2016-04-21, 14:25
Medlem
Det måste kännas skönt för NB. Nu har han förmodligen inte lång tid kvar i häktet, det kan han tacka BH för.

Har han sedan tur får han återvända till sina hemtrakter och kan träffa sin fru och lilla mamsen.
2016-04-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Varför bad Nerijus Irina och Aivaras om falskt alibi strax efter mordet när ingen mer än mördaren kunde veta att den försvunna flickan var död?

PS: DNA-släppare är ett påhittat ord av Rönnbäck när hon försökte bortförklara alla färska spår Nerijus lämnat. Det gick inte så bra.

En gång till (för dig som kanske inte har läst om den så kallad falsk alibi):
NB bad inte IB och AB om falsk alibi, han bad att säga, tala om, meddela att han var hemma vid kl.18.
Under förhör i Vilnius (i litauisk text från förhör med AB) står det (på litauiska):
" N bad mig att säga ( tala om, meddela) att han var hemma vid kl 18."
I svensk text från förhör står: N bad att ljuga...
Alltså man ser skillnad i båda texter, skillnad i ord och skillnad i mening.
NB bad inte att ljuga som fl påstod. Det var fl version som kommit som sanningen att N bad brodern och fru att ljuga, som blev sanningen i detta fallet.
Fy var hemsk är det att det blev så. Man ser tydligt hur mycket osanningen är i detta fall som togs för sanningen.
Och det är konstigt att TR och HR tog för sanningen att det var NB som sågs av vittnen köra bilen 19:30 - 20.00, trots att att han skypade med mamma under denna tid.
2016-04-21, 14:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem som raljerar om vem som upptäckt vad kan jag inte se. Jag ser dels personer som är djupt intresserade av ämnet från två vinklar. En del fördjupar sig, andra inte och jag ser inget kaos alls.
Debatten är lugnare i sig än den varit på månader och har ett flöde som är mer dialoger än motvalls attacker som tar energi.

Jo, jag vet och håller med i sak om försvaret. Ämbetet är ett kapitel för sig själv och det är svårt att tycka om för min del med och det beror väl på att det ska hittas på en massa saker och det kan bli långsökt och till och med rent absurt. Svammel och cirkelresonemang. Ett par ord som märkligt nog hela tiden kommit i mitt huvud är hollow versus hallow..
Om det är ihåligt och tomt eller värt att hylla och ansluta sig till.

Ur nästa vinkel är det ett jobb som är ett måste, oumbärligt och bra för en klient.
Det man efterlyser är väl professionalism, kunskap, etik och moral (ska ni hitta på så gör det iallafall med finess och stil). Personligen efterfrågar jag argument som är mer vattentäta, retorik på högre nivå och alltid etiskt.
Det är en njutning när man hör en människa (oavsett område, oavsett utbildning, oavsett kön, hudfärg eller ålder) kunna föra sig beundransvärt och därmed trovärdigt. Den som talar till både hjärna och hjärta så det slår an en sträng på insidan.

Gällande BH så sitter han väl med en dubbelbottnad person: Jag vill bli friad men jag tänker inte erkänna offentligt men jag går med på att skylla på de andra.
Utöver detta stark bevisning, en bra FU (som icke att förglömma är stor) och välskrivna domar.
Däremot trodde jag det skulle dels komma mer bevisning och argumentation om hårda fakta:
där det de facto sitter blod.
Hur svårt hade det varit att gå på en tydligare linje. Jag ser en enda utväg i detta tunga mål och det vore att gå starkt in på en grundläggande bas:
Han har träffat Lisa. Han har avsatt DNA.
För om nu BH ändå kan skriva detta indirekt som i morgondimma i överklagan går det att sjunga ur skägget och skapa mer trovärdighet och utgå därifrån för en tydligare linje.
Här har vi en person som varit ute och burit på en person. Som har avsatt sitt DNA.
... och sen byggt sitt anförande som BH säkert är bra på.

För att knyta ihop säcken - jag tror debatten är viktig om yrket. Att det behöver lyftas fram i en slags samhällsdebatt som rör det du skriver och att sluta se advokater som om det nästintill är legalt att bete sig illa och som om de har en slags rättighet versus eden och lagen att bete sig lite fuffens.
Debatten startar i den enskildes huvud - för tycker vi det är ok att prata om dem som mer slipade, mer vågade om de inte är rumsrena (att det är ett slags privilegium eller nåt man inte kan göra nåt åt) då lär det inte ändras heller. Det är trycket utifrån likaväl som skapar förändringar - samhällssynen och vad som tyst accepteras.

En mycket bra analys av läget, tack!
Intressanta och tänkvärda saker du tar upp.
Just det här du skrev är verkligen det ultimata, det man längtar efter att få höra;

Det är en njutning när man hör en människa (oavsett område, oavsett utbildning, oavsett kön, hudfärg eller ålder) kunna föra sig beundransvärt och därmed trovärdigt. Den som talar till både hjärna och hjärta så det slår an en sträng på insidan.

Jag tror också att debatten om advokatyrket är mycket viktig, det känns som att något måste hända så att inte allt ballar ur! Tänker på Rönnbäcks vedervärdiga uppförande i rätten, som gjorde så många upprörda - och allt får bara fortgå, ingen säger till, inget händer.
Då blir det ju så att hennes uppträdande ska räknas som ok? Vad tycker andra mer seriösa och lågmälda advokater om att ett sånt beteende räknas som normalt? Skam, eller skyddar de alla varandra? Och nu Hurtig, som inte fokuserar på huvudtemat i bevisningen utan hittar på egna hypoteser med fåniga sidospår och bevisning som ej håller och får sin klient att anklaga sin hustru och bror istället, är det ok? Kanske han tror att HD är jätteintresserade och förväntansfulla inför vad NB kanske kan säga om han eventuellt vill prata om han får PT?
Det här är fan inte riktigt klokt tycker jag.
En stor del av alla advokater gör säkert ett jättebra jobb där de arbetar just utifrån "professionalism, kunskap, etik och moral" , som du skrev om develi.
Tyvärr har detta som är grundläggande saknats i försvarsarbetet med Nerijus.
2016-04-21, 14:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
NB bad inte IB och AB om falsk alibi, han bad att säga, tala om, meddela att han var hemma vid kl.18.
Under förhör i Vilnius (i litauisk text från förhör med AB) står det (på litauiska):
NB bad inte att ljuga som fl påstod. Det var fl version som kommit som sanningen att N bad brodern och fru att ljuga, som blev sanningen i detta fallet.
Fy var hemsk är det att det blev så. Man ser tydligt hur mycket osanningen är i detta fall som togs för sanningen.
Och det är konstigt att TR och HR tog för sanningen att det var NB som sågs av vittnen köra bilen 19:30 - 20.00, trots att att han skypade med mamma under denna tid.
Skärp dig!
Det där är avhandlat för länge sen.
Nerijus sa till både Aivaras och Irina att de skulle säga han var hemma 18 om polisen frågade. Detta sa han en gång till till Aivaras när de två var på väg att prata med polisen. Han sa också till dem att de var dumma om de berättade att han bett Irina tvätta sina kläder (efter mordet).
Nerijus åkte och "letade mask" för att kolla som en hök över byssjan och försökte få bort MP därifrån.
Varför letade han mask när han inte skulle gå och fiska?
2016-04-21, 14:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det måste kännas skönt för NB. Nu har han förmodligen inte lång tid kvar i häktet, det kan han tacka BH för.

Har han sedan tur får han återvända till sina hemtrakter och kan träffa sin fru och lilla mamsen.
Har mamsen och frun förstått innehållet i överklagan så är det nog endast de Litauiska fångarna som kommer att välkomna Nerijus
2016-04-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Skärp dig!
Det där är avhandlat för länge sen.
Nerijus sa till både Aivaras och Irina att de skulle säga han var hemma 18 om polisen frågade. Detta sa han en gång till till Aivaras när de två var på väg att prata med polisen. Han sa också till dem att de var dumma om de berättade att han bett Irina tvätta sina kläder (efter mordet).
Nerijus åkte och "letade mask" för att kolla som en hök över byssjan och försökte få bort MP därifrån.
Varför letade han mask när han inte skulle gå och fiska?

