Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-20, 10:31
Medlem
Hur kan det uppstå så många frågetecken i ett mordfall som mop , måste vara världsrekord.

Hans H många frågetecken , var han i Borlänge eller Stockholm mordnatten eller någon annanstans
Var han lojal till Sap eller inte
Var han rätt man att ta kommandot över mordspaningen
Varför ändrades rikslarmet
PKK

Ebbe C hela människan, ett enda stort gigantiskt frågetecken

Polisens ledningscentral mm hur sköttes mordspaningen egentligen?
Hur motiverade var enskilda poliser till att jaga Palmes mördare?

Hur kan man 30 år senare komma på att det kan vara intressant att undersöka wtobservationerna?

Finns säkert mängder med konstiga saker till
Citera
2016-04-20, 10:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Var det inte så att han började redan 71 på fst säk och då kopierade handlingar som han sedan han fått kontakt med Alexander Nikiforov i Beirut sålde redan 72 när han var FN-observatör. Först 1975 återvände han till sin tjänst på Säpo. Hösten 1975 placerades han vid det topphemliga kustartilleribatteriet "OD" (Femörefortet) i Oxelösund som vid den här tiden var en viktig del av de svenska kustförsvaret och skyddet mot Sovjetunionen i öst. Som hög stabsofficer och chef för sektion II i staben så hade Bergling tillgång till säkerhetsskåpet och hade alla möjligheter att titta igenom handlingarna när han var vakthavande officer själv.

I själva verket var alltså Berglig i tjänst på Säpo ytterst sporadiskt. 6 månader 1975 och större delen av 76 var han alltså på säpo medan han var på militära sidan 71-75 och 77-79 då han greps när Säpo hade fått tydligare informationer och bevis trots att han inte var på Säpo. 6 år inom det militära med enda misstanken att han hade kontakter med fel folk under sin fn tjänst? 1,5 till två år på Säpo under den tiden och de var de som fattade misstankar och tog honom!

Skall vi då gissa var en ev beskyddare fanns eftersom han trots Generalmajorens misstankar placerades på en känslig militär post två år senare och sedan fick utlandsuppdrag i FN tjänst fram tills gripandet?

Det ska ha kommit varningar till polisen om Stig Bergling redan när han anställdes på SÄPO. Då för allmän olämplighet och riskabelt beteende. Var SB hade sina ev beskyddare återstår att bevisa kan varit endera polisiära sidan, militära sidan eller båda. Indikationer saknas inte. Antalet gripna spioner innan PG Näss gör entré är en av dessa. Svenska FN-polisens uppmärksammande av SB beteende är en annan.

Även i fallet Stig Wennerström misstänktes en läcka inom dåtidens Statspolis både av Otto Danielsson och framförallt Håkan Leche. SW hade också medarbetare inom både civil och militär förvaltning som han drev med både morot och piska, det senare genom utpressning. Hit kan räknas översten i Karlskrona som hoppade från fjärde våningen rätt ner i gatan i Augusti 1963, ett självmord som pekar mot en svår ångest då han förstått vem han i god tro gett uppgifter till.
Citera
2016-04-20, 11:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kommunisten Hagström är en riktigt rutten källa. Märk att den här Hagström inte har något att säga om den demokratiska utvecklingen. När han nämner nazister och fascister men inte kommunister som vidriga system sticker bockfoten fram helt oförblommerat. Marshallhjälpen gav resurser till uppbyggnad av europa och i nästan alla dess länder anordnades fria val. Givetvis gynnade det också USA och vi fick en bättre värld att leva i.

Västeuropa avrustade också efter kriget och inriktade sig på att förbättra livet för sina medborgare. Med Stalin var det tvärtom här tog massmorden ny fart efter kriget, östeuropa förslavades , demokratin undertrycktes och mängder av människor slaktades .Detta gällde inte minst våra baltiska grannar som led oerhörda kval under den stalinistiska diktaturen.

Det var stalin som genomförde kuppen mot tjeckernas valda regeringen. Koreakriget började efter ett anfall av det kommunistiska Nordkorea mot Sydkorea. Allt under applåder från de svenska kommunisterna som var i full färd att trakassera kirunasvenskarna som kommit hem från "Arbetarnas Lyckorike".

