Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Om du är så helvetes noga så kan det ju inte vara något problem att räkna om alkoholmängden efter procenten heller. Vad använder du för utrustning när du mäter? Byrett? Har du bara ett mätglas graderat i 2-4-6 cl så har du redan där en felmarginal eftersom du inte kan hälla exakt lika mycket varje gång, en halv mm på ena eller andra sidan om markeringen ger mer fel än en liten skillnad i alkoholinnehåll. Räknar du i ren alkohol så skiljer det 0,1 cl mellan en fyra 37,5% och en 40%, knappast märkbart alltså.
Tack för att du följer min tråd och jag skall försöka förtydliga mig. Att jag önskar 40% beror även på ifall man vill ha vodkan som basvara till essens t e x. Men visst kan jag nyttja alkohol som är allt från 37.5 % till 65 %.
I exemplet du gav på 4 cl får jag fram 0.25 i skillnad och räknar då på "Kalkyleramera" om nu den stämmer?
Gällande mätglas så är det graderat 1,2,4,6,8,10 cl och precis exakt är nog då omöjligt men inte så viktigt precis som du säger. Vill jag avnjuta 8 cl så påverkar även att det måste vara ett väldigt stort glas om det skall vara mer sprit i glaset plus valfri läsk.