Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-08-17, 07:14
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Kron och Renat har olika tillverkare och olika processer. Kronvodka görs på pot-still medans Renat görs på kolonn. Pot-still är ju tillverkningssättet som malt whiskey görs på. En betydligt finare process.

Sen är det ju skillnad på alkoholhalten mellan dessa.

Tror inte ett ögonblick på att Kron skulle göras med finspritmetoder.

För övrigt smakar de för mig exakt likadant, oavsett den lilla skillnaden i alkoholhalt.
Citera
2020-08-17, 12:47
  #50
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Tror inte ett ögonblick på att Kron skulle göras med finspritmetoder.

För övrigt smakar de för mig exakt likadant, oavsett den lilla skillnaden i alkoholhalt.

Från systembolagets hemsida:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kronvodka-401
Tillverkning/VinifieringKontinuerlig destillation av höstvete. En del av karaktären kommer från fatlagrad kornsprit, destillerad på pot-still.
Citera
2020-08-17, 21:50
  #51
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Från systembolagets hemsida:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kronvodka-401
Tillverkning/VinifieringKontinuerlig destillation av höstvete. En del av karaktären kommer från fatlagrad kornsprit, destillerad på pot-still.
99delar vodka, 1 del pot still?
Citera
2020-08-18, 00:31
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
99delar vodka, 1 del pot still?

Med tanke på att smakenskillnaden, åtminstone för en sofistikerad tölp som jag, är obefintlig gissar jag på din teori.
Citera
2020-08-18, 00:42
  #53
Medlem
För er som också tycker att den "nya" flaskan för Kron känns lite, ja, fel, kan läsa om det här. Bland lite andra omprofileringar. Bilderna är bäst.

https://thomasdesign.se/7-intressant...av-varumarken/
Citera
2021-11-10, 07:27
  #54
Medlem
En gammal tråd med ett intressant ämne och kul att så många känner sådan avgrundslik skillnad mellan drycker som i princip bara består av alkohol och vatten. Hur mycket är förväntningar och hur mycket är verklig skillnad i smak?

Ett antal år in på förra årtusendet hade AB Vin&Sprit en fabrik i Sundsvall. När jag läste teknik i gymnasiet var vi på det obligatoriska studiebesök där och fick tillverkningsprocessen redogjord för oss i detalj. Själva spriten tillverkades inte på plats utan man fick 96-procentig finsprit levererad via båt (Jag kan berätta en annan historia om hur en polare som bodde i Skönsberg brukade klättra in och ställa hinkar under läckande delar i rörsystemet där man pumpade över spriten från båten).
Väl i fabriken blandades spriten ut till önskad alkoholhalt, eventuella tillsatser tillsattes och de olika produkterna buteljerades i avsett emballage.
Det som skiljde i tillverkningen av kronvodka respektive absolut var att i absoluten blandade man ut finspriten med destillerat vatten medans man till kronvodkan använde vanligt kranvatten (av Sundsvalls erkänt höga kvalitet) - I övrigt var det exakt samma produkt.

Som kuriosa fick vi också veta att det dyraste att tillverka på en flaska absolut var korken, inte flaskan eller innehållet.


Nu för tiden har väl de olika varumärkena och dess tillverkning spridits ut över världen, så det är säkert större skillnader i dag. Men redan då fanns det experter som kände en milsvid skillnad på kron och absolut - Den ena smakade död och den andra var guds gåva till groggen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback