2016-04-25, 18:39
Medlem
Canvastavlor känns väldigt WT. D.v.s. att förstora ett fotografi på typ barnen och trycka det på en gigantisk canvastavla som man hänger över soffan.
Citera
2016-04-25, 18:45
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Existerar egentligen WT i Sverige överhuvudtaget?

Eftersom det de facto säljs både väggbokstäver och svanktatueringar så är svaret otvivelaktigt 'Ja'.
Citera
2016-04-25, 18:47
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Flagande "skinn"soffa

Eller alla typer av hörnsoffor. :-)
Citera
2016-04-26, 16:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Du misstar inte WT för att vara vanlig Svensson nu?

Gränsen mellan "Svensson" och det amerikanska begreppet "WT" är ju hårfin numera. Borta i USA så använder dom ordet WT istället för Svensson, så i princip har begreppet fått en mer positiv betydelse med åren.
Citera
2016-04-26, 16:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Gränsen mellan "Svensson" och det amerikanska begreppet "WT" är ju hårfin numera. Borta i USA så använder dom ordet WT istället för Svensson, så i princip har begreppet fått en mer positiv betydelse med åren.

Du har fel. Pratar man om Svenssons, i betydelsen "den vanlige medborgaren", i USA brukar man säga t ex "average Joe" eller "plain Jane". De flesta i USA tillhör den lägre medelklassen eller arbetarklassen, men man är inte nödvändigtvis fattig eller "trashig" för att man är knegare.
Jag skulle snarare säga att uttrycket "white trash" i USA frambringar bilder av en ännu mer trasig och utsatt grupp än i Sverige. De har ju företeelser som inte är vanliga här, som fattigmansghetton i form av trailer parks, tandlösa munnar, methlabb, etc. Skulle man ha en vit och fräsch villa skulle man knappast kallas "white trash" i USA även om man har väggord och svanktatueringar och fem barn med lika många män och aldrig läser en bok.
Citera
2016-04-26, 17:23
Medlem
basseakers avatar
Ordet White Trash i dess sanna bemärkelse kan inte översättas eller appliceras på svenskar, förutsättningarna saknas. Därav måste ordet omformas och anpassas till svenska förhållanden vilket inte är så jävla enkelt.
Citera
2016-04-27, 18:58
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Trodde det mer var folk på FB som använde det synonymt med Svensson inte amerikanerna. WT är verkligen misär.
Citera
2016-04-27, 19:02
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Du har fel. Pratar man om Svenssons, i betydelsen "den vanlige medborgaren", i USA brukar man säga t ex "average Joe" eller "plain Jane". De flesta i USA tillhör den lägre medelklassen eller arbetarklassen, men man är inte nödvändigtvis fattig eller "trashig" för att man är knegare.
Jag skulle snarare säga att uttrycket "white trash" i USA frambringar bilder av en ännu mer trasig och utsatt grupp än i Sverige. De har ju företeelser som inte är vanliga här, som fattigmansghetton i form av trailer parks, tandlösa munnar, methlabb, etc. Skulle man ha en vit och fräsch villa skulle man knappast kallas "white trash" i USA även om man har väggord och svanktatueringar och fem barn med lika många män och aldrig läser en bok.

Spot on. Du är bildad som en John Eyvind Swahn anno 2016.
Citera
2016-04-27, 19:12
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke

Sverige är ju ganska unikt i det avseendet att här kan människor som vare sig har utbildning eller arbetslivserfarenhet leva ganska väl ändå, med understöd från vårt sociala skyddsnät, något som inte existerar i lika hög utsträckning i USA. Men jag vänder mig ändå emot (trots att jag i tråden framlagt typiska WT-markörer- hehe) att man kategoriserar en hel grupp människor på det viset. Ofta har så kallade WT:s tankar och uppfattningar som är ganska intressanta, om man lyssnar utan att direkt vara dömande. En WT-person behöver inte nödvändigtvis vara ointelligent, enfaldig eller banal. Men kläderna gör ofta mannen i det fallet, och ser man en person klädd i hoodie, bakochframvänd keps och säckiga byxor så drar man kanske automatiskt slutsatsen att han/hon är WT..
Citera
2016-04-28, 14:10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Trodde det mer var folk på FB som använde det synonymt med Svensson inte amerikanerna. WT är verkligen misär.

