2016-04-24, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Lustigt, för under alla mina år inom ett väldigt seriöst yrke har aldrig något jag sagt eller skrivit ansetts som "svammel".

Men det kanske blev enklast för dig att ta till detta ordval just för att mitt (och övrigas) resonemang bränns litet väl mycket. Intressant, för just det ordvalet säger egentligen mer om dina egna påståenden.
Dels har du nyss själv anklagat folk att skriva ner NB (höll med annan skribent). Jag skrev då att denna skithög beskrivs i dessa termer via förhör. Du påstod då att detta fick dig att tro att NB inte var ensam. Du påverkades av hur folk tyckte om NB och det påverkade skuldfrågan.
DET är rent svammel.
Du påstår sen att tidsspegeln gör att du inte tror han är ensam.
Det är ännu mer svammel eftersom det är mer tidsskrävande.

Att jag sen skrev en konkret fråga och får en massa annat till svar anser jag ånyo är... svammel.

Tydlig nog?
Vad du sen jobbar med är helt OT med tanke på vad du skriver här.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 19:02.
2016-04-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så kan det vara.
Teknikerna bör rimligtvis kolla om tid och datum i datorn visar rätt.
Ändras tiderna i metadatan retroaktivt om datorns tid ställs om i efterhand?

Bevisvärdet är som du säger rätt ringa och vi kan kanske enas om att BHs "upptäckt" och utläggning om dataspåret i 25 punkter helt bör sakna värde i frågan om PT.
(Åtminstone enligt de uppgifter som finns i FUP och PT-ansökan)

Jag fått det förklarat att om man ställer om tiden och går in på någon mediasida och kollar på ett filmat inslag så har det skapats en flash aktivitet med den nya tiden. Sen är det bara att ställa tillbaka uret och hux flux tror vederbörande att ett alibi har skapats. Detta är tydligen inte helt ovanligt så därför brukar rätten bortse från dessa tidsangivelse.
Det är tydligen inte helt lätt om ens möjligt att se detta efteråt.

Så jag är helt överens om att hans "upptäckt" är av intet värde. Jag tror det är mer en medial historia.
2016-04-24, 19:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen käre hasselmuz det var just präcis där jackan och hjälmen hittades; rakt utanför byssan, i rishögen.

Hade jackan & hjälmen placerats på framsidan av rishögen hade det ju sett 100% suspekt ut, som om jackan & hjälmen var planterade.
Och vil man plantera något, ja då ska det ju helst inte se planterat ut.
Förstår du?

Om vi för en stund struntar i vem som begick mordet, men antar att det var en person som inte ingick i någon egendomlig konspiration för att sätta dit någon, utan helt enkelt hade mördat (förmodligen utan att helt ha planerat det från början) en ung flicka och nu stod i ladan och undrade vad han skulle ta sig till:

- Är det så osannolikt att en sån person, med ett enormt adrenalinpåslag och extrem stressad för att bli påkommen, fattar beslut och handlar i delvis panik och därmed gör saker som framstår som lite egendomliga?

- Är det så osannolikt att det enda personen tänker är att den måste få bort kroppen från ladan ("För där kommer dom att leta) och att det måste gå fort - personen måste snart hem för att familjen inte ska misstänka något? Alltså tar personen offrets kropp och tillhörigheter till en plats några kilometer bort som han också känner väl till.

- Är det så osannolikt att personen i stressen och nära-paniken mest tänker på att göra sig av med alla saker? Att han slänger ut småprylar genom bilfönstret därför att han tänker att ingen kommer att hitta dem - där är ju knappt nån som åker och vem går och kollar i ett dike intill ett fält på en grusväg?

- Är det så osannolikt att personen när han dumpat kroppen i byssjan bestämmer sig för att inte gå tillbaka dit igen utan lägger de sista grejer han har kvar - jackan och hjälmen - i rishögen? Upphetsningen efter själva brottet har försvunnit och nu vill han bara slippa tänka på den döda kroppen - han vill hem till tryggheten i sin bostad. Såvitt han vet ligger grejerna bra där - det är inget ställe där folk går omkring. Och hur som helst ska han ändå gömma kroppen bättre senare. Då spelar det ingen roll om nån skulle råka hitta en mopedhjälm? Han vill hem - måste hem.

Vad är det som är så osannolikt? Varför skulle inte Nerijus ha kunnat bete sig så? (Bortsett från cirkelresonemang om att eftersom Nerijus inte kan vara skyldig trots DNA:t så kan han inte ha gjort det för han är ingen mördare för hans chef tyckte han var så snäll etc etc)
2016-04-24, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nerijus valde verkligen rätt person att fråga efter vägen till Medelplana. Hon hade aldrig tjoat tillbaka "fortsätt bara rakt fram".
Han kan ha iakttagit henne då hon startar sin joggingrunda och springer förbi hans bostad och in på vägen mot Gum c:a kl 18.

