2016-04-21, 17:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprew-TF
Bestäm största och minsta värdet för funktionen
f(x,y) = xy^2 - x^2 - y^2
på området, som ges av x^2 + y^2 ≤ 12.

Jag känner på mig att jag måste derivera för både X och Y och sedan får jag väl 2 ekvationer som jag sätter in i ett ekvationssystem där vardera ekvation är lika med noll för att sedan räkna ut X och Y värden. Eller är jag helt ute och cyklar? Om inte, hur fortsätter jag efter detta?

Tack på förhand!

Det du skrivit stämmer. Tänk på att de punkter du hittar där derivatan är noll måste ligga inom området x² + y² ≤ 12, annars räknas de inte.

Därefter måste du även undersöka randen, dvs x² + y² = 12. Detta gör du enklast genom att konstatera att det är en cirkel, och alltså kan du substituera x = √12 cos(θ) och y = √12 sin(θ), och sedan skriva om funktionen f(x,y) till en funktion av θ som du sedan deriverar för att hitta min- eller maxvärden för θ mellan 0 och 2π.
Citera
2016-04-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Det beror nog på hur phi är definierat, är det potentiellt så att phi ligger i intervallet [0, pi) då du inför sfäriska koordinaterna? Det är inte standard för vad man kallar vinklarna för och exakt hur koordinaterna införs, så det blir svårt att veta för oss, men min gissning utan att kollat igenom dina beräkningar är att det är så.

Förstår inte riktigt vad du menar.
Uppgiften lyder så här:
Beräkna trippelintegralen ∫∫∫ z dxdydz över setet D.
Där D är definerad i R3 av olikheterna x²+y²+z² ≤ 1 och sqrt(x²+y²) ≤ z.

Efter detta inför jag sfäriska-koordinater och utvecklar olikheterna, första olikheten ger r²≤ 1, den andra är den jag har problem med. Enligt mina beräkningar borde det bli -pi/4 ≤ phi ≤ pi/4, men tydligen ska det bli 0 ≤ phi ≤ pi/4 enligt facit.
Citera
2016-04-21, 17:55
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldibalo
Uppgiften lyder så här:

Efter detta inför jag sfäriska-koordinater och utvecklar olikheterna, första olikheten ger r²≤ 1, den andra är den jag har problem med. Enligt mina beräkningar borde det bli -pi/4 ≤ phi ≤ pi/4, men tydligen ska det bli 0 ≤ phi ≤ pi/4 enligt facit.

När du går över till dina sfäriska koordinater så låter du väl

x = rsin(phi)cos(theta)
y = rsin(phi)sin(theta)
z = rcos(phi)

eller något i den stilen. Här måste vi begränsa oss för att inte representera samma punkt på flera sätt, så vi låter r >= 0, 0 <= phi <= pi och 0 <= thetat <= 2pi. Alltså båda vinklarna är positiva när vi infört de sfäriska koordinaterna.
Citera
2016-04-21, 18:03
Medlem
Citat:
Vilken nivå är detta på? Är det gymnasiekurs eller är det någon högskolekurs? Ifall det är en högskolekurs får du nog jobba lite hårdare än så här för att besvara frågan.

Om det är högskolekurs så låt X vara antalet trebarnsfamiljer i ditt dataset. Nu inser man att X ~ Bin(1600, p) där p = 0.125. Frågan är alltså om en observation av X som 100 är "ovanlig" eller ej.

Gymnasiekurs, Matte 1

Har jag gjort rätt?
Citera
2016-04-21, 18:05
Medlem
Citat:
När du går över till dina sfäriska koordinater så låter du väl

x = rsin(phi)cos(theta)
y = rsin(phi)sin(theta)
z = rcos(phi)

eller något i den stilen. Här måste vi begränsa oss för att inte representera samma punkt på flera sätt, så vi låter r >= 0, 0 <= phi <= pi och 0 <= thetat <= 2pi. Alltså båda vinklarna är positiva när vi infört de sfäriska koordinaterna.

Ja när jag går över till sfäriska koordinater ser det ut så.
Vad menar du med att representera samma punkt på flera sätt? Förstår inte riktigt vart du fick dem olikheterna ifrån?
Den sista olikheten sqrt(x²+y²) ≤ z kan ju skrivas om till sin(phi) ≤ cos(phi) <=> 0≤ cos(2phi)
Cosinus är ju positiv i första och sista kvadranten, alltså -pi/2 ≤ 2phi ≤ pi/2 <=> -pi/4 ≤ phi ≤ pi/4
Citera
2016-04-21, 18:06
Medlem
Citat:
Uppgiften lyder så här:

Området är en kon med ett sfäriskt lock. Se över noga hur sfäriska koordinater införs! Om phi är din vinkel mellan ortsvektorn till en punkt och z-axeln så måste den vara positiv, och mindre eller lika med pi.

