• 1
  • 2
2016-04-21, 13:14
Medlem
irbors avatar
Hallå!

Ska försöka beskriva så utförligt jag kan, har en Ford Focus 1,6 TDCI -10 som går ryckigt vid låg jämn hastighet när den är kall, ligger jag och håller jämn hastighet mellan 30-50 så känns den rätt så ryckig, accelerar man så slutar det direkt och vid hastigheter över 50 känns ingenting. När den blivit varm så känns heller ingenting alls oavsett hastighet.

Någon som vet vad det kan bero på? Något att oroa sig över?

Med vänlig hälsning
Citera
2016-04-21, 13:17
Moderator
Troligtvis EGR-ventilen som sotat igen. Läs felkoder.
Citera
2016-04-21, 13:28
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Troligtvis EGR-ventilen som sotat igen. Läs felkoder.

Besiktigade bilen för 3 månader sen och där hittades inga felkoder, kan iofs ha uppkommit efter det så låt säga att EGR-ventilen ändå sotat igen, hur löser jag det?

Tips på felkodläsare till en överkomlig peng?

Tack för svaret förresten!
Citera
2016-04-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Besiktigade bilen för 3 månader sen och där hittades inga felkoder, kan iofs ha uppkommit efter det så låt säga att EGR-ventilen ändå sotat igen, hur löser jag det?

Tips på felkodläsare till en överkomlig peng?

Tack för svaret förresten!

Vad ser du som en överkomlig peng? Många bilverkstäder gör ju felkodsavläsningar år dig mot en peng Tror det kan gå på runt 1000 lappen på ställen som mekonomen osv
Citera
2016-04-21, 14:16
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbon3
Vad ser du som en överkomlig peng? Många bilverkstäder gör ju felkodsavläsningar år dig mot en peng Tror det kan gå på runt 1000 lappen på ställen som mekonomen osv

Tänkte ifall man kunde köpa en själv för en billig slant, antar att det kan vara nyttigt nu när man har nyare bilar men kan väl höra med en lokal verkstad vad dom tar
Citera
2016-04-21, 14:50
Medlem
Jag hade lite problem på min focus 05 flexifuel med ryckig gång och till slut tändes motorlampan med felmeddelande som tydde på egr ventil , släkte lampa men efter en stund så tändes den igen .
Köpte en sådan här för att testa , billigare än att lämna in och få den fixat.
http://www.josema.se/product/bensin-egr-rengoring
Lät bilen gå på ca 2000rpm lossade slangen mellan luftfilter och spjälhuset , sprutade små korta tills flaska var ca halvtom.
Körde ca 1 mil och efter 3 starter så slocknade motorlampan och bilen gick mycket jämnare :-)
Raderade den gamla felkoden och den har inte kommit tillbaka än efter 3-400mils körning så detta var ett såkallt mirakelmedel som fungerade för mig på min bil :-)

Såg nu att du hade en diesel så du borde köpa denna i så fall : http://www.josema.se/product/diesel-egr-rengoring
Citera
2016-04-21, 15:26
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Jag hade lite problem på min focus 05 flexifuel med ryckig gång och till slut tändes motorlampan med felmeddelande som tydde på egr ventil , släkte lampa men efter en stund så tändes den igen .
Köpte en sådan här för att testa , billigare än att lämna in och få den fixat.
http://www.josema.se/product/bensin-egr-rengoring
Lät bilen gå på ca 2000rpm lossade slangen mellan luftfilter och spjälhuset , sprutade små korta tills flaska var ca halvtom.
Körde ca 1 mil och efter 3 starter så slocknade motorlampan och bilen gick mycket jämnare :-)
Raderade den gamla felkoden och den har inte kommit tillbaka än efter 3-400mils körning så detta var ett såkallt mirakelmedel som fungerade för mig på min bil :-)

Såg nu att du hade en diesel så du borde köpa denna i så fall : http://www.josema.se/product/diesel-egr-rengoring

Än lyser ingen lampa men antar att det kanske bara är en tidsfråga, tack för det ingående svaret!
Aldrig fel att höra lite personliga erfarenheter också, ska inköpa en sån och pröva, fanns ju instruktionsfilmer och allting ju. Håller tummarna för att det är relativt enkelt att komma åt intaget, tack så mycket!
Citera
2016-04-21, 15:34
Medlem
irbors avatar
Hmmm vad tros om att köra en sån här utöver sprayen?
http://www.josema.se/product/extrem-...-extreme-clean

En nöjd recension (kan ju lika gärna vara företaget själv men ändå) .. Funkar tillsatser som den här? Motorn har ju trots allt gått en bit så det kanske är lite sotigt och jävligt därinne
Citera
2016-04-21, 16:31
Medlem
Den du länkade till var ju lite dyrare men man vet ju inte , möjligen fungerar den lika bra som mirakelmedlet gjorde för mig.
Jag testade bara för skoj skull och det var ett billigt test istället för att åka till verkstad och be dom kolla upp grejorna och fixa.
Både jag , bilen och plånboken blev glada :-)
Hoppas det löser dina problem.
Citera
2016-04-21, 16:39
Medlem
skalman1973s avatar
Till att börja med är det en ford sen att det är en focus ( budget budget ) komplicerar det hela rent krasst billig konstruktion billiga pengar ( skulle du köpa en återinträdeskapsel från rymden från kina baserat på lägsta anbud ) det du råkade ut för kallas sot av europeiska biltillverkare / k0ommer av automatchok och korta körsträckor
Citera
2016-04-21, 17:24
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Den du länkade till var ju lite dyrare men man vet ju inte , möjligen fungerar den lika bra som mirakelmedlet gjorde för mig.
Jag testade bara för skoj skull och det var ett billigt test istället för att åka till verkstad och be dom kolla upp grejorna och fixa.
Både jag , bilen och plånboken blev glada :-)
Hoppas det löser dina problem.

Jag tänkte att jag testar båda så får vi se, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Till att börja med är det en ford sen att det är en focus ( budget budget ) komplicerar det hela rent krasst billig konstruktion billiga pengar ( skulle du köpa en återinträdeskapsel från rymden från kina baserat på lägsta anbud ) det du råkade ut för kallas sot av europeiska biltillverkare / k0ommer av automatchok och korta körsträckor

Vad kallas det av utom-europeiska biltillverkare då? Är antagligen automatchoke då den så gott som aldrig rullar korta sträckor
Citera
2016-04-21, 17:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Jag tänkte att jag testar båda så får vi se, tackar!

Vad kallas det av utom-europeiska biltillverkare då? Är antagligen automatchoke då den så gott som aldrig rullar korta sträckor
jg skäms automatchoken är svensk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in