2016-04-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Du TROR att du får ångest?

Ja, enligt vården är mina problem kopplade till ångest. Finns det något i det jag berättar som utesluter det menar du?
Citera
2016-04-27, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Men herregud, förstå att det finns olika typer av ångestproblematik och olika grader. Bara för att jag klarar av att sitta där så betyder det inte att jag inte har ett problem. Klart att det finns folk som har det mycket värre, men att må skit av att sitta vid fikabordet med 6 andra känns inte normalt. Har aldrig haft sånna problem tidigare i livet.

Men du sitter ju för fan och TROR att du får ångest och sedan känner/ "upplever" du att du "får ångest".
Men alltså vad fan vill du egentligen?
Får jag fråga VARFÖR du fokuserar på "ångestproblematik" istf för att bara sitta där på jobbet och göra ditt jävla jobb?!?
Citera
2016-04-27, 00:50
Avslutad
Citat:
Ja, enligt vården är mina problem kopplade till ångest. Finns det något i det jag berättar som utesluter det menar du?

Vilken jävla vård då, då? Har du ens fått någon vård och tycker du?
Du står ju tydligen under "Vården", men har inte blivit "bättre"?
Citera
2016-04-27, 00:51
Medlem
Citat:
Men du sitter ju för fan och TROR att du får ångest och sedan känner/ "upplever" du att du "får ångest".
Får jag fråga VARFÖR du fokuserar på "ångestproblematik" istf för att bara sitta där på jobbet och göra ditt jävla jobb?!?

Haha, jag vill bli bra igen såklart. Förstår inte vad du babblar om, troll? Hade jag enkelt kunnat välja att inte må dåligt så hade jag ju gjort det förstår du väl.
Citera
2016-04-27, 00:55
Avslutad
Citat:
Haha, jag vill bli bra igen såklart. Förstår inte vad du babblar om, troll? Hade jag enkelt kunnat välja att inte må dåligt så hade jag ju gjort det förstår du väl.

Du VÄLJER att må dåligt, detta skriver och beskriver DU själv.
Men visst, TROR DU att mediciner kan hjälpa en(dig) mot ett jobb så tro det då.
Då skall du absolut försöka få mediciner utskrivna till dig.
Citera
2016-04-27, 00:59
Medlem
Citat:

Haha, antingen trollar du nu eller så vet du inget om mental ohälsa. Som sagt, klart att jag skulle välja att må bra om det var så enkelt. Länge försökte jag lösa det genom att tänka, fan sluta. Slappna av nu. Nu måste du fan slappna av. Spänn dig inte! osv. Gjorde det bara värre. Försöker nu istället att tänka på bra saker jag har i livet, att fan inte en jävel bryr sig. Men det går inte alltid.

Nåja, känns meningslöst o diskutera med dig eftersom du bara försöker provocera. Gonatt!
Citera
2016-04-27, 01:10
Medlem
theralenas avatar
Du kan prova inderal som behov medicin för sånna situationer, det är en betablockare alltså en blodtrycks medicin som sänker dina katekolaminer så du blir lugn. Är poppis att använda vid scenskräck. Inte berorframkallande och enligt min läkare ofarligt. Vädigt få biverkingar också.
Citera
2016-04-27, 09:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Men varför då detta fokus?
Inte en jävel runt dig brydde sig i dig, men ändå låg och förelåg där ändå något slags fokus kring dig och då ändå att du trots allt satt där? Du med då din "svåra ångest".
Jag undrar vem har egentligen något och detta slags "fokus" kring dig, du som då ändå kan typ sitta där kring fikabordet och allt?
Jag menar att DU verkar inte alls ha några och något problem med detta alls!?! Jag menar du sitter ju för fan ändå där!?! Ja, detta liksom alla de= de övriga OCKSÅ gör?!

Citat:
Du TROR att du får ångest?

Citat:

Citat:
Vilken jävla vård då, då? Har du ens fått någon vård och tycker du?
Du står ju tydligen under "Vården", men har inte blivit "bättre"?

Citat:

Din text här har en hel del anklagelser och så lite svordomar på det.

Tyder i mitt tycke på att du inte vet särskilt mycket om psykisk sjukdom och ohälsa, men även på att du tycks ha bestämt dig för att ditt sätt att se på det hela är överlägset och mer korrekt än vetenskapsmännen, dom drabbade och läkarna.

Tyder i mitt tycke på en grav brist på insikt i sin egen personlighet och sina begränsningar.

Har du någonsin blivit diagnosticerad eller fått indikationer på en diagnos med Antisocial Personlighetsstörning?

