2016-04-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Precis som jag misstänkte, ingenting ändras, korruptionen frodas på migverket..

På Migrationsverkets hemsida erkänner de nu indirekt att de inte följt turordningen:

Migrationsverket arbetar just nu med de äldsta ansökningarna. Detta innebär något längre tid till beslut för dig som nyligen ansökt om att bo med någon i Sverige.

Följdfrågan blir då hur gamla är de äldsta ärendena?
En titt i den här tråden ger svaret att de äldsta ärendena är minst 1 år.
Hur många gamla ärenden finns det då?
Senaste årsredovisningen säger att det fanns 90496 ärenden gamla ärenden
varav max 68390 kan vara äldre än 1 år.
Årsredovisningen säger även att under 2015 fattade 147870 beslut.

Slutsatsen blir att om de fattar beslut i alla gamla ärenden först så finns det möjlighet att
alla som ansökte innan 2015-01-01 får beslut inom 1 år (räknat från den dag Migrationsverket började arbeta med de äldsta ärendena).
Förutsatt att alla handläggare arbetar med de äldsta ärendena.
Citera
2016-04-25, 14:22
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshineabc
Hur vanligt är det att den som bor i Sverige blir också intervjuad?
Jag fick höra att det finns en del som har haft intervju här i Sverige också. Stämmer det?

Jag har haft två importer och inte varit på någon intervju. Tror inte det är så vanligt så länge alla papper är noggrant ifyllda. Vid förläning från TUT till PUT fick jag dock komma på samtal. Vi hade inga barn, ett par som hade det slapp intervju vid PUT förlängningen vill jag minnas.
Citera
2016-04-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag har haft två importer och inte varit på någon intervju. Tror inte det är så vanligt så länge alla papper är noggrant ifyllda. Vid förläning från TUT till PUT fick jag dock komma på samtal. Vi hade inga barn, ett par som hade det slapp intervju vid PUT förlängningen vill jag minnas.

Men intervjun tog väl jätte lång tid? För det skulle kunna förklara väntetiderna.
Citera
2016-04-26, 09:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
På Migrationsverkets hemsida erkänner de nu indirekt att de inte följt turordningen:

Migrationsverket arbetar just nu med de äldsta ansökningarna. Detta innebär något längre tid till beslut för dig som nyligen ansökt om att bo med någon i Sverige.

Följdfrågan blir då hur gamla är de äldsta ärendena?
En titt i den här tråden ger svaret att de äldsta ärendena är minst 1 år.
Hur många gamla ärenden finns det då?
Senaste årsredovisningen säger att det fanns 90496 ärenden gamla ärenden
varav max 68390 kan vara äldre än 1 år.
Årsredovisningen säger även att under 2015 fattade 147870 beslut.

Slutsatsen blir att om de fattar beslut i alla gamla ärenden först så finns det möjlighet att
alla som ansökte innan 2015-01-01 får beslut inom 1 år (räknat från den dag Migrationsverket började arbeta med de äldsta ärendena).
Förutsatt att alla handläggare arbetar med de äldsta ärendena.

På ett annat ställe, läste jag några som hade ansökt ungefär samtidigt som mig, alltså runt okt 2014, de väntar fortfarande. En av dem hade ringt till MIG, fått svar de jobbar med juni månad ansökningarna. Då påpekade han det inte stämde eftersom folk efter han hade fått svar (inkl jag).

Så det stämmer dåligt, med de har turordning. Vilket vi har antagit länge...
Citera
2016-04-26, 09:24
Medlem
I lördags var det exakt 16 månader sedan vi lämnade in ansökan. Detta är ju sjukt!
Citera
2016-04-26, 09:40
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onedayyousee
I lördags var det exakt 16 månader sedan vi lämnade in ansökan. Detta är ju sjukt!
Ja, det är sjukt. Också högst märkligt med tanke på hur enkla ärendena är i merparten av fallen.

Jag talade med en kvinna på Migrationsverket i förra veckan som sa att de nu fattade beslut i ärenden från november 2014 till mars 2015.

