2016-04-24, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är som att en förövare i verkliga livet ska bete sig lika smart och iskallt som nån mördare i exempelvis nåt verk av briljante Ellery Queen, intrigdeckarnas okrönte mästare.
Ja, beter de sig inte enligt deckarhandboken så är det minsann planterat, mystiskt och NB är oskyldig. Hans DNA är det mindre noga med. Sonika kan man hoppa över att förklara det.
Eller så kan man säga att det är planterat det med och misstro nån person på bygden - utan förklaring om hur det kom dit. Till slut är det så komplicerat att man inte ser skogen för alla träd.
Det är lätt att dag ut och dag in klaga på befintlig gärningsbeskrivning, förundersökning:

Men att själv komma med nåt som är trovärdigt alternativt förlopp är uppenbart komplicerat.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 20:52.
2016-04-24, 20:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Precis. Jackan och hjälmen är så dåligt gömda de kan vara och samtidigt ge intryck av att ha försökts gömmas. Hade det lämnats något enstaka uppenbart spår hade jag kunnat köpa att det berodde på misstag av en stressad gärningsman men när det ligger en snitslad band från mordplatsen till fyndplatsen så talar det starkt för en mördare som avsiktligt lagt ut ledtrådar för att visa var kroppen befann sig. Sådana riskabla lekar är knappast något den nervkänslige NB skulle syssla med. Mordet är sannolikt ett verk av en djärv och iskall lustmördare.
# Hur kan detta tolkas som dåligt gömt om det inte återfinns av Martorps personal som är där dagligen och samt söker igenom ägorna?

# Hur kan det tolkas som dåligt gömt om det dröjer hela fem dar innan det hittas?

Att han sen högst troligt skulle dit och flytta både kropp och tillhörigheter (inte fan har han tänkt att hon skulle ligga kvar där) dagen efter indikerar att det verkligen inte är dåligt gömt. Hade han tagit sig dit hade det varit gone and buried. Men det sket sig tack och lov.
Citat:
Mordet är sannolikt ett verk av en djärv och iskall lustmördare.
.. Vid namn Nerijus Bilivicius och ingenting av dina argument säger nåt annat.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 20:55.
2016-04-24, 21:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Exempelvis Expressen skriver "mördaren" om NB i rubrik och skriver ut hans namn i text. Vad mera "nedlåtande" kan tillskrivas NB i ett udda litet forum som FB ? Vad som förekommer här, är diskussion av personliga egenskaper och beteenden som framgår av FUP plus fördömanden baserat på vad Expressen oförskräckt beskriver som ett faktum.

Vårt mer eller mindre amatörmässiga, självklart på begränsade kunskaper baserade spekulerande om hans personliga utveckling kan väl om något ses som i någon mån "urskuldande". Värre än omdömet i domstol kan det ju omöjligen bli.
Han är dömd för mord i två instanser. Han är dömd för att ha utfört ett fruktansvärt mord på Lisa.

Utöver detta framkommer personlighetsdrag via förhör som ingen normal människa skulle kunna framställa i goda ordalag. Rattfylla, våldsam kvinnomisshandlare, en ohygienskt äckel som runkar och skvätter runt på sin arbetsplats och glor ut genom ett fönster samtidigt på folk utanför.

Dessa ord behöver inte urskuldas. Han kan inte bli så mycket mer vidrig i mitt tycke:

Han är ett stort svin, ett äckel - ett jävla as.
2016-04-24, 21:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vilken märklig sak att säga? Hur kan AJ veta det? Är det något NB sagt till honom månntro? Jag kan inte begripa hur AJ skulle kunna veta det annars? "Bara så du vet, om polisen frågar så har jag aldrig varit i byssjan. Bara Aivaras"
Mycket märkligt är hela sammanhanget. Det är en sak att han i samma veva vräker ur sig superlativ om NB som gör fantastiska konstruktioner i samband med takbytet på Martorp - det kan han tycka - men resten?
Han är noga att betona att NB inte använder handskar strax innan då IR frågar och gör en utläggning om att NB minsann inte hade handskar - han tvekade inte utan tog tag i jobbet. Medan AB använde handskar?
.. Sen kommer då den meningen om vem som besökt boden och han säger det med betoning i rösten:
Och det vill jag säga..

Edit. Ska stå Arvidus! Sic. Skrev fel namn.

Hur som haver är det märkligt att överbetona att NB inte varit in där.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 21:22.
2016-04-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Samma skit om och om igen.
Fakta och bild om att den inte ligger synligt:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Fakta om att den inte är lysande - vilket inte är ett ordval Mikaela använder:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Jackan hittas inte förrän efter 5 dagar i ett aktivt sök så den var inte enkel att hitta.

