2016-04-21, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Att linjen är parallel med planet innebär att den inte skär planet, alltså vektorprodukten mellan normalen och riktningsvektorn är 0. Kryssprodukten kommer inte bli noll, det hade den varit om linjen och planet var ortogonal. Lyckas du lösa den då?

Nja, jag vet inte hur jag ska få fram planets normal. Jag ser för övrigt att jag råkade skriva att kryssprodukten blir 0, jag menade skalärprodukten.
Citera
2016-04-21, 19:53
Medlem
bumpar detta inlägget igen, och hoppas jag kan få ett svar från dig @nihliverum. Då jag använde mig av tipset du gav mig angående olikheten sin(phi)<=cos(phi)

Citat:
Ursprungligen postat av Eldibalo
Ok tackar.
Har en sista fråga , innan jag går och lägger mig.
Beräknar en trippelintegral över setet D: x^2+y^2+z^2 <= 1 och sqrt(x^2+y^2) <= z.
Inför sfäriska-koordinater, och detta leder till att olikheterna blir r^2 <= 1 samt sin(phi)<=cos(phi).
Utvecklar sista olikheten genom tipset du gav mig igår, och får då att 0<= cos(2phi). Detta borde resultera till att -pi/4 <= phi <= pi/4? Men i facit har dem fått det till 0<= phi <= pi/4.

Tänker jag fel , eller är det något jag missat?
Citera
2016-04-21, 19:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Nja, jag vet inte hur jag ska få fram planets normal.

Du får fram planets normal genom att beräkna kryssprodukten mellan två vektorer som ligger i planet eller är parallella med planet (det går även bra om den ena vektorn ligger i planet och den andra är parallell med planet).
Citera
2016-04-21, 19:55
Medlem
Citat:
Nja, jag vet inte hur jag ska få fram planets normal. Jag ser för övrigt att jag råkade skriva att kryssprodukten blir 0, jag menade skalärprodukten.

Eftersom att planet är parallellt mot linjen, så har dem samma normalvektor.
Citera
2016-04-21, 19:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
bumpar detta inlägget igen, och hoppas jag kan få ett svar från dig @nihliverum. Då jag använde mig av tipset du gav mig angående olikheten sin(phi)<=cos(phi)

Du har alltså x² + y² + z² = 1 och √(x² + y²) = z vilket är samma sak som att x² + y² = z² (men bara för positiva z).

Sätter du in den andra ekvationen i den första får du z² + z² = 1, dvs 2z² = 1 eller z = 1/√2. Sedan får du θ_max ur sin(θ_max) = (1/√2)/1 = 1/√2, dvs θ_max = π/4.
Citera
2016-04-21, 20:02
Medlem
Citat:
Eftersom att planet är parallellt mot linjen, så har dem samma normalvektor.

Jag borde ha tänkt på det.
Senast redigerad av doievenlift 2016-04-21 kl. 20:18.
Citera
2016-04-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har alltså x² + y² + z² = 1 och √(x² + y²) = z vilket är samma sak som att x² + y² = z² (men bara för positiva z).

Sätter du in den andra ekvationen i den första får du z² + z² = 1, dvs 2z² = 1 eller z = 1/√2. Sedan får du θ_max ur sin(θ_max) = (1/√2)/1 = 1/√2, dvs θ_max = π/4.

Okej. Hänger med på hur du får z = 1/√2, men varför bara för positiva z?

Och θ_max metoden är något jag inte tidigare lärt mig. Vad går den ut på? Är det någon specifik anledning att du delar 1/√2 med 1? Delar du med sfärens radie eller?
sin(θ_max) beror på z-värdet där dem båda regionerna skär varandra samt den stora sfärens radie , eller?

Edit: Glömde fråga, finns det inget sätt att komma fram till den korrekta olikheten rent algebraiskt?
Citera
2016-04-21, 20:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Okej. Hänger med på hur du får z = 1/√2, men varför bara för positiva z?

Och θ_max metoden är något jag inte tidigare lärt mig. Vad går den ut på? Är det någon specifik anledning att du delar 1/√2 med 1? Delar du med sfärens radie eller?
sin(θ_max) beror på z-värdet där dem båda regionerna skär varandra samt den stora sfärens radie , eller?

Edit: Glömde fråga, finns det inget sätt att komma fram till den korrekta olikheten rent algebraiskt?

Bara positiva z eftersom originalvillkoret var √(x² + y²) = z och √(x² + y²) är alltid positiv.

Det stämmer att jag dividerar skärningskurvans z med cirkelns radie. I den här uppgiften är ju radien 1.

Det är ju en väldigt grafisk uppgift, så det enklaste sättet att hitta det maximala värdet på θ är att visualisera som jag beskrev.
Citera
2016-04-21, 20:57
Medlem
Behöver ta reda på vilken punkt i planet som innehåller punkterna (1,3,-1), (1,1,0) och (-1,3,2), ligger närmast punkten (-2,-2,1).

Har fått fram att planets ekvation är 3x + y + 2z = 4. Hur gör jag för att veta vilken punkt i planet som ligger närmast punkten (-2,-2,1) utifrån det?
Citera
2016-04-21, 21:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Behöver ta reda på vilken punkt i planet som innehåller punkterna (1,3,-1), (1,1,0) och (-1,3,2), ligger närmast punkten (-2,-2,1).

Har fått fram att planets ekvation är 3x + y + 2z = 4. Hur gör jag för att veta vilken punkt i planet som ligger närmast punkten (-2,-2,1) utifrån det?

Du hittar en generell lösning på detta problem på den här sidan.
Citera
2016-04-21, 21:09
Medlem
Citat:

Tänk dig att du vill projicera ner punkten på planet. Alltså föreställ dig att solen strålar över punkten och punktens skugga är en punkt på planet (punkten faller ner vertikalt tills den träffar planet). Det är denna punkten på planet som är närmast punkten.

Om du skapar en linje som utgår från punkten (-2,-2,1), där du använder planets normalvektor som linjens direktionsvektor så har du linjen du behöver ("den vertikala skuggan").
Denna linjen kommer att ha ekvationen (x,y,z)=(-2,-2,1)+t(3,1,2). (Planets normalvektor är n=(3,1,2)).

Nu behöver du bara hitta punkten där linjen skär planet. Sätter du in linjens ekvation i planets ekvation och löser t, så kommer du hitta den punkten.
Citera
2016-04-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Bara positiva z eftersom originalvillkoret var √(x² + y²) = z och √(x² + y²) är alltid positiv.

Det stämmer att jag dividerar skärningskurvans z med cirkelns radie. I den här uppgiften är ju radien 1.

Det är ju en väldigt grafisk uppgift, så det enklaste sättet att hitta det maximala värdet på θ är att visualisera som jag beskrev.

Okej. Men undre integrationsgränsen för phi är aldrig negativ eller? Hur vet man att den är lika med 0? Är det helt enkelt att man utgår ifrån z-axeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in