2016-04-20, 16:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vi lär oss att jorden skapades av gravitation för ca 4 milliarder år sedan, livet skapade sig själv ur nån sorts kemisk soppa.
Nej, det "lär" vi oss inte. Abiogenesis (Kemi -> Biologi) är "bara" på hypotes-stadiet.
Det finns ingen teori om hur livet uppstod. Det vet vi helt enkelt inte hur det gick till.
Livet kan lika gärna ha kommit hit med en meteorit eller uppstått på annat sätt.
Citera
2016-04-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Angående andlighet. De två största religionerna i världen (kristendomen och islam) har inga problem med en rund jord. Redan på 800-talet mätte muslimen Kalif al-Ma'mun avståndet mellan Palmyra och Raqqa i ett led som tjänade till att räkna ut jordens omkrets. Kristna och muslimer tycker inte det är kontroversiellt. Ska inte göra diskussionen mer teologisk, men som du nog förstår dör inte andligheten med jordens form..

Kan ge några exempel på referenser till en platt jord som finns i Bibeln.

GENESIS 1:14-18

"And God said, Let there be lights in the firmament of the heaven to divide the day from the night; and let them be for signs, and for seasons, and for days, and years: And let them be for lights in the firmament of the heaven to give light upon the earth: and it was so. And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night: he made the stars also. And God set them in the firmament of the heaven to give light upon the earth, And to rule over the day and over the night, and to divide the light from the darkness: and God saw that it was good."

JOB 37:18

"has thou, like him, spread out the sky, which is strong as a molten looking glass"

Ovan framgår det att det finns ett himlavalv ovanför Jorden och att månen och solen är två ljus som ska styra över natt och dag. Stjärnorna är likaså placerade på detta himlavalv, eller "in the firmament" The sky has been spread out over the Earth.

Jorden är stillastående:

1 CHRONICLES 16:30

"the world also shall be stable, that it be not moved"

PSALM 96:10

"the world also shall be established that it shall not be moved"

Bibeln beskriver Jorden som en cirkel vilket inte betyder att den är en sfär. Precis så som flat earthers beskriver Jorden så är den en platt cirkel.

ISAIAH 40:22

"it is he who sits above the circle of the earth"

PROVERBS 8:27

"when he established the heavens, I was there; when he drew a circle on the face of the deep"

"Ends of the Earth" - det finns inga kanter eller gränser på en rund boll:

DANIEL 4:11

"the tree grew and became strong, and its top reached to heaven, and it was visible to the ends of the whole earth"

Jag tror att de som är kristna har blivit lika indoktrinerade som alla andra när det gäller Jordens form. Vi har lärt oss detta av föräldrar och i skolan ända sedan vi var väldigt små och vi har tagit för givet att det är sant utan att ifrågasätta det. Bevis för en platt stillastående jord finns i Bibeln, men de kristna kanske inte har läst tillräckligt ingående för att upptäcka det. Man är så styrd av den allmänna hjärntvätten att man blir delvis blind för det uppenbara.

Man säger att vi befinner oss i en framåtgående utveckling när det gäller vår förståelse för hur den här världen är beskaffad, men jag tror snarare att vi under senare århundraden har befunnit oss i en bakåtgående illusion där vi har blivit ganska så rejält fördummade av rådande samhällsklimat. Vi har glömt bort de urgamla visdomarna och kunskaperna som de äldre generationerna var uppkopplade till. De var inte utsatta för den här tidens elektroniska och materiella brus och kunde därför upprätta en starkare förbindelse med det intuitiva/andliga.

