2016-04-24, 10:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
text

Läs och ta del av vad soc.myndigheter, polis, personer inom rehabilitering av knarkare, f.d. beroende m.fl. framför. Enigheten är stor när det gäller knarkbekämpningen och dagens svenska politik på det området. Detta gäller även folkflertalet. Det är jag glad för. Det känner jag mig trygg med.
Citera
2016-04-24, 10:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Konsumenter? Knarkare skulle jag och de allra flesta andra säga. Kontrollera gärna. Fråga några helt vanliga medelsvensson, berätta vilket knark ni tar och fråga vilket ord de vill använda om er. Fast knarkare är kanske ett allt för avslöjande ord. Bättre då att i förnekelsens namn kalla sig konsument. Stackare.
Om du vill stigmatisera och tycka detta är nått bra, så får det stå för dig.
De är konsumenter av droger, ingen semantik från dig kan ändra detta.
Sen säger väl knarkare ingenting i sig, mer än det uppenbara och stigmat du så gärna vill sprida.
Man kan även använda brukare, beroende och missbruk, detta är då under sjukvård och diagnoskriterier som man har i tankarna.
Så där har du inte en chans, då det är väl uppstyrt.
Så kalla sig brukare är väl ett rätt bra ord.
Och helt rätt, så länge man inte uppfyller kriterierna för beroende och missbruk.

Och vad är det som är bra med att stigmatisera, och vad inbillar du dig detta ska uppnå?
Citera
2016-04-24, 11:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Knarkares rusfantasier. Allt fler inser istället knarkets farlighet.

Läs detta:

http://nyheter24.se/nyheter/forskning/840928-nu-ar-det-bevisat-du-riskerar-att-do-en-for-tidig-dod-om-du-roker-weed
Står ju ingenting, är bar cherrypickad text.
Men den ser ut att vara den berömda värnpliktsstudien som ligger i grund för denna.
Denna har man förkastat, då den inte tog hänsyn till psykisk ohälsa.
Att de med psykisk ohälsa söker sig till droger som cannabis är ett välkänt fenomen.
Och att även dessa avslutar sina liv i klart större omfattning, är också ett välkänt fenomen.

Men om nu cannabis är så farligt, varför har vi inte sjukvårdspersonal på detta problem än polis?
En polis har ingen utbildning i sjukvård av denna art, deras sjukvårdsutbildning sträcker sig på sin höjd till ABC-vård.
Skönt att tom FN lägger ner sin utopiska dröm att man kan förbjuda bort droger.
Och nu siktar på en vårdinriktad konvention, och det är bra.
Problemet för dig, är att du menar på att det är för hälsan.
Men alla dina tankar i ämnet visar du har noll intresse för folks hälsa, detta gör dig till en hycklare.
Citera
2016-04-24, 11:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Slapphänta gränskontroller, poliser med allt för begränsade befogenheter, på tok för milda "straff" m.m.
Som jag skrev tidigare. En bra politik men det behövs "mer" så att säga. Tuffare poliser med kraftigt utökade befogenheter som ex.vis personkontroller, ordentliga straff, längre, för fler brott och rejäla fängelser (inte hotell), gränsövervakning (givetvis bra även av andra anledningar än att stoppa det destruktiva knarket) , informationskampanjer (t.ex. med uppmaningar att anmäla knarkare, langare och andra som hanterar eländet) , utökade rättigheter till tvångsvård av knarkare m.m.
Vi kan inte ens hålla fängelser fria från droger, hur inbillar du dig vi ska hålla hela länder fria från droger?
Man kör alla dessa grejer som du pratar om i en del länder, men där har man en massa droger också.
I Mexiko satte man in militären, vilket gjorde det bara värre.
Där man snittar på 30-50000 döda per år, och var det inte du som pratade om att förbudet var för hälsans skull?
Du ser ju hur bevisen bara stackar upp på dig, och hur fel du har.

