2016-04-24, 15:02
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, eftersom gravitationen verkar mot en centrumpunkt.
Det funkar inte på en platt jord, då gravitationen inte skulle vara lodrät överallt.
Det är därför partiklar klumpar ihop sig i sfärisk form, vilket med tiden ger sfäriska himlakroppar.
En platt jord har också en centralpunkt, det kan du ju knappast veta liksom. Jag märker att vi står på två olika ställen, jag är liksom 50/50 på denna fråga om jorden är platt eller rund, jag skiter i vilket ja lever det är det som är huvudsaken.

Kan du förklara varför det hade varit konstigt om jorden var platt? Vad är det för fel på en platt jord? Måste allting vara runt sfärisk eller?
Citera
2016-04-24, 15:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
En platt jord har också en centralpunkt, det kan du ju knappast veta liksom. Jag märker att vi står på två olika ställen,
Du glömde frågan om gravitationen verkar lodrätt mot marken på alla ställen.
Var finns denna punkt på en platt jord?

Citat:
jag är liksom 50/50 på denna fråga om jorden är platt eller rund, jag skiter i vilket ja lever det är det som är huvudsaken.
Men det går ju inte ihop. Allt talar för att jorden är sfärisk, ingenting talar för en annan form.
Vad talar för en platt jord, enligt dig?

Citat:
Kan du förklara varför det hade varit konstigt om jorden var platt? Vad är det för fel på en platt jord?
Läs tråden, det har förklarats flera gånger.
Hur fungerar horisonten om jorden är platt?
Mot vilken punkt verkar gravitationen i en platt jord?
Solen skulle ju vara synlig hela tiden om den vore ovanför en platt jord.
Hur fungerar Coriolis- och Eötvös-effekten?
Varför ser det ut som stjärnhimlen roterar åt olika håll från södra/norra halvklotet sett?
Varför syns inte polstjärnan från södra halvklotet?
Hur fungerar GPS och stationära satelliter?
o.s.v.

Citat:
Måste allting vara runt sfärisk eller?
Gravitationen gör att sfärisk (elliptisk) form är den naturliga formen.
Förklara hur stoft samlas till en plan yta, åt vilket håll verkar gravitationen?
Citera
2016-04-24, 16:20
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Gravitation upphör efter viss mått eller ställese. Du har ju inte varit rymden så du kan omöjligt veta det.

Nä precis jag har inte varit i rymden, å inte du heller. Så vad var det du nu sa, du VET hur gravitationen fungerade va?

Vad är gravitationen? Du sa att du visste vad den var.
Citera
2016-04-25, 00:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Mätningar är rena rama påhittet inget som den gemene människan tror på.

Jag finner rymden som endimosionell kosmos, allt är lila överallt.

För oss som förstår fysik är gravitationslinser ett ypperligt bevis för gravitation runt massor i rymden.

Att du vare sig förstår eller tror på fysik är inget vidare bra argument. Vill du ifrågasätta accepterade teorier så måste du göra det betydligt mer vetenskapligt än att säga att allt är lila.
Citera
2016-04-25, 09:33
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Vad menar du med "ofullständig ellipsoid"?

GPS-systemet skulle lika väl kunna vara markbaserat och fungera t ex med hjälp av olika höga radiomaster och liknande. Men jag kan återkomma vid ett senare tillfälle med lite mer information om hur man förklarar detta inom FE.

Det betyder att himlakroppen inte har en jämn yta som en matematisk ellipsoid.

Jag förstår inte vad du menar. Hur rör sig satelliterna om jorden inte är "sfärisk" och har en gravitation? Hur cirkulerar satelliterna?

pssst, du får bygga bra många höga master. Men varför skulle man göra det när det funkar med satelliter
Citera
2016-04-25, 13:44
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du glömde frågan om gravitationen verkar lodrätt mot marken på alla ställen.
Var finns denna punkt på en platt jord?

Men det går ju inte ihop. Allt talar för att jorden är sfärisk, ingenting talar för en annan form.
Vad talar för en platt jord, enligt dig?

Läs tråden, det har förklarats flera gånger.
Hur fungerar horisonten om jorden är platt?
Mot vilken punkt verkar gravitationen i en platt jord?
Solen skulle ju vara synlig hela tiden om den vore ovanför en platt jord.
Hur fungerar Coriolis- och Eötvös-effekten?
Varför ser det ut som stjärnhimlen roterar åt olika håll från södra/norra halvklotet sett?
Varför syns inte polstjärnan från södra halvklotet?
Hur fungerar GPS och stationära satelliter?
o.s.v.

