2016-04-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det stämmer inte. NB (och IB) fick en bra relation till IR. Att TR och HR väljer att vara oanalytiska och gå i redan upptrampade fotspår dvs att inte utmana, kan inte IR lastas för.
Hade det varit en svensk vit man av börd hade han blivit friad - lätt.
(Det är en annan sak att en svensk vit man av börd aldrig skulle ha blivit utredd av Lars Johansson &co.)

IR är fortfarande den som är närmast lösningen i sin överklagan till HR. Det är därför hon ska smutskastas så grovt som har skett och (fortfarande!!) sker i tråden. Hennes inlaga kommer att vara grunden till att lösa det här fallet en gång.

Hurtig kan inte gå samma väg - det är därför vi ser den typen av överklagan vi ser nu.

Sorry, men jag har inte sagt någonting om IB eller NB.
2016-04-20, 21:25
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du får uppfatta saker som du vil,
jag vet vad jag menar med det jag skriver och det stämmer inte med hur du uppfattar det.

Vi får ju hoppas att huvud-hårstrået med rot, som hittades i Lisa's trosor, framöver blir testad vilket
utredningen ju sabbat och så får vi vel se om det kan peka på någon specifik person?
Du menar kanske att du tänker en sak men skriver nåt annat?
För det du skrivit nu om AJ:s familj och hur NB kanske skyddar dem är hur enkelt som helst att tolka.

Tror du att ett hårstrå i Lisas trosor gör att alla spår Nerijus lämnat försvinner?
Tror du att ett hårstrå i Lisas trosor raderar alla vittnesuppgifter?
Ett hårstrå i hennes trosor - från djur eller människa - kan ha hamnat där precis när som helst under Nerijus brutala hantering av kroppen i den skitiga, äckliga boden där han täckte kroppen med smutsiga kläder.
Förmodligen inte hårfritt, varken från människor eller djur.
Eller, tror du att både ladan och boden var sanerade innan mordet?
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-20 kl. 21:53.
2016-04-20, 21:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
När jag har dig på tråden....
Under punkt 71 har BH ett alternativt yrkande om att HD skall förelägga ett återupptagande av FU.
Kan man göra så? I så fall är väl FU helt öppen och inte bara för att utreda av svaranden önskade detaljer. Eller?
Flikar kort in för jag kollade på ett annat fall igår (gällande punkt 71 och Riksåklagaren) där HD begärde ett yttrande från RÅ.
Vojakkalamålet:
Brandtler:
Citat:
– I och med att han sitter häktad så har målet förtur. Anser man att det finns någon substans i det som förts fram skickas ärendet till riksåklagaren för yttrande och sannolikt till mig, i annat fall föredras det direkt utan att åklagaren eller jag får yttra oss, och det är väl det förväntade scenariot. Då tror jag det skulle handla om två, tre veckor innan vi får ett besked, säger Tore Brandtler.
http://www.skovdenyheter.se/article/advokat-sagar-overklagandet-i-lisa-holmfallet/
Johansson:
Citat:
– Jag tror inte de tar upp detta utifrån det här. Men vi ska naturligtvis studera materialet och om domstolen anser att Riksåklagaren ska yttra sig, då får vi bemöta en del av de här punkterna som kommit in.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6414146
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 21:39.
2016-04-20, 21:33
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man kan hitta en alternativ förklaring till spår, men om man ser till helheten och Nerijus är en gemensam nämnare i alla spår så blir det genast svårare.

" Man är inte mördare bara för att man frågar efter vägen"
" Man är inte mördare bara för att man letar mask"
" Man är inte mördare bara för att ens eget DNA finns på brottsplatsen"
" Man är inte mördare bara för att ens DNA finns på brottsoffrets kläder"
" Man är inte mördare bara för att man tiger"
" Man är inte mördare bara för att man säger till MPS att det är slöseri med tid"
" Man är inte mördare bara för att man kört på vägen"
" Man är inte mördare för att man kollar på porr"

Men om den gemensamma nämnaren ären en person så säger logiken att den personen, efter grundlig utredning och två domar, är skyldig.

Mycket bra sammanställning samt logik!

Går att fylla på;

" Man är inte mördare bara för att man försöker fixa falskt alibi innan någon annan vet att flickan man sökte var mördad."

