2016-03-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Fascinerande detta med att någon med finska föräldrar uppväxt i Sverige kan få den här renodlade "invandrare från Mellanöstern"-dialekten. Men det är väl så om man är uppväxt i "orten" antar jag

Märks att du inte satt en fort i en "ort" Man påverkas av sin omgivning, oavsett vilket ursprung eller uppväxt men har så kommer man fortfarande anpassa sig efter vilka man umgås med.

Spelar ingen roll om det är miljö eller vokabulär. Känner man sig avslappnad vilket Krull verkar folket att få känna sig så tar man till sig naturliga roll. Oavsett vad så om jag känner mig avslappnad kommer jag prata så som jag pratar med mina vänner.. vad du kallar "invandrare från mellanöstern-dialekten, oavsett benämning är det ett språkbruk so en dialekt eller vilket annat språkbruk som helst.

Det betyder inte att jag pratar så på arbete eller arbetsintervju. Men att vara så trångsynt att man bara tror att det beror på att man kommer från annat land är inget annat än korkat. Finns en anledning varför det finns olika dialekter inom alla riksgränser.
Citera
2016-03-07, 12:51
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Avsnittet med Raninen var nog en av de bästa intervjuer jag hört! Inte alls så mycket moralpredikande och önskan om att allt var ogjort som man brukar få höra i liknande intervjuer. Han var jävligt öppen och vad jag tycker, berättade mer ärligt om hans förflutna än vad många andra har gjort.
Ett annat stort plus var att han dessutom hade humor och inte alls var lika torr och tråkig som andra i podden har varit.
Hoppas man får höra mer av honom inom en snar framtid!

Det var riktigt riktigt bra! En eloge till Janne som pratade oppet och personligt.

Citat:
Fascinerande detta med att någon med finska föräldrar uppväxt i Sverige kan få den här renodlade "invandrare från Mellanöstern"-dialekten. Men det är väl så om man är uppväxt i "orten" antar jag

Tycker inte att han hade en sarskild MENA-dialekt, mer an valdigt svag Finsk brytning.

Ni som vaxt upp i Vasteras/Eskilstuna vet hur det later.
Sverigefinnar som vaxt upp i Sverige, men som har pratat Finska hemma och med vanner.
Citera
2016-03-14, 09:42
Medlem
Legenden Danne Sundström i senaste avsnittet. Kan inte vara annat än bra
Citera
2016-03-14, 20:22
Medlem
deffans avatar
Avsnittet med Daniel Sundström var som väntat grym underhållning
Citera
2016-03-20, 11:19
Medlem
Har lyssnat igenom alla nu, rätt intressant. Vissa personer var roligare än andra. Lennart Håård var verkligen sådär dryg som bara journalister är, och även lite småkorkad.
Citera
2016-03-24, 00:09
Medlem
Lolly släpper en hel del om konflikterna i GBG, frågan e bara hur mkt som är sant...
Citera
2016-03-24, 13:26
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Är väl inte konstigare än att någon med norrländska rötter pratar skånska om de är uppväxta i Ystad.

Invandrarsvenska har blivit en dialekt som vilken som helst, med inslag av den ursprungligt svenska dialekten i området beroende på vilken invandrarort man befinner sig i.

För övrigt en intressant podcast! Bobbo Krull är ju alltid Bobbo Krull så det blir ju inte särskilt djupt på ett intellektuellt plan, men upplägget är spännande och han gör trots allt ett bra jobb, humor och allvar i en bra blandning. En stark trea av fem!
Citera
2016-04-05, 22:05
Medlem
Lyssnade på två avsnitt gav mig inget . " jag hade en tuff uppväxt" stuket oja självfallet De näms redan i typ varje kriminells intervju sedan begynnelsen . Lennart Hård verkar dessutom vara smått efterbliven kombinerat med hög ålder. Kul!
Citera
2016-04-06, 14:22
Medlem
swimp78s avatar
Jag hade för mig att Sebbe Stax hade en rätt medelklassig uppväxt? Har för mig jag läst att han typ spelade fiol som barn och att han var barnskådis i en killinggänget-film. Är det en myt eller stämmer det? Isåfall hade jag gärna hört något om det i intervjun.
Senast redigerad av swimp78 2016-04-06 kl. 14:24.
Citera
2016-04-07, 02:53
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Jag hade för mig att Sebbe Stax hade en rätt medelklassig uppväxt? Har för mig jag läst att han typ spelade fiol som barn och att han var barnskådis i en killinggänget-film. Är det en myt eller stämmer det? Isåfall hade jag gärna hört något om det i intervjun.

http://imgur.com/BHHVQ17

Avgör själv om hans historier om "orten" osv stämmer. Du har rätt om fiolen och barnskådespelandet.
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2016-04-07 kl. 02:55.
Citera
2016-04-07, 09:21
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
http://imgur.com/BHHVQ17

Avgör själv om hans historier om "orten" osv stämmer. Du har rätt om fiolen och barnskådespelandet.

Synd att dom inte tog upp det då. Det verkar ju vara en fråga han brukar undvika att prata om.

Jag tvivlar inte på att han är småkriminell eller har umgåtts i dom kretsarna, det verkar han ju de facto ha gjort. Men det hade varit intressant att få reda lite mer om hans bakgrund och hur det kom sig att han med sin bakgrund svängde om sådär tvärt. Hela hans "svår uppväxt"-grej verkar handla om att han blev mobbad av ett våldsamt ungdomsgäng..
Citera
2016-04-27, 21:29
Medlem
PrisonMikes avatar
Bara jag som får starka mytomanvibbar av Sebbe Stakset?

"Högg fem pers på en vecka, alla allvarligt." osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in