2016-04-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Faktum är att en identifikation brukar falla på plats (tydligare antingen ja eller nej) vid återupprepad irl iakttagelse.
I ett och samma förhör där bilder förevisas, fastnar hon inte förrän hon kommer till bild 8 (annan) samt hon fastnar på NB-bilden (som mest lik).
12an (annan) säger hon här blank-nej till.
Nästa varv - samma förhör, släpper hon 8an och har fokuserat på NB-bilden och 12an.
NB går alltså igen i bägge förevisningar, vilket han är den enda att göra.

Jag tycker faktiskt inte hon missar på bilen heller. Trots ofokus på bil, har hon avsevärt mer rätt än fel. Hon uppger att den stod parkerad med fronten mot skogen, och att bara bakpartiet var synligt. I den vevan nämner hon färg samt specifikt arbetsbil, vw caddy:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/VW_Caddy_Life_III_rear_20091003.jpg
vilket med tanke på hur många olika förekommande bilmodeller som mer finns att välja på, går att jämföra mot:
http://www.cars-directory.net/pics/volkswagen/sharan/1997/volkswagen_sharan_a1238567402b2586675_3_orig.jpg

Hon är klart trovärdig i mitt tycke.

I fup s 984
2015-06-08 AB sa - Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.

Nästa gång, 2015-06-12 blev bilen silvrig.
s. 986 - Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men säger att den liknar den modellen.

Alltså enligt Adriana blev bilen silvrig (som NB's bil) nu, trots förut sa hon - vit.
Det blev närmare NB's bilens signalement.
Och senare
I förhör med Aivaras 2015-09-23 (s. 1740) säger fl NL: (översättning från litauiska)
2015-06-06 en dag innan Lisa Holm mördades. 19.30 var Adriana ute och joggade, hon är ett vittne. (Visas en bild med schema var Adriana joggade, man ser var hon joggade, när hon blev stoppad av en man med VW Sharan, manen som stoppade henne frågade om vägen). Adriana – vittne kände igen manen son Nerijus Bilevicius.]

Nu blev bilen VW Sharan.

Adrianas vittnesmål blev manipulerat, signalementet ändrades tills passade till NB bilens signalementt.
Men i svensk dokument från förhör med Aivaras 2015-09-23 står:
s 1193
- Att Nerijus i stort sett är utpekad av Adriana som den okända man som stoppar henne på lördagskvällen den 6 juni i höjd med en elstation då hon är ute och springer. (Bilder över elstationen förevisas.)
Det står ingenting om VW Sharan. Varför?
Och varför ljög fl NL till Aivaras att det var VW Sharan? Adriana har inte nämnt VW Sharan i sin vittnesmål.
Räckte inte övertyga honom med tunga 10 DNA bevis?
2016-04-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Dåligt minne". Menar du svårigheterna hon hade med att hålla isär Skövde och Lidköping? Det betyder snarare att hon är dåligt orienterad i bygden. Nerijus valde verkligen rätt person att fråga efter vägen till Medelplana. Hon hade aldrig tjoat tillbaka "fortsätt bara rakt fram". Det gör inte hennes utpekande av Nerijus mindre trovärdigt. Tänk efter lite själv. Om du varit i både Vilhelmina och Dorotea skulle du själv veta säkert på vilken av dessa orter du besökte en ateljé? Eller Dals-Långed och Billingsfors? Eller ett par andra orter en bra bit hemifrån. Efter en vecka var det väl också?

Hon har en underbart minne,
men hon kunde inte känna igen en man som hon såg för några timmar sedan (samma dag bekantade AJ henne med sina arbetare).
I fotokonfrontation pekade hon på olika foto, men NB var för kraftig, den manen som hon träffade var inte så lång.
Men efter 4 månader kände hon honom igen direkt.
Väldigt trovärdigt.
2016-04-22, 20:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
...¨
Ingen journalist har mer rätt än andra att titta på material, men att dom ringer Johansson och hör om dom kan få en intervju och se på överskottsmaterialet är nog inget han nekar till.
Men frågan gäller hela Slasken och det man ofta vill ha i såna här typer av trådar är förhör och spaningsuppslag på andra gärningsmän eller skvaller om AJ. Så jag håller fast vid att Slasken aldrig kommer att släppas eller ens få läsas i detta och andra fall. Slasken är inte offentlig oavsett.
(...)

Men polisförhör måste väl vara offentliga i någon mån ändå, för att ta ett exempel. Vi lever ju inte i någon korrupt polisstat. Det görs väl sekretessprövningar, men allmänheten måste ha rätt att granska polisens arbete. Så tänker jag.
2016-04-22, 20:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Exklusivt är inte mer än att dom tittat på pärmarna som dom rullat in och rent allmänt fått reda på att den här pärmen är tips osv. Han rullade även ut pärmarna igen enligt artikeln. Så fanns det förbehåll? ¨
Ingen journalist har mer rätt än andra att titta på material, men att dom ringer Johansson och hör om dom kan få en intervju och se på överskottsmaterialet är nog inget han nekar till.
Men frågan gäller hela Slasken och det man ofta vill ha i såna här typer av trådar är förhör och spaningsuppslag på andra gärningsmän eller skvaller om AJ. Så jag håller fast vid att Slasken aldrig kommer att släppas eller ens få läsas i detta och andra fall. Slasken är inte offentlig oavsett.

Erfarenhet av att vara dömd till fotboja och erfarenhet som fd kriminalare har inte direkt med svåra juridiska frågor att göra. Så dom kan sia och diskutera men det ger inget av värde för min del.

Det kan också vara Ronge´s etik som står för förbehållet, under överenskommelse med Johansson?
Det är i vart fall relativt ovanligt att uppgifter från en slask hamnar i media, men i detta fallet är syftet tänkbart att försöka visa att man arbetat brett.
Jag tvivlar på att Johansson gav Ronge tid att läsa igenom/granska och dialoga alla 5000sid, samtidigt som jag håller mer troligt att pga materialets omfattning, plockade Johansson ut delar genom dialog med Ronge och serverade utan gräns annat än tid.

Ett uppslag som meddelats, är W*dm*n. Där fick tråden ett kvitto, ej förtjänt. Snubben har en egen slaskpärm, pga fb-spekulationer.
Nu blir det offtopic, men börjar vi måhända närma oss medias och polisens outtalade påverkan av detta forum? För min egen del blir jag knappt ens längre överraskad att media lyfter frågor rakt ur denna tråd vidare. Samt att vi får svar tillbaka. Allt i det tysta.
Det systemet fungerar för mig i brist på annat, men det är trist när det ballar ur och omdömet sviker.

Myndigheter är ibland exklusiva med utvalda, men jag har ingen aning om hur det är med Ronge här, mer än att han är den enda allmänhet som sökt/fått tillgång i slask-avsnitt.
Därmed är jag benägen att hålla med om att slasken i detta fall aldrig kommer bli offentlig. För vilken enskild skulle orka ta fighten att komma över den?
Däremot tror jag den är sekretessprövad och "ren", annars hade man aldrig släppt Ronge såpass nära. Detta fallet är något mer än ett mordfall, men det kommer polisen aldrig visa upp.
För min egen del, om jag hade slasken, så hade jag aldrig lagt upp den här. Hade kanske PM:at den till vissa utvalda, men det finns gränser.

Nyfiken, vad tror/gissar du sker med överklagan?
2016-04-22, 20:45
Medlem
Citat:
Notan för försvaret av Holm-mördaren växer

Citat:
För överklagandet till Högsta Domstolen begär den nye advokaten Björn Hurtig 178 000 kronor, rapporterar Radio Skaraborg.

