2016-04-22, 09:04
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Finns ett ord för det du beskriver - faktaresistens - vilket nog tyvärr också innebär att NB kommer att förbli oskyldig för dessa, även om han skulle erkänna mordet.
Om han skulle erkänna mordet så skulle man då bara fortsätta sitt tugg och säga att "han är hotad, någon har tvingat honom att erkänna, han är rädd" och så fortsätter alternativsnacket forever, för man vill ju inte heller erkänna att man kan ha fel.

Att NB vill skylla på den oskyldiga brorsan och även på oskyldiga frun säger mycket om vad Nerijus är för slags människa (och även Hurtig!). Det är liksom det lägsta, lägsta man tar till i försök att skydda sig själv. Att du igår skrev "NB = Nedre botten" är ju en riktigt bra liknelse för fallet visar på handlingar, gärningar och tänkande som är på en riktigt otäckt låg nivå, utan minsta lilla tillstymmelse till moral, etik och empati.

Nej, här är allt riktigt äckligt och hemskt, ett sexualsadistiskt mord inklusive grov skändning.
Nästa steg - få frun att ta tillbaka sitt vittnesmål och vittna till hans fördel.
Nästa steg - skylla på brodern och frun.
Fan vilken otäck människa, kan man ens kalla honom mänsklig?

Jajamen det förstår man väl. Hotad, psyk. torterad, spöken har fått honom att erkänna, allt för att få rätt i sin fåfänga när man har fel.

Jaa, IB borde verkligen tänka om för nu kanske det blir åka av för henne med när han anklagar både henne och AB. Inte kan det väl vara tal om svartsjuka i alla fall så här långt efter. Nu hade väl verkligen AB och IB kunnat fortsätta sin romans och affär i lugn och ro med NB bakom lås och bom. Så verkar ju faktiskt inte fallet vara.

Tja NB som nedre botten eller NoBody bara dök upp i huvudet från ingenting, men han verkar vara där på alla nivåer anser jag, illslug och taktisk för att klara sitt eget skinn.

Hade han varit oskyldig och skyddat en annan som hotat honom till livet om han angav honom så är jag övertygad som ni andra att han ligger inte bättre till precis nu. Blir nog tuffare tag om han kommer hem till Litauen dessutom.
Det var inte smart av honom att börja skylla över på de andra i familjen, när han nog kallt räknar med att få sitta av straffet i svenskt fängelse. Tror han blir utvisad ganska snart dit och där är väl livstidsstraff livet ut? Jag har för mig att någon av er i tråden skrev om det för ett tag sen.
2016-04-22, 09:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, inget tvång att tillhandahålla den på förfrågan, det är här det är olika från fall till fall.
Det enda jag vill påvisa är att så fort en handling expedierats av Åklagarmyndigheten, är den en allmän handling, men kan i grova brottsmål oftast komma att sekretessprövas vid allmän begäran om denna handling.
Jag skulle gissa att det av sekretesskäl inte vore omöjligt att ta del av slasken i just detta fallet, då en journalist redan fått gå igenom den, och att den därmed redan är sekretess/lämplighetsprövad. (Märk väl, det har inte varit enbart polisen som tidigare berättat ur slasken här, utan även journalist har visat upp delar.)

Det tar nog dock stopp vid förfrågan av enskild allmänhet här. Jag tvivlar på att polisen tar sig tid till den grad att man ser ett syfte med att visa upp slasken.
Att driva upp ett rättsärende av en upplevelse att inte få ta del av den, verkar nästan alltid lönlöst, då det är relativt enkelt att begrava slasken i sekretess om det blir allt för stort spring kring det.
Men för all del, ett litet försök kan tänkas göras..

Det finns i allmänhet goda skäl att inte offentliggöra den sk "slasken". Rättssäkerhetsmässigt är det inga större problem, för den anklagade och dennes ombud har inga sådana begränsningar (Hurtig är, som kanske är bekant, en av de ombud som regelmässigt begär att få se slasken).

Däremot innehåller slasken ofta utredningsmaterial som inte har med saken att göra, blindspår, kanske litet obekväma utredningsresultat (Har du, X, alibi. Ja, det har jag, men måste det komma ut, min fru skall helst inte veta att jag var hemma hos min pojkvän(!)...) eller helt enkelt bara en mängd överskottsinformation, som inte har med det aktuella ärendet att göra.

Någon gång emellanåt kan det ju vara annorlunda, vilket ett samvetsgrant ombud mycket väl kan dubbelkolla.