Har han sett Adriana och får sina idéer? Typ att om hon sen råkar dyka upp (på enligt honom lämplig plats) så slår han till.
vet han att hon (som stockholmare) troligen inte kommer peka rakt fram, mumla nåt hastigt och dra.

På lördag slutar han jobbet 17.30-18. Plötsligt kommer han på nåt han glömt - han ska köra en cirkelsåg till LÅ. och åker tillbaks till ladan.
Han far sen nästintill i alla väderstreck (ladan/cafét, Österbo, Martorp, Källby) samt gör en kort visit hemma som mellanlandning i sina rutter. Nu ska han hämta pengar och inte en plåtsax.

Lämplig plats verkar vara nån av hans arbetsplatser - kanske till och med Martorp?
Trafikerad Länsväg i direkt anslutning, kvällstid när det är ljust och därmed ett spännande risktagande.
I så fall väljer han offer till viss del men slår till om slumpen är på hans sida (rätt tid, rätt plats) enligt nån sorts överfallskarta han har i skallen via sin sexuella fantasi och där ingår uppenbart en ung, smal tjej. Kanske hon ska vara blond till och med.

Jag begriper sen inte vitsen med att ljuga om att han sov till kl 14 på söndag. Två olika vittnen ser ju hans bil på fm (vid Gum samt sen komma från ner från Martorpshållet).
Åker han runt och spanar på samma sätt som dagen innan?
Det hade även varit intressant att veta om AJ kan ha sagt till nån på lördag att Lisa skulle få resa genom hans ägor på sön morgon och NB tagit del av informationen.

En passus. AJ i sig är märklig. Först är det väldigt betoning på vem som arbetar med handskar. Han säger sen att AB varit in i boden men absolut inte NB:

" Och det vill jag säga - att Aivarus har dock varit varit i den men Nerijus har aldrig varit i byssjan tidigare"

Det framkommer dock via NB själv i förhör att han varit inne i den 2014.
2016-04-24, 19:25
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dels har du nyss själv anklagat folk att skriva ner NB (höll med annan skribent). Jag skrev då att denna skithög beskrivs i dessa termer via förhör. Du påstod då att detta fick dig att tro att NB inte var ensam. Du påverkades av hur folk tyckte om NB och det påverkade skuldfrågan.
DET är rent svammel.
Du påstår sen att tidsspegeln gör att du inte tror han är ensam.
Det är ännu mer svammel eftersom det är mer tidsskrävande.

Att jag sen skrev en konkret fråga och får en massa annat till svar anser jag ånyo är... svammel.

Tydlig nog?
Vad du sen jobbar med är helt OT med tanke på vad du skriver här.
Det lustiga med NB-kramarna är att de kritiserar skribenter som skriver negativa saker om NB, även fast det enbart är fakta. Samma personer verkar dock inte bry sig alls när oskyldiga personer förtalas och anklagas som t.ex offrets far eller godsägarens söner eller när man anklagar Adriana för lögn. Det görs skillnad på "folk och folk" alltså där vissa tycks vara lovliga villebråd man har rätt att angripa.

Du har rätt i att man ALDRIG får något konkret svar på en konkret fråga.
Enbart känslomässiga flummerier samt allmän kritik av utredningen och ofta en släng av lite personangrepp också. Mystiskt?

Är som att tvivlen och känslorna inte går att sammanfatta till något konkret.
Ungefär som Hurtigs abstrakta överklagan där man anar en mördar-demon som svept omkring på Martorp, osynlig och utan att lämna några spår.

Mystiskt, abstrakt, ologiskt och osannolikt.
2016-04-24, 19:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musslan23
Det finns inga konspirationer, kammarspel á la Agatha Christie, Twin Peaks-teman eller annat.

Det enda som finns är en sjuk sexualsadist NB som har spanat in tjejerna på kafét under en tid. Till slut räcker det inte för honom att leka med sig själv och fantisera, han bestämmer sig för att förverkliga sin sjuka fantasi. Troligtvis har han tänkt att göra detta redan på lördagen men det blir inget läge, dvs ingen ensam tjej kvar. Besviken åker han till affären och på hemvägen får han se joggerskan. Eftersom han troligtvis redan har förberett sitt dåd i ladan så försöker han att ge sig på henne bara 500 m från ladan, vilket dock inte lyckas pga av hennes vaksamhet.

På söndagen har NB (som står och spanar från sitt hörnrum) bättre lycka då en av tjejerna blir själv kvar. Snabbt beger han sig till baksidan av kafét och lurar, hotar eller använder våld för att få med sig LH till ladan.