Man ser även där man har legaliserat så minskar problemen kring drogerna, brott minskar, ungdomar får det svårare att få tag i cannabis.
Bara positiva saker mot i hur det var innan.
Och olycksfåglarna kraxade rejält inför legalisering, men det blivit precis tvärtom mot vad de har sagt.
Det tycker jag är mycket roande, och det är samma för dig.
Du har fel på samtliga punkter.
Hälsovård av poliser, hur dum får man vara
Citera
2016-04-24, 11:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Om vi stänger gränserna kan inte svensken åka på charter och supa längre, och inte heller köpa sprit och cigaretter taxfree. Och det där med berlinmuren har vi redan diskuterat - den finns i vilket fall inte kvar längre.

Du börjar låta som en av de där överbegåvade typerna som gnäller om invandringen. "Jag skall flytta till ett land som inte tillåter invandring..."
Haha, den summerar upp ganglere2 perfekt.
Allt som kommer ur den personen är en omöjlig paradox.
Citera
2016-04-24, 13:50
Medlem
sherms avatar
Citat:
Foliehatt de luxe.
Knark och knarkare skadar hela samhället och oss alla. Skattebetalarna inte minst genom de skador som deras knarkande orsakar, både för dem själva, anhöriga och samhället.

Kan inte vara lätt att se en nära anhörig gå ned sig i knarkträsket. Plattan nästa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amy_Winehouse

Det är för sorgligt.
Skulle lika gärna kunna säga att högerextremism och högerextremister skadar hela samhället och oss alla. Såna argument är inte mer än fluff och i knarkets fall kan och bör det likväl sägas om den politik som förs. Kanske går det hem hos maoisterna på RNS och EXPO, men knappast här på Flashback.
Citera
2016-04-24, 13:52
Medlem
LivinginthePasts avatar
Men för i helvete... finns det ingen moderator som kan städa upp alla efterblivna off topic-inlägg från
"ganglere2"???
Tycker att denna tråd kunde varit intressant, om den hade populerats med spekulationer kring vad de nya FN-riktlinjerna kommer att innebära för svensk narkotikapolitik, och inte - som nu - var knökfull med hjärnspya från Bejrots svårt mentalt funktionshämmade svärson.
Citera
2016-04-24, 14:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det enda din rätta drogpolitik gett oss är organiserad och systemhotande brottslighet, skyhög dödlighet bland missbrukare och något färre som prövar att röka cannabis här än i andra länder. Då det senare är ett icke-problem kan jag inte se hur det är att måna om folket. Själv förknippar jag ju det med att se till att missbrukare får vård och hjälp till ett drägligare liv. Men du vill ju se en ännu hårdare politik mot dem, så att de dör av ännu fler än idag.

Just det! Ett erkännande. Där kom det äntligen. Den restriktiva drogpolitiken fungerar!
Det, just det är en av huvudpoängerna i vår narkotikapolitik. Färre ska pröva knark. Färre ska ledas in i knarkträsket. Färre offer!
Att samhällets och därmed skattebetalarnas (våra) utgifter dessutom minskar är givetvis alldeles utmärkt men vinsten för människorna i minskat lidande är så klart ännu bättre.
Allt detta tack vare vår goda drogpolitik och de fina människor som genomdriver den. Tack!
Citera
2016-04-24, 14:06
Medlem
Citat:
Just det! Ett erkännande. Där kom det äntligen. Den restriktiva drogpolitiken fungerar!
Det, just det är en av huvudpoängerna i vår narkotikapolitik. Färre ska pröva knark. Färre ska ledas in i knarkträsket. Färre offer!
Att samhällets och därmed skattebetalarnas (våra) utgifter dessutom minskar är givetvis alldeles utmärkt men vinsten för människorna i minskat lidande är så klart ännu bättre.
Allt detta tack vare vår goda drogpolitik och de fina människor som genomdriver den. Tack!