Skulle en individ på åklagarens sida bryta mot sekretessreglerna och informera en journalist bryter det inte sekretessbestämmelserna, även om efterforskningsförbudet skulle gälla.
2016-04-22, 09:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
NB glömde införskaffa pannlampa med ljus så han kunde gått dit i nattens trygga mörker som skyddat honom och då kunde han tänt eld på byssjan också. En dunk med bensin fanns ju redan på plats. Rök syns sämre i mörker än dagsljus och svisch så hade det varit övertänt med stora lågor och allt DNA borta, och då menar jag om han tagit med balsnören från ladan också.
Jag hakar upp mig på det här med jacka hjälm hela tiden. Glömt det i t ex bilen och kastat dit det i efterhand. Om han var så rädd att AB skulle komma på honom när de letade mask, så var han nog petig med att få med det när mordet skedde. Och då borde han rimligen ha slängt in det i skåpet där LH hittades och lagt de andra kläderna som dolde henne ovanpå sen. Då hade han ju inte behövt vara rädd för någon upptäckt i rishögen eller hur?
Jag tycker inte att det är nåt konstigt att han placerade jacka och hjälm på rishögen.
Dessa saker låg förmodligen bredvid kroppen på plasten i bagaget. Hjälmen lär han ha slitit av inledningsvis, han måste ju ha utrymme för tejpandet och kunna njuta fullt ut. Jackan har han nog först dragit av och kanske låst hennes armar med bakifrån, sen har han slitit av den för att lättare kunna dra upp hennes bh och tröja.

Han hade bråttom när han skulle frakta kroppen till byssjan, han var ju tvungen att vara hemma i "rimlig tid" som om allt var som vanligt, som om han nästan hade alibi. Och, kanske viktigast (?) att hinna skypa med modern den tid de brukar göra det.
Han bär kroppen skyndsamt till byssjan, trycker med brutalitet och kraft in henne i skåpet och kastar gamla kläder ovanpå.
Åter vid bilen tar han jacka och hjälm och gömmer dessa i rishögen åt det håll som byssjan ligger för han vet att INGEN använder den och att ingen har nåt ärende dit - alltså känns det rätt lugnt att gömma sakerna där - just då. Han har fullbordat sitt verk och är nu mån om att bara göra sig av med hennes saker så dessa inte ska kunna kopplas till honom så han gör detta lite irrationellt kan man tycka efteråt, men just då hade han bråttom och ville bara bli av med dem.
En ganska naturlig reaktion tycker jag.

Han tänkte nog att få detta överstökat fort - åka hem och skypa med mamman - försöka greja alibi, sen skulle han fixa allt mera noggrant.
Kropp, hjälm, jacka - planerade han nog att forsla bort på säker plats redan senare samma kväll eller tidigt nästa dag.

Hans planer gick åt helvete då man började söka efter Lisa redan samma kväll.
Hade han fått husera fritt nån dag hade nog både kropp, hjälm och jacka varit borta.
Och även snören och annat.
DÅ hade han utfört en riktig STÄDNING.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-22 kl. 09:27.
2016-04-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du är rent pinsam - är det nån som valde ut bitar för att passa egna propagandan så var det du:

Du utelsöt med flit det andra ordet ("silvrig") som de facto står om bilfärg.

Detta är sen vad jag svarade på dvs ditt komplett felaktiga ordval:

Kan du inte titta i fup s 984 ?
Jag uteslöt ingenting. Sluta ljuga!
2015-06-08 AB sa- Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.
Men 2015-06-12 blev bilen silvrig.
s. 986 - Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men säger att den liknar den modellen.
2016-04-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hon var ju helt säker när hon pekade ut honom i domstolen .
Tycker du inte att det talar sitt tydliga språk ?

Det var väldigt lätt att "känna igen" när det satt bara en man i stolen bredvid advokaten.
Skulle hon peka honom mellan 10 andra män skulle det vara trovärdigt, men nu var det löjligt.
2016-04-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
TACK för länken!
Kritik till Rönnbäck och lite beröm till Hurtig är det första man reagerar på, att de jämför hur dessa två skött försvarsarbetet. Inte svårt att hamna på plussidan vid jämförelse med henne.
Sen anser jag att de ger Hurtig och hans överklagan onödigt beröm, men det beror nog på att de inte är så insatta i detaljerna i fallet och då kan överklagan se bättre ut på papperet än den är i verkligheten. Den ena experten säger t.ex hur många punkter det är i överklagan och jämför det med Rönnbäck som han inte tyckte kom med nåt vettigt alls. Dock är det ju inte antalet punkter eller hur stor textmassan är som är det viktiga utan innehållet vilket är väldigt klent och abstrakt.
Men, man kan haja att de tycker att vad som helst förutom Rönnbäck är ett lyft.
De anser att Hurtig nu "vänt på alla stenar" - så då får man hoppas att tvivlarna här accepterar ett nej till PT.
Då är det slut.
Min uppfattning om inslaget är densamma. Jag blev verkligt besviken på dessa normalt vettiga experter. Det verkade inte som att de satt sig in i målet och kritiskt analyserat inlagan. De hade nöjt sig med att läsa igenom och konstatera att det finns en utarbetad tanke. Inget om HD:s kriterier. Att tala om 72 punkter är direkt vilseledande - ett halvdussin kanske det är. Men framställningen är styckeindelad med numrerade punkter för att det ska vara lätt att citera. Det är ju bra. Men den är också mera tematiskt indelad i bokstavsmärkta kapitel, som hade varit mera relevant att räkna. Advokaten Marko satte till slut fingret på en stor svaghet - att NB inte berättar en historia.
2016-04-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var väldigt lätt att "känna igen" när det satt bara en man i stolen bredvid advokaten.
Skulle hon peka honom mellan 10 andra män skulle det vara trovärdigt, men nu var det löjligt.

