2016-04-27, 21:14
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Det mest starka feministiska stycke jag tagit del av måste nog vara detta, https://www.youtube.com/watch?v=j72xERw9ubA

Det tunga gatu-soundet tillsammans med den oerhört genomtänkta och rappa lyriken är helt enkelt omöjlig värja sig emot. Det är viktigt med feministisk musik, samtidigt som jag gråter för att vi inte kommit längre, gråter jag för att vi har kommit så långt

Någon som har andra tips, det är så starkt dock, svårt att värja sig.

Här har du en duo med ett liknande namn som inte låter lika mycket som högstadierappare.
https://www.youtube.com/watch?v=pzVsePrUl9Y
Citera
2016-04-27, 23:03
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Nämen hörrni...nog har ni diggat loss till en feministlåt ibland?
Jag har gjort det i årtionden men börjar med denna som är helt grym:
https://www.youtube.com/watch?v=MtSWp2Nkh1o

Är du seriös? Ett feminint objekt, Lisa Ekdahl, kompad av en drös dreglande gamla proggmusiker som äter henne med ögonen? Feminism är väl själva antitesen till denna klichébild av musikbranschen och myten om det manliga geniet.

Som många andra i tråden diggade jag arga riot grrrl-gäng som Bikini Kill, L7 och kanske framför allt Babes In Toyland. Men -93 damp det ner ett debutalbum av en singer/songwriter-tjej som inte bara knockade mig (så man jag är) utan formade en helt ny generation (amerikanska) college-feminister: Liz Phair och albumet Exile In Guyville. Bara titeln... en pisstake på cockrockens kungligheter Rolling Stones.

OK, tråden handlade om låtar, så jag erbjuder albumets tour de force "Fuck and Run", om ambivalensen i att ha makten över sin kropp och ta sig rätten att ligga runt, men ändå känna den förkrossande tomheten efteråt: http://youtu.be/Y6iYQB6nVwI
Citera
2016-04-28, 08:43
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Jag var inne på Bikini Kill och punk förut, jag glömde även nämna X-Ray Spex och The Slits.
I låten Vi måste höja våra röster sjunger de "Ååå tjejer vi måste höja våra röster för att höras". I X-Ray Spex-klassikern Oh Bondage! Up Yours! hör man Poly Styrene säga “Some people think little girls should be seen and not heard, but I think ...” med en lågmäld, uttråkad och monoton röst i låtens början, varefter hon utbrister “oh bondage, up yours!” med en ilsken röst -- som hörs!

Kathleen Hanna har gjort mycket bra efter Bikini Kill också, i bl.a. Le Tigre och (The) Julie Ruin.

Som tillägg till amerikanska och brittiska riot grrrl-band såsom Bikini Kill, Bratmobile, Huggy Bear och Sleater-Kinney kan man även lägga till ett svenskt dito, Candysuck med en ung Marit Bergman på sång och gitarr.

Candysuck - Kill your boyfriend.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-04-28 kl. 08:46.
Citera
2016-04-28, 08:56
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Här har du en duo med ett liknande namn som inte låter lika mycket som högstadierappare.

Fruktansvärt starkt, men lite lättare att värja sig emot en den tunga hiphop videon jag länka.

Håller du ihop känslomässigt när du lyssnar på så här "starka" saker? Jag blev djupt tagen av videon, att dom vågar börja spela instrument och sjunga fast dom lever i det patriarkala förtrycket är sannerligen inspirerande.
Citera
2016-04-28, 09:09
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Fruktansvärt starkt, men lite lättare att värja sig emot en den tunga hiphop videon jag länka.

Håller du ihop känslomässigt när du lyssnar på så här "starka" saker? Jag blev djupt tagen av videon, att dom vågar börja spela instrument och sjunga fast dom lever i det patriarkala förtrycket är sannerligen inspirerande.
Har du inget bättre för dig än att trolla trådar där folk faktiskt försöker ha en diskussion?
Ni är för många snorungar på flashback.
Citera
2016-04-28, 10:01
Medlem
Stoorhaters avatar
Citat:
Vill du utveckla hur det gör det mindre möjligt för skivan att vara viktig för svart feminism? Blir musik direkt avfärdat inom och för feminism om en man varit involverad? Skivan kanske är viktig för svarta feminister oavsett om män varit med, det kanske är budskapet? Vad vet jag, jag är varken svart eller kvinna.

Tyckte mest det var lite ironiskt men jag kan utveckla.

Beyonce är en av de största pop stjärnorna, om inte den största, men istället för att ha tex. WondaGurl (en otroligt skicklig producent som är typ 18 år och redan jobbat med Rihanna, Kanye, Juicy J, Lil Wayne osv osv.) så anlitar hon de största manliga artisterna och producenterna; Just Blaze, Mike Will Made It, Diplo osv.

