2016-04-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therpgmaster
Tackar, normalt ph på kalhyggen?
man kan självklart inte svara på om det är "Normalt ph"
men generellt så är lövskog bättre ph än barr.
Citera
2016-04-22, 14:16
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truck2002
man kan självklart inte svara på om det är "Normalt ph"
men generellt så är lövskog bättre ph än barr.
På så vis, jag tror dock inte jag kommer åt att plantera i lövskog
Citera
2016-04-22, 15:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
På så vis, jag tror dock inte jag kommer åt att plantera i lövskog
Kalka om det är granskog.
Citera
2016-04-22, 20:38
Medlem
whosyourdaddys avatar
Om man ska göra en bädd nu bara ett par veckor till utplantering, hur bör den disponeras till skillnad från den bädd 10L beskriver på sida 2?
Citera
2016-04-22, 20:58
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Kalka om det är granskog.
Går kalket att köpa i vanliga trädgårds affärer? Och ingen kommer tycka det är kostigt om jag köper ca ett kilo av det?
Citera
2016-04-22, 23:09
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Går kalket att köpa i vanliga trädgårds affärer? Och ingen kommer tycka det är kostigt om jag köper ca ett kilo av det?

Helt lugnt. Googla först så slipper du fråga.
Citera
2016-04-23, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Om man ska göra en bädd nu bara ett par veckor till utplantering, hur bör den disponeras till skillnad från den bädd 10L beskriver på sida 2?

Om du ska odla auto så kan en tumregel vara att bädden ska kunna motsvara en 10-liters hink (egen höftning). Typ 30x30x30 cm. Blanda ut vanlig blomjord med benmjöl i så lär det räcka länge.

På tal om uteplantering, gick hem från krogen för en stund sedan, och det är fan ta mig minusgrader nu (är i Halland i helgen, bor lite längre norrut, så lär vara jävligare där). Vid vilken tid på året brukar det vara optimalt att sätta ut? Vet att det beror lite på temperatur osv, men vill inte börja för tidigt eller för sent med tanke på att jag kanske ska studera i höst och då tvingas flytta (kanske inte innan skörd, men att torka och kurera blir kärvt när man själv rycker upp rötterna, s.a.s.)
Citera
2016-04-23, 20:52
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Googla först
Hittade inget, svårt att veta hur folk reagerar när man köper nåt (eller kanske är jag bara dålig på att googla....)
Senast redigerad av therpgmaster 2016-04-23 kl. 20:56.
Citera
2016-04-23, 21:06
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Hittade inget, svårt att veta hur folk reagerar när man köper nåt (eller kanske är jag bara dålig på att googla....)

Tja jag menar mer googla trädgårskalk så ser du påsar och pris. Då slipper du leta och ser mer bekväm ut.
Citera
2016-04-23, 23:42
Medlem
Citat:

Säg att det är din morfar/farfar som ska ha det till sin gräsmatta så är det lugnt.
Hela Svergie odlar. så inget konstigt att köpa odlingsgrejer (=
Citera
2016-04-24, 01:41
Medlem
det spelar ingen roll om ni odlar i barrskog eller lövskog så länge ni använder egen jord, samt att ni inte behöver någon kalk om ni använder egen jord. bara se till att ha sopsäck-plast mellan er jord och skogen.

skulle nästan säga att det är bättre att odla i barrskog då den är torrare än tät lövskog vilket gör att det är mindre risk för mögel.
Citera
2016-04-24, 01:50
Medlem
Ska inom 2 veckor plantera ut mina 10 tropical autos som just nu står under 250W CFL. Har hittat 2 olika spots som ser riktigt bra ut, garanterat mycket sol. Tyvärr blandad skog, mycket barrskog. Har dock inte haft tid till att bära ut jord, kalk osv ännu. Men ska försöka få det gjort i veckan.. Borde kanske gjort detta tidigare(?) Aja.. Bättre sent än aldrig.
Ska även snart börja vänja mina plantor för utomhusmiljö.

Detta är min första odling någonsin!

Har sett massvis med dokumentärer och youtube klipp. Läst tonivs på google och forums.
Men nu när det börjar närma sig utplantering så är jag lite förvirrad.

Vad är det viktigaste jag borde tänka på?

Cheers,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in