2016-04-22, 14:44
Medlem
bonobonos avatar
Jag har 2 bolån hos en lokal sparbank som går under Swedbank.
Såg av en slump att dom höjt min ränta. Först på ena bolånet för ca 1 vecka sen och idag på det andra. Från 1,74 till 1,97.
Lånen är inte bundna så räntan kan ju ändras men tycker det är väldigt fult utan att säga nåt.
Räntorna har väl inte gått upp generellt?
Frågade min bankman i början på veckan varför de gått upp (då på bara ena lånet) men han visste inte och skulle kolla upp det men jag har inte fått nåt svar ännu och stör mig på att det även blivit på det andra lånet.

Fler som har fått räntorna höjda i dagarna?
Citera
2016-04-22, 14:46
Medlem
Det står väl i dina lånevillkor?
Citera
2016-04-22, 14:49
Medlem
1.97 är deras listränta antar jag, så du har troligtvis tidigare haft rabatt som nu inte gäller längre. Ofta så är den tidbegränsad vilket bankerna väldigt sällan upplyser om. Ring upp och kräv tillbaka rabatten annars byter du bank. dessutom borde du få bättre rabatt än så....
Citera
2016-04-22, 15:13
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det står väl i dina lånevillkor?
Har inte upplysts om att det kan ändras hur som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
1.97 är deras listränta antar jag, så du har troligtvis tidigare haft rabatt som nu inte gäller längre. Ofta så är den tidbegränsad vilket bankerna väldigt sällan upplyser om. Ring upp och kräv tillbaka rabatten annars byter du bank. dessutom borde du få bättre rabatt än så....
Ja 1,97 är listräntan just nu. Fick den sänkt i höstas efter lite tjat och det känns ju spök om dom nu höjer den utan att säga nåt. trodde ju att sänkningen var permanent, och bankmannen borde ju känna till vad som brukar ha för villkor, han tyckte de va konstigt också, speciellt att de bara var på de ena lånet (kanske han som gjort samma med det andra nu och därför han inte vill höra av sig).
Ska jag behöva förhandla om samma flera gånger så säger jag tack å hej till dom helt klart. Fult!
Senast redigerad av bonobono 2016-04-22 kl. 15:18.
Citera
2016-04-22, 17:37
Medlem
Nej rabatterna är aldrig permanenta utan är tidssatta. Efter det försvinner rabatten i förhoppning om att låntagaren inte märker detta.
Citera
2016-04-22, 18:02
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har inte upplysts om att det kan ändras hur som helst.Ja 1,97 är listräntan just nu. Fick den sänkt i höstas efter lite tjat och det känns ju spök om dom nu höjer den utan att säga nåt. trodde ju att sänkningen var permanent, och bankmannen borde ju känna till vad som brukar ha för villkor, han tyckte de va konstigt också, speciellt att de bara var på de ena lånet (kanske han som gjort samma med det andra nu och därför han inte vill höra av sig).
Ska jag behöva förhandla om samma flera gånger så säger jag tack å hej till dom helt klart. Fult!

om du binder räntan på säg 10 år så behöver du ju inte förhandla om den och så vet du exakt vad du ska betala under den tiden. Sedan lär du ju inte kunna få någon speciell rabbat men men.
Citera
2016-04-22, 20:01
Medlem
negetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono

Ja på lån med rörlig ränta, jag har lån via swedbank och måste komma in till dem 1 gång om året.
När jag är inloggad på deras sida så står det vilket datum rabatten går ut.
Är dock värt det, jag fick 0,5% rabatt så det blir lite pengar per år.
Citera
2016-04-22, 21:19
Medlem
Crashs avatar
Rabatten brukar bara gälla typ 6 månader
Citera
2016-04-22, 21:25
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Rabatten brukar bara gälla typ 6 månader

Vet inte vad du menar med det men mina lån omförhandlas vart tredje år. Betalar just nu 0,98% SEB 3 månaders rörlig. Även tidigare lån på LF var i treårsperioder innan de omförhandlades.
Citera
2016-04-23, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vet inte vad du menar med det men mina lån omförhandlas vart tredje år. Betalar just nu 0,98% SEB 3 månaders rörlig. Även tidigare lån på LF var i treårsperioder innan de omförhandlades.
Själv omförhandlar jag vartannat år. Har nu strax under 1% hos SEB jag med.

Det är dock inte ovanligt att bankerna erbjuder en saftig rabatt det första halvåret men inte är lika tydliga med att den inte gäller hela perioden så man får läsa det finstilta.
Citera
2016-04-23, 09:02
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Själv omförhandlar jag vartannat år. Har nu strax under 1% hos SEB jag med.

Det är dock inte ovanligt att bankerna erbjuder en saftig rabatt det första halvåret men inte är lika tydliga med att den inte gäller hela perioden så man får läsa det finstilta.

Kan nån visa en printscreen då detta jävla lögnmakeri om räntor under 1%. Jag drar in dryga 600 från mitt jobb. har ~60% belåning på lägenheten. nästan 1,5 milj i aktier. och är inte ens nära att få 1% hur mycekt jag än byter bank och avslutar allt samarbete med olika aktörer.

edit: vi är två i hushållet med.
Citera
2016-04-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Kan nån visa en printscreen då detta jävla lögnmakeri om räntor under 1%. Jag drar in dryga 600 från mitt jobb. har ~60% belåning på lägenheten. nästan 1,5 milj i aktier. och är inte ens nära att få 1% hur mycekt jag än byter bank och avslutar allt samarbete med olika aktörer.

edit: vi är två i hushållet med.
Du får tro vad du vad du vill men eftersom du ber så snällt så bjuder jag på en länk till ett inlägg jag skrev i den andra boräntetråden:

(FB) Vad har du för ränta på ditt bolån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in