Det var sådant beteende som Olof Palme satte sig upp emot under IUS-kongressen i Prag 1950. Han förstod då att inför djävulsliknande ideologier som nazism och kommunism kan man inte var neutral. Fascism och Islamism är av samma skrot och korn, syftar enbart till att förslava de man har övertag över.

Det finns i sverige en enorm aningslöshet över kommunismens fasor ännu i denna dag. Anders Hagström ger uttryck för denna. Detta må vara off topic men jag kommer att reagera varje gång jag ser tendenser till stöd för stöd för totalitära ideologier. Det är vi alla skyldiga dom som fick ryggarna knäckta och skallarna inslagna av representanter för dessa djävulssystem.
OK, källan är rutten, och det förklarar vissa delar utav texten och det är för övrigt intressant att se efterkrigstiden ur båda sidors vinkel. Det jag vill påpeka är att Sverige tog del av Marshallhjälpen efter kriget och var en självklar handelspartner och även allierad med NATO-länderna, dock ej officiellt inför det Svenska folket. Tyvärr framstår det som om våra grannar visste bättre.
Det Socialdemokratiska dubbelspelet var säkert klokt men kunde tydligen, i sluttampen av kalla kriget, ställa till mycket för Olof Palme.
Citera
2016-04-20, 11:47
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
.......Bergling lär också genom detta orsakat att några ryssar från ambassaden vid en resa i norrland stannade för att pinka en bra bit ut i skogen vid en genomresa. Säpo skuggade dem och förstod att de egentligen rekade en tilltänkt plats där en svensk luftförsvarscentral hade varit tänkt att byggas. Troligen info från F-koden.....
Detta är en så typiskt bakvänd efterkonstruktion av de egentligen ansvariga. När Bergling på eget initiativ skuggat ryssarna då han själv känt på sig att något var skumt rapporterade han utförligt till sina chefer Wallroth och Norlander vad han hade sett. Ingen kunde förklara. Platsen var inte ens upptagen bland F-koderna. Bara en handfull officerare visste något om planerna. Läckan fanns uppenbarligen på allra högsta nivå. Då fanns all anledning till bondeoffer. Först efter flera år och med alla stora säkerhetstjänster inblandade lyckades man få Bergling anklagad.
F-koderna som man lagt fram åt Bergling visste alla var helt inaktuella men GRU som måste ha genomskådat kvadrupelspelet tog då hellre Bergling under sitt beskydd innan CIA dit Bergling säkert hellre hade strävat skulle försöka samma sak. Säpo eller Fst/SÄK borde skämmas.
Citera
2016-04-20, 12:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
..... Wennerström, Berglin, Ströberg och säkert flera som aldrig blivit påkomna.
Det var Säpos kontraspionage som fattade misstankar....
Om nu Säpo varit så duktiga hade det då inte räckt med en dom på rent sakliga grunder? Varför dessa karaktärsmord, vändande av orsakssamband och förföljelser långt i efterhand som inte har det minsta med verkligheten att göra?
Citera
2016-04-20, 17:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
SPF skriften Förfäras Ej
https://www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/F%C3%B6rf%C3%A4ras%20ej.pdf

Intressant skrift över SPFs verksamhet. Kända namn. Inte mycket om MOP mer än radio/TV-nyheterna:
När statsminister Olof Palme mördades 1986 hörde 40 procent av allmänheten nyheten i
radio, enligt en studie av Lennart Weibull. 30 procent fick reda på nyheten via någon annan
person. Anledningen till att radion blev först var förstås tidpunkten – mordet skedde kring
midnatt en fredag och det fanns på den tiden inga TV-nyheter på natten. På lördagsmorgonen
förekom flera extrasändningar.
Lennart Weibull: Nyhetsspridningen vid mordet på Olof Palme. 1986.

Lite för oss i RB-tråden kan också finnas om man läser noga.
Intressant skrift! Särskilt den rituella akt som överste Bo Westin utövade på sidan 85. Men det blir nog svårare och svårare att över huvud taget försvara vad FRA sysslar med.
Citera
2016-04-20, 17:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det finns många myter om spionage. En av den är kring inflytelsepersoner. I praktiken är alla storspioner militärer med tillgång känsliga uppgifter till eller inom den militära sfärens underrättelsetjänster.

Vilken roll spelade Berndt Carlsson i MOP? Jag grävde ner mig i detta men kommer inte ihåg om jag fann någon koppling.

Jag hittade butiksbiträde som falskt vittnade i rättegången mot Khaddaffis män. Butiksbiträdet/butiksägaren emigrerade från Malta till Australien. Vad jag kunde förstå så var han ännu under bevakning av ett stort företag inom Gruv-industrin med säte i London men med intressen i södra Afrika(och även andra platser). De berättade för honom att de visste var han befann sig. Att han talar osanning är vedertaget hos de flesta.

Citat:
Allt medan hönsen spanade på och registrerade öppna kommunister när Östs taktik sedan före Cambrideg Five var att spioner inte skulle hålla en sådan profil. Wennerström, Berglin, Ströberg och säkert flera som aldrig blivit påkomna.

Det var Säpos kontraspionage som fattade misstankar. Har man en mullvad så måste man använda känsliga fingrar så att det inte märks på den ordinarie verksamheten att man söker. Det säger ingenting annat är att det är extrordinärt.

Det är mycket långt emellan att fatta konkreta misstankar baserade på observationer och konkret information utifrån mot en person i den egna kretsen och att följa den skriande horden motiverad av egna politiska preferenser som skränar om en statsminister.

Samma personer som misstänkte och kom att snara Bergling var de som anklagades bisarrt nog att själva vara i fiendens garn. Märkligt nog var det helt andra som behandlade honom med silkesvantar efter återkomsten mot deras vilja.

När det gäller inflytelsepersoner kan man bara konstatera. Det enda som skiljer Carl Bildt och hans samspel med den amerikanska hökhögern från Olof Palme är att där finns det helt säkra uppgifter på att Bild var en som rapporterade direkt till främmande makt om sin egen regerings hemliga diskussioner medan det i Palmes fall verkar vara mest iden om den tredje vägen och att Sverige och norden kunde vara en vågbrytare i kalla kriget. Ändå passerar Bildt oskadd igenom de avslöjandena offentligt och är inte i närheten av att bli tagen av daga.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-20 kl. 17:36.
Citera
2016-04-20, 22:01
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det du alltså menar är att Bildt bedrev neutralitetspolitik och att han därefter skulle bli neutral i ett krig. Tror du på det själv.

Hur kan någon vara oneutral före ett krig men neutral efter att en konflikt utbrutit. Det faller på sin egen orimlighet.

Var det inte just den anomalin som Sovjet uppfattade. Där just Bildt eldade på den brasan men skyllde på Palme tillsammans med många andra. Precis som han och marinen gjorde med dem påstådda kränkande Nato-Ubåtarna.

Han gick så långt så att han anklagade Weinberger för senilitet när sanningen kom fram. Hans tidigare allierade. Är det också utövande av neutralitetspolitik tro.

Nej så menar jag inte. För att hålla landet utanför ett förstahandsslag med kärnvapen och av hänsyn till Finlands position valde Erlander den formeln. Vpl + försvarsindustri garanterade alliansfriheten. Om Sovjet inte anföll Sverige (svårtänkbart) skulle vi försöka hålla oss utanför. Om Sovjet anföll oss fanns hemliga detaljförberedelser för att slåss med västmakterna. I det läge hade statsledningen på ett trovärdigt sätt kunnat vädja till folket och hävdat att den gjort allt för att hålla oss utanför. Detta hade stärkt försvarsviljan. Så gick resonemanget.
Det är lätt att sätta sig på höga hästar och raljera om den politiken. Sovjet var en supermakt och hade fortfarande sent på 40-talet inte demobiliserat och hade tagit över Tjeckoslovakien. En slug värmlänning gjorde vad han kunde för att hålla landet så skadeslöst som möjligt vid en konfrontation. Något som krävde enorma uppoffringar till försvaret samtidigt som landet industrialiserades på bredden i snabb takt.

En politisk gärning som heter duga.
Citera
2016-04-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag har hittat uppgiften om Synnergren och Ljung. Enligt Kanger och Gummessons Kommunistjägarna (s 183) begärde Synnergren 1978 i samband med avgången att få fortsätta chefa över "den hemliga underrättelsetjänsten". Ljung avslog begäran.

Kanger och Gummesson uppger också (s 184) att Lundströms efterträdare som SSI-chef hade täcknamnet "Viktor" och satt kvar så sent som 1989. Det skulle innebära att Wallroth (som tillträdde som chef för FRA 1989) inte avgick 1984 utan var kvar i chefsposten över MOP.

Enligt boken "Bakom hemligstämpeln" skriven av Rosander och Lennart W Frick, (har bland annat varit chef för Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetstjänst), så framgår det att Gösta Lundström var chef GBU 1974-82 då Wallroth tar över och sitter med den hemliga beteckningen "Viktor" på befattningen under MOP. Han sitter även kvar efter omorganisationen 1989.
När Synnergren går i pension i slutet av sjuttiotalet önskar denne fortsätta med ansvaret över den hemliga delen av militära underrättelsetjänsten som Då Gösta Lundström fortfarande basar över. Detta nekas av nye ÖB Ljung som sedan 1984 tillsätter den konservative Wallroth.

I mitt inlägg 68097 https://www.flashback.org/sp55523511 har jag skrivit lite annorlunda. Där framkommer fler personer men så täta chefsbyten var jag misstänksam mot redan då när jag skrev inlägget.

Det skulle kunna vara så att när Elmér med sin operative chef Bo Anstrin avgår, så övertar Gösta Lundsröm Elmers roll och Claes Wikland övertar Anstrins arbete som OPERATIV chef.

Vid omorganisationen 1982 ersätter alltså Wallrot Lundström som högste chef och den som presenterar resultaten för regering och ÖB efter att analysavdelningen bearbetat inhämtat material. Namnbyte från GBU till SSI sker nu. 1984 tillkommer Bengt Medins namn och denne blir då sannolikt operativ chef under Wallroth vid tiden för MOP?

Men varför är då Bengt Wedin överhuvudtaget med och redan på plats när ÖB träffar Försvarsministern kl. 06.00 morgonen efter mordet?

Förklaringen måste vara att Bengt Medin och Bengt Wedin är samma person och att denne är SSI´s operative chef under MOP???

Hjälp mig gärna kolla om detta kan stämma. Tycker "Bengt Medin" ger få träffar vid googling. Som operativ chef behöver man inte verka ifrån Sverige utan bör nog ständigt vara på resande fot och tömma av lokala uppgiftslämnare och sköta "hanterarna".
Citera
2016-04-20, 22:34
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
En lite fråga här ang dels att lägga namn på de jag har i åtanke som en möjlig grupp runt mordet , även släppa på varför de och andra kan trott att jag kan ha sätt något ( kanske trott att jag var involverad om det inte är dessa som är mördar gruppen) i o m tre utsagor i PU där ena ger misstanken om en specifik händelse , den andra som är totalt fel motsäger inte detta och den tredje som är korrekt motsäger detta. Och det , den tredje utsagan finns det bevis på att den är sanning som jag efter arkivsökningar överallt till sist hittade i polisens arkiv ( snarare den jag frågade hittade det i arkivet men jag fick ju ringa dit och specifikt be dem söka på de uppgifterna jag hade)

Men i alla fall för att komma vidare på detta spår där man använt bla dubbelgångare ( tom trippel och "flergångare") "olyckor" förmodligen ren tortyr med sömnen etc ( en grupp där målen helgar medlen, så det kan var både folk som utreder mordet eller mördargruppen, det är även en grupp som har många bekanta, släktingar på olika poster i samhället som kan vara ovetandes om vad detta egentligen handlar om men hjälper de sina med vad de än begär då de litar på deras ömdömen ) så behöver jag nämna mitt namn och vill inte göra det så här offentligt utan skulle önska en mindre "klubb " för att ventilera lite frågor för att kanske senare lägga ut i tråden men med maskerade namn .

I gruppen skulle man ju vilja ha med tex LGWP,Boboslacke,Gothus,mvagrippa,Anders Jallai,Ove Mollvik,,iesho (även om skott från långt håll är en intressant teori , så får man luta sig emot vad folk faktiskt vittnat om, men då de verkar namnkunniga skriver bra och inte viker ner sig direkt så ...)

Går det att ordna ett privat chattrum på Flashback?

Jag ska inte sticka under stolen med att jag haft trubbel med den gruppen jag vill namnge sedan nästan 20 år och vill vända på frågan då jag vet att ena var på mordplatsen som abab-vakt och efter möten med denna har stött på många kufar som dels pratat om Palme, säpo och ryssar och ofta jänkarna (som "jag är ofta på ambassaden och dricker i deras bar, eller mina kusiner i Chicago eller som den siste som nämnde säpo hissade förra året amerikanska flagan efter att flaggat svenskt innan ( han flaggar nu svenskt igen och det var bara någon dag 2015 och inte 4 juli förra året som han hade den uppe )

Det finns ett par som nämnt en person här som jag inte vill ha med ännu då de ofta nämner en länk, ena kan vara i maskopi med "flaggaren" har jag googlat mig till på den länken som nämns.

Skulle det finnas intresse för en sådan sluten klubb för att kolla mitt Abab spår ? Jag har många namn , foton , registreringsnummer etc på dessa som varit runt och även innan denna abab-vakt som tidigare var officer och senare polis och sist jag såg han så var det i en tidning där han sökte FN tjänst och där hans bild är med, vilket är den enda jag sätt efter otaliga googlingar på hans namn som inte bör förväxlas med en känd och bra narkotikaspanare.

Ang wt männen så har jag några i PU som man troligen kan utesluta om de inte var engagerade i detta på något sätt och man kan koncentrera sig på det övriga WT männen även om de som vill sabba utredningen nog kommer att säga/vinkla att det var de som står med i utredningen sedan 30 år tillbaka , var de som varit ute och lekt, för att de andra ska glömmas bort och tolkas som "det måste varit de som varit ute" . Men det kan var intressant att fråga de som står med i PU för WT, om vem som de köpt utrustningen av då om detta var ett sedan innan planterat villospår, så gav det en känd buse som ofta höll till i krokarna dessa leksaker och kanske tom att det står ett "träd ni kan palla " i närheten av mordplatsen, men givetvis inte säger det utan bara ger dem en fet grej att göra och då inte de varit där för att mörda någon utan för att palla så finns det ju ingen anledning för dem att bränna sig själva på något de inte kan hjälpa till med ,mordet på Palme. Men försäljaren skulle kunna vara intressant om det var från butik eller en "hälare" som placerat WT nära dem , de kanske tom tog dem av försäljaren utan att betala.

Jag fick själv förslag om att köpa en sådan WT utrustning i en plåtväska med 5-6 handenheter och en större bas enhet, några år efter MOP och jag ville gärna köpa men hade inga pengar minns jag.

Jag höll tyst i PU också om ett par saker, just för att det inte kunde vara dem tänkte jag då, speciellt då jag inte mig veterligen kände till några terrorister eller hemlig agenter och ville inte nämna något vapen som ju inte kunnat vara med vid MOP i ett rutinförhör som 10 000 har förhörts i , man tjallar ju inte på bekantas bekanta i onödan om det inte är ett mord . Sedan vet man ju inte om man visste att det var en riktig galning som trakasserat en kvinnan svårt och hon sköt mannen och skulle drabbas utav hämnd från mannen vänner om man inte höll käft eller tänkte att hon mår bättre av att få detta avklarat juridiskt och få hjälp genom en golning . Hoppas jag aldrig hamnar i ett sådant dilemma .

Förövrigt mejlade jag PU i mitten på 2000-2010 talet och berättade lite om dubbelgångare och även ändrade mitt vittnesmål ang ett vapen jag sätt, men kan inte avgöra om det var den kalibern då jag sätt lika stora revolvrar som enbart varit 22: or.

Sen till abab-vakten så kan det ju vara utredningen på MOP han är med fel metoder ute efter och att annan som dök upp och var med då jag var nära att dö i olyckor orsakade utav ena som ett misstag kan ju vara för den gruppen som tror jag sätt något av MOP och vill tysta där.
Mvh
Harfager

Ett litet klargörande ang inläggets skrivstil /sätt . Jag har skrivit det tidigt på morgonen och likt stenografi "tryckt" ut det i en text utan att ändra så mycket eller ens försökt göra det attraktivt att läsa,bara malt på fakta . Man får helt enkelt läsa det sakta och ta hänsyn till att rent språkligt så har det bara lagts till ord där jag innan missat lagt till ord, så att säga Tungt och jobbigt att traggla sig igenom kanske men i alla falla satt på pränt
Citera
2016-04-20, 22:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Enligt boken "Bakom hemligstämpeln" skriven av Rosander och Lennart W Frick, (har bland annat varit chef för Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetstjänst), så framgår det att Gösta Lundström var chef GBU 1974-82 då Wallroth tar över och sitter med den hemliga beteckningen "Viktor" på befattningen under MOP. Han sitter även kvar efter omorganisationen 1989.
När Synnergren går i pension i slutet av sjuttiotalet önskar denne fortsätta med ansvaret över den hemliga delen av militära underrättelsetjänsten som Då Gösta Lundström fortfarande basar över. Detta nekas av nye ÖB Ljung som sedan 1984 tillsätter den konservative Wallroth.

I mitt inlägg 68097 https://www.flashback.org/sp55523511 har jag skrivit lite annorlunda. Där framkommer fler personer men så täta chefsbyten var jag misstänksam mot redan då när jag skrev inlägget.

Det skulle kunna vara så att när Elmér med sin operative chef Bo Anstrin avgår, så övertar Gösta Lundsröm Elmers roll och Claes Wikland övertar Anstrins arbete som OPERATIV chef.

Vid omorganisationen 1982 ersätter alltså Wallrot Lundström som högste chef och den som presenterar resultaten för regering och ÖB efter att analysavdelningen bearbetat inhämtat material. Namnbyte från GBU till SSI sker nu. 1984 tillkommer Bengt Medins namn och denne blir då sannolikt operativ chef under Wallroth vid tiden för MOP?

Men varför är då Bengt Wedin överhuvudtaget med och redan på plats när ÖB träffar Försvarsministern kl. 06.00 morgonen efter mordet?

Förklaringen måste vara att Bengt Medin och Bengt Wedin är samma person och att denne är SSI´s operative chef under MOP???

Hjälp mig gärna kolla om detta kan stämma. Tycker "Bengt Medin" ger få träffar vid googling. Som operativ chef behöver man inte verka ifrån Sverige utan bör nog ständigt vara på resande fot och tömma av lokala uppgiftslämnare och sköta "hanterarna".

Bengt Wallroth var chef på GBU/SSI 78-84, sedan blir han bitr försvarsstabschef och behåller greppet om de hemliga tjänsterna, som SSI chef efterträds han av Bengt Medin.

Trådens sökfunktion slår ut google med jämna mellanrum.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2016-04-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå chefsbesättningarna i SSI-KSI.

Enligt Expressen (1996-09-08, journalist Per Wendel) var Carl-Christer Hj*rt chef för KSI mellan 1990 och 1996 då han fick lämna efter en spionskandal (en svensk civilingenjör hade åkt fast i Ryssland). Hj*rt tycks inte alls ha jobbat med und/säk arbete vid tiden för MOP (han satt på militärhögskolan) och är i det avseendet ointressant.

I förhöret med Marjasinkommissionen uppges SSI-chefen vid tiden för SSI-affären 1987 heta Bengt i förnamn, efternamnet anges först som "Vedin", men det är överstruket och ersatt med vad jag först tyckte såg ut som "Modin". Nu lutar jag åt att det står "Medin". En Bengt Medin var 1983 (enligt TT-telegram) verksam på FRA. Enligt Sveriges Statskalender från 1984 var han stf Gd, överste och produktionsschef på FRA 1984.

http://runeberg.org/statskal/1984/0132.html

Vad sägs? Låter inte det här som en nyckelperson inom underrättelsesverige i mitten på 80-talet?

Vi vet från flera öppna källor att den som blir SSI-chef 1984 minst sitter till 1987. Gissning: Det är sannolikt Bengt Medin som är SSI-chef andra hälften av 80-talet. Lundin är helt säkert en nyckelspelare i underättelsevärlden men blir gissningsvis inte chef KSI förrän andra hälften av 90-talet.

Edit: Jag antar att det går att kontrollera om man jämför med statskalendern för 1985 och 1986 om Medin står kvar på FRA. Om inte, så finns det väl goda skäl att tro att han förflyttats till SSI. 1985 och 1986 tycks dock inte digitaliserade.

Skrev "Bertil Medin" i slutet av förra inlägget men menade att Bengt Medin på FRA inte tillhört SSI utan att Bertil wedin istället gjort det. Detta förutsatt att det var Bertil Wedin som väntade hos försvarsministern kl.06.00.

Kanske är fel ute men en del pusselbitar runt Bertil Wedin skulle ju i så fall falla på plats om denne var operationschef under Wallroth.

Likadant kan ju Carl-Christer Hjort och Bertil Lundin från 90-talet, utgjort ett chefspar?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2016-04-20 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in