Kollar man deras tidsangivelser så har de överlag ökat nyligen, tidigare var det 14-16 månader för de flesta länder men nu är det 14-17 månader. Så sjukt nog hamnar din väntetid inom det som Migrationsverket anger som normalt.
http://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html

Jag läste på facebook i gruppen "i väntan på familjen" att någon fått beskedet att MV nu fått gå tillbaka lite för att fatta beslut i äldre ärenden. Anledningen var att vissa gamla ärenden inte fått ambassadintervju förens nyligen och när de svaren kommer in till Migrationsverket så ska de fatta beslut i de ärendena först.

För övrigt har asylansökningarna 2016 legat på de lägsta nivåerna på 10 år, eftersom flyktingarna inte kommer förbi Grekland längre. Man tycker ju att det borde innebära att handläggningstiderna skulle kunna börja sjunka igen, men tvärtom ökar de..
Citera
2016-04-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ja, det är sjukt. Också högst märkligt med tanke på hur enkla ärendena är i merparten av fallen.

Jag talade med en kvinna på Migrationsverket i förra veckan som sa att de nu fattade beslut i ärenden från november 2014 till mars 2015.

Kollar man deras tidsangivelser så har de överlag ökat nyligen, tidigare var det 14-16 månader för de flesta länder men nu är det 14-17 månader. Så sjukt nog hamnar din väntetid inom det som Migrationsverket anger som normalt.
http://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html

Jag läste på facebook i gruppen "i väntan på familjen" att någon fått beskedet att MV nu fått gå tillbaka lite för att fatta beslut i äldre ärenden. Anledningen var att vissa gamla ärenden inte fått ambassadintervju förens nyligen och när de svaren kommer in till Migrationsverket så ska de fatta beslut i de ärendena först.

För övrigt har asylansökningarna 2016 legat på de lägsta nivåerna på 10 år, eftersom flyktingarna inte kommer förbi Grekland längre. Man tycker ju att det borde innebära att handläggningstiderna skulle kunna börja sjunka igen, men tvärtom ökar de..

Fast att de nu arbetar med november 2014 till mars 2015 innebär inte att det inte finns ärenden som är äldre än november 2014 som inte fått beslut än.

Men någon statistik på hur lång väntetid som alla ambassader har finns nog inte.
Så det går inte att kontrollera om det är 1 ärende eller 100000 ärenden som väntat på ambassadintervju.
Citera
2016-04-26, 12:30
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Men intervjun tog väl jätte lång tid? För det skulle kunna förklara väntetiderna.

Om du menar intervjun vid PUT så svar nej.. de pratade med oss 5 minuter var för sig och frågade typ om vi hade planer på att skaffa barn. Tror dessa intervjuer är mest för att se om det är ett seriöst förhållande och inte skenäktenskap... om de misstänker skenäktenskap kan de ställa frågor som hur vi har sex, vilka ställningar osv svarar din andra hälft annorlunda kan det finnas fog att ana relationen inte är äkta vilket innebär PUT inte beviljas (eller med andra ord TUT inte förlängs vilket betyder den som sökt uppehållstillstånd pga anknytning måste åka hem).
Citera
2016-04-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Om du menar intervjun vid PUT så svar nej.. de pratade med oss 5 minuter var för sig och frågade typ om vi hade planer på att skaffa barn. Tror dessa intervjuer är mest för att se om det är ett seriöst förhållande och inte skenäktenskap... om de misstänker skenäktenskap kan de ställa frågor som hur vi har sex, vilka ställningar osv svarar din andra hälft annorlunda kan det finnas fog att ana relationen inte är äkta vilket innebär PUT inte beviljas (eller med andra ord TUT inte förlängs vilket betyder den som sökt uppehållstillstånd pga anknytning måste åka hem).