Citat:
Rönnbäck och Björn Hurtig har nu totalt lämnat in fakturor för sina arbeten på ungefär 1,5 miljoner till tingsrätt och hovrätt.
Familjens Holms målsägandebiträde, Tore Brandtler, har begärt 273 000 kronor för sitt arbete under samma period.

http://www.expressen.se/gt/notan-for-forsvaret-av-holm-mordaren-vaxer/
2016-04-22, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Skärp dig!
Det där är avhandlat för länge sen.
Nerijus sa till både Aivaras och Irina att de skulle säga han var hemma 18 om polisen frågade. Detta sa han en gång till till Aivaras när de två var på väg att prata med polisen. Han sa också till dem att de var dumma om de berättade att han bett Irina tvätta sina kläder (efter mordet).
Nerijus åkte och "letade mask" för att kolla som en hök över byssjan och försökte få bort MP därifrån.
Varför letade han mask när han inte skulle gå och fiska?

Varför fortsätter du att sprida ett fördomsfullt vittnesmål som sanning?
Varför förhördes inte polisen i ladan ordentligt och varför eftersöktes inte de ridande kvinnorna?

Svaret är givet - då hade inte litauerna kunnat gripas.

Militären-i-civila-kläder, som styrde kammarspelet på Martorp eller som utsågs att styra det, fick litauerna gripna. Att förtiga detta, som du gör ovan, visar brist på analytisk tänkande.
2016-04-22, 21:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
I fup s 984
2015-06-08 AB sa - Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.

s. 986 - Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men säger att den liknar den modellen.

Alltså enligt Adriana blev bilen silvrig (som NB's bil) nu, trots förut sa hon - vit.
Och senare
I förhör med Aivaras 2015-09-23 (s. 1740) säger fl NL: (översättning från litauiska)
2015-06-06 en dag innan Lisa Holm mördades. 19.30 var Adriana ute och joggade, hon är ett vittne. (Visas en bild med schema var Adriana joggade, man ser var hon joggade, när hon blev stoppad av en man med VW Sharan, manen som stoppade henne frågade om vägen). Adriana – vittne kände igen manen son Nerijus Bilevicius.]

Nu blev bilen VW Sharan.

Adrianas vittnesmål blev manipulerat, signalementet ändrades tills passade till NB bilens signalementt.
s 1193
- Att Nerijus i stort sett är utpekad av Adriana som den okända man som stoppar henne på lördagskvällen den 6 juni i höjd med en elstation då hon är ute och springer. (Bilder över elstationen förevisas.)
Och varför ljög fl NL till Aivaras att det var VW Sharan? Adriana har inte nämnt VW Sharan i sin vittnesmål.

Om du utesluter vad som rätteligen ska uteslutas, så ser du kanske att fordonsbeskrivningen är mer rätt än fel i sin begynnelse.
Om Adriana sagt personbil kombi typ V70, eller suv-modell, eller fel färg så kan vi få lov att reagera mer. Bil var något hon noterade i periferin som mest.
Men hon är otroligt nära en beskrivning av en fyrkantigt högbyggd mpv, skåpbil i ljus ton, vilket innefattar vit, silver, ljusbeige osv, samt beskrivningen av en bil som till form och funktion är i stort detsamma.

Jag är medveten om att bild på litauernas Sharan visades i media samt diskuterades här redan 12/6, men jag tror inte Adriana påverkats.
Hon var nämligen tillräckligt nära, både med bil och person, redan innan den 12:e. Då uttrycker jag mig objektivt.
Att polisen sedan trycker mot (du använder manipulera som beskrivning) denna punkt i sitt utredande syfte, är lika objektivt det. Övervakningsfoto hos Källbyhandlarn och signalement är ett starkare utredningsmaterial än vad du tycks begripa. Det är nämligen Blomberg, inte storstan.

