2016-04-24, 01:24
Medlem
sammisss avatar
Hej!

Jag undrar om någon gemfört skillnaden mellan Absolut Vodka och Kronvodka? Pris skillnaden är 18 kr mindre för Kronvodka. (Självfallet finns fler Vodka/Brännvins sorter men båda dessa har 40 % och motsvarar samma "mängd".)
Citera
2016-04-24, 01:30
Medlem
Loxuss avatar
Jag vet inte hur kronvodka smakar, men absolut smakar ju bäver.
Citera
2016-04-24, 01:39
Medlem
sammisss avatar
Ja smaken är olika, jag har också smakat Absolut och har inte personligen något emot den. Dock har jag aldrig provat Kronvodka och var nyfiken om det mest är "flaskan" man betalar extra för på Absolut.
(Normalt finsmakar man väl inte Vodka utan mer Cognac/Whiskey/Rom. Men är det exakt samma så kunde jag köpa Kronvodkan till drinkingrediens och snaps.
Citera
2016-04-24, 01:52
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Kaffe med Kron är en klassiker. Ska ru inte dricka gök så gå på den andra

Calle Schewens vals

Text & Musik: Evert Taube

Gök smakar alltid bättr med kron om man har lite nationalromatisk musik av Taube att sjunga med i.
Citera
2016-04-24, 03:06
Medlem
apelsinhimlens avatar
Ska det vara vodka så gäller självklart Explorer = en flaska lägenhetsbråk.
Citera
2016-04-24, 03:36
Medlem
Pie021s avatar
Fyll en gammal absolut med Explorer vodka. Ingen kommer märka.
Citera
2016-04-24, 11:17
Medlem
sammisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Kaffe med Kron är en klassiker. Ska ru inte dricka gök så gå på den andra

Calle Schewens vals

Text & Musik: Evert Taube
Gök smakar alltid bättr med kron om man har lite nationalromatisk musik av Taube att sjunga med i.

Då är Absolut godast ren av dessa 2?
Citera
2016-04-24, 11:28
Medlem
sammisss avatar
Jag är medveten om att Explorer Vodka är billigare än KronVodka och jag tvivlar inte på iden att man ej märker någon stor skillnad.
Dock efterfrågar jag Kronvodka då det är den som är billigast på 40%. Jag mäter alltid upp Sprit i mätglas och ser det som enklast om den då ligger på 40%. Explorer är på 37,5 % och 700 ml för 191 kr motsvarar 650 ml 40 % Vodka och priset blir 205 kr, självklart billigare än 221 kr(Kronvodka) och 239 kr (Absolut Vodka.) Men föredrar 40% då den är enklast att hantera då man mäter med mätglas.

Därför undrar jag om skillnaden mellan Kron Vodka och Absolut Vodka.
Citera
2016-04-24, 11:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammiss
Jag är medveten om att Explorer Vodka är billigare än KronVodka och jag tvivlar inte på iden att man ej märker någon stor skillnad.
Dock efterfrågar jag Kronvodka då det är den som är billigast på 40%. Jag mäter alltid upp Sprit i mätglas och ser det som enklast om den då ligger på 40%. Explorer är på 37,5 % och 700 ml för 191 kr motsvarar 650 ml 40 % Vodka och priset blir 205 kr, självklart billigare än 221 kr(Kronvodka) och 239 kr (Absolut Vodka.) Men föredrar 40% då den är enklast att hantera då man mäter med mätglas.

Därför undrar jag om skillnaden mellan Kron Vodka och Absolut Vodka.
Varför så fixerad vid procent och exakt volym? Är det inte bättre att det smakar gott? Att det skiljer 2,5% i alkoholhalt på 4 cl i en drink är knappast något du märker smakmässigt.
Citera
2016-04-24, 11:38
Medlem
sammisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför så fixerad vid procent och exakt volym? Är det inte bättre att det smakar gott? Att det skiljer 2,5% i alkoholhalt på 4 cl i en drink är knappast något du märker smakmässigt.

Jag förstod att frågan skulle komma upp. Att mäta i mätglas är förmodligen ovanligt men är så "enkelt" att jag vill veta vad jag dricker och har svårt att somna med alkohol i mig.
Citera
2016-04-24, 11:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammiss
Jag förstod att frågan skulle komma upp. Att mäta i mätglas är förmodligen ovanligt men är så "enkelt" att jag vill veta vad jag dricker och har svårt att somna med alkohol i mig.
Om du är så helvetes noga så kan det ju inte vara något problem att räkna om alkoholmängden efter procenten heller. Vad använder du för utrustning när du mäter? Byrett? Har du bara ett mätglas graderat i 2-4-6 cl så har du redan där en felmarginal eftersom du inte kan hälla exakt lika mycket varje gång, en halv mm på ena eller andra sidan om markeringen ger mer fel än en liten skillnad i alkoholinnehåll. Räknar du i ren alkohol så skiljer det 0,1 cl mellan en fyra 37,5% och en 40%, knappast märkbart alltså.
Citera
2016-04-24, 12:18
Medlem
sammisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om du är så helvetes noga så kan det ju inte vara något problem att räkna om alkoholmängden efter procenten heller. Vad använder du för utrustning när du mäter? Byrett? Har du bara ett mätglas graderat i 2-4-6 cl så har du redan där en felmarginal eftersom du inte kan hälla exakt lika mycket varje gång, en halv mm på ena eller andra sidan om markeringen ger mer fel än en liten skillnad i alkoholinnehåll. Räknar du i ren alkohol så skiljer det 0,1 cl mellan en fyra 37,5% och en 40%, knappast märkbart alltså.

Tack för att du följer min tråd och jag skall försöka förtydliga mig. Att jag önskar 40% beror även på ifall man vill ha vodkan som basvara till essens t e x. Men visst kan jag nyttja alkohol som är allt från 37.5 % till 65 %.

I exemplet du gav på 4 cl får jag fram 0.25 i skillnad och räknar då på "Kalkyleramera" om nu den stämmer?
Gällande mätglas så är det graderat 1,2,4,6,8,10 cl och precis exakt är nog då omöjligt men inte så viktigt precis som du säger. Vill jag avnjuta 8 cl så påverkar även att det måste vara ett väldigt stort glas om det skall vara mer sprit i glaset plus valfri läsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in