2016-04-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har inte upplysts om att det kan ändras hur som helst.

Men rörliga räntor kan ändras hela tiden?!
Citera
2016-04-23, 11:57
Medlem
Isnatts avatar
Har du gjort några färändringar som tidigare gett dig lägre ränta? Som tagit bort ditt sparande, avslutat nån försäkring (nordea/if..) eller liknande?
Citera
2016-04-23, 13:34
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Du får tro vad du vad du vill men eftersom du ber så snällt så bjuder jag på en länk till ett inlägg jag skrev i den andra boräntetråden:

(FB) Vad har du för ränta på ditt bolån?

Åh fy satan. Kan det ha att göra med lånebeloppet? Att man måste vara en torsk o ha 3 milj plus i lån för att de ska bjuda till?
Fattar inte ett dugg som sagt var.
Citera
2016-04-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Men rörliga räntor kan ändras hela tiden?!
Nja, det som kallas rörlig ränta är egentligen en tremånadersränta, den justeras fyra gånger om året. Det vanligaste är att man kommit överens med banken om en rabatt på deras listränta och om listräntan förändrats inför en räntejusteringsdag så justeras även din ränta för den kommande tremånadersperioden. Under denna period är dock räntan fast, oavsett vad som händer med listräntan. Fulingen är att bankerna ofta ger kunden en temporär rabatt, ofta bara ett halvår, trots att övriga villkor gäller i 2-3 år.

Tidigare använde man en helt rörlig ränta som justerades dag för dag men det gick bankerna ifrån för 5-10 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Åh fy satan. Kan det ha att göra med lånebeloppet? Att man måste vara en torsk o ha 3 milj plus i lån för att de ska bjuda till?
Vi har som sagt 2,2M, hög belåningsgrad och inga andra tjänster än betalkort och räkningsbetalning. Jag har dock inga som helst realistiska förhoppningar om att få behålla dessa villkor i höst när våra lån skall omförhandlas, tvärtom räknar jag kallt med att få en höjning på minst 50 punkter så det blir troligen bankbyte för oss innan året är slut.
Citera
2016-04-23, 14:38
Medlem
Citat:
Tror detsamma, jag lyckas inte heller få så låg ränta men dels är jag inte helkund med deras skitfonder, skitförsäkringar, dyra kort osv.. och dels så har jag låg skuld (50% skuldgrad), så är nog så att man måste va lånetorsk med flera millar i skuld och 80-90% i skuldgrad för att få så låga räntor.
Citera
2016-04-23, 17:06
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
1.97 är deras listränta antar jag, så du har troligtvis tidigare haft rabatt som nu inte gäller längre. Ofta så är den tidbegränsad vilket bankerna väldigt sällan upplyser om. Ring upp och kräv tillbaka rabatten annars byter du bank. dessutom borde du få bättre rabatt än så....

Varför borde han få bättre ränta än så utan att du vet någonting om trådskaparens ekonomi överhuvudtaget?
Citera
2016-04-23, 17:18
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Det är delvis ologiskt ur låntagarsynpunkt. Man kan ju resonera att med ett mindre lånebelopp så är man en mindre risk för banken och då skulle man kunna få en större rabatt. Man måste dock inse att bankerna är ute efter att tjäna pengar och att bolån är en viktig inkomstkälla. Ur bankens perspektiv är det alltså bäst att du lånar ett så stort belopp som möjigt, så länge som det är troligt att du klarar av att betala tillbaka enligt plan. Bankens villighet att ge ränterabatt kommer att spegla detta faktum. Ett högre lånebelopp kommer alltså generellt att ge en större rabatt.
Citera
2016-04-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ett högre lånebelopp kommer alltså generellt att ge en större rabatt.
Så är det nog, verkar som de med höga belopp är de med lägst räntor.
Citera
2016-04-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror detsamma, jag lyckas inte heller få så låg ränta men dels är jag inte helkund med deras skitfonder, skitförsäkringar, dyra kort osv.. och dels så har jag låg skuld (50% skuldgrad), så är nog så att man måste va lånetorsk med flera millar i skuld och 80-90% i skuldgrad för att få så låga räntor.

Ja, min bankman gick igenom faktorer som påverkade räntan. Om jag minns rätt:
- belåningsgrad: lägre ger bättre ränta eftersom risken blir mindre
- amortering: regelbunden amortering ger bättre ränta
- inkomst: större inkomst ger bättre ränta
- storlek på lånet: ett stort lån är bättre affär för banken och ger bättre ränta.
Citera
2016-04-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, min bankman gick igenom faktorer som påverkade räntan. Om jag minns rätt:
- belåningsgrad: lägre ger bättre ränta eftersom risken blir mindre
- amortering: regelbunden amortering ger bättre ränta
- inkomst: större inkomst ger bättre ränta
- storlek på lånet: ett stort lån är bättre affär för banken och ger bättre ränta.

Jag har ca 50% belåningsgrad.
Amorterar 9k i månaden.
Tillsammans med frugan så har vi över 1 miljon i årslön.
Allt e ju relativt men har ett lån som motsvarar kanske 1,5 års nettolön för denna familjen.

Dock är jag inte förmånskund i banken, vilket betyder att jag inte har deras försäkringar, livförsäkringar, bilförsäkringar, pensionsförsäkringar, sjukförsäkringar, betalkort som kostar hundratalskronor om året i avgifter, deras dyra fonder osv.. Så kanske det vore billigare att ha 1,5% ränta än 0,9% och inte va förmånskund.

I vilket fall har jag aldrig fått ner min ränta så lågt som under 1%, de gånger jag tagit det upp med banken har de sagt att de hellre avslutar med mig som kund än sänker räntan till den nivån.
Citera
2016-04-27, 22:26
Medlem
Isnatts avatar
Min ränta har också höjts i dagarna från 1,62% till 1,97%. Har 'bara' 300 000 i lån men ändå, vill inte ha högre ränta än nödvändigt utan hålla ner den. Höjs den snart igen utan att jag har lägre än 1.97 så är den ju förmodligen närmare 2,5% då.
Orkar inte ta ett möte med min bankman för det här utan det kan vi nog beta av via mail.
Vad ska jag skriva? 'Jag såg att räntan höjts, är inte nöjd med det utan vill ha den justerad till det den var förut, 1,62%. Tack på förhand.'
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in