Citat:
Ursprungligen postat av
Bullfetta
Så ser inte jag på begreppet. En svensk WT kan mycket väl vara ekonomiskt rik och ha en lyxvilla m.fl swimmingpooler. Men rent intelligensmässigt så får en WT inte vara akademiker, för då spricker hela begreppet.
En san WT behärskar heller inte rikssvenska. Den breda dialääkten ä ett mösste.
Du är ganska fri i dina tolkningar av WT. Det blir ju rätt löst definierat om man sätt "svensk" framför och dessutom menar på att en sådan typ av WT kan vara rik. Och om man pratar rikssvenska är man genast befriad från att vara wt. Nja, om det nu finns wt i Sverige så nog finns de bland de som pratar rikssvenska också. Jag tror dock inte tvättäkta wt går att överföra till svenska förhållanden, lika lite som man kan mena att det finns svenska massajer.
På FB sätter man ofta likhetstecken mellan tacky och wt. Det vet i fan. Många amerikanska wt har nån slags stil och kultur. Mycket av kulturvärde har växt upp kring det som kan ses som wt. Ta bara country eller rock n roll. Mycket är ju skit, men en hel del slår mycket "finkultur" på fingrarna. Medelklassen hade aldrig kunnat skapa all den poesi som finns inom exempelvis country. Trasproletariatet har åstadkommit mycket som i konstväg som skulle göra världen mycket kulturellt fattigare. En del har ju till och med sökt sig till misären, som Townes van Zandt vilken födes i en rik oljefamilj.
Jag börjar tro att wt är underskattat och används som ett sätt att bara stärka sig själv genom att se ned på andra. Jag älskar exempelvis Hank Williams musik. Att sedan som jag tidigare gjort använda begreppet wt endast som något dåligt blir lite skevt. Thank god for those american white trash, säger jag. Det finns en skönhet här som många missar. Världen hade varit tråkigare utan alla dessa uppväxta wt amerikaner.