Efter utfört dåd gömmer han henne i boden i syfte att komma tillbaka dagen efter och gömma henne permanent. Troligtvis har han med sig jackan och hjälmen in i boden men gömmer inte hjälmen där eftersom den inte får plats i skåpet. Hjälm och jacka göms därför i all hast hjälpligt i rishögen.
Pga av att sökinsatsen startar så tidigt blir det aldrig möjlighet att flytta LH, hjälm och jacka. Allt eftersom veckan går blir NB allt nervösare och till slut bidrar detta till att han röjer sig själv.

Svårare än så här är det inte, allt pekar på NB.

Case closed.
Sammanfattar alldeles utmärkt vad som utspelat sig i det här fallet även om jag själv har
invändning mot en sak och det rör hur NB närmat sig sitt offer. Jag tror inte han stod
i bakhåll och väntade in Lisas ankomst på baksidan utan så fort han förvissat sig om
att hon blivit ensam kvar och arbetskamraterna gett sig iväg så skyndade han till aktion
och stegade snabbt över vägen. Hur han fick med sig Lisa kan man spekulera om i det
oändliga. Något svar på den frågan lär vi aldrig få då balten tydligen bestämt sig för
att upprätthålla ett tigande kring allt som hände den aftonen alla sina återstående dagar.

Nej, någon läskig konspiration av storlek större eller mindre får gänget av alternativfigurer
leta förgäves efter här. De får snällt invänta ett annat mordfall att hitta en sån i.

Sedan är det vidare så tydligt att somliga av dessa personer förutsätter att en GM alltid
ska handla så rationellt och övertänkt i alla jäkla lägen, annars så blir det skumt värre.

Det är som att en förövare i verkliga livet ska bete sig lika smart och iskallt som nån
mördare i exempelvis nåt verk av briljante Ellery Queen, intrigdeckarnas okrönte mästare.
Men utanför fiktionens perfekt ordnade värld så beter sig mördarna sällan lika effektivt
och "imponerande". De begår klantiga misstag, de blir skitnervösa efteråt, de
lägger saker som tillhört offer på de mest märkliga platser.
Och i stressen och rädslan händer det ibland grejer som gör att de avslöjar sig själva
mer eller mindre som exemplifieras alldeles ypperligt i fallet med Lisa Holms ruskige
baneman: Nerijus Bilevicius.
Han var kall i gärningen och trodde nog att han skulle klara sig undan det här utan
upptäckt. Men det stod inte i hans makt att kunna förutse somliga saker och ting
som det enormt tilltagna sökpådraget som följde med innebörden att mördarens
manöverutrymme påverkades markant och snart var det kört.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-24 kl. 19:36.
2016-04-24, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det lustiga med NB-kramarna är att de kritiserar skribenter som skriver negativa saker om NB, även fast det enbart är fakta. Samma personer verkar dock inte bry sig alls när oskyldiga personer förtalas och anklagas som t.ex offrets far eller godsägarens söner eller när man anklagar Adriana för lögn. Det görs skillnad på "folk och folk" alltså där vissa tycks vara lovliga villebråd man har rätt att angripa.

Du har rätt i att man ALDRIG får något konkret svar på en konkret fråga.
Enbart känslomässiga flummerier samt allmän kritik av utredningen och ofta en släng av lite personangrepp också. Mystiskt?

Är som att tvivlen och känslorna inte går att sammanfatta till något konkret.
Ungefär som Hurtigs abstrakta överklagan där man anar en mördar-demon som svept omkring på Martorp, osynlig och utan att lämna några spår.

Mystiskt, abstrakt, ologiskt och osannolikt.
Ja. Det står i förhör och därifrån utgår diskussionerna. Detta förvandlas sen till förtal om NB ("hur äcklig och smutsig balt är", "nedlåtande om NB", "de ofta väldigt aggressiva inläggen", " dessa hatiska inläggen") och blir sen snarare påhopp på skribenter.
Snacka om att kasta sten i glashus!