Ett integrationsområde kommer se ut som 0≤r≤1, 0≤phi≤pi/4, 0≤theta≤2pi.
Citera
2016-04-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgSvenne
Området är en kon med ett sfäriskt lock. Se över noga hur sfäriska koordinater införs! Om phi är din vinkel mellan ortsvektorn till en punkt och z-axeln så måste den vara positiv, och mindre eller lika med pi.

Ett integrationsområde kommer se ut som 0≤r≤1, 0≤phi≤pi/4, 0≤theta≤2pi.

Okej. Tänkte bara att olikheten kunde skrivas om till sin(phi) ≤ cos(phi) <=> 0≤ cos(2phi).
Sedan att cosinus är positiv i både första och fjärde kvadranten. Så om jag förstått det rätt kan undre integrationsgränsen för phi aldrig vara negativt?

Finns det inget sätt att gå från sqrt(x²+y²) ≤ z <=> sin(phi) ≤ cos(phi) till den korrekta olikheten 0 ≤ phi ≤ pi/4 algebraiskt?
Citera
2016-04-21, 18:13
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ja när jag går över till sfäriska koordinater ser det ut så.
Vad menar du med att representera samma punkt på flera sätt? Förstår inte riktigt vart du fick dem olikheterna ifrån?
Den sista olikheten sqrt(x²+y²) ≤ z kan ju skrivas om till sin(phi) ≤ cos(phi) <=> 0≤ cos(2phi)
Cosinus är ju positiv i första och sista kvadranten, alltså -pi/2 ≤ 2phi ≤ pi/2 <=> -pi/4 ≤ phi ≤ pi/4

Olikheterna kommer ifrån hur man inför koordinatsystemet. Man vill ju att för varje trippel (r, phi, theta) i koordinatsystemet så ska man få en unik punkt i rummet. Men om man tar exempelvis (r, phi + 2pi, theta) så kommer ju den trippeln representera en punkt i rummet som även trippeln (r, phi, theta) representerar, eller hur? Man kan nu se rent geometrisk att man bör införa de olikheter jag införde, men detta är svårt att förklara i text och utan bilder så jag råder dig till att kolla i din lärobok där dom troligtvis förklarar detta.
Senast redigerad av innesko 2016-04-21 kl. 18:23.
Citera
2016-04-21, 18:18
Medlem
Är det sällsynt att en linjär differentialekvation av grad 2 med ickekonstanta koefficienter har lösningar i form av elementära funktioner?
Citera
2016-04-21, 18:22
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Gymnasiekurs, Matte 1

Har jag gjort rätt?

Okej, jag kan inte svara på om du har gjort rätt eller ej, jag vet inte riktigt vad som förväntas av dig i den kursen.
Citera
2016-04-21, 19:20
Medlem
Behöver bestämma avståndet från punkten (3,-1,0) till ett plan som innehåller punkterna (2,-3,0) och (2,-2,2). Planet är även parallell med linjen (x,y,z) = (2,1,2) + t(1,1,-1).

De är parallella, det vill säga kryssprodukten av planets normalvektor och linjens riktningsvektor är noll. Men jag vet bara inte vilken punkt, bortsett ifrån de som redan befinner sig i planet, det är jag ska använda för att få planets normalvektor. Det borde väl vara 3 punkter? Eller tänker jag fel?
Citera
2016-04-21, 19:38
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Behöver bestämma avståndet från punkten (3,-1,0) till ett plan som innehåller punkterna (2,-3,0) och (2,-2,2). Planet är även parallell med linjen (x,y,z) = (2,1,2) + t(1,1,-1).

De är parallella, det vill säga kryssprodukten av planets normalvektor och linjens riktningsvektor är noll. Men jag vet bara inte vilken punkt, bortsett ifrån de som redan befinner sig i planet, det är jag ska använda för att få planets normalvektor. Det borde väl vara 3 punkter? Eller tänker jag fel?

Att linjen är parallel med planet innebär att den inte skär planet, alltså skalärprodukten mellan normalen och riktningsvektorn är 0. Kryssprodukten kommer inte bli noll, det hade den varit om linjen och planet var ortogonal. Lyckas du lösa den då?
Senast redigerad av innesko 2016-04-21 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in