Citat:
Ursprungligen postat av
onegiantleap
Sjukt att man som fastighetsägare inte ens själv kan få bestämma vilka hyresgäster man vill ha... kul om nån hyresgäst byter lägenhet med några pundare. Fast jag förmodar att hyresnämnden tar hänsyn till det, eller hur fungerar det? Vilka kriterier finns?
Notera att jag inte anmärker på detta specifika fall, men jag tycker generellt att hyresgäster har alldeles för mycket rättigheter.
Ja det tar man hänsyn till, det som krävs för att hyresnämnden ska godkänna ett byte är att hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet.
Beaktansvärda skäl är exempelvis att en växande familj behöver större utrymmen, att en familj där en medlem flyttar ut vill ha en mindre lägenhet, att man vill byta till en billigare lägenhet då man har fått väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden, att man vill uppnå en väsentligt förbättrad bostadsstandard eller att man har fått stadigvarande arbete på annan ort. I Stockholm och andra storstäder så kan även ett byte inom orten för att komma närmare arbetet anses vara beaktansvärda skäl.
Man ska även ha svårighet att kunna få en sådan lägenhet man är ute efter utan att det sker ett byte, går det bra utan byte så har man inte beaktansvärda skäl.
Olägenhet för hyresvärden är exempelvis om den nya tilltänkta hyresgästen inte ses som en god hyresgäst, det innefattar möjlighet att betala hyran, att denne kommer att vårda lägenheten och inte störa grannar. Det kan dock gälla andra saker med, ett byte nekades när en man var den tilltänkta hyresgästen och stiftelsen som var hyresvärd endast hyrde ut till kvinnor, Hyresnämndens i Stockholm beslut den 14 februari 2002 i ärende nr 59-02, rotel 6.
Särskilda skäl kan vara att man egentligen försöker ge en hyresrätt till en släkting och utnyttjar lagen för det syftet eller att man genomför bytet som en del i en vidare affär och bytet leder till fördelar (lägre inköpspris för en fastighet exempelvis).