I det subjektiva får jag lov att hänvisa till "Tingsnotarien´s" historik.
2016-04-22, 21:07
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/notan-for-forsvaret-av-holm-mordaren-vaxer/
Här blir jag upprörd, hurpass "samhället" värderar brottsoffrens lidande jämte dem som är satta att försvara GM. Men det finns risk att det drar OT. Oavsett = det största sveket står NB för som inte har mage att stå för vad han gjort. Att det finns talanger som förefaller "försvara" kräket är bortom min föreställningsvärld.
2016-04-22, 21:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Hon har en underbart minne,
men hon kunde inte känna igen en man som hon såg för några timmar sedan (samma dag bekantade AJ henne med sina arbetare).
I fotokonfrontation pekade hon på olika foto, men NB var för kraftig, den manen som hon träffade var inte så lång.
Men efter 4 månader kände hon honom igen direkt.
Väldigt trovärdigt.

Adrianas trovärdighet övertrumfar din med "hästlängder" med tanke på manen du nämner
Mördar-Nerijus är ju dessutom dömd för att han har mördat Lisa inte för att han försökte med Adriana dagen innan . Så varför håller du på och tjatar om detta ?
Rösten och kanske lukten av mördaren Nerijus gjorde ju att hon kände igen honom direkt i domstolen .
Vem var det annars som frågade om vägen på lördagen om det inte var mördaren Nerijus ?
Du måste väl hålla med om att mördaren Nerijus är väldigt lik den som Adriana beskriver .
Hon tycker sig känna igen honom som en av hennes svärfars arbetare direkt .
Luktar rök , talar dålig engelska , har en bil som liknar Nerijus bil m.m .
2016-04-22, 21:16
Medlem
Citat:
I fup s 984

Och senare

Nu blev bilen VW Sharan.

s 1193

Just precis. Vittnesmålen "bearbetas" tills de visar vad utredarna vill.
2016-04-22, 21:25
Medlem
Lars Johansson & co visar sin otroliga brist på professionalitet. Igen.

Letar på fel ställe
http://mariestadstidningen.se/mariestad/2016/04/22/sparrade-polisen-av-fel-plats?refresh=true

och påstår att det är "inte jätteviktigt" att söka igenom den verkliga brottsplatsen.
http://mariestadstidningen.se/mariestad/2016/04/22/inga-oklarheter-om?refresh=true

Det här säger rätt mycket om vilka clowner som hade om Lisa Holm-fallet. Frågan är varför en sådan polis blir polischef för just grova brott. Vilka tjänar på det?

Vi behöver en oberoende professionell kommission med integritet som går igenom Lisa Holmfallet/utredningen från dag 1.
Vi kan inte förlita oss på att clowner som utredare och som inte ens kan uttrycka sig.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-22 kl. 21:27.
2016-04-22, 21:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför fortsätter du att sprida ett fördomsfullt vittnesmål som sanning?
Varför förhördes inte polisen i ladan ordentligt och varför eftersöktes inte de ridande kvinnorna?

Svaret är givet - då hade inte litauerna kunnat gripas.

Militären-i-civila-kläder, som styrde kammarspelet på Martorp eller som utsågs att styra det, fick litauerna gripna. Att förtiga detta, som du gör ovan, visar brist på analytisk tänkande.

Du är rolig så det förslår , ska du tala om analytiskt tänkande ?
Mördaren Nerijus styrde ju kammarspelet vid Martorp .
Det var ju han som hade skrivit hela dramat .
Tyvärr så var hans regissörstalanger inte mycket att hänga i granen .
Det var ju hur som helst snällt av honom att göra bort sig så att polisen
kunde gripa honom för det vidriga brott han hade begått mot Lisa .
BS hade ju egentligen bara att kontakta polisen efter den tabben så var saken biff .
Tycker du inte att det är skönt att äckliga mördare som Nerijus straffas för
ett så pass allvarligt brott som att mörda en ung kvinna för att han gillar att leka med tejp .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in