2016-04-20, 19:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Om en triangel har hörnen, (1,0,1), (1,-1,0) och det tredje hörnet på linjen (x,y,z) = (t,t,t), vilken är dess minsta möjliga area? Hur gör jag när jag har ett hörn som ligger på en linje? Annars vet jag hur jag ska beräkna arean.

Du kan ju helt enkelt använda (t,t,t) som koordinaterna för det tredje hörnet. Arean kommer då att bli en funktion av t som du kan hitta minimivärdet för på vanligt sätt.
Citera
2016-04-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan ju helt enkelt använda (t,t,t) som koordinaterna för det tredje hörnet. Arean kommer då att bli en funktion av t som du kan hitta minimivärdet för på vanligt sätt.
Jag hänger inte med helt riktigt. Jag tänkte att jag låter P = (t,t,t), Q = (1,0,1), R = (1,-1,0).

Vektorerna
PQ = (1,0,1) - (t,t,t) = (1-t, -t, 1-t)
PR = (1,-1,0) - (t,t,t) = (1-t, -1-t, -t).

Kan jag inte få triangelns area genom att beräkna 1/2·|PQ × PR|?
Citera
2016-04-20, 20:16
Medlem
Citat:
På den första använder du att vinkelsumman i en triangel alltid är 180 grader. Detta ger en ekvation som du förmodligen kan lösa och få ut värdet på x, vilket i sin tur ger värdet på alla tre vinklarna.

På den andra så kommer jag inte ihåg vad satsen heter, men du kan använda att vinkelsumman i triangeln är 180 grader för att få fram den tredje vinkeln. Sedan kan man räkna ut x eftersom x plus den tredje vinkeln blir 180 grader på grund av att det är en rak linje som fortsätter från triangelns nedre sida.

På den tredje är det samma sak igen. Du vet att 5x plus triangelns vänstra vinkel blir 180 grader och du vet att summan av triangelns tre vinklar blir 180 grader.

1. Kom fram till att X=58 på den första hoppas det är rätt

2. 73+32=105 är vinkel X och satsen heter tror jag yttervinkel

3. den tredje har jag ingen aning hur man räknar ut det hahah :/
Citera
2016-04-20, 20:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan124
1. Kom fram till att X=58 på den första hoppas det är rätt

2. 73+32=105 är vinkel X och satsen heter tror jag yttervinkel

3. den tredje har jag ingen aning hur man räknar ut det hahah :/

Triangelns tredje vinkel i uppgift 3 blir ju 180 - 5x. Därifrån bör du kunna lösa uppgiften.
Citera
2016-04-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Jag hänger inte med helt riktigt. Jag tänkte att jag låter P = (t,t,t), Q = (1,0,1), R = (1,-1,0).

Vektorerna
PQ = (1,0,1) - (t,t,t) = (1-t, -t, 1-t)
PR = (1,-1,0) - (t,t,t) = (1-t, -1-t, -t).

Kan jag inte få triangelns area genom att beräkna 1/2·|PQ × PR|?

Jo, det var det han menade. Beskriver du punkten på linjen som (t,t,t) och sedan beräknar arean, kommer du få ett svar som beror på t. Sedan får du välja det värde på t som ger den minsta arean.
Ja triangelns area beräknas på det sättet.
Citera
2016-04-20, 20:37
Medlem
1.

∫∫∫ (z²+z) dxdydz
ska integreras över D, som beskrivs av D: x^2 + y^2 + z^2 <= 4 och z^2<= x^2 + y^2.
Inför sfäriska-koordinater och hittar alla integrationsgränser, men sedan blir det lite klurigt då z^2+z inte blir så snyggt. Jag tittade på hur facit löste uppgiften, och där skriver dem att av symmetri över domänet kan integralen skrivas om till I= ∫∫∫ z² dxdydz över samma set D.

Jag förstår mig inte på denna symmetrin, och kan inte visualisera mig det. Någon som kan ge tips/tricks, på hur man kan se detta?

2.
Citat:
Ursprungligen postat av Eldibalo
Någon som vet hur man partiell-deriverar z(x,y)³ - xyz(x,y) med avseende på x ?
Citera
2016-04-20, 20:41
Medlem
Citat:
Triangelns tredje vinkel i uppgift 3 blir ju 180 - 5x. Därifrån bör du kunna lösa uppgiften.

löste uppgiften är dom andra två rätt?
Citera
2016-04-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan124
löste uppgiften är dom andra två rätt?

Den första ser inte ut att vara rätt. Vinkelsumman av alla vinklar i triangeln är lika med 180 grader. Alltså (2x)+(x+14)+(x-10)=180. Löser man x , blir det inte 58.
Citera
2016-04-20, 20:58
Medlem
Citat:
Den första ser inte ut att vara rätt. Vinkelsumman av alla vinklar i triangeln är lika med 180 grader. Alltså (2x)+(x+14)+(x-10)=180. Löser man x , blir det inte 58.

vad kom du fram till`?
Citera
2016-04-20, 20:58
Medlem
Citat:

vad kom du fram till
Citera
2016-04-20, 20:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
1.

∫∫∫ (z²+z) dxdydz
ska integreras över D, som beskrivs av D: x^2 + y^2 + z^2 <= 4 och z^2<= x^2 + y^2.
Inför sfäriska-koordinater och hittar alla integrationsgränser, men sedan blir det lite klurigt då z^2+z inte blir så snyggt. Jag tittade på hur facit löste uppgiften, och där skriver dem att av symmetri över domänet kan integralen skrivas om till I= ∫∫∫ z² dxdydz över samma set D.

Jag förstår mig inte på denna symmetrin, och kan inte visualisera mig det. Någon som kan ge tips/tricks, på hur man kan se detta?

2.

Området D utgörs av en sfär med radie 2 ur vilken man "skär ut" två delar enligt villkoret z² ≤ x² + y². Det område som är kvar är symmetriskt runt xy-planet (dvs det är samma form på området runt positiva z-axeln som runt negativa z-axeln).

Eftersom termen z är udda i z (dvs värdet när z = -a är -1 gånger värdet när z = a) och området D är symmetriskt så blir den delen av integralen noll, precis som det står i facit.

På den andra uppgiften så är det kedjeregeln som gäller. Derivatan av z³ med avseende på x blir 3z² * ