2016-04-21, 09:54
Medlem
Nån mer än jag som inte blir direkt flöddrad av stess (eller andra benso) utan mer bara lugn och får viss ångestlindring, blir fokuserad, mer tålmodig, får saker gjorda, ganska glad och nöjd men absolut ingen eufori. Sover gott och vaknar utvilad. Är väl en dosfråga delvis, om jag petade i mig tio skulle jag väl knappast vara så alert, men inte intresserad av det då det här funkar perfekt.

Har tagit Stess tidvis senaste åren och tidigare Sobril under fem år så viss tolerans har jag väl.
Tar inte särskilt mycket 20-30 mg dag, senaste dagarna med några Xanor som test. Måste göra det för att dämpa utsättnings/abstinens efter behandling av Cymbalta och Elvanse, som jag inte orkar leva med. Är ändå minst ett halvår sen jag slutade med dom, men ångestnivån är outhärdlig.

Stess har för mig den effekt som man eftersträvade med Elvanse, men som jag inte fick mer än en kort tid och dessutom med biverkningar från helvetet.
Erfarenheter, tips, varningar, reflektioner eller annat mottages tacksamt.
Citera
2016-04-21, 17:44
Medlem
Hej, jag fick diazepam av doktorn igår och jag känner ingen effekt av dom.

5mg tabletter och Max 3 per dag men jag känner inte någon effekt av dessa har lite ångest kvar och nu har jag tagit 22.5mg fortfarande ingen som helst effekt, varför känner jag ingenting?
Citera
2016-04-21, 19:23
Medlem
julesvernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikovcool321

5mg tabletter och Max 3 per dag men jag känner inte någon effekt av dessa har lite ångest kvar och nu har jag tagit 22.5mg fortfarande ingen som helst effekt, varför känner jag ingenting?

Låter skumt, diazepam är ändå betraktat som ganska potent. Men ring din läkare och säg som det är, du får väl byta till någon annan benso och hoppas på en bättre ångestlindring.
Citera
2016-04-22, 01:12
Medlem
Ghurps avatar
Citat:

fått samma. samt har läkaren snålat med utagen nu när jag verkligen har ett behov för dom.
jag behöver dom för sova och bli lugn inte flöddra och jag har aldrig visa något tecket om det till henne.
vill ha tillbaka stesolid originalet.. varit en liväddare många perioder
Citera
2016-04-25, 12:21
Medlem
Igår tog jag ca 100mg stesolid. Jag kände inte alls någon förbättring, jag blev bara allmänt trött och seg men inte lycka eller eufori som 1mg xanor gav mig. Jag vill känna mig glad igen!!!! Jag orkar inte med denna ångest!

Stesolid har jag på recept och xanor testade jag av en kompis så hur ska jag berätta för läkaren att xanor hjälper men inte stesolid..?
Citera
2016-04-25, 12:47
Medlem
Citat:
Igår tog jag ca 100mg stesolid. Jag kände inte alls någon förbättring, jag blev bara allmänt trött och seg men inte lycka eller eufori som 1mg xanor gav mig. Jag vill känna mig glad igen!!!! Jag orkar inte med denna ångest!

Stesolid har jag på recept och xanor testade jag av en kompis så hur ska jag berätta för läkaren att xanor hjälper men inte stesolid..?

Det är ju konstigt, för mig sitter Stesolid i länge, ger mindre biverkningar och ger bättre ångestlindring än Xanor. Jag väljer 20mg Diazepam före 2mg Xanor vilken dag som helst.
Citera
2016-04-25, 19:47
Medlem
julesvernes avatar
Citat:

Men då är ju problemet löst. Xanor funkar för dig. Säg till din läkare att 20mg inte gjorde NÅGON skillnad, det är ändå betraktat som en hög engångsdos - börja inte svamla om dina 100mg. Säg sen att någon gång när var desperat fick du 1mg Xanor av en vän och det hjälpte bra. Då är ju läkaren direkt korkad om han inte byter....
Citera
2016-04-25, 21:39
Medlem
Leskys avatar
Varför ger Imovane mig lindring mot ångest? Medans Stesolid inte funkar alls?

Tar jag 7.5 MG Stesolid blir jag lite trött i en timme, men ingenting händer i princip i övrigt.