Så dessa intervjuer bidrar med mindre än 1 timme längre väntetid.
Kanske är det så att inte alla handläggare får intervjua, utan alla intervjuer
måste göras av ett fåtal handläggare i hela Sverige.
Citera
2016-04-26, 15:31
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Så dessa intervjuer bidrar med mindre än 1 timme längre väntetid.
Kanske är det så att inte alla handläggare får intervjua, utan alla intervjuer
måste göras av ett fåtal handläggare i hela Sverige.
Om ens ärende blir uttagen till utredning med intervju av personen i Sverige så innebär det en väsentligt längre handläggningstid, i vart fall för de ärenden som gäller UT första gången. Själva intervjun med svensken tar förstås inte så lång tid, men det är väntetiden fram till intervjun som tar tid. Det är lång kötid för att få till dessa intervjuer, särskilt på vissa orter som Göteborg. Blir ens ärende omvandlat från ”klar för beslut” till ”utredning med intervju” så innebär det sannolikt 6-8 månaders längre handläggningstid, dvs uppåt (eller över) två år total handläggningstid.

Jag fick ett tips en gång av en påstått insatt person (migrationrättsjurist) att om man var rädd för att drabbas av intervju så kunde man be ambassaden att intervjua både svensken och utlänningen vid samma tillfälle, dvs man ber ambassaden intervjua en själv i samband med att partnern ska intervjuas. Det skulle kunna spara många månader av handläggningstid, påstod han, just eftersom kön till intervju i Sverige är så lång. Jag bad senare ambassaden där min flickvän ska intervjuas om just detta, men de sa att det inte alls gick så det tipset vet jag inte om det funkar. Möjligen har det funkat en gång i tiden men inte längre, eller så funkar det bara vid vissa ambassader.

Det är lätt att bli nojig över det här, man ska komma ihåg att i normala fall så blir det inte intervju av den svenska personen - det är en liten andel som blir uttagna till sådan utredning, säkerligen under 10% av ärendena. De jag läst om har handlat om att anknytningspersonen tidigare ansökt om asyl eller haft illegal vistelse i Sverige, att man har träffat varandra irl under väldigt kort tid, eller andra omständigheter som ser misstänkta ut för MV. De ska utgå från att relationen är äkta, så något behöver sticka ut för att de ska lägga ärendet för extra utredning.

De här extrema handläggningstiderna är överlag något nytt. Fram till år 2013 var handläggningstiderna mycket kortare, beslut kunde tas inom 4 månader. Det är ju dålig tajming att ha ansökan nu. Att det kommit så många flyktingar de senaste två åren, ja enbart förra året lämnades in 167 000 asylansökningar in, har också drabbat den här hanteringen, eftersom asylärenden prioriteras och handläggare flyttades över från anknyting till asylärenden. Dessutom ansöker ju flyktingarna om familjeåterförening när de fått asyl och då hamnar de i samma kö som den som vi står i - den kön har växt rejält de senaste åren.
Citera
2016-04-26, 15:47
Medlem
JÄVLAR VAD GLAD JAG ÄR, den bästa födelsedags presenten min sambo kan få.

Vi satt och åt på en restaurang i Tokyo för ca 3 timmar sedan och helt plötsligt trillar ett mail in från Migrationsverket på min sambos telefon.

ETT BESLUT HAR FATTATS.

Om det är ett JA eller NEJ har jag ingen aning om men vi har inte behövt komplitera med några bilder eller så. Antar att x antal tur och retur biljetter till Tokyo gör magi...

Nu kan man andas ut och jobba ännu hårdare.

Mvh
EN OTROLIGT LYCKLIG PERSON
Citera
2016-04-26, 16:12
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihJaunih
JÄVLAR VAD GLAD JAG ÄR, den bästa födelsedags presenten min sambo kan få.

Vi satt och åt på en restaurang i Tokyo för ca 3 timmar sedan och helt plötsligt trillar ett mail in från Migrationsverket på min sambos telefon.

ETT BESLUT HAR FATTATS.

Om det är ett JA eller NEJ har jag ingen aning om men vi har inte behövt komplitera med några bilder eller så. Antar att x antal tur och retur biljetter till Tokyo gör magi...

Nu kan man andas ut och jobba ännu hårdare.

Mvh
EN OTROLIGT LYCKLIG PERSON
Fantastiskt, stort grattis! Vilken lättnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in