2016-04-22, 23:07
Medlem
bobhnuds avatar
Följande fråga hör kanske mer hemma i medicin och hälsa- delen av forumet, men eftersom den handlar om öl så börjar jag här. Det är nämligen så att jag tycker att det börjar klia i min hårbotten när jag dricker veteöl. Efter att ha googlat lite, fann jag att man kan vara allergisk mot jäst och i sådana fall skulle det ju kunna vara jästfällningen i ölet som jag reagerar på. Men hur troligt är egentligen det, när jag kan äta t.ex. bröd utan att reagera? Känner eller har ni andra ölälskare överhuvudtaget hörts tala om någon som reagerar på detta sätt av veteöl?

Min teori är att jag inte är allergisk, utan att det bara är inbilning som grundar sig i att jag kopplar ihop veteölet med en faktisk allergisk reaktion som jag tidigare fått av vin (jag drack nämligen veteöl samma kväll som jag reagerade på vinet).
Citera
2016-04-22, 23:19
Medlem
Ålens avatar
Drack en Brewski Tropical Sneeze precis. Vilket fjantöl. Är lite drucken, men det smakade ju inget. Fisöl.

Kvällens höjdare är faktisk Gaffel Kölsch. Inget som sticker ut men delikatt i all enkelhet.
Citera
2016-04-22, 23:21
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Följande fråga hör kanske mer hemma i medicin och hälsa- delen av forumet, men eftersom den handlar om öl så börjar jag här. Det är nämligen så att jag tycker att det börjar klia i min hårbotten när jag dricker veteöl. Efter att ha googlat lite, fann jag att man kan vara allergisk mot jäst och i sådana fall skulle det ju kunna vara jästfällningen i ölet som jag reagerar på. Men hur troligt är egentligen det, när jag kan äta t.ex. bröd utan att reagera? Känner eller har ni andra ölälskare överhuvudtaget hörts tala om någon som reagerar på detta sätt av veteöl?

Min teori är att jag inte är allergisk, utan att det bara är inbilning som grundar sig i att jag kopplar ihop veteölet med en faktisk allergisk reaktion som jag tidigare fått av vin (jag drack nämligen veteöl samma kväll som jag reagerade på vinet).

Låter som en hemsk allergi, inbillad eller ej
Citera
2016-04-23, 11:27
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Vilka öl köper ni oftast på Bolaget?

Jag köper Yeti, Founders Centennial och numera SpontanCassis.

Med alla släpp i små partier, privatimporter och köp från utländska webbshoppar så "hinner" jag sällan med att dricka från standardsortimentet längre. Men när jag väl gör det så handlar jag mest välhumlade grejer med bra datum. Mangofeber, Passionfeber, Nebuchadnezzar and so on. Ibland slinker några flaskor med låg alkoholhalt med också, typ Dead Pony och Peter, Pale and Mary.
Citera
2016-04-23, 11:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:

låter placebo om du nu tål det i andra sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Drack en Brewski Tropical Sneeze precis. Vilket fjantöl. Är lite drucken, men det smakade ju inget. Fisöl.

Kvällens höjdare är faktisk Gaffel Kölsch. Inget som sticker ut men delikatt i all enkelhet.
tycker inte brewski heller gör något spännande. förstår inte deras storhet alls.
ja, det var jättegalet att trycka ner lite mango och annans i ölen, sen då?
Citera
2016-04-23, 12:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Den uppenbara skillnaden är väl att veteöl kan innehålla aktiv jäst medan jästen i bröd är stendöd p.g.a. gräddningen. Testa att smaka en bit färsk bakjäst och kolla om du reagerar på det.
Citera
2016-04-23, 13:44
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den uppenbara skillnaden är väl att veteöl kan innehålla aktiv jäst medan jästen i bröd är stendöd p.g.a. gräddningen. Testa att smaka en bit färsk bakjäst och kolla om du reagerar på det.