Vilka som var där i Martorp och leta? Ingen säger sig varit där och letat, men där var en kompanie som vaktade ingången. Vem bestämmde att komapniet ska stå just där? Många frågor uppstår hela tiden.
2016-04-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vilken märklig sak att säga? Hur kan AJ veta det? Är det något NB sagt till honom månntro? Jag kan inte begripa hur AJ skulle kunna veta det annars? "Bara så du vet, om polisen frågar så har jag aldrig varit i byssjan. Bara Aivaras"
AJ framstår väl som lite beskäftig i hela utredningen, men jag tror inte att han är medvetet vilseledande. I det aktuella fallet så säger han: "Nerijus har aldrig varit i byssjan tidigare". Det innebär ju att, om spår av NB skulle påträffas i byssjan, så vore de färska, enligt honom. Det kanske var sant, åtminstone torde det vara AJ:s uppfattning. Som sagt, han är van vid att styra och ställa och lägga sig i. Ibland är det till hjälp, ibland stör han, ganska ofta drar han undran till sin egen person.
2016-04-24, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
AJ framstår väl som lite beskäftig i hela utredningen, men jag tror inte att han är medvetet vilseledande. I det aktuella fallet så säger han: "Nerijus har aldrig varit i byssjan tidigare". Det innebär ju att, om spår av NB skulle påträffas i byssjan, så vore de färska, enligt honom. Det kanske var sant, åtminstone torde det vara AJ:s uppfattning. Som sagt, han är van vid att styra och ställa och lägga sig i. Ibland är det till hjälp, ibland stör han, ganska ofta drar han undran till sin egen person.
Betonar igen en felskrivning - Arvidus ska det stå så det inte blir en trådsanning. Men jag begriper inte varför AJ ska säga att han (NB) inte varit in i den?
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 22:13.
2016-04-24, 21:28
Medlem
Citat:
Precis. Jackan och hjälmen är så dåligt gömda de kan vara och samtidigt ge intryck av att ha försökts gömmas. Hade det lämnats något enstaka uppenbart spår hade jag kunnat köpa att det berodde på misstag av en stressad gärningsman men när det ligger en snitslad band från mordplatsen till fyndplatsen så talar det starkt för en mördare som avsiktligt lagt ut ledtrådar för att visa var kroppen befann sig. Sådana riskabla lekar är knappast något den nervkänslige NB skulle syssla med. Mordet är sannolikt ett verk av en djärv och iskall lustmördare.

Precis. "Man" kanske behövde 5 dygn att hitta Lisas saker så skulle ledtråden visa vägen till en viss person, som skulle bli en syndabock. Nu visar det sig att denne syndabock verkar vara en städare.
2016-04-24, 21:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
En hypotes... för att GM ville inte lämna kroppen i ladan eller i mjölkrummet för städaren skulle kanske fått för sig någonting på egen hand.

Jag förstår inte ett jota av vad du menar den där "hypotesen"
2016-04-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Precis. "Man" kanske behövde 5 dygn att hitta Lisas saker så skulle ledtråden visa vägen till en viss person, som skulle bli en syndabock. Nu visar det sig att denne syndabock verkar vara en städare.

Tant verkar vara lite senil. Den du kallar syndabock har inte bara varit städare utan iklätt sig rollen som förövaren. Han har dessutom, om du missat det, blivit dömd för detta. Om man dessutom tolkar hans reaktion på detta, så verkar han inte ha något att invända.
2016-04-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Betonar igen en felskrivning - Arvidus ska det stå så det inte blir en trådsanning. Men jag begriper inte varför AJ ska säga att han inte varit in i den?

Fattar inte jag heller. Både AB och NB arbetade med innertaket på Martorp under hyfsad lång tid och båda torde använt Byssjan.
2016-04-24, 21:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Din "snitslade bana" är ungefär som marskanalerna. Du ser den för att du fått för dig att den finns och sen så hemskt gärna vill fortsätta se den. Det är en mäktig, kognitiv illusion, precis som när forskningen runt förra sekelskiftet kollektivt intalade sig själva att vad som i själva verket var optiska synvillor måste vara kanaler.

En stressad mördare som gör sig av med saker på väg att panikgömma kroppen efter det nyss dödade offret ger exakt samma resultat. Det kräver heller inte någon introduktion av fantasifulla antaganden om en mördare som bara minuter efter mordet visualiserar jättelika sökinsatser och skallgångskedjor som ska spåra upp små föremål som slängts ut på fält och ner i diken och utifrån dessa fynd nosa sig vidare till gården Martorp där mopedhjälmen i rishögen ska ge den sista "ledtråden" som behövs för att den litauiske hantverkaren vars DNA så behändigt har planterats på offrets tillhörigheter och kläder ska kunna sättas dit för mordet som någon annan begått.

Hade denne planteringsmördare för övrigt kännedom om vår balts lilla försök att locka in en annan ung blond kvinna i sin bil dagen före mordet? Hade mördaren kännedom om baltens vanor att runka och skita i ladan? Eller var det bara en ren lyckträff?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in