2016-04-17, 12:37
Medlem
Broken Tusks avatar
Är det ett löpande förstahandskontrakt du har?

I så fall har du bytesrätt.

Rent spontant så känns din hyresvärd riktigt oseriös. Bli medlem i hyresgästföreningen så kan de hjälpa dig att ta ärendet vidare till hyresnämnden.

EDIT: kikade på kontraktet nu. Det ser ut som ett sedvanligt förstahandskontrakt.

Jag drog min hyresvärd till hyresnämnden för en liknande grej. Om värden nekar bytet kan det i vissa fall räcka att bara hota med att gå vidare till hyresnämnden men en del värdar är mer hårdhudade. Skicka först in alla byteshandlingar och ge värden en tidsfrist, säg ett par veckor. Om svaret blir nej eller svaret uteblir så skickar du bara in en ansökan till hyresnämnen (i mitt fall hjälpte hyresgästföreningen mig)
Senast redigerad av Broken Tusk 2016-04-17 kl. 12:46.
Citera
2016-04-17, 12:47
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broken Tusk
Är det ett löpande förstahandskontrakt du har?

I så fall har du bytesrätt.

Rent spontant så känns din hyresvärd riktigt oseriös. Bli medlem i hyresgästföreningen så kan de hjälpa dig att ta ärendet vidare till hyresnämnden.

EDIT: kikade på kontraktet nu. Det ser ut som ett sedvanligt förstahandskontrakt.

Jag drog min hyresvärd till hyresnämnden för en liknande grej. Om värden nekar bytet kan det i vissa fall räcka att bara hota med att gå vidare till hyresnämnden men en del värdar är mer hårdhudade. Skicka förs in alla byteshandlingar och ge värden en tidsfrist, säg ett par veckor. Om svaret blir nej eller svaret uteblir så skickar du bara in en ansökan till hyresnämnen (i mitt fall hjälpte hyresgästföreningen mig)

Hej!
Tack för infon!
Är medlem i hyresgästföreningen, kontaktar dem på måndag och går antagligen vidare på de vis som du skriver efter att ha konsultat dem.
Citera
2016-04-17, 12:54
Medlem
Broken Tusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Hej!
Tack för infon!
Är medlem i hyresgästföreningen, kontaktar dem på måndag och går antagligen vidare på de vis som du skriver efter att ha konsultat dem.

Det ska du absolut göra. Låt inte dom vidriga värdjävlarna inbilla sig att hyresgästerna inte har vissa rättigheter bara för att de sitter i en maktposition i den här hutlösa jävla bostadssoppan ala Stockholm!

I dagens situation vill värdarna inget annat än att bli av med hyregästerna så att de kan sälja kontrakten svart, tro inget annat. Det är bara att stå på sig.

Räka med att processen med hyresnämnden även kan ta en tid, men det är värdarna medvetna om och är en del av deras avsikt att vara krångliga bara för sakens skull, så att man ska trötta och bara säga upp kontraktet.
Senast redigerad av Broken Tusk 2016-04-17 kl. 12:58.
Citera
2016-04-17, 14:04
Medlem
Sjukt att man som fastighetsägare inte ens själv kan få bestämma vilka hyresgäster man vill ha... kul om nån hyresgäst byter lägenhet med några pundare. Fast jag förmodar att hyresnämnden tar hänsyn till det, eller hur fungerar det? Vilka kriterier finns?

Notera att jag inte anmärker på detta specifika fall, men jag tycker generellt att hyresgäster har alldeles för mycket rättigheter.

Edit: läste på lite här.

http://www.hyresnamnden.se/byta-lage...rutsattningar/
Senast redigerad av onegiantleap 2016-04-17 kl. 14:11.
Citera
2016-04-17, 14:11
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onegiantleap
Sjukt att man som fastighetsägare inte ens själv kan få bestämma vilka hyresgäster man vill ha... kul om nån hyresgäst byter lägenhet med några pundare. Fast jag förmodar att hyresnämnden tar hänsyn till det, eller hur fungerar det? Vilka kriterier finns?

Notera att jag inte anmärker på detta specifika fall, men jag tycker generellt att hyresgäster har alldeles för mycket rättigheter.

Självklart måste den nya hyresgästen uppfylla kraven som hyresvärden ställer på t.ex. inkomst och betalningsanmärkningar etc.

För övrigt vet jag inte om jag tycker de e så sjukt.
Utan dessa rättigheter skulle vi få en ännu mindre flexibel bostadsmarknad + att jag tror vi skulle få mycket negativa konsekvenser om folk fick än mindre makt över sitt eget boende.
Citera
2016-04-17, 14:19
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Självklart måste den nya hyresgästen uppfylla kraven som hyresvärden ställer på t.ex. inkomst och betalningsanmärkningar etc.

