Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Textmassan är så skum att jag fått läsa den flera ggr.
" Nerjius har alltså i denna ansökan om prövningstillstånd redovisat omständigheter och bevis som talar för att annan gärningsman inte går att utesluta.
Med tanke på den personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga och han menar att tystnaden under dessa omständigheter inte får tolkas till hans nackdel."
Även om han tiger så har han trots allt förmedlats innehållet av överklagan och godkänt detta.
Det är med andra ord hur dumt som helst.
Han sitter väl per telefon nu och ska övertyga frun om att det var minsann BH som gjort det här - " ser du inte punkt 70, älskling? Där står tydligt att jag inte sagt nåt. Använd google translate - du vet.. som jag gjorde när jag satt och lusläste om försvinnandet - minns du?
Älskar dig. God natt min skatt. ♥
NB anser att hans personkrets borde ha utretts mer ingående. Hur skulle det skett?
De satt häktade och släpptes i brist på bevis. Det var flertal förhör och alla stenar har de väl vänt på fram till 5 oktober.
Ena stunden pekar NB ut omständigheter och det som genomgående upprepas är att brorsan pekas ut som mördare och Irina kan vara antingen städare el mördare.
I nästa andetag åberopar han rätten att hålla käften för att det rör sig om personer i hans krets.
Sen en uppmaning till HD att typ respektera detta?
Men för ända in i helsicke! Ska du bli friad får du väl för fan leverera en hel berättelse.
... Men det finns ingen. Det är den enkla förklaringen.
När man läser tråden, och hur folk uppfattar olika inlägg, och raljerar om vem som kom på vad och all hantering av information, kan jag konstatera att Hurtig lyckats skapa Kaoz. Detta är ett mycket enkelt fall ur juridiskt perspektiv. Kaoz är inte det som avses i lagen med tvivel.
Det mest allvarliga i denna processföring är att detta benämns som juridiskt arbete. Det är en show i hur oseriös en advokat kan vara. Det Hurtig har åstadkommit är att undergräva goda krafter i rättsväsendet, som gör sitt jobb och verkligen bryr sig om att det ska bli rätt.
Jag blir särskilt illa berörd då jag vet om flera fall, som inte har skötts bra. Det finns fall där alla är lika usla på jobbet, som man nu falskt tillviter de som skött denna sak.
Men de fall som misskötts vågar väldigt få ge sig på, och vi ser nu att det är ingen med pondus som ryter ifrån, när Rönnbäck och Hurtig är gränslösa. Det är faktiskt märkligt att de får hållas!
När man som Hurtig falskeligen pekar ut oskyldiga för att gynna en skyldig, är världen upp och ner, och skadan på rättsväsendet enorm. Det betyder också att Hurtig inte har någon trovärdighet längre som han kan skramla med. En direkt skada han åsamkar sina framtida klienter. För vem ler inte åt eländet?
Hurtig är som pojken i sagan om vargen som ropar PT. När han i framtiden får en stackare som borde få PT, tar ingen denne pojke/advokat på allvar.
Vad skulle ha hänt i Qvickfallet med denna sorts advokat, frågar jag mig. För det var inte på undermåliga inlagor som resningarna beviljades. Resningarna i Qvickdomarna berodde enbart på att det gick att angripa bevisningen, och visa att bevisningen var punkt för punkt åt helvete.
Det är också en skada för rättsväsendet att Litauiska tidningarna skriver om cirkus Rönnbäck och Hurtig. Om detta spektakel skulle ge resning, för att visa något, så är det en mörk tid vi är inne i beträffande rättssäkerhet.
Nero är en usling, men hans familj har inte mördat flickan. De blir felaktigt utpekade i litauisk media av en svensk advokat, och de kan säkert inte värja sig. Stackars satar.
Det jag ser är hänsynslösa advokater och deras korkade entourage. För om det skulle bli PT, av någon underlig grund, så ändrar inte det på slutresultatet. Enligt vår lagstiftning kan det inte bli annat än livstids fängelse för Nero med den överväldigande bevisningen som binder honom till den gärningen han nu är dömd för.
Hurtig har inte angripet den bevisning som domen hänvisar till. Det är just det som är bristen i inlagan, eftersom man kan ju inte som advokat undvika att gå in på det hovrättsdomen handlar om.
Det finns ingen orsak eller förklaring som skulle kunna reducera straffet, och störningar har alla mördare. Det är mer unikt med mördare utan störningar, än mördare med störningar. Om inte Hurtig vet det, så borde han öppna ett gym, i stället för att som nu hålla på med skitjuridik.
Är det någon som tror på ett annat straff om det är bevisat, att en 35 åring man mördar en för honom okänd flicka, för att lusten är stark att se en 17 åring dö?