Missade du "skyhög dödlighet", bland de högsta i EU?
Att några färre provar en rusprodukt som är mindre farlig än exempelvis tobak och alkohol väger inte tyngre än döda människor.
Värderar du människoliv är din position ohållbar.
Citera
2016-04-24, 14:14
Medlem
Citat:
Förnekande är väldigt vanligt bland knarkare, alkoholister, läkemedelsberoende o.likn.
Vi kan inte vänta på att de ska komma till insikt om sitt skadliga beteende. Vi måste även ta in för tvångsvård sådana som är i behov av det.

Det är tydligt att du inte känner någon med missbruksproblematik.
De är väl medvetna om att problem föreligger, men kan inte söka hjälp utan att stigmatiseras fullständigt av samhället.
Tack för att du bidrar till den atmosfären och tvingar kvar missbrukare i missbruk.
Citera
2016-04-24, 14:31
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ja fast nu är det ju så att trots många färre som prövar, så har vi likt förbannat lika många tunga missbrukare och bland dem en extremt hög dödlighet jämfört med andra länder i Europa. Så, det innebär ju att betydligt fler leds in i knarkets träsk och dör under den politik du förordar relativt de som prövar cannabis.
Citera
2016-04-24, 14:40
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Haha. Vi skriver historia.

Vilka vi? Bor du inte i Sverige?

Dumt av mig att citera från länken då det blir väldigt rörigt. I länken under står det om vad det står i broschyren som regeringen tagit fram samt två forskare som talar mot regeringens påstående. Orka klicka på länken i stället
http://www.svt.se/opinion/tham-om-narkotikapolitiken?cmpid=deld:ny:20160421:tham-om-narkotikapolitiken:nyh

Alla andra kommer skriva historia. Vi får så vackert stå bredvid och titta på

Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Alla 193 medlemsländer i FN har efter ett 50 år långt misslyckat krig kommit överens om att straff det inte är ett framgångsrikt tillvägagångssätt och även om det är ett visst missnöje från ett flertal stater så har alla länder skrivit under den nya narkotikakonventionen. Om inte det är att skriva historia så vet jag inte vad historia är.

Läste du ens första inlägget? Varför länkar du till en artikel skriven av Ted Goldberg?

Jag är beredd att backa lite från min tidigare sarkasm fram till motsatsen motbevisats, men det ser mer lovande ut idag än när jag skrev mitt första inlägg i denna tråden. Vänner igen
Citat:
– Vi har målats in i ett hörn och vi har låtit oss göra det. Det har varit lätt att peka på Sverige som extremist och man har kopplat ihop oss med länder som har en extrem syn på narkotika, säger Gabriel Wikström.

Det är tydligt att folkhälsoministern nu vill signalera en annan retorik till omvärlden och det verkar dessutom som att han har tagit problemen på hemmaplan på allvar.

Tyvärr läste jag bara detta citatet innan jag gick in här för att skriva till dig. Lite längre ner i artikeln så kändes det som jag kommer få ganska rätt från mitt första inlägg, trots allt
Citat:
Bekymrad över Kanadas cannabislegalisering

Ett av de globala orosmoln som Gabriel Wikström lyfter fram inför mötet är att allt fler länder nu öppet bryter mot FN:s narkotikakonventioner när man väljer att legalisera cannabis och skapa reglerade marknader kring drogen. Att Kanada, som ligger nära Sverige både kulturellt och politiskt, väljer denna väg är enligt Gabriel Wikström oroande.//......//Gabriel Wikström säger att Portugals experiment är intressant att följa, men att han samtidigt ser en fara med symboliken i avkriminalisering.//......//Kan Sverige lära sig något av Portugals narkotikapolitik?

– Jag tror alltid att man kan lära sig något, men det är ingenting som påverkar vår politik.//......//
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gabriel-wikstrom-vi-har-kopplats-ihop-med-lander-med-extrem-syn-pa-narkotika

Visseligen är det kul att tråden lever, men att det är på bekostnad av att trollet Ganglere2 ska födas så blir det såklart smolk i bongen
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2016-04-24 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in