Musikbranschen är dominerad av män och en såpass stor artist som Beyonce har makt att göra något åt det genom att anlita talangfulla kvinnor istället.
Visserligen har hon väl inga obligationer att göra något åt problemet men ifall hon valde att göra det skulle jag kunna gå med på att hylla skivan som ett feministiskt mästerverk men som sagt, nu tycker jag det mest blir ironiskt.

Men givetvis kan skivan vara betydelsefull och viktig för kvinnor runt världen.
Citera
2016-04-28, 10:24
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoorhater
Tyckte mest det var lite ironiskt men jag kan utveckla.

Beyonce är en av de största pop stjärnorna, om inte den största, men istället för att ha tex. WondaGurl (en otroligt skicklig producent som är typ 18 år och redan jobbat med Rihanna, Kanye, Juicy J, Lil Wayne osv osv.) så anlitar hon de största manliga artisterna och producenterna; Just Blaze, Mike Will Made It, Diplo osv.

Musikbranschen är dominerad av män och en såpass stor artist som Beyonce har makt att göra något åt det genom att anlita talangfulla kvinnor istället.
Visserligen har hon väl inga obligationer att göra något åt problemet men ifall hon valde att göra det skulle jag kunna gå med på att hylla skivan som ett feministiskt mästerverk men som sagt, nu tycker jag det mest blir ironiskt.

Men givetvis kan skivan vara betydelsefull och viktig för kvinnor runt världen.

Jag kan uppskatta ironi när den är riktigt bra. Beyonce har varit en källa till humor på flera sätt. En bild hennes publicist ville få bort från nätet till exempel. Senast med nya skivan är hur fans ger sig på en kvinna på internet för att det spekuleras att det var hon Jay Z var otrogen med. Hur dumma är inte fans om de tror att all musik måste bygga på verkliga händelser? Ironiskt nog beter dig sig jämlikt män genom att shitposta utan belägg. Jag utgår dock från att det mest handlar om tonåringar, i detta fall.
Citera
2016-04-28, 10:36
Medlem
Stoorhaters avatar
Citat:
Jag kan uppskatta ironi när den är riktigt bra. Beyonce har varit en källa till humor på flera sätt. En bild hennes publicist ville få bort från nätet till exempel. Senast med nya skivan är hur fans ger sig på en kvinna på internet för att det spekuleras att det var hon Jay Z var otrogen med. Hur dumma är inte fans om de tror att all musik måste bygga på verkliga händelser? Ironiskt nog beter dig sig jämlikt män genom att shitposta utan belägg. Jag utgår dock från att det mest handlar om tonåringar, i detta fall.

Vad vill du ha för belägg? Kan du inte kolla upp själv vilka som producerat albumet och vilka som inte gjort det? Ursäkta men hur är det en shitpost?
http://www.thefader.com/2016/04/23/full-album-credits-beyonce-lemonade

För övrigt har jag väldigt svårt att tänka mig att det där om bilden är sant.
Citera
2016-04-28, 10:45
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoorhater
Vad vill du ha för belägg? Kan du inte kolla upp själv vilka som producerat albumet och vilka som inte gjort det? Ursäkta men hur är det en shitpost?
http://www.thefader.com/2016/04/23/full-album-credits-beyonce-lemonade

För övrigt har jag väldigt svårt att tänka mig att det där om bilden är sant.

Jag söker inte belägg, min kommentar om shitpost handlade om hur människor agerar mot en annan på instagram för att det spekuleras att Jay Z varit otrogen mot Beyonce med henne. Jag tror inte du läste mitt inlägg ordentligt.
Jag hatar att länka Gawker, men det var första resultatet på google.
http://gawker.com/5982628/beyonces-publicist-asks-internet-to-remove-unflattering-beyonce-photos-internet-turns-unflattering-b eyonce-photos-into-a-meme
Där har du gällande den mindre smickrande bilden på Beyonce.
Citera
2016-04-29, 06:34
Medlem
skrudiss avatar
Finns ju ett gäng bra riot grrrrl-band, förutom Bikini Kill så Team Dresch, Fifth Column, Hole (tidiga), Fabulous Disaster, Babes in Toyland, Lunachicks, 7 Year Bitch och även Frightwig (vars band-tshirt Kurt Cobain bar mot slutet).
Citera
2016-04-29, 17:18
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Är du seriös? Ett feminint objekt, Lisa Ekdahl, kompad av en drös dreglande gamla proggmusiker som äter henne med ögonen? Feminism är väl själva antitesen till denna klichébild av musikbranschen och myten om det manliga geniet.

Nja du har nog själv valt Lisa som objekt medans hon själv sjunger denna låt av fri & stolt vilja. Dock var det en ovanligt roande kommentar du kom med även om den saknar all rimlig relevans.

MvH Carlstad
Citera
2016-04-29, 17:21
Medlem
Carlstads avatar
Citat:

Grymt skön låt, tack...från min egen mylla dessutom. Den här stan borde vara huvudstad i Sverige så att det blev lite progressiv utveckling nån gång.

MvH C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in