Det där är ju ett riktigt smart tips! Måste provas, hoppas att jag inte får ont i magen när det ligger där och sväller, samt att det visar sig att mina reaktiomer är inbilning.

Och tack för ditt, och er andras, svar.
Citera
2016-04-23, 13:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Det där är ju ett riktigt smart tips! Måste provas, hoppas att jag inte får ont i magen när det ligger där och sväller, samt att det visar sig att mina reaktiomer är inbilning.

Och tack för ditt, och er andras, svar.

Så länge du bara tar en liten bit så är det ingen som helst fara med någon slags jäsning i magen. I värsta fall kanske du blir lite gasig en stund efteråt men det är allt, ja förutom eventuella allergiska reaktioner då, men om det mest är lite kli i hårbotten så är det väl ingen större fara där heller.
Citera
2016-04-23, 19:55
Medlem
ellroys avatar
Drack Stigbergets GBG Beer Week 2016 idag, fan vilken härlig IPA!!

Just nu på plats 48 på Ratebeers IPAlista.
http://www.ratebeer.com/beer/stigbergets-gbg-beer-week-2016/411389/1/2/
Senast redigerad av ellroy 2016-04-23 kl. 19:58.
Citera
2016-04-24, 07:37
Medlem
Maymons avatar
Ja, nu sägs det att Sveriges bästa öl kommer från Göteborg och är Stigbergets Promenadporter på 5,5%. Vad säger ni andra om saken? Kan 17 personer verkligen få bestämma sådant?

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/sveriges-b%C3%A4sta-%C3%B6l-%C3%A4r-fr%C3%A5n-g%C3%B6teborg-1.198206

Citat:
Under Öl & whiskymässan på Svenska Mässan i Göteborg har nära 400 öl avsmakats och provats i blindtest av 17 certifierade domare, som utsett pristagare i elva olika klasser. Och mässans allra bästa öl, vilket torde vara Sveriges eftersom utbudet varit enormt.
Och mässans allra bästa öl alla kategorier blev Stigbergets Promenadporter, från Stigbergets Bryggeri.
Citera
2016-04-24, 08:20
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Ja, nu sägs det att Sveriges bästa öl kommer från Göteborg och är Stigbergets Promenadporter på 5,5%. Vad säger ni andra om saken? Kan 17 personer verkligen få bestämma sådant?

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/sveriges-b%C3%A4sta-%C3%B6l-%C3%A4r-fr%C3%A5n-g%C3%B6teborg-1.198206

Man får väl hoppas att de kan något om öl. Vad som är bäst är ju så klart också något subjektivt till sist ändå. Se det hela med lite distans och att inget är till slut hugget i sten. Se det som deras seriösa bedömning, inte att de bestämmer att si och så här är det.

Får dock en känsla av att det kan finnas rätt mycket opartiskhet i ölvärlden, den är trots allt liten.

Stigbergets har jag bara druckit promenadportern av. Till prinsesstårta.
Senast redigerad av Ålen 2016-04-24 kl. 08:23.
Citera
2016-04-24, 09:06
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Man får väl hoppas att de kan något om öl. Vad som är bäst är ju så klart också något subjektivt till sist ändå. Se det hela med lite distans och att inget är till slut hugget i sten. Se det som deras seriösa bedömning, inte att de bestämmer att si och så här är det.

Får dock en känsla av att det kan finnas rätt mycket opartiskhet i ölvärlden, den är trots allt liten.

Stigbergets har jag bara druckit promenadportern av. Till prinsesstårta.
För att bli öldomare så måste man genomgå SHBFs domarutbildning och för att börja den ska man redan kunna en hel del om öl och ölbryggning.

https://www.shbf.se/oelbedoemning/domarverksamhet

Sen är det väl så att det är Ratebeers lista som anses som lite mer officiell vad det gäller "sveriges bästa öl"?

http://www.ratebeer.com/beer/country/sweden/190/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in