Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Lips
Vill du utveckla hur det gör det mindre möjligt för skivan att vara viktig för svart feminism? Blir musik direkt avfärdat inom och för feminism om en man varit involverad? Skivan kanske är viktig för svarta feminister oavsett om män varit med, det kanske är budskapet? Vad vet jag, jag är varken svart eller kvinna.
Tyckte mest det var lite ironiskt men jag kan utveckla.
Beyonce är en av de största pop stjärnorna, om inte den största, men istället för att ha tex. WondaGurl (en otroligt skicklig producent som är typ 18 år och redan jobbat med Rihanna, Kanye, Juicy J, Lil Wayne osv osv.) så anlitar hon de största manliga artisterna och producenterna; Just Blaze, Mike Will Made It, Diplo osv.
Musikbranschen är dominerad av män och en såpass stor artist som Beyonce har makt att göra något åt det genom att anlita talangfulla kvinnor istället.
Visserligen har hon väl inga obligationer att göra något åt problemet men ifall hon valde att göra det skulle jag kunna gå med på att hylla skivan som ett feministiskt mästerverk men som sagt, nu tycker jag det mest blir ironiskt.
Men givetvis kan skivan vara betydelsefull och viktig för kvinnor runt världen.