Ok, det tolkar jag som att du tror på att joggnigsincidenten faktiskt har hänt och hade man istället för fotokonfrontation gjort en konfrontation med 10 män och hon pekade ut honom hade du varit övertygad om att det var NB som stoppade AB på vägen.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-22 kl. 10:53.
2016-04-22, 10:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Min uppfattning om inslaget är densamma. Jag blev verkligt besviken på dessa normalt vettiga experter. Det verkade inte som att de satt sig in i målet och kritiskt analyserat inlagan. De hade nöjt sig med att läsa igenom och konstatera att det finns en utarbetad tanke. Inget om HD:s kriterier. Att tala om 72 punkter är direkt vilseledande - ett halvdussin kanske det är. Men framställningen är styckeindelad med numrerade punkter för att det ska vara lätt att citera. Det är ju bra. Men den är också mera tematiskt indelad i bokstavsmärkta kapitel, som hade varit mera relevant att räkna. Advokaten Marko satte till slut fingret på en stor svaghet - att NB inte berättar en historia.

... nästan per automatik vidare mot Bertil Sahlin´s uttal om att RÅ nog kan ombes komma att begära kompletteringar genom denna överklagan.

Vad jag hörde både Marko och Bertil mellan raderna, verkar det inte som man ser denna överklagan som komplett i dagsläget.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-22 kl. 11:18.
2016-04-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
... nästan per automatik vidare mot Bertil Sahlin´s uttal om att RÅ nog kan ombes komma att begära kompletteringar genom denna överklagan.

Vad jag hörde både Marko och Bertil mellan raderna, verkar det inte som man ser denna överklagan som komplett i dagsläget.

Bilagan som vi allmänheten fått tillgång är nummer fyra. HD har valt att inte ge ut de tre första bilagorna. Skälet vet vi ju inte. Men det är inte ovanligt på något vis.
2016-04-22, 11:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Kan du inte titta i fup s 984 ?
Jag uteslöt ingenting. Sluta ljuga!
2015-06-08 AB sa- Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil. Eventuellt stod det något på bilen, typ en logga.
Men 2015-06-12 blev bilen silvrig.
s. 986 - Skåpbilen var vit alt silvrig till färgen. Adriana kan inte bekräfta om det är en caddy men säger att den liknar den modellen.
Vad är ditt problem? Du beter dig som en trotsig snorunge som bara bjäbbar emot.
Är det så att du TROR att Nerijus är oskyldig eller är det så att du så gärna VILL att han ska vara oskyldig?
Har du tyckt synd om honom från första början för att han är en stackars hårt arbetande och utnyttjad gästarbetare?

Snälla du, kan du presentera ditt scenario, berätta precis vad du tror har hänt istället för att bara påpeka allt som du tycker är FEL.
Kom igen nu och berätta din version men kom ihåg att det också måste "bortförklara" all bevisning mot NB och du måste också visa på bevisning och fakta som backar upp din version.
2016-04-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Jajamen det förstår man väl. Hotad, psyk. torterad, spöken har fått honom att erkänna, allt för att få rätt i sin fåfänga när man har fel.

Jaa, IB borde verkligen tänka om för nu kanske det blir åka av för henne med när han anklagar både henne och AB. Inte kan det väl vara tal om svartsjuka i alla fall så här långt efter. Nu hade väl verkligen AB och IB kunnat fortsätta sin romans och affär i lugn och ro med NB bakom lås och bom. Så verkar ju faktiskt inte fallet vara.

Tja NB som nedre botten eller NoBody bara dök upp i huvudet från ingenting, men han verkar vara där på alla nivåer anser jag, illslug och taktisk för att klara sitt eget skinn.

Hade han varit oskyldig och skyddat en annan som hotat honom till livet om han angav honom så är jag övertygad som ni andra att han ligger inte bättre till precis nu. Blir nog tuffare tag om han kommer hem till Litauen dessutom.
Det var inte smart av honom att börja skylla över på de andra i familjen, när han nog kallt räknar med att få sitta av straffet i svenskt fängelse. Tror han blir utvisad ganska snart dit och där är väl livstidsstraff livet ut? Jag har för mig att någon av er i tråden skrev om det för ett tag sen.

Jag är en av dom som skrivit så.

Men jag vet inte vad som gäller när han är dömd av svensk domstol.

Någon som är juridiskt kunnig kanske kan förklara.
2016-04-22, 12:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag är en av dom som skrivit så.

Men jag vet inte vad som gäller när han är dömd av svensk domstol.

Någon som är juridiskt kunnig kanske kan förklara.

Njae, de brukar väl bli utvisade efter avtjänat straff. Sedan finns väl möjlighet att få sitta av straff i sin hemstat. Men jag tror det beror på fångens önskemål i hög grad. Syftet är väl att man ska kunna vara närmare familjen och så och inte att den stat som dömt dem ska spara pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in