Det är i stort sett samma fråga jag ställt tre ggr nu - då tre olika skribenter talar i svävande termer om hur mycket oklart det är, hur mycket outrett det är, så mycket tvivel som det finns. Eller:
" en hel del frågetecken kring både utredningen och domsluten"
Antingen lyser svar med sin frånvaro eller så kommer det svar om helt annat.
Senast redigerad av develi 2016-04-24 kl. 19:39.
2016-04-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Har lite svårt att få grepp om det du skriver, det är så hmm djupt/flummigt/poetiskt och jag är väl inte tillräckligt djupsinnig men vissa saker du skriver tror jag du har helt rätt i, det handlar på något vis om ett tvångsberoende mellan son och mor men där jag tror att det är modern som har kontrollen och alltid har haft och Nerijus söker ständigt hennes bekräftelse som han sällan får eller har fått. Han har lärt sig av henne att ljuga och maipulera för att framhäva sig själv i en bättre dager. Vara inställsam till de som "står över" honom och sparka på de som är under. Avvisad är han nog sen mycket unga år, har inte fått kärlek och trygghet, bara bestraffningar och hån. Då lär man sig att lögn är bästa försvar, bara mamma blir nöjd. Avvisad som 14-åring då han fick lämna hemmet och flytta medan mamman hade fosterbarn. Fina fasaden utåt viktigt för mamman, samt de pengar det gav.
Undrar hur det kändes att behöva flytta som 14-åring, då är man ju fortfarande ett barn?
Dysfunktionell familj, en riktigt mörk bakgrund där vi inte vet vilka hemligheter som finns. I sönernas uppfostran ingick att det viktiga är hur det ser ut utåt, inte vad som händer därhemma. Mamman har fått priser som typ "bästa fostermamman" eller liknande. Pappan, vem är hand då? Nu gammal och sjuk, men innan dess? Alkoholmissbruk, misshandel, kan tänka mig det mesta. Nerijus har lärt sig att vända ilska, rädsla och frustration inåt, att inte låtsas om, att inte känna efter sen barnsben, för att klara sig. Det har legat och pyrt och påverkat honom till den han nu blev. Modern skulle ju komma på besök, var nog det som allra mest triggade igång hans sexualsadistiska mördareskapader. Han visste att när modern skulle vara där så blev han återigen den lille maktlösa, rädda killen. Han behövde rensa hjärnan, få total kontroll. Det sägs att en sexualsadistisk mördare väljer ett offer som egentligen är en symbol för någon annan, någon som kränkt eller skadat honom på något vis, psykiskt eller fysiskt.
Modern?

Vad är du håller på med egentligen och varför?
2016-04-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om mördaren ville att kroppen enkelt skulle hittas - varför gjorde sig personen i så fall överhuvudtaget besvär med att forsla bort den från mordplatsen? Varför trycka in den i ett skåp och lägga kläder över? Var det bara en skenmanöver för att lura polisen?

En hypotes... för att GM ville inte lämna kroppen i ladan eller i mjölkrummet för städaren skulle kanske fått för sig någonting på egen hand.
2016-04-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag fått det förklarat att om man ställer om tiden och går in på någon mediasida och kollar på ett filmat inslag så har det skapats en flash aktivitet med den nya tiden. Sen är det bara att ställa tillbaka uret och hux flux tror vederbörande att ett alibi har skapats. Detta är tydligen inte helt ovanligt så därför brukar rätten bortse från dessa tidsangivelse.
Det är tydligen inte helt lätt om ens möjligt att se detta efteråt.

Så jag är helt överens om att hans "upptäckt" är av intet värde. Jag tror det är mer en medial historia.

Ok. Då förstår jag hur du menade.
2016-04-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Särskilt med tanke på att den lysande rosa jackan (enligt Mikaelas förhör i fupen) låg fint ditlagd ovanpå en gren ( inte intryckt) och att hjälmen även den lagts på en gren och dessutom stöttats upp med en gren ovanför och av plastkrukor under. De ropade "hitta oss" och de hittades - men inte av de civila militärerna trots att de var i närheten (inte heller under kvällen innan) utan av Mikaela vars grupp "kallades" dit.

Då har du förmodligen en lysande förklaring till varför NB placerade grejerna på detta sätt. Han borde haft en baktanke med detta.
2016-04-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Det står i förhör och därifrån utgår diskussionerna. Detta förvandlas sen till förtal om NB ("hur äcklig och smutsig balt är", "nedlåtande om NB", "de ofta väldigt aggressiva inläggen", " dessa hatiska inläggen") och blir sen snarare påhopp på skribenter.
Snacka om att kasta sten i glashus!

Det är i stort sett samma fråga jag ställt tre ggr nu - då tre olika skribenter talar i svävande termer om hur mycket oklart det är, hur mycket outrett det är, så mycket tvivel som det finns. Eller:
" en hel del frågetecken kring både utredningen och domsluten"
Antingen lyser svar med sin frånvaro eller så kommer det svar om helt annat.
Exempelvis Expressen skriver "mördaren" om NB i rubrik och skriver ut hans namn i text. Vad mera "nedlåtande" kan tillskrivas NB i ett udda litet forum som FB ? Vad som förekommer här, är diskussion av personliga egenskaper och beteenden som framgår av FUP plus fördömanden baserat på vad Expressen oförskräckt beskriver som ett faktum.

Vårt mer eller mindre amatörmässiga, självklart på begränsade kunskaper baserade spekulerande om hans personliga utveckling kan väl om något ses som i någon mån "urskuldande". Värre än omdömet i domstol kan det ju omöjligen bli.
Senast redigerad av LOE2 2016-04-24 kl. 20:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in