För övrigt vet jag inte om jag tycker de e så sjukt.
Utan dessa rättigheter skulle vi få en ännu mindre flexibel bostadsmarknad + att jag tror vi skulle få mycket negativa konsekvenser om folk fick än mindre makt över sitt eget boende.

Du har dock inte ett eget boende, du har rätten att hyra någon annans lägenhet, det är en stor skillnad. Jag förstår vad du menar och att driva det till hyresnämnden verkar vara din enda chans om hyresvärden i sin egen sits fullständigt sätter sig på tvären.
Citera
2016-04-17, 14:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onegiantleap

Ja det tar man hänsyn till, det som krävs för att hyresnämnden ska godkänna ett byte är att hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet.

Beaktansvärda skäl är exempelvis att en växande familj behöver större utrymmen, att en familj där en medlem flyttar ut vill ha en mindre lägenhet, att man vill byta till en billigare lägenhet då man har fått väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden, att man vill uppnå en väsentligt förbättrad bostadsstandard eller att man har fått stadigvarande arbete på annan ort. I Stockholm och andra storstäder så kan även ett byte inom orten för att komma närmare arbetet anses vara beaktansvärda skäl.

Man ska även ha svårighet att kunna få en sådan lägenhet man är ute efter utan att det sker ett byte, går det bra utan byte så har man inte beaktansvärda skäl.

Olägenhet för hyresvärden är exempelvis om den nya tilltänkta hyresgästen inte ses som en god hyresgäst, det innefattar möjlighet att betala hyran, att denne kommer att vårda lägenheten och inte störa grannar. Det kan dock gälla andra saker med, ett byte nekades när en man var den tilltänkta hyresgästen och stiftelsen som var hyresvärd endast hyrde ut till kvinnor, Hyresnämndens i Stockholm beslut den 14 februari 2002 i ärende nr 59-02, rotel 6.

Särskilda skäl kan vara att man egentligen försöker ge en hyresrätt till en släkting och utnyttjar lagen för det syftet eller att man genomför bytet som en del i en vidare affär och bytet leder till fördelar (lägre inköpspris för en fastighet exempelvis).
Citera
2016-04-20, 09:00
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Har TS kommit någon vart eller står det helt stilla?
Citera
2016-04-22, 22:49
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Har TS kommit någon vart eller står det helt stilla?

Vår hyresvärd har gått bonansa.
Har försökt nå henne flera ggr utan svar både på telefon och mail.
Hon började med att plocka bort alla utemöbler som fanns på den gemensamma baksidan.
Sen skickade hon ett mail till oss och den tilltänkte bytesparten där hon konstaterade att de blir inget byte och "Arnold2k5s kontrakt kommer sägas upp då vi behöver lägenheten för annat kommersiellt bruk"

Lägg där till att vi idag upptäckte att hon dragit igång övervakningskameran i trapphuset som varit avstängd sen vi flyttade in (blinkar nu grönt. Överväger en anonym anmälan till datainspektionen..)
Hyresgästföreningen driver nu vårt ärende.
Citera
2016-04-22, 22:55
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Vår hyresvärd har gått bonansa.
Har försökt nå henne flera ggr utan svar både på telefon och mail.
Hon började med att plocka bort alla utemöbler som fanns på den gemensamma baksidan.
Sen skickade hon ett mail till oss och den tilltänkte bytesparten där hon konstaterade att de blir inget byte och "Arnold2k5s kontrakt kommer sägas upp då vi behöver lägenheten för annat kommersiellt bruk"

Lägg där till att vi idag upptäckte att hon dragit igång övervakningskameran i trapphuset som varit avstängd sen vi flyttade in (blinkar nu grönt. Överväger en anonym anmälan till datainspektionen..)
Hyresgästföreningen driver nu vårt ärende.

Ofy satan, det låter väldigt otrevligt. Ni är mer eller mindre vräkta som det ser ut just nu eller?
Citera
2016-04-23, 09:20
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Ofy satan, det låter väldigt otrevligt. Ni är mer eller mindre vräkta som det ser ut just nu eller?

De e vad hon sagt via mail. Tror mest de e ett utpressningsförsök men ja de e ju ett rätt osunt beteende från hennes sida...
Citera
2016-04-23, 16:52
Medlem
Hur länge har du bott där? Är det mindre än ett år så har man inte rätt till byte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in