Gravitationen gör att sfärisk (elliptisk) form är den naturliga formen.
Förklara hur stoft samlas till en plan yta, åt vilket håll verkar gravitationen?

Jag kan inte svara på alla dina frågor då jag inte vet om jorden är platt eller inte. Molnen täcker solen då är det inte sol hela tiden.

Varför är det så många som tror på att jorden är platt för idag?

Gravitation och matematiska räkningar ingår inte i vetenskapen för en platt jord.
Citera
2016-04-25, 14:11
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Gravitation och matematiska räkningar ingår inte i vetenskapen för en platt jord.

Sannerligen inte. FE har ju inga vetenskapligt bekräftade teorier över huvud taget. Det är bara kreationism och samhällskritik med en mycket obskyr tvist, nämligen att jorden skulle vara platt.

Det är inte precis på ord mot ord-nivå. Den som påstår att jorden är platt ska bevisa det. Ingen har lyckats hittills.
Citera
2016-04-25, 14:16
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Sannerligen inte. FE har ju inga vetenskapligt bekräftade teorier över huvud taget. Det är bara kreationism och samhällskritik med en mycket obskyr tvist, nämligen att jorden skulle vara platt.

Det är inte precis på ord mot ord-nivå. Den som påstår att jorden är platt ska bevisa det. Ingen har lyckats hittills.
Vad definerar du som vetenskap egentligen? Finns inget som är vetenskapligt det är rena rama påhittet.

Kan du förklara varför så många människor tror på att jorden är platt? Tror dom trollar och tycker det är roligt att ha en annan tanke än den gemena människan eller?
Citera
2016-04-25, 14:35
Medlem
udons avatar
Citat:
Vad definerar du som vetenskap egentligen? Finns inget som är vetenskapligt det är rena rama påhittet.

Kan du förklara varför så många människor tror på att jorden är platt? Tror dom trollar och tycker det är roligt att ha en annan tanke än den gemena människan eller?

1+1 = ?

Är den förmodade 2:an bara påhitt?
Citera
2016-04-25, 14:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har inte accepterat teorierna, jag kan mycket i fysik sånt man lärde sig universitetet men jag tror inte på dom, jag tycker lärdom men man lär sig är bluffmakeri för att man inte ska tänka utanför ramarna.

Återigen: Du frågar mig hur jag kan veta att gravitationen inte upphör i rymden och jag svarar hur jag kan veta det.

Att du inte "accepterar teorierna" är totalt ointressant med tanke på frågeställningen. Du frågade hur jag visste - inte hur det kommer sig att du inte vet.

Citat:

Man kan till och säga att en grundförutsättning för att ens börja fundera på en platt jord är att först förkasta all naturvetenskap.
Senast redigerad av madtop 2016-04-25 kl. 14:43.
Citera
2016-04-25, 16:20
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Återigen: Du frågar mig hur jag kan veta att gravitationen inte upphör i rymden och jag svarar hur jag kan veta det.

Att du inte "accepterar teorierna" är totalt ointressant med tanke på frågeställningen. Du frågade hur jag visste - inte hur det kommer sig att du inte vet.

Man kan till och säga att en grundförutsättning för att ens börja fundera på en platt jord är att först förkasta all naturvetenskap.
Varför är det ointressant? Faktum är att du inte vet, du är utlärd i dagens skola och ännu en hjärntvättad människa som tror vetenskapen. Du sticker inte ut på nått sätt.

Naturvetenskap? Tillåt mig skratta, haha. Finns inget som heter sånt, gravitationen funkar inte på samma sätt på flath earth tror jag. Jag vill återigen påpeka att jag inte sagt att jorden är platt, har bara sagt den KAN vara det, men varken du eller jag kan bevisa det, vi kan inte bevisa att jorden är rund heller för den delen.
Citera
2016-04-25, 16:22
Medlem
Citat:
Med matematiska lösningar så menar jag inte uppenbara räkningar, utan svårare räkningar där man använder bla bokstäver och massa andra skit ekvationer.

Ska vetenskapen begränsas till vad just du förstår, och resten kastas bort, hade vi fortfarande tillbett hjulet. Sådana begränsningar är orimliga.
Jag förstår inte riktigt hur odling av grödor går till - ett förvisso mycket besvärande faktum.
Men att jag inte förstår förhindrar inte andra att förstå hur, och mycket framgångsrikt, använda den kunskapen.
Senast redigerad av lorddesh 2016-04-25 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in