2016-04-27, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Precis som elementär logik och trosfrågor är ganska oförenliga, eftersom det ena handlar om tro, och det andra handlar om logisk analys.

Precis, så blanda dom inte i din semantiska akrobatik.
Citera
2016-04-27, 16:26
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis, så blanda dom inte i din semantiska akrobatik.

Du kanske inte är medveten om att det här forumet heter "Religion och tro", och att vi därför diskuterar religion och tro utifrån olika perspektiv och premisser. Du får väl be admin att han startar ett forum för ateister då, om du inte finner din plats.

Du verkar således själv ha en del problem med ditt logiska tänkande, när du inte förstår vilket forum du befinner dig i.
Citera
2016-04-27, 16:29
Medlem
Citat:
Du kanske inte är medveten om att det här forumet heter "Religion och tro", och att vi därför diskuterar religion och tro utifrån olika perspektiv och premisser. Du får väl be admin att han startar ett forum för ateister då, om du inte finner din plats.

Du verkar således själv ha en del problem med ditt logiska tänkande, när du inte förstår vilket forum du befinner dig i.
Ja, forumet heter "Religion och tro", men vad heter tråden?
Citera
2016-04-27, 16:34
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Tråden heter "bevisa att Gud existerar", och jag framlade några ord från självaste skriften som förklarar varför Gud av människor inte kan ses eller upplevas. Jag kunde sökt en förklaring som var mer förankrad i vetenskap och logiskt tänkande, men det var inte min avsikt. Jag ville bara förmedla var Bibeln säger, för de troende på forumet eller andra som eventuellt är intresserade av att veta.
Citera
2016-04-27, 16:49
Medlem
Citat:
Tråden heter "bevisa att Gud existerar", och jag framlade några ord från självaste skriften som förklarar varför Gud av människor inte kan ses eller upplevas. Jag kunde sökt en förklaring som var mer förankrad i vetenskap och logiskt tänkande, men det var inte min avsikt. Jag ville bara förmedla var Bibeln säger, för de troende på forumet eller andra som eventuellt är intresserade av att veta.
Så Gud kan inte upplevas? Många kristna håller nog inte med dig där.
Citera
2016-04-27, 16:58
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Så Gud kan inte upplevas? Många kristna håller nog inte med dig där.

Dvs han kan inte upplevas av

1. Den som inte har någon tro
2. Den som är förorenad av egen ondska
3. Den som av egennyttiga skäl vill kunna uppleva Gud, som t.ex. för att kunna skryta om det sen.

Undantag finns givetvis, men då handlar det i regel om troende som lever rätt, som är uppriktiga sökare och som "knackat och bankat" länge nog på dörren.
Citera
2016-04-27, 17:03
Medlem
Citat:
Dvs han kan inte upplevas av

1. Den som inte har någon tro
2. Den som är förorenad av egen ondska
3. Den som av egennyttiga skäl vill kunna uppleva Gud, som t.ex. för att kunna skryta om det sen.

Undantag finns givetvis, men då handlar det i regel om troende som lever rätt, som är uppriktiga sökare och som "knackat och bankat" länge nog på dörren.
Ja, det är det som är konstigt. Varför "satsar" inte Gud mer på dom som inte tror? Eftersom man, till stor del, inte kan rå för vad man tror på, så borde Gud vara mer "aktiv". Som det är nu, så jobbar Gud geografiskt.....
Citera
2016-04-27, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Så din "bevisföring" är alltså rent semantisk.
Citera
2016-04-27, 17:55
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så din "bevisföring" är alltså rent semantisk.

Eftersom ateister tjatar om bevisbörda, så fann jag det lämpligt att hänvisa till skriften, som ju är de kristna troendes utgångspunkt (premiss), min avsikt var alltså inte att bevisa guds existens i detta fall.
Citera
2016-04-27, 18:01
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ja, det är det som är konstigt. Varför "satsar" inte Gud mer på dom som inte tror? Eftersom man, till stor del, inte kan rå för vad man tror på, så borde Gud vara mer "aktiv". Som det är nu, så jobbar Gud geografiskt.....

Grejen är ju den att om Gud visade sig som vem som helst, "Tjena, här har du mig, Gud", typ så vore han ganska snart avmystifierad och på sikt också blase.

Så länge Gud eller den gudomliga existensen förblir ett mysterium och så länge folk fortsätter tvista om hans/dets varande eller icke-varande, så blir överraskningen desto större på yttersta domen..
Citera
2016-04-27, 19:07
Bannlyst
Citat:
Orsaken till att vi inte kan nalkas eller se Gud.
tala för dig själv.

Gud visar sig för sina älskare och det är i linje med vad som står i bibeln med. om det hade stått annat i bibeln så är bibeln fel.
Citera
2016-04-27, 19:24
Medlem
Citat:
Grejen är ju den att om Gud visade sig som vem som helst, "Tjena, här har du mig, Gud", typ så vore han ganska snart avmystifierad och på sikt också blase.

Så länge Gud eller den gudomliga existensen förblir ett mysterium och så länge folk fortsätter tvista om hans/dets varande eller icke-varande, så blir överraskningen desto större på yttersta domen..
Ja, allt har att göra med var man är född.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in