Skärp dig själv!
Det är inte avhandlat alls, man upprepar denna lögn (att NB bad att ljuga) hela tiden. Och det är inte sant!
NB bad AB och IB att säga att han var hemma kl 18. Det är sant.
Han verkligen var hemma kl. 18. Det finns en vittne som såg honom kl 18 vid huset.
Han behövde inte be att dem skulle ljuga, han ville att de skulle bekräfta det.
Är det så svårt för dig att förstå? Eller du vill inte förstå?
Han skulle gå ut och fiska om brodern skulle meddela per sms att det nappar.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-21 kl. 15:20.
2016-04-21, 15:23
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Får svara på detta i två inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad jag minns så har han avstått från det. Av vilka orsker är höljt i dunkel. Var och en kan ju spekulera på sitt eget sätt. De som vill att NB är GM hävdar att det är för han är rädd för NB och hans familj (som väl är hans egen familj?) och de som inte vill att NB skall vara skyldig hävdar att det är för att han inte har rent mjöl i påsen självt. Jag konstaterar bara att sättet du ser på vittnen beror på vilken syn du har på skuldfrågan. Här i tråden (som jag skrev) så anses AB tala sanning i förhör medan NB och IB påstås ljuga. Jag hävdar att det logiska vore att alla tre var trovärdiga eller saknade trovärdighet. Jag själv anser det senare.

Jag har inga teorier om varför AB inte vill vittna utöver det faktum att NB är hans bror, och att AB av den anledningen avstått från att göra det. Tror inte det behöver vara mer komplicerat än så (om NB hade varit hemma vid tiden för mordet så kan jag dock inte för allt i världen se varför han skulle välja att avstå att vittna för sin bror).

Varför jag anser att AB i förhör är mer pålitlig än IB och NB? Eftersom att det inte finns något motstridigt (eller som i övrigt inte stämmer överens med andra omständigheter) i det han sagt. OK, han började med att inte säga något till polis i förhör men efter ett tag sa han som det var om att NB bett dem ge honom falskt alibi etc. NB däremot hävdar att han var hemma vid tiden för brottet och han hävdar att han aldrig sett Lisa etc. och det finns inget som styrker det han säger utöver det faktum att hans fru valt att vittna för honom. Och nej, i och med att hon ändrat sin historia ett flertal gånger och eftersom att det inte finns någon substans över huvud taget i hennes vittnesmål så har hon i min mening ingen trovärdighet.

För övrigt "vill" jag inte på något sätt att NB ska vara mördaren. Däremot talar precis allt emot honom och då är det inte så konstigt om man drar slutsatsen att det är han som mördat Lisa.

Citat:
Nej men det talar till viss del mot att det föreslagna motivet skulle vara korrekt. Jag är medveten om att inte alla är speciellt intresserade av annat än skuldfrågan och om den kan bevisas eller inte. Jag är mer intresserad av att veta vad som hänt samt att den som döms gör det på ett rättssäkert sätt.

Varför? Det finns mängder med exempel på personer som begått grymma brott samtidigt som de inte väckt några som helst misstankar bland sin omgivning, utan snarare varit omtyckta och accepterade i samhället. Så det säger faktiskt ingenting om huruvida NB kan ha mördat Lisa eller ej.

Citat:
Du jämställer att vara tyst med att ljuga?

Du har helt klart ställt upp vissa premisser som du inte anser att man ska eller kan rucka på. Ett av dem är att DNAt man hittat inte är sekundärt eller planterat. Alltså måste NB ljuga när han säger att han inte träffat Lisa och när han hävdar att han inte mördat henne. Det är lätt för dig att tycka att alla andra som inte går med på dina orubbliga premisser är smått korkade. Det finns dock de som hävdar att dina premisser kanske inte är de korrekta och att det därför är du som bör tänka ett varv till.

Ja det gör jag i det här fallet.

P. 72 i överklagan.
"Nerijus avvaktar med att åberopa bevisning tills dess att Högsta domstolen tagit ställning till frågan om prövningstillstånd".

Ge mig gärna en rimlig förklaring till varför NB skulle välja att göra detta om han kan bevisa sin oskuld. I överklagan nämner dessutom inte BH/NB något om planterat/sekundärt DNA (förutom möjligt sekundärt på ett par punkter, men inte så att det går att utesluta att NB varit i kontakt med Lisa. Dessutom är argumenten BH lägger fram för detta föga imponerande). Varför ska jag då börja ta ställning till sådant som det inte finns några som helst belägg för, och som inte ens den tilltalade försöker göra gällande? Du bör väl kunna förstå varför det är fullständigt orimligt.

Citat:
Tack för omtanken. Det värmer.

Varsågod.

Citat:
Ja vad ska du säga? Under semestern hade den knappt styrfart.

Återigen, källa på det. Ge ett konkret bevis på att nästan ingenting hände under semestern. Berätta för mig hur arbetet på exempelvis Rättsmedicinalverket och NFC såg ut från dag till dag under semestern.

Citat:
Du försöker argumentera för mig och förutsätta mina slutsatser eftersom du själv kommer till de slutsatserna. Jag har inte hävdat det du skriver. Jag hävdar att man gör det när man är klar. Tar det en dag att skriva en rapport så lämnar man in den dagen efter. Tar det en vecka så lämnar man in den efter det är klart. Man väntar inte och låter den ligga en månad innan man gör det. Svårare än så är det inte.

(Först och främst, källa på att något bara har legat och dammat i en månad, tack).

Okej, men berätta för mig då vilka datum NFC har arbetat på med detta och vilka dagar de inte har gjort det. Du verkar ha stenkoll på hur deras arbetsgång har varit.
Kan väl bara påpeka att deras sakkunnigutlåtande (delredovisning 1) exempelvis är på 47 sidor, tror du det tagit en dag eller en vecka att göra analyserna och få fram svaren för den och sedan göra sammanställning på det?
200 olika material skickades in till NFC och 130 prover gjordes av NFC. Tycker du på riktigt att det är så värst märkligt att det tog några månader? Hur som helst får jag verkligen inte det att gå ihop med din kommentar om att man mer eller mindre lade ned arbetet över sommaren.

Citat:
Du argumenterar ju för att det inte spelade någon roll eller har jag missuppfattat dina inlägg i denna fråga? Att du sakta men säkert böjer dig åt mitt argument tycker jag är värt att poängtera. Därav att jag förtydligade då du verkade ha en annan uppfattning på graden av hur mycket långsammare arbetet går under semestern. Kommunal och statlig verksamhet är ju inte direkt känd för sin effektivitet under högsäsong så det är ju inte svårt att se hur mycket som rör sig under sommarmånaderna.

Mm, visst. Jag böjer mig mot ditt argument. Eller så förtydligar eftersom att du missar poängen. Det var ett jävla liv om hur långsam utredningen var när åklagaren gång på gång begärde häktesförlängning. Och nu sitter du och påstår att man mer eller mindre lade ned arbetet över sommaren. Är detta på något sätt en rimlig beskrivning av att arbetet kan ha saktats ned något under just semesterveckorna? Nej, självklart inte. Det är en enorm överdrift och ett försök av alternativteoretiker att svartmåla utredningen och blåsa upp något till att bli 1000 gånger större än vad det egentligen är. Det är det som jag invänder mig mot.

Citat:
Åter igen använder du en argumentationsteknik att "lägga ord i min mun". Hur ska jag veta att du inte vill ha ett polisstyre där medborgares rätt är minimerad? Att provocera fram en åsikt eller vad personen man diskuterar med egentligen tycker kanske du anser vara sandlådenivå, men vissa hävdar att Flashback befinner sig på en än lägre nivå, men det är en teknik jag ofta använder med gott resultat.