" Man är inte mördare bara för att man ber sin fru tvätta ens kläder efter mordet och sen ber frun och brodern att hålla tyst om det inför polisen."

" Man är inte mördare bara för att man plötsligt agerar väldigt nervöst under sökveckan, får sömnproblem, tappar aptiten, kedjeröker och dricker öl på arbetstid."
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-20 kl. 21:56.
2016-04-20, 21:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det stämmer inte. NB (och IB) fick en bra relation till IR. Att TR och HR väljer att vara oanalytiska och gå i redan upptrampade fotspår dvs att inte utmana, kan inte IR lastas för.
Hade det varit en svensk vit man av börd hade han blivit friad - lätt.
(Det är en annan sak att en svensk vit man av börd aldrig skulle ha blivit utredd av Lars Johansson &co.)

IR är fortfarande den som är närmast lösningen i sin överklagan till HR. Det är därför hon ska smutskastas så grovt som har skett och (fortfarande!!) sker i tråden. Hennes inlaga kommer att vara grunden till att lösa det här fallet en gång.

Hurtig kan inte gå samma väg - det är därför vi ser den typen av överklagan vi ser nu.
1. Varför behöll inte Nerijus Rönnbäck som advokat när de fick en så bra relation och om hon nu var så duktig och så nära lösningen?
Är Nerijus dum i huvudet tror du?

2. Om den dömde mördaren hade varit en "svensk vit man av börd" och offret en 17-årig kvinnlig Litauisk gästarbetare - hade du hejat på åklagarsidan då och tyckt att poliserna gjort ett bra jobb?
Egentligen behöver du inte svara för jag vet svaret och det är ganska ruskigt.
2016-04-20, 21:51
Medlem
Till er som tror att TR och HR domar är sanningen, tänk på detta;
Citat:
"Vad bra, nu blir det rättegång, då får vi reda på sanningen", men det får man faktiskt inte. Det enda man får reda på i rättegången det är hur domstolen såg på åklagarens bevisning, om den räckte eller inte för en fällande dom. Mer än så är det faktiskt inte. (radiointervju med Thomas Bodström)
Dvs, domarna är grundade på åklagarens bevisning samt om försvarsadvokaten lyckas "punktera" denna bevisning. Domen säger ingenting om vad som är sanningen! Domstolen läser inte FUP; Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. (RB 45 kap7 §)
2016-04-20, 21:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har kanske missat eller glömt bort de där hårtussarna och djurhåren, eller så har jag i ett tidigare skede tänkt att håren kan komma ifrån NB katt eller slaktrummet, dock så har BH fört fram möjligheten att håren kan ha ett annat ursprung, jag har inte tänk på det skall villigt erkännas, och nu när BH lyfter fram det så hakar jag mycket riktigt på med intresse därför att han har rätt i sak, det finns inte noterat någonstans såvitt känt är vad det är för djurhår och inte heller på vilken grund man har underlåtit att inte undersöka håret för att ta reda på vad det är och eventuellt hur det i så fall kan ha hamnat i trosan.

Berätta för oss varför du anser att mitt intresse är obefogat och gärna också varför du debatterar med en raljerande framtoning vad gäller mitt intresse för håret.

Du frågar mig hur håret har hamnat i trosan och vilket djur det kommer ifrån, är det egentligen genomtänkta frågor med tanke på att jag anser att håret borde ha undersökts i syfte att ge svar på dina frågor?

Om det visar sig att håret kommer ifrån NB katt eller slakteriet så säger det kanske inte så mycket, däremot så kan ett annat resultat innebära att man måste ställa sig frågor och också söka svar, det har jag också sagt tidigare, läser du inte mina resonemang innan du kritiserar mig?

Jag är relativt övertygad om att man minst kan ta reda på ifrån vilken djurart håret kommer ifrån, kanske även var djuret har levt/lever, det går att göra med växter och bör således också gå att göra med annat organiskt material.

Håret måste inte nödvändigtvis påverka vem som kan bindas till mordet, dock så kan det finnas en möjlighet att det skulle ha kunnat påverka domstolarnas bedömning av om det skulle kunna finnas en rimlig chans att någon annan än NB var i kontakt med offret den där dagen och således också skulle kunna vara den som mördade LH, ett rimligt tvivel, och jag tror att det är just det som BH försöker belysa i överklagandet.

