Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
Jag har hittat uppgiften om Synnergren och Ljung. Enligt Kanger och Gummessons Kommunistjägarna (s 183) begärde Synnergren 1978 i samband med avgången att få fortsätta chefa över "den hemliga underrättelsetjänsten". Ljung avslog begäran.
Kanger och Gummesson uppger också (s 184) att Lundströms efterträdare som SSI-chef hade täcknamnet "Viktor" och satt kvar så sent som 1989. Det skulle innebära att Wallroth (som tillträdde som chef för FRA 1989) inte avgick 1984 utan var kvar i chefsposten över MOP.
Enligt boken "Bakom hemligstämpeln" skriven av Rosander och Lennart W Frick, (har bland annat varit chef för Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetstjänst), så framgår det att Gösta Lundström var chef GBU 1974-82 då Wallroth tar över och sitter med den hemliga beteckningen "Viktor" på befattningen under MOP. Han sitter även kvar efter omorganisationen 1989.
När Synnergren går i pension i slutet av sjuttiotalet önskar denne fortsätta med ansvaret över den hemliga delen av militära underrättelsetjänsten som Då Gösta Lundström fortfarande basar över. Detta nekas av nye ÖB Ljung som sedan 1984 tillsätter den konservative Wallroth.
I mitt inlägg 68097
https://www.flashback.org/sp55523511 har jag skrivit lite annorlunda. Där framkommer fler personer men så täta chefsbyten var jag misstänksam mot redan då när jag skrev inlägget.
Det skulle kunna vara så att när Elmér med sin operative chef Bo Anstrin avgår, så övertar Gösta Lundsröm Elmers roll och Claes Wikland övertar Anstrins arbete som OPERATIV chef.
Vid omorganisationen 1982 ersätter alltså Wallrot Lundström som högste chef och den som presenterar resultaten för regering och ÖB efter att analysavdelningen bearbetat inhämtat material. Namnbyte från GBU till SSI sker nu. 1984 tillkommer Bengt Medins namn och denne blir då sannolikt operativ chef under Wallroth vid tiden för MOP?
Men varför är då Bengt Wedin överhuvudtaget med och redan på plats när ÖB träffar Försvarsministern kl. 06.00 morgonen efter mordet?
Förklaringen måste vara att Bengt Medin och Bengt Wedin är samma person och att denne är SSI´s operative chef under MOP???
Hjälp mig gärna kolla om detta kan stämma. Tycker "Bengt Medin" ger få träffar vid googling. Som operativ chef behöver man inte verka ifrån Sverige utan bör nog ständigt vara på resande fot och tömma av lokala uppgiftslämnare och sköta "hanterarna".