Okej, ska jag börja göra gällande att du tror att aliens har rövat bort den riktiga Lisa? För hur ska jag kunna veta att du inte tror det. Är det alltså så diskussionen ska föras framåt?

Citat:
Fast det är ju det mycket av din argumentation utgår ifrån. Eftersom utredarna/åklagare gjort si eller sagt så så antar du att det är så. För så borde det gå till. Dina oruckbara premisser igen.

Som här:

Det finns de som hävdar att AB gick fri för han villigt insinuerade och svartmålade sin bror. Är det sant? Du antar att det inte är så för så borde inte en ÅK eller utredare göra. Andra tycker sig se att det förhåller sig så i förhör och i sättet han behandlats. Hans uttalanden har sedan används, framför allt här i tråden där jag diskuterar, som om det var den ograverade sanningen. Det är ju tex bara AB som gett vittnesmål om att NB skulle vara annorlunda, orolig, inte sig själv efter Lisas försvinnande. Att AB sedan försvinner är ju även det ett udda faktum.

Att du sedan hävdar att faktumet att ÅK direkt hade de gripna som misstänkta och sedan inte tittade någon annanstans efter en möjlig GM på ett seriöst sätt som ett bevis för att han följde objektivitetsprincipen är ju nästan komiskt.

Herregud, vilken soppa detta är.

För att återigen ge levande bevis på att det du antyder om mig är helt inkorrekt och saknar verklighetsförankring så hänvisar jag återigen till ett av mina tidigare inlägg.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Är detta svar nog? Nej, jag utgick inte förutsättningslöst från att NB eller någon av de två andra var GM bara för att de blev gripna och häktade av polisen. Det är återigen ditt huvud som spökar.
Jag övervägde en massa olika teorier, och innan FUPen blev tillgänglig så kände jag inte på något sätt helt säker på att polisen hade tagit rätt person. Min slutsats av allt detta har växt fram allteftersom bevisning och andra omständigheter blivit kända och utifrån det har jag bildat mig min uppfattning.
Hela ditt resonemang, verkligen hela, fallerar fullständigt.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-04-21 kl. 15:33.
2016-04-21, 15:24
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Forts.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det vore väl näst intill tjänstefel att säga något annat. Varför alienera sig mot de som beslutar i ärendet från start? Det är inte på Flashback han argumenterar.

Jag förstår inte alls nu? Är det utredarna/TR/HR som ska besluta om NB ska få prövningstillstånd? Eller vad menar du?

Citat:
Då har vi samma syn på den saken. Alltid något.

Vad är vi oense om BH och jag? Även jag har respekt för de domar som finns mot NB. Domarna bygger på det som presenterats i de olika instanserna. BHs roll är ju att plocka fram det som inte kom fram eller det underlag som var felaktigt. Påpeka det han anser vara felaktiga slutsatser. Hans PT-ansökan är full av kritik mot utredningen. Du kanske tycker det är detaljer och småsaker men som jag hävdat tidigare; The devil is in the details.

Tja, jag anser väl att om man presenterar ett "tekniskt alibi" för NB i from av ett dataspår, som sedan visar sig vara helt felaktigt, som en av grundbultarna i sin överklagan, så har man haft svårt att hitta brister. Vad hårstråna anbelangar så vet jag inte om det finns något som hindrar BH från att få dem analyserade. Återigen, att detta är vad som finns med i överklagan (utöver teori om alternativ mordplats samt lite annan bevisvärdering) talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-04-21 kl. 15:44.
2016-04-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Punkt 1 till punkt 25 hade Hurtig kunnat låta bli att skicka med. Hela den air av oklarhet som målas upp får ju en snöplig upplösning i Bilaga 2. Minsann det behövs ett omtag i HR och bla bla bla. Nej det behövs inte alls enligt Bilaga 2. "Är skypechat och skypekonton från samma dator som flashspåret...?" Av det svar Hurtig fick nästa dag framgår att så ej är fallet. Ändå skickar han med punkt 1 till punkt 25.
72 punkter - 25 punkter = 47 punkter.
Punkt 72 är intressant. Att kittla justitierådens nyfikenhet är det en framkomlig väg?
47 punkter - 1 punkt = 46 punkter.
Lite filosoferande bara...

Ja. 72 punkter kritik ger ett massivt intryck. Hur många blir kvar i slutändan.

Punkt 29. Eftersom blandbilden av LH/IB DNA består av en mindre del från IB talar det mer för att DNA:t avsatts av IB själv än om det varit lika stora delar DNA.
En oförståelig slutsats som inte kan dras enligt expert Hamlikar.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Punkt 49. Frånvaron av blödning vid tungbensbrottet talar enligt rättsläkare AB inte alls för hängning efter döden.
Rättsmedicinska undersökning (som avslutas med momentet obduktion) var omfattande och inleddes efter 2 dygn. Röntgen dygn 2, spårsäkring dygn 3, obduktion dygn 4.

Punkt 59, 60. Blandbild DNA LH/NB kan ha skapats av att tekniker blandat två mycket närliggande DNA vid provtagningen.
Självklart kan det alltid vara så. Blandbild säger bara att minst två personers DNA fångats upp på den lilla yta som topsats vid tillfället.

Punkt 66. "NB visat sig vara en s.k. DNA-släppare" är inte alls belagt. Det är ett påhitt av polis JO och advokat IR

46 - 5 = 41 punkter kvar.

Eftersom datorspåret faller och ABs alibi därmed kvarstår bör vissa delar tejpbitresonemanget kunna strykas, men det lämnar jag till någon annan.
2016-04-21, 16:20
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Ingen har påstått att han sågs köra bilen vid den tiden .
Det var tidigare innan kl 19,30 som han transporterade offret till Martorp .
Timmen mellan 18,30 och 19,30 har han inget alibi det äcklet .
Då var han nämligen ute och mördade en ung kvinna .
Du vet väl förresten att det inte är tillåtet att döda unga kvinnor bara för att
man har konstiga sexuella fantasier och gillar att hänga och tejpa .
Därför sitter han dömd för mord i två instanser .
Hoppas bara att de skickar hem honom fort som faan till hans nya kompisar
i det Litauiska fängelset som har lovat att välkomna honom på ett "fint" sätt .
2016-04-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Har du aldrig funderat på varför det var viktigt för NB att de skulle säga att han var hemma kl 18.00?

Jag funderat faktiskt om annat - varför GJ som såg NB vid hus vid kl 19 och han berättade till sin far att han såg NB, senare har helt förlorat minnen.
Bland annat
NB' s alibi att han var hemma under aktuell tid finns i fup.
Finns vittnesmål att han var hemma ca 18, ca kl.19, kl 19. 30 - 19. 51.
LH fickringde 18. 26.
Tidsaxel är för kort för att utföra mord, njuta, bajsa, köra till Martorp, stoppa kropp i skåpet, köra tillbaka och sätta sig på trappan under en halv timme.
En objektiv åk skulle aldrig komma på sådan teori.
Man måste vara blind av hat och främlingsfientlighet för att arbeta på detta viset.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-21 kl. 17:04.
2016-04-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ingen har påstått att han sågs köra bilen vid den tiden .
Det var tidigare innan kl 19,30 som han transporterade offret till Martorp .
Timmen mellan 18,30 och 19,30 har han inget alibi det äcklet .
Då var han nämligen ute och mördade en ung kvinna .
Du vet väl förresten att det inte är tillåtet att döda unga kvinnor bara för att
man har konstiga sexuella fantasier och gillar att hänga och tejpa .
Därför sitter han dömd för mord i två instanser .
Hoppas bara att de skickar hem honom fort som faan till hans nya kompisar
i det Litauiska fängelset som har lovat att välkomna honom på ett "fint" sätt .

Har du aldrig hört om Thomas och Annikas vittnesmål?
19.30-20.00 såg de fordonet som passerade dem i hög fart den aktuella söndagskvällen.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-21 kl. 17:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in