Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
spknoise o Drullknull, ni är inte vad jag kallar WT. WT hade inte skrivit här. WT kännetecknas av att de skiter i allt och lever för dagen och ni två verkar filosofera och drömma om något bättre. Spknoise skriver ju till och med att han tjänar som en medelsvensson och så kvalkificerad jobb klarar inte WT att skaffa och än mindre behålla.
Jag är inte en del i trasproletariat längre, men nog fan är jag född och uppvuxen i den miljön, och får nog sägas varit kvar tills jag läste in grundskola och gymnasium på komvux och lite därefter. De gamla ränderna går liksom inte ur, alienationen till både arbetarklass och medelklass finns hela tiden där, en påminnelse om mitt sociala arv.
Citat:
Ursprungligen postat av
vigillarfitta
En kärring framför mig i kön på ICA kraxade fram : en ask Pall Mall (uttalades som det stavas)
Det uttalas väl ändå Pål Mål??
WT?
Halv fem en vardagsmorgon med ditt nick, då är man WT, grattis!
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Nej, du är inte WT. Det faktum att du utbildat dig till ingenjör utesluter detta totalt. Du har ju driv och ambition. Mycket annat talar också för att du inte är WT. Du kanske är någon slags "slafsig" medelklass..? Din utbildning och säkerligen din inkomst hade nog placerat dig som medelklass eller t.o.m övre medelklass om du har omfamnat övriga medelklassvärderingar.
Inte WT, men en hybrid med påtagliga tendenser eller rättare sagt övervägande jämfört övriga tendenser.
Att bli stupfull i Malmös Slottspark mitt på dagen, moona och inte skämmas för det, i medelåldern faller helt utanför ramarna.
Ingen av de personer från medelklass jag känner gör det (vett&etikett), enbart min polare som är usk, och några andra i trasproletariatet kan få för sig något sådant. Men visst, några rebelliska attribut gör inte allt, fast det är de asociala tendenserna som markerar mest i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Till er i tråden som anser sig vara WT:
Som någon skrev, bara det faktum att ni ens är inne i den här tråden och reflekterar över huruvida ni är WT eller ej, utesluter er från denna katrgori. Varför? Jo, för den nollte regeln i vad som kännetecknar en WT, är omedvetenheten om ens socioekonomiska tillhörighet. En WT stannar aldrig upp och reflekterar över detta.
Bara för att man tycker det är gött att ligga på soffan i mjukisbyxor och käka Gorby's Pirog direkt ur förpackningen, gör en knappast till WT. Eller nja, är du 40 år och gör det tillsammans med frugan samtidigt som 4 skrikiga snorungar högljutt stojar runt omkring, är det väl lite WT-varning iofs. Men tror generellt att många förväxlar slapp ungkarlslivsstil med WT - det är inte samma sak!
Det jag kan säga är att några av mina syskon (stor familj) definitivt är medvetna om sin låga sociala status, vad det innebär att hanka sig fram med tillfälliga arbeten, socialbidrag, alfakassa. Givetvis umgås de med folk i samma sociala ställning, och med mer eller mindre skötsamma arbetare. Det går alltid att diskutera hur självmedvetna de är, det är svårt att se någon skillnad jämfört medelklassen och deras medvetenhet, det blir nog alltid en såpbubbla i den sociala grupp man tillhör.
Å andra sidan har jag kompisar från lägre arbetarklass (ej fullständigt gymnasium, låg lön, brokig bakgrund) som är nojiga av att betraktas som trasproletariat, de är väldigt noggranna med att visa på skillnader med klädsel, prylar och intellekt. En polare drog med mig in på en pub i Eskilstuna för att visa vad han betraktade som WT, jag såg ingen skillnad mellan klientelet där jämfört med föregående pub som verkade ha mer WT.
Att människor måste jämföra sig med andra, dålig självkänsla finns i alla samhällsklasser, den tar sig olika uttryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
spknoise
Existerar egentligen WT i Sverige överhuvudtaget? Som ett modernt ord i detta land så ja, men om man kollar på historien var WT kommer ifrån så är jag skeptisk till att det finns i Sverige. Den sista meningen är ju oftast något folk väljer att bli pga av säkerheten vi har i Sverige. I USA tillexempel blev denna stämpel på människor som inte passade in i överklassen på 1800-talet i USA, men de fick ändå arbeta och passa in samhället som de kunde på den tiden.
De så kallade white trash var fattiga irländare som var slavar som blev behandlade som de svarta slavarna blev.
Nu tar jag inte tråden seriöst.
Klassamhället i USA är mycket hårdare än i Sverige, jag tippar på att medellivslängden för WT i USA och den svenska motsvarigheten skiljer sig.
Det är bättre att använda det inarbetade begreppet trasproletariat eftersom, som du påpekar, WT är ett amerikanskt fenomen.
Social_class_in_the_United_States