2016-04-24, 13:46
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Jag vet inte hur den fungerar på platt jord, hur fan ska jag vet det liksom? Jag har inte självutmålat mig som experten, jag försöker bara vara konstruktiv med kritiken ni kommer med, och allt jävla skräp som skrivs i tråden.

Hur vet du gravitationen inte upphör i rymden? Har du varit på rymden?

Men vad är gravitationen enligt dig? Vad får dig att tro ATT den skulle upphöra?

Blir fundersam då du sa att du vet hur gravitationen fungerar i fysiken.
Citera
2016-04-24, 13:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vi känner inte till någon "spärr" som kan göra att gravitationen upphör i rymden.
Därför "vet" vi att gravitationen inte upphör, den blir bara svagare med avståndet.
Detta påverkas inte om jag personligen varit i rymden eller ej.
Citera
2016-04-24, 13:57
Medlem
madtops avatar
Citat:

Därför vi kan se och mäta dess effekt.

Jordens bana runt solen är ett exempel, gravitationslinser är ett annat exempel.
http://illvet.se/universum/stjarnor/kan-tyngdkraften-boja-av-ljus-fran-stjarnor
Citera
2016-04-24, 13:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag vet inte hur den fungerar på platt jord, hur fan ska jag vet det liksom? Jag har inte självutmålat mig som experten, jag försöker bara vara konstruktiv med kritiken ni kommer med, och allt jävla skräp som skrivs i tråden.
Men det finns experter som förklarar att gravitationen fungerar om jorden är sfärisk.
Om ingen kan förklara hur det skulle fungera om jorden är platt, då finns det ingen rationell anledning att tro att jorden har någon annan form.
Citera
2016-04-24, 14:19
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vad får månen att snurra runt Jorden, Jorden att snurra runt Solen och så vidare om inte gravitation?

Eller lite mer allmänt: Vad tror du att gravitation är?

Ja gravitationen är det som får saker att falla på jorden utan gravitation hade flygit omkring och allt hade stannat i luften.

Jorden snurrar kring solen, ja, men det är gravitationen som gör det, utan den bara gör det. De följer en egen linje som inte ser här på jorden
Citera
2016-04-24, 14:20
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men vad är gravitationen enligt dig? Vad får dig att tro ATT den skulle upphöra?

Blir fundersam då du sa att du vet hur gravitationen fungerar i fysiken.
Gravitation upphör efter viss mått eller ställese. Du har ju inte varit rymden så du kan omöjligt veta det.
Citera
2016-04-24, 14:22
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men det finns experter som förklarar att gravitationen fungerar om jorden är sfärisk.
Om ingen kan förklara hur det skulle fungera om jorden är platt, då finns det ingen rationell anledning att tro att jorden har någon annan form.
Om gravitationen funkar på en rund jord så funkar den troligtvis på en platt jorden. Jag menar idag vet vi ju att gravitationen funkar men vi vet ju inte säkra om jorden är platt eller rund. Om du är platt så verkar det uppenbart funka
Citera
2016-04-24, 14:23
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför vi kan se och mäta dess effekt.

Jordens bana runt solen är ett exempel, gravitationslinser är ett annat exempel.
http://illvet.se/universum/stjarnor/kan-tyngdkraften-boja-av-ljus-fran-stjarnor
Mätningar är rena rama påhittet inget som den gemene människan tror på.

Jag finner rymden som endimosionell kosmos, allt är lila överallt.
Citera
2016-04-24, 14:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jorden snurrar kring solen, ja, men det är gravitationen som gör det, utan den bara gör det. De följer en egen linje som inte ser här på jorden
Hur vet du att den linjen finns, om du inte varit i rymden och sett den?
Gravitationen förklarar jordens bana runt solen, det behövs ingen hittepå-linje.
Citera
2016-04-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ja gravitationen är det som får saker att falla på jorden utan gravitation hade flygit omkring och allt hade stannat i luften.

Jorden snurrar kring solen, ja, men det är (inte) gravitationen som gör det, utan den bara gör det. De följer en egen linje som inte ser här på jorden

Jag la in det fetade "inte" eftersom meningen blev märklig annars, och verkar vara det du menade.

Varför måste du låtsas som att det inte är gravitationen som får Jorden att snurra runt Solen?
Varför skulle "det bara är så" vara en bättre förklaring än den väletablerade gravitationen?
Och åter igen, vad tror du att gravitation är?
Om det är är Jordens massa som orsakar gravitationen vi känner av på Jorden, vilket du verkar hålla med om, varför skulle den stoppas vid godtycklig punkt ovanför marken?
Citera
2016-04-24, 14:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om gravitationen funkar på en rund jord så funkar den troligtvis på en platt jorden. Jag menar idag vet vi ju att gravitationen funkar men vi vet ju inte säkra om jorden är platt eller rund. Om du är platt så verkar det uppenbart funka
Nej, eftersom gravitationen verkar mot en centrumpunkt.
Det funkar inte på en platt jord, då gravitationen inte skulle vara lodrät överallt.
Det är därför partiklar klumpar ihop sig i sfärisk form, vilket med tiden ger sfäriska himlakroppar.
Citera
2016-04-24, 15:00
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag la in det fetade "inte" eftersom meningen blev märklig annars, och verkar vara det du menade.

Varför måste du låtsas som att det inte är gravitationen som får Jorden att snurra runt Solen?
Varför skulle "det bara är så" vara en bättre förklaring än den väletablerade gravitationen?
Och åter igen, vad tror du att gravitation är?
Om det är är Jordens massa som orsakar gravitationen vi känner av på Jorden, vilket du verkar hålla med om, varför skulle den stoppas vid godtycklig punkt ovanför marken?
Jag låtsas inte alls. Jag tycket helt enkelt att gravitation har inget med en platt jord att göra. Platt jord är troligtvis helt annan dimension än rund jord.

Återigen jag har inte sagt att jorden är platt, jag säger bara den kan vara det jag bryr mig inte så mycket heller, men när mobbar haglet här på flashback kommer och gör narr av en så kan jag inget att annat än stå emor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in