Många av de äldre befolkningarna beskriver Jorden som ett slutet system med en platt jord och med en himmel som är uppspänd som en baldakin/ett tält/en kupol över oss där solen, månen och stjärnorna befinner sig. Här är några exempel:

HEBREISK ILLUSTRATION

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=9cUDfzvpQ0iPGM%3A

MAYAN COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Xm7_wch0_YaVXM%3A

PRE-COPERNICAN ANCIENT COSMOLOGY

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=tFtxrIr9jRTDHM%3A

EGYPTIEN

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Pr9q9ANYzseY1M%3A

INCA COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=H geLawRBy5RbuM%3A

THE ANCIENT CELTS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=f domqgOnVBUNwM%3A

-----------------
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-20 kl. 18:11.
Citera
2016-04-20, 18:21
Medlem
torrenttobbes avatar

tl;dr tidiga civilisationer som inte visste bättre trodde att jorden var platt. Chock.

Förövrigt förstår jag fortfarande inte skälet till varför man skulle mörka.
Kom igen, det måste vara tusen och åter tusentals människor inblandade dagligen i den här konspirationen och ingen golar och har bevis?
Citera
2016-04-20, 18:30
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Kan ge några exempel på referenser till en platt jord som finns i Bibeln.

GENESIS 1:14-18

"And God said, Let there be lights in the firmament of the heaven to divide the day from the night; and let them be for signs, and for seasons, and for days, and years: And let them be for lights in the firmament of the heaven to give light upon the earth: and it was so. And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night: he made the stars also. And God set them in the firmament of the heaven to give light upon the earth, And to rule over the day and over the night, and to divide the light from the darkness: and God saw that it was good."

JOB 37:18

"has thou, like him, spread out the sky, which is strong as a molten looking glass"

Ovan framgår det att det finns ett himlavalv ovanför Jorden och att månen och solen är två ljus som ska styra över natt och dag. Stjärnorna är likaså placerade på detta himlavalv, eller "in the firmament" The sky has been spread out over the Earth.

Jorden är stillastående:

1 CHRONICLES 16:30

"the world also shall be stable, that it be not moved"

PSALM 96:10

"the world also shall be established that it shall not be moved"

Bibeln beskriver Jorden som en cirkel vilket inte betyder att den är en sfär. Precis så som flat earthers beskriver Jorden så är den en platt cirkel.

ISAIAH 40:22

"it is he who sits above the circle of the earth"

PROVERBS 8:27

"when he established the heavens, I was there; when he drew a circle on the face of the deep"

"Ends of the Earth" - det finns inga kanter eller gränser på en rund boll:

DANIEL 4:11

"the tree grew and became strong, and its top reached to heaven, and it was visible to the ends of the whole earth"

Jag tror att de som är kristna har blivit lika indoktrinerade som alla andra när det gäller Jordens form. Vi har lärt oss detta av föräldrar och i skolan ända sedan vi var väldigt små och vi har tagit för givet att det är sant utan att ifrågasätta det. Bevis för en platt stillastående jord finns i Bibeln, men de kristna kanske inte har läst tillräckligt ingående för att upptäcka det. Man är så styrd av den allmänna hjärntvätten att man blir delvis blind för det uppenbara.

Man säger att vi befinner oss i en framåtgående utveckling när det gäller vår förståelse för hur den här världen är beskaffad, men jag tror snarare att vi under senare århundraden har befunnit oss i en bakåtgående illusion där vi har blivit ganska så rejält fördummade av rådande samhällsklimat. Vi har glömt bort de urgamla visdomarna och kunskaperna som de äldre generationerna var uppkopplade till. De var inte utsatta för den här tidens elektroniska och materiella brus och kunde därför upprätta en starkare förbindelse med det intuitiva/andliga.

Många av de äldre befolkningarna beskriver Jorden som ett slutet system med en platt jord och med en himmel som är uppspänd som en baldakin/ett tält/en kupol över oss där solen, månen och stjärnorna befinner sig. Här är några exempel:

HEBREISK ILLUSTRATION

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=9cUDfzvpQ0iPGM%3A

MAYAN COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Xm7_wch0_YaVXM%3A

PRE-COPERNICAN ANCIENT COSMOLOGY

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=tFtxrIr9jRTDHM%3A

EGYPTIEN

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Pr9q9ANYzseY1M%3A

INCA COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=H geLawRBy5RbuM%3A

THE ANCIENT CELTS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=f domqgOnVBUNwM%3A

-----------------

Nu vill vi ha experiment som bevisar ditt påstående. Inte människor som fantiserar om hur världen är beskaffad.
Citera
2016-04-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

tl;dr tidiga civilisationer som inte visste bättre trodde att jorden var platt. Chock.

Förövrigt förstår jag fortfarande inte skälet till varför man skulle mörka.
Kom igen, det måste vara tusen och åter tusentals människor inblandade dagligen i den här konspirationen och ingen golar och har bevis?

De äldre civilisationerna kanske hade tillgång till större visdom än vad vi nu har?!

Nix inte nödvändigtvis, endast de i den absoluta toppen håller det hemligt. Alla andra agerar utifrån god tro och/eller har blivit indoktrinerade med en felaktig lära som de för vidare.
Citera
2016-04-20, 18:51
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
I ditt första stycke kommer du med en hel del märkliga påståenden och det låter som om du citerade icke argumenterbara fakta.

Naturligtvis inte. Det är fritt fram att presentera en alternativ modell av högre bevisvärde.

Citat:
Är det frågan om bevisbara hypoteser eller bara vilda spekulationer om ens det. Ingen vet med säkerhet när jorden skapades eller när och hur livet tog sin början.

Det finns naturligtvis metoder man tillämpar för att kunna förklara och bevisa det jag skrev i första stycket.

Citat:
Angående dinosaurer så kan det ju vara bra att veta att alla dinosaurer utställda på museerna runt om i världen är gjorda av plast.

Som är modeller av äkta fossiler.

Citat:
Ser du inte dekadansen och korruptionen överallt i samhället? Dom har lyckats med sitt uppsåt och om du inte ser det så har du förlorat din andlighet.

Det gör jag. Är inget fan av modern västerländsk kultur om man säger så. Det har inget att göra med jordens form. Även om hela skiten skulle vara fejkad (vilket det inte är) så är det irrelevant i förhållande till andligheten. Det som är relevant i förhållande till andligheten är att folk tror att jorden är rund. Uppenbarligen lever världens största religioner vidare trots att alla vet eller tror sig veta att jorden är rund. Således dör inte andligheten med jordens form, och vill man därför krossa folks andlighet så gör man inte det bäst genom att ljuga om hur jorden ser ut.

Citat:
Bevis för en platt stillastående jord finns i Bibeln[...]

Nej det finns det inte.

Citat:
De var inte utsatta för den här tidens elektroniska och materiella brus och kunde därför upprätta en starkare förbindelse med det intuitiva/andliga.

Ovanstående gör sig då bäst som generell samhällskritik och inte runda jorden-kritik.

Citat:
Många av de äldre befolkningarna beskriver Jorden som ett slutet system med en platt jord och med en himmel som är uppspänd som en baldakin/ett tält/en kupol över oss där solen, månen och stjärnorna befinner sig.

Många av de äldre befolkningarna ägnade sig också åt häxjakt, kannibalism, gravskändning osv. Man åt lik och offrade flickor till gudar. Det är blott argumentum ad antiquitatem.
Senast redigerad av EddieCabot 2016-04-20 kl. 19:02.
Citera
2016-04-20, 18:55
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Nix inte nödvändigtvis, endast de i den absoluta toppen håller det hemligt. Alla andra agerar utifrån god tro och/eller har blivit indoktrinerade med en felaktig lära som de för vidare.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

- Carl Sagan.

Så låt höra.
Citera
2016-04-20, 19:39
Medlem
Citat:
Nej det finns det inte.

Många av de äldre befolkningarna ägnade sig också åt häxjakt, kannibalism, gravskändning osv. Man åt lik och offrade flickor till gudar. Det är blott argumentum ad antiquitatem.

"Nej det finns det inte."

Om vi säger så här då: Kan du ge exempel på någon eller några bibelverser som säger att Jorden är en snurrande sfär? Jag tror inte ens att ordet planet förekommer i Bibeln överhuvudtaget, men jag är inte helt säker. Om det är sant att ordet planet inte finns i Bibeln så kan det bero på att Jorden inte är en planet, utan en unik skapelse och att de andra "planeterna" är nånting annat (vandrande stjärnor). Min gissning är att det finns helt enkelt inga planeter på det sättet som astronomerna och NASA beskriver dem.

Jag håller dock med dig när du säger att andligheten som sådan inte dör om Jorden skulle vara en rund sfär. Andligheten bär vi ju på inom oss, inom hela vårt väsen.

"Många av de äldre befolkningarna ägnade sig också åt häxjakt, kannibalism, gravskändning osv. Man åt lik och offrade flickor till gudar. Det är blott argumentum ad antiquitatem."

Jo, så kan det nog ha varit, men mycket barbarism, häxjakt och liknande beteenden förekommer även i dagens samhälle. Det sägs ju t o m att vissa högt upp i makteliten ägnar sig åt barnoffer och liknande på sina hemliga träffar. Det är ju förstås bara rykten och går inte att verifiera helt säkert.
Citera
2016-04-20, 19:50
Medlem
Citat:
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

- Carl Sagan.

Så låt höra.

Det kan jag dessvärre inte bevisa. Det var en åsikt och en personlig övertygelse. Delvis bristfälligt kan ju då detta uttalande vara, det håller jag med om, men så långt ifrån sanningen tror jag inte att det är.

Som jag minns det så skrev du tidigare att du själv var av den åsikten att makteliten ljuger om det mesta? Kan det då inte finnas åtminstone en liten möjlighet att de har ljugit om Jordens form?
Citera
2016-04-20, 19:53
Medlem
Citat:
Det kan jag dessvärre inte bevisa. Det var en åsikt och en personlig övertygelse. Delvis bristfälligt kan ju då detta uttalande vara, det håller jag med om, men så långt ifrån sanningen tror jag inte att det är.

Du kanske kan presentera det som presenterades för dig som fick dig att anamma denna världsbild.
Är det bara YouTube-filmer?
Citera
2016-04-20, 20:10
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
"Nej det finns det inte."

Om vi säger så här då: Kan du ge exempel på någon eller några bibelverser som säger att Jorden är en snurrande sfär?

Inte på rak arm. Kanske kan jag leta fram något, men i vilket syfte? Bibeln är ingen vetenskaplig auktoritet på detta område. Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt.

Citat:
Om det är sant att ordet planet inte finns i Bibeln så kan det bero på att Jorden inte är en planet, utan en unik skapelse och att de andra "planeterna" är nånting annat (vandrande stjärnor). Min gissning är att det finns helt enkelt inga planeter på det sättet som astronomerna och NASA beskriver dem.

Även om det inte står i vare sig bibeln, koranen, mahabharata etc om planeter har vi fortfarande belägg för att de finns. Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits.

Citat:
Kan det då inte finnas åtminstone en liten möjlighet att de har ljugit om Jordens form?

Det finns alltid en möjlighet. Å ena sidan har man denna möjlighet, å andra sidan har man överväldigande bevis för att jorden är rund. För min del var det aldrig svårt att välja sida i det här fallet.
Citera
2016-04-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du kanske kan presentera det som presenterades för dig som fick dig att anamma denna världsbild.
Är det bara YouTube-filmer?

Det har varit en lång process som har pågått i flera år för mig. Det hela började med att jag fick en stark intuitiv känsla, kanske runt 2010 eller däromkring, som sa mig att Jorden inte alls snurrar. Senare började jag kolla upp lite alternativa teorier kring detta, vilket till slut ledde mig fram till en tro på en platt jord. Källorna är många. Ett exempel är också The Book Of Enoch som kan vara ett bra boktips för någon som är intresserad av att fördjupa sig i ämnet "Jordens form och uppkomst".

Gällande YouTube-filmer så är själva INNEHÅLLET i filmen det viktigaste. Jag respekterar vanliga/okända människors förmåga att kritiskt granska det som officiellt sägs om vår omvärld. Det finns visdom och intelligens lite överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in