Läs på om det och återkom sedan.
Citera
2016-04-27, 10:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
TS, jag råder dig att prova konstant medicinering ändå - vet att det kan verka lite skrämmande i början, för man har läst och hört en massa skräckhistorier - men för dom allra flesta är det ingen fara och funkar ganska bra.

Om du tar en titt på den här nya meta-analysen av tidigare studier så ser du att medicinering faktiskt är bevisat vara mer effektivt än psykoterapier av olika slag.

Efficacy of treatments for anxiety disorders: a meta-analysis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25932596
(länk med grafer, under)
https://www.researchgate.net/publication/275663454_Efficacy_of_treatments_for_anxiety_disor ders_A_meta-analysis

Citat:
When looking at the average pre-post effect sizes, medications were more effective than psychotherapies. Pre-post ES for psychotherapies did not differ from pill placebos; this finding cannot be explained by heterogeneity, publication bias or allegiance effects. However, the decision on whether to choose psychotherapy, medications or a combination of the two should be left to the patient as drugs may have side effects, interactions and contraindications.

Om du tar en titt på figur 2. i studien så märker du att SNRI-er rankas som allra mest effektivast mot ångest, du ser även att kombinationen KBT med SSRI (CBT + Drug) är något mer effektiv än bara SSRI ensamt.

Prata med din läkare om Duloxetin eller Venlafaxin - båda är SNRI-er och i bruk i Sverige, någon av dom borde passa dig.

Vad gäller lite mer direktverkande medicinering så finns det två vägar att gå: Benzodiasepiner eller Polyfarmakologi (mindre doser med flera olika medel).

Benzo: Klonazepam (Iktorivil) eller Lorazepam (Temesta) är dom jag rekommenderar. Kom dock ihåg att i så fall testa dom på lägre dos, halv tablett av någon av dom - då är du säker på att du inte blir så sederad.

Polyfarmakologi:

3 mg Paracetamol
(ja, du hörde rätt - Alvedon hämmar ångest. Den hämmar aktiviteten i en del av hjärnan som sorterar ut både fysisk och psykisk smärta - effekten är subtil, och innebär att du snarare kan hantera rädslan bättre, än att den försvinner helt.)
länk:
(FB) PARACETAMOL - den outnyttjade ångestdämpande!

Propanolol
Dose-sensitive excitation and inhibition of spontaneous amygdala activity by propranolol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11420072
(som synes så är det dom lägre doserna som minskar aktiviteten i amygdala, som är inblandad i hanteringen av rädsla: 4-5 mg verkar vara det som gäller. En halv tablett m ao.)

Cykloserin - en antibiotika som påverkar det centrala nervsystemet också. Dock så är det ju antibiotika, så inget man ska hålla på och använda ofta.

D-cycloserine inhibits amygdala responses during repeated presentations of faces.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17667888

Den här metoden har mycket mindre risk för beroende eller tolerans, men den har dessvärre inte lika bra bevis för sina effekter som benzo eller SNRI, så det är något som du måste överväga.
Citera
2016-04-27, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Propanolol
Dose-sensitive excitation and inhibition of spontaneous amygdala activity by propranolol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11420072
(som synes så är det dom lägre doserna som minskar aktiviteten i amygdala, som är inblandad i hanteringen av rädsla: 4-5 mg verkar vara det som gäller. En halv tablett m ao.)

I studien står det 4 mg/kg. D.v.s. 320 mg om man väger 80 kg. En monsterdos. Har jag missuppfattat något?
Citera
2016-04-27, 12:22
Medlem
Ziayas avatar
Hej igen.
Glömde nämna fyra mediciner som jag har provat för oro och sömnbesvär. Ingen av dom har haft någon effekt på mig men kan vara värda att nämna.
Lergigan, Atarax (båda mycket milda) lyrica och Mirtazapin. Kanske kan antidepressiva vara värt att kolla över. Känner en med generaliserat ångestsyndrom som får någon form av anti-depp men vet inte vilken sort.
Tala med läkare.
Citera
2016-04-27, 12:43
Medlem
Tack Ninjor för ett utförligt och väldigt hjälpsamt inlägg! Tack även ni andra. Behöver fundera lite på hur jag ska göra. Känner dock fortfarande att jag vill undvika att gå på medicin regelbundet så gott det går. Känner mig som sagt lite rädd för biverkningar och att bli beroende. Att det ska bli värre.

Jag klarar mig ändå skapligt, ångesten finns där varje dag men den är inte lika påtaglig som förr. Var inne på apoteket och köpte mig ett paket Valernia Forte precis nu. Ingen aning om det kan hjälpa, men tänkte att det kan vara värt ett försök. Riskerna verkar väldigt små. Känner jag nada så tar jag kontakt med en läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in