Tar jag 10 MG Imovane blir jag lugn som tusan i 4-5 timmar iaf.

Dessutom ger Imovane en lätt form av rus, typ som det känns när man är kär. Det är ytterst välkommet när man mår skit resten av tiden.

Finns det någon benzo som liknar Imovane mer än vad Stesolid gör?
---
Senast redigerad av Lesky 2016-04-25 kl. 21:44.
Citera
2016-04-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Varför ger Imovane mig lindring mot ångest? Medans Stesolid inte funkar alls?

Tar jag 7.5 MG Stesolid blir jag lite trött i en timme, men ingenting händer i princip i övrigt.

Tar jag 10 MG Imovane blir jag lugn som tusan i 4-5 timmar iaf.

Dessutom ger Imovane en lätt form av rus, typ som det känns när man är kär. Det är ytterst välkommet när man mår skit resten av tiden.

Finns det någon benzo som liknar Imovane mer än vad Stesolid gör?
---

Kanske nitrazepam, men är ej helt säker. Men det är ju ett sömnmedel, om än en bensodiazepin.
Citera
2016-04-26, 13:16
Medlem
magica69s avatar
Har läst några inlägg här om att diazepam/stesolid inte fungerar för er. Jag har ett stort dilemma själv. Jag saknar det enzym som bryter ned diazepam dvs cyp2c19. Jag har ett helvete på jorden att klippa dessa mediciner och tar jag för stora doser blir jag läkemedelsförgiftad. Jag kan inte ens sluta fast jag kommit ner så lågt som på 2 mg. I mitt blod kan den koncentrationen vara skyhög. Jag vet att när jag åt omeprazol så var jag med i en läkemedelsstudie och då fick jag en singeldos på 40 mg (omeprazol hämmar enzym cyp2c19. Jag hade en koncentration på över 2000 mg i mitt blod. Så jag vågar inte ens tänka på vad ex 25 mg stess gör med mig. Ni kanske är ultrasnabba metaboliserare av just detta enzym som bryter ner diazepam och då får man inte heller ngn direkt effekt. Jag ex är ultrasnabb metaboliserare av cyp2d6 som kodein bryter ner....

Trots att min psykläkare vet att jag inte ska äta stesolid pga detta problem vägrar hon byta min medicin. Och jag kan som sagt inte bara klippa heller för jag blir dödssjuk när jag får mina utsättningssymtom. Jag är lågdosberoende. Har ingen missbruksproblematik. Jag kan inte ens sluta med de där förbaskade 2 mg, vad vet jag det kanske är 20 mg eller rent av 200 mg i min kropp...

Nu har jag läst att diazepam är lösligt i alkohol så det blir att kapa 0,1 mg i veckan så kanske det ska gå någon gång...Blandade min lösning i går, är det någon som vet om det vita "pulvret" som blir kvar i lösningen är bindningsmedel? För som jag har förstått det så är diazpeam i sig kristaller..?

En annan fråga är helt okunnig på ekvivalenta doser, 5 mg diazepam är det lika som 0,5 mg Xanor?
Har läst massa vetenskapliga artiklar där det står så men Asthon´s manual säger att det är 10 mg?
Är det inte så att hon i sin manual höjt upp doserna för att man ska starta med en bra grund utan massa abstinens?!

Är det idiotiskt att byta mina Stesolid mot Xanor och trappa ut så? Jag har depot...0,5 mg. För då kan jag äntligen slippa lagra massa stess i min kropp... Nu har jag ätit stesolid i 4 år, så jag kan tro att det inte blir någon skillnad för mig att byta grupp av benzo med tanke på beroendepotential för beroende det är jag redan. Benzo utsättning är ett helvete på jorden

Så lite experthjälp tack!
Senast redigerad av magica69 2016-04-26 kl. 13:19. Anledning: Tillägg av text
Citera
2016-04-26, 13:20
Medlem
magica69s avatar
Hur länge funkar Xanor depot i tid? Kan jag dela dem? Funkar de sämre då?
Citera
2016-04-26, 15:58
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Hur länge funkar Xanor depot i tid? Kan jag dela dem? Funkar de sämre då?

Du ska inte dela dem, du tjänar inget på det nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in