Jag vet inte vilken förmåga som du har att se den röda tråden i överklagandet, men för mig så står det helt klart att BH anser att det finns omständigheter som inte är utredda, bland annat hårstrå och hårtussar i trosan, och som beroende på resultat teoretiskt skulle kunna öppna för att fler än NB har varit i kontakt med LH efter det att hon skiljdes ifrån sina arbetskamrater efter jobbet. Om man fick ett resultat som tyder på att fler än NB har varit i kontakt med LH så är det knappast ställt utom rimligt tvivel att NB måste vara den som mördade LH.

Överklagandet går ut på att åklagaren inte har utrett det som det fanns anledning att utreda för att eventuellt finna spår som pekar i en annan riktning än NB, jag anser att BH är inne på rätt spår utan att för den sakens skull tro att NB är oskyldig, dock så har alla rätt till en rättvis domstolsförhandling där alla relevanta fynd redovisas.

Att inte utreda fynd(främmande föremål eller annat) på en sådan vital fyndplats som i eller på offrets trosa kan knappast anses vara objektivt agerat från åklagarens håll oavsett hur mycket blod som NB har avsatt på offrets kläder. Blod och DNA i det här fallet berättar endast att NB sannolikt har befattat sig med offret, en annan persons DNA eller koppling till trosan genom till exempel ett djurhår berättar precis samma sak, att vederbörande sannolikt har befattat sig med offret.

Två personer som har befattat sig med offret den där kvällen betyder givetvis att man inte kan veta vem av de två som mördade offret, jag förstår inte varför det ska vara så svårt att inse att det är detta som saken handlar om, åklagaren har inte uteslutit en alternativ mördare genom att undersöka fynd, det finns en teoretisk möjlighet att fynden kan kopplas till person på ett eller annat vis, vad fynden kan berätta vet ingen därför att de inte har undersökts, thats it!

Så mördaren Nerijus har sannolikt befattat sig med offret .
Är det så du ser på det hela ?
Var är då spåren efter din alternativa mördare ? Javisst ja , i trosan ...
Totalt spårlös i övrigt och inte synlig på något annat sätt under hela utredningen .
Du tror alltså att spåren efter den alternativa mördaren finns enbart i trosan ?
Och att dessa djurhår skulle bringa klarhet i detta ?
Tror du att det räcker för att vända uppochner på hela fallet ?
Den röda tråden jag ser är att Hurtig bara kopierar Rönnbäcks sätt att förvara mördaren .
Lite mer fina ord och slänger sig med lite latin annars är det samma .
Så trots dina försök att höra till Hurtigs expertteam så får Nerijus snällt stanna kvar
i buren och fortfarande sitta dömd för mord till livstid och utvisning .
Inga hårstrån i världen kommer att ändra på den saken . That´s It
Senast redigerad av boidis12 2016-04-20 kl. 22:08.
2016-04-20, 21:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
När jag har dig på tråden....

Under punkt 71 har BH ett alternativt yrkande om att HD skall förelägga ett återupptagande av FU.
Kan man göra så? I så fall är väl FU helt öppen och inte bara för att utreda av svaranden önskade detaljer. Eller?

Fel skribent som svarar nu men - Ja, man kan begära det, och om så bifalles, gäller det hela förundersökningen, med ändring av åklagare som enda skillnaden. Utredande ansvarigt organ skulle bli likt tidigare Skaraborgs enhet för grova brott.

