alf gav sig in i en annan bransch. Vet någon födelseåret på Alf Karlsson?

VIP skulle då vara en klubb för misstänkta anstiftare. Kan inte få det till något annat.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-28 kl. 00:17.
Citera
2016-04-28, 01:00
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det är i just detta avsnitt av Diskutabelt som Guillou är riktigt oförskämd mot Ane'r och i synnerhet Wechselmann då de bara ställt de mest grundläggande frågor som statsmobben ständigt velat bortförklara och PU tvingats hålla tyst om.
Nu först skall saken tas upp på allvar men då med vittnesmål som garanterat gått att synka ihop för att få fram en ny och redan karaktärsmördad och dömd polisman eller mer hållbart utpekad gm istället.
Östling hoppas jag ändå får leva eller vila i frid var han än befinner sig.

Debattören och kommunisten Maj Wechselmann, ja. Hon som stämde Eskil Block, (i ska vi kalla det "KOM-affären"):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eskil_Block

Var Eskil Block stod politiskt framgår av hans uttalanden. Låt oss gissa att OP inte var hans favorit.

Konstigt att Block kunde skriva en bok 1993 ihop med historikern Åke Wedin som var sosse. Men sedan såg jag att Wedin var starkt kritisk till invandringspolitiken och ville hjälpa flyktingar i hemländerna(Låter som SD förslaget, ja). Och få dem att återvandra till sina hemländer.

Block var anställd vid Försvarets forskningsanstalt under perioder av sitt liv.

Som framtidsforskare rörde sig Eskil Block över många olika ämnesområden och intog generellt en mycket positiv inställning till teknikutvecklingens möjligheter och forskningens betydelse för samhällsutvecklingen, samtidigt som han tog tydlig ställning för Västvärldens politiska och ekonomiska system och därmed mot Sovjetunionen och kommunismen. Detta var även karaktäristiskt för flera ledande amerikanska futurologer som etablerade sig på 1960- och 1970-talen, som exempelvis Herman Kahn.

Block känns som en person som skulle kunna ingå i bekantskapskretsen med tekniker och ingenjörer med kopplingar till FTI och FRO och Barbro-gruppen.

Han var flitig gäst i många debattprogram i TV, bl.a. hos Robert Aschberg. Och där kunde Eskil vara lite våldsam av sig också:
Efter att 1989 i ett av programmen, ha hamnat i gräl med den norska performanceartisten Wencke Mühleisen slog han omedelbart efter programmet till Mühleisen i magen, vilket fick medial uppmärksamhet.
Citera
2016-04-28, 01:35
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thurstonmoore
Kuriosa:
Är det inte Hans von Horsten som skymtar förbi i rutig kavaj bland Löntagarfonder-demonstranterna ca 41:50 in här:
https://www.youtube.com/watch?v=zMTioPax5MA

Jo, det är väldigt likt Hans von Hofsten:
http://navyskipper.blogspot.se/2013/07/under-ytan-del-5-vastkusten-1966.html

Fanns nog mer än företagare i dessa demonstrationer mot löntagarfonder, då det gällde att klämma åt OP och "sosseriet". Kanske finns det mer filmmaterial att se? Kanske någon står brevid någon som de inte ska visa sig med egentligen?

Finns det något sådant film- och bildmaterial från tiden före och efter MOP tro?
Typ Åke J Ek står och samtalar med.... Ja ni förstår.
Det vore någonting det!
Citera
2016-04-28, 08:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Där är absolut Eugene de Kock. Mystiskt!
OK! Munnen stämmer inte alls.
Citera
2016-04-28, 08:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Håller just nu på med att läsa Jim Garrisons bok JFK. Utgiven 1988. Där det finns skrivningar som direkt kan användas än idag angående MOP.

Citat från sid. 12-14.

-Mordet var en oerhört avgörande händelse. Men än mer avgörande är vad som sedan följde - hur myndigheter och medier så kritiklöst kunde svälja en officiell version som inte är annat än en absurd godnattsaga.

-Sedan de stadfäst teorin om den ensamme mördaren vägrade de styvnackat att erkänna några som helst fakta som kunde tänkas ifrågasätta den versionen.

-Att erkänna att en sammansvärjning förelegat, hade ofrånkomligen lett till frågan vilka krafter som stått bakom den. Därnäst hade följt insikten om att det inom administrationen funnits ett mycket starkt motstånd mot att Presidentens, läs Statsministerns min anm, strävan att få ett slut på det kalla kriget.

-För att bringa hela sanningen i dagen fordras en förutsättningslös och öppen federal utredning - av ett slag som ännu inte förekommit.

-Min förhoppning är att den här boken ska ge den yngre generationen en bättre förståelse för de politiska , sociala och historiska konsekvenserna av mordet och den följande mörkläggningen.

Där det naturligtvis inte handlar om JFK eller Garrisons kredibilitet eftersom det är OT. Men översatt till svenska förhållanden blir det ändå talande.

Den absurda sagan om CP känner vi alla till. Liksom det statsbärande SAPs stöd till Holmer, Ebbe och Lisbets utpekande. PUs bristande intresse att utreda vissa spår likaså. De som inte trodde på den stadfästa sanningen kallades länge föraktfullt för privatspanare.

Wall, Borgnäs, bröderna Poutiainen, Jallai, denna tråden med flera är Sveriges variant av Garrison. Eller visselblåsare med dagens språkbruk.

Enda sättet att få klarhet intill sista ledet är en form av sanningskommission. Där jag tror att det är en utopi. Sverige har aldrig velat göra upp med sin nutidshistoria oavsett fråga. Man hemligstämplar och tiger hellre. Oavsett tidsepok, media och Statsminister.

Dagens nya generation av svenskar vet knappt vem Palme var. Ändå mindre vad han stod för och att väldigt många hatade honom. Snarare är det väl så att CP ironiskt nog är mer känd. Desto mindre är man intresserade av att lösa mordet. Vad skulle man tjäna på det. Förmodligen lika lite som Löfven och andra politiker som är de enda som i realiteten kan besluta om en sanningskommission. Anledningen är att mördaren redan är utsedd och att vidare utredning är meningslös.

Sanningen är att jag, och vissa andra, i denna tråden tyvärr tillhör en ytterst liten minoritet av befolkningen. Vi som tror att sanningen är bättre än lögnen. Hur obehaglig den än är.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-28 kl. 08:53.
Citera
2016-04-28, 09:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Var det Stieg Larsson som ligger bakom det pm vi tror Lingärde skrivit?
-"I dagens Svenska Dagbladet avslöjas att resultatet blev ett fyrsidigt PM som han lämnade in till Palmeutredningen.".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18433071.ab
Stieg Larsson precis som Gunnar Wall har varit tydligt begränsade i sitt privatspanande men aldrig Ulf Lingärde. UL sökte själv upp IvB och bodde gärna hos honom då han besökte Sthlm för att personligen bilda sig en uppfattning.
En större fråga är väl hur Bertil Wedins pm med förklaring till PU om sin påtvingade inblandning kom till. Var han då fortfarande utsatt för press från den tidigare "Utredningsbyrån för Samhällsfrågor" där tydligen möjligheterna för statskupp ventilerades först och sedan kunde tolkas som Guillou ville ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in