Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsfageln-51
Så dessa intervjuer bidrar med mindre än 1 timme längre väntetid.
Kanske är det så att inte alla handläggare får intervjua, utan alla intervjuer
måste göras av ett fåtal handläggare i hela Sverige.
Om ens ärende blir uttagen till utredning med intervju av personen i Sverige så innebär det en väsentligt längre handläggningstid, i vart fall för de ärenden som gäller UT första gången. Själva intervjun med svensken tar förstås inte så lång tid, men det är väntetiden fram till intervjun som tar tid. Det är lång kötid för att få till dessa intervjuer, särskilt på vissa orter som Göteborg. Blir ens ärende omvandlat från ”klar för beslut” till ”utredning med intervju” så innebär det sannolikt 6-8 månaders längre handläggningstid, dvs uppåt (eller över) två år total handläggningstid.
Jag fick ett tips en gång av en påstått insatt person (migrationrättsjurist) att om man var rädd för att drabbas av intervju så kunde man be ambassaden att intervjua både svensken och utlänningen vid samma tillfälle, dvs man ber ambassaden intervjua en själv i samband med att partnern ska intervjuas. Det skulle kunna spara många månader av handläggningstid, påstod han, just eftersom kön till intervju i Sverige är så lång. Jag bad senare ambassaden där min flickvän ska intervjuas om just detta, men de sa att det inte alls gick så det tipset vet jag inte om det funkar. Möjligen har det funkat en gång i tiden men inte längre, eller så funkar det bara vid vissa ambassader.
Det är lätt att bli nojig över det här, man ska komma ihåg att i normala fall så blir det inte intervju av den svenska personen - det är en liten andel som blir uttagna till sådan utredning, säkerligen under 10% av ärendena. De jag läst om har handlat om att anknytningspersonen tidigare ansökt om asyl eller haft illegal vistelse i Sverige, att man har träffat varandra irl under väldigt kort tid, eller andra omständigheter som ser misstänkta ut för MV. De ska utgå från att relationen är äkta, så något behöver sticka ut för att de ska lägga ärendet för extra utredning.
De här extrema handläggningstiderna är överlag något nytt. Fram till år 2013 var handläggningstiderna mycket kortare, beslut kunde tas inom 4 månader. Det är ju dålig tajming att ha ansökan nu. Att det kommit så många flyktingar de senaste två åren, ja enbart förra året lämnades in 167 000 asylansökningar in, har också drabbat den här hanteringen, eftersom asylärenden prioriteras och handläggare flyttades över från anknyting till asylärenden. Dessutom ansöker ju flyktingarna om familjeåterförening när de fått asyl och då hamnar de i samma kö som den som vi står i - den kön har växt rejält de senaste åren.