Alla beslag/platser som fortfarande besitter teoretiskt intresse utifall återupptagen fu, består alltid tills dom vunnit laga kraft.
2016-04-20, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det visar sig att håret kommer ifrån NB katt eller slakteriet så säger det kanske inte så mycket,
Tvärtom - det säger en hel del. Det pekar återigen mot NB versus the invisible man.
Citat:
Överklagandet går ut på att åklagaren inte har utrett det som det fanns anledning att utreda för att eventuellt finna spår som pekar i en annan riktning än NB, jag anser att BH är inne på rätt spår utan att för den sakens skull tro att NB är oskyldig, dock så har alla rätt till en rättvis domstolsförhandling där alla relevanta fynd redovisas.
Det är möjligt att överklagandet går ut på att ÅK inte utrett 3 små djurhår och ett hårstrå med rot - men frågan är väl om detta skulle välta två helt eniga domslut (välskrivna sådana). Det ska väl dels vara i parité med vad HD vill ha versus det som redan finns och som han är dömd för.
Citat:
Att inte utreda fynd(främmande föremål eller annat) på en sådan vital fyndplats som i eller på offrets trosa kan knappast anses vara objektivt agerat från åklagarens håll oavsett hur mycket blod som NB har avsatt på offrets kläder.
Anser du att ÅK har brustit i sin objektivitetsplikt via det du diskuterar i hårväg i en enorm utredning?
Det är inte "oavsett hur mycket blod.." - detta är stark bevisning vilket väl ingen kunnat missa vid det här laget ( via många erfarna expertutlåtande och inte trådspekulanter vill säga).
Citat:
Blod och DNA i det här fallet berättar endast att NB sannolikt har befattat sig med offret, en annan persons DNA eller koppling till trosan genom till exempel ett djurhår berättar precis samma sak, att vederbörande sannolikt har befattat sig med offret.
Djurhår är INTE i närheten av tyngd i bevisning att jämföra 10 DNA träffar på hennes kläder bland annat blod på insidan av hennes jeans även om BH försöker sig på en variant till avsättning som är mkt långsökt:
BH påstår att NB burit Lisa i jeansen och kallar det för ett "transportgrepp". Det måtte ha varit jävligt instabilt med tanke på att de satt nere vid fotknölarna ihop med trosorna och träningsbyxorna.
2016-04-20, 22:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Till er som tror att TR och HR domar är sanningen, tänk på detta;
Dvs, domarna är grundade på åklagarens bevisning samt om försvarsadvokaten lyckas "punktera" denna bevisning. Domen säger ingenting om vad som är sanningen! Domstolen läser inte FUP; Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. (RB 45 kap7 §)
Självklart läser inte rätten FUP då det är muntlighets- och omedelbarhetsprinicipen som gäller. Oavsett så finns en juridisk process och det handlar givetvis om tyngd i bevisningen samt välbedömt/välmotiverat av rätterna.

Återigen skulle bevittnat mord eller kameraövervakning krävas om man drar detta till sin ytterst spets. Som ett fånigt koan i Zen.

ELLER att alla gärningsmän ska sluta tiga som fjanten Nerijus gör.

"Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypteser inte går att utesluta."

Nerijus väljer att "utnyttja sin rätt att tiga och han menar att tystnaden inte under dessa omständigheter inte får tolkas till hans nackdel. "
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 22:19.
2016-04-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du får uppfatta saker som du vil,
jag vet vad jag menar med det jag skriver och det stämmer inte med hur du uppfattar det.

Vi får ju hoppas att huvud-hårstrået med rot, som hittades i Lisa's trosor, framöver blir testad vilket
utredningen ju sabbat och så får vi vel se om det kan peka på någon specifik person?
Hur menar du att det ska kunna peka på en specifik person, som inte redan varit föremål för utredning ? Alternativet till att det pekar på NB, IB eller AB är att det pekar på en icke misstänkt person eller en helt okänd person. Hur tänker du sig att man skulle gå vidare med ett sådant resultat ? Har du tänkt på att kroppen hanterats på ett brutalt sätt efter mordet - med rikliga möjligheter att samla helt ovidkommande spår (ta en titt på det skitiga golvet i byssjan eller golvet i ladan). Det är ju lite skillnad på en blodfläck och ett hårstrå av okänt ursprung. Med denna fråga har jag samtidigt pekat på en möjlig förklaring till utebliven närmare analys av hårfyndet.
2016-04-20, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Har du tänkt på att kroppen hanterats på ett brutalt sätt efter mordet - med rikliga möjligheter att samla helt ovidkommande spår (ta en titt på det skitiga golvet i byssjan eller golvet i ladan). Det är ju lite skillnad på en blodfläck och ett hårstrå av okänt ursprung. Med denna fråga har jag samtidigt pekat på en möjlig förklaring till utebliven närmare analys av hårfyndet.
Detta är speciellt intressant eftersom det de facto är ett forna omklädnings- och kafferum: Det lär ha rört sig en del folk genom tiderna i form av gästarbetare och andra.
Ja, vad gör de med detta hår?
Förstår att det är Kalle på Spången som jobbat där? Nån som bara tittat förbi och tagit en kopp kaffe? Nån som varit in i den olåsta boden under alla dessa år den stått övergiven?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in