Så ser inte jag på begreppet. En svensk WT kan mycket väl vara ekonomiskt rik och ha en lyxvilla m.fl swimmingpooler. Men rent intelligensmässigt så får en WT inte vara akademiker, för då spricker hela begreppet.

En san WT behärskar heller inte rikssvenska. Den breda dialääkten ä ett mösste.
Citera
2016-04-29, 12:48
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Så ser inte jag på begreppet. En svensk WT kan mycket väl vara ekonomiskt rik och ha en lyxvilla m.fl swimmingpooler. Men rent intelligensmässigt så får en WT inte vara akademiker, för då spricker hela begreppet.

En san WT behärskar heller inte rikssvenska. Den breda dialääkten ä ett mösste.

Du är ganska fri i dina tolkningar av WT. Det blir ju rätt löst definierat om man sätt "svensk" framför och dessutom menar på att en sådan typ av WT kan vara rik. Och om man pratar rikssvenska är man genast befriad från att vara wt. Nja, om det nu finns wt i Sverige så nog finns de bland de som pratar rikssvenska också. Jag tror dock inte tvättäkta wt går att överföra till svenska förhållanden, lika lite som man kan mena att det finns svenska massajer.

På FB sätter man ofta likhetstecken mellan tacky och wt. Det vet i fan. Många amerikanska wt har nån slags stil och kultur. Mycket av kulturvärde har växt upp kring det som kan ses som wt. Ta bara country eller rock n roll. Mycket är ju skit, men en hel del slår mycket "finkultur" på fingrarna. Medelklassen hade aldrig kunnat skapa all den poesi som finns inom exempelvis country. Trasproletariatet har åstadkommit mycket som i konstväg som skulle göra världen mycket kulturellt fattigare. En del har ju till och med sökt sig till misären, som Townes van Zandt vilken födes i en rik oljefamilj.

Jag börjar tro att wt är underskattat och används som ett sätt att bara stärka sig själv genom att se ned på andra. Jag älskar exempelvis Hank Williams musik. Att sedan som jag tidigare gjort använda begreppet wt endast som något dåligt blir lite skevt. Thank god for those american white trash, säger jag. Det finns en skönhet här som många missar. Världen hade varit tråkigare utan alla dessa uppväxta wt amerikaner.
Citera
2016-04-29, 14:55
Medlem
sickestbeatss avatar
Återigen, trashigheten i svenskt WT ligger inte inte i vilken inkomst eller yrke man har. Man kan vara en fattig skogs/industri/fabriksarbetare/ICA-kassörska och gå direkt hem till läshörnan och gräva ner sig i sin Kafka eller Stagnelius och vara självreflekterande. ELLER man kan vara en mellanchef med hög inkomst på ett företag i den mellanstora orten och sätta Livets Hårda Skola under utbildning på sin Facebookprofil. Gissa vilket som mest skriker WT? Och det är INTE att förväxlas med tacky medelklass eller vanlig Svensson, även fast det många gånger finns oklara linjer mellan Svensson och WT ibland, se: sommarmarknader i Skåne.

WT är en sorts livsstil och mentalitet som saknar konsekvenstänk, självreflektion och har lågt kulturellt kapital, där man ENDAST vill må bra och njuta mest hela tiden. Även fast detta inte är normalt för ett mänskligt liv. Så: mycket supa & knulla (inget fel i sig själv), köpa dyra saker typ stor skinnhörnsoffa eller dyr Harley Davidson skinnjacka med sms-lån, bråka med allt och alla och känna att alla är emot dig, "ha svårt för auktoriteter" och hata alla sina chefer man någonsin haft, mycket skitsnack i vänkretsen och kan bli ovän med sin bästa vän efter 25 år för att denne "snackat skit", dåligt blonderade hår, svartfärgat hår med snabba Oakley-brillor och snäckhalsband på män över 20, svanktatueringar, att döpa sitt barn till Kevin eller Tindra, att tatuera in sitt smeknamn eller födelseår med sjukt stora Old-English bokstäver på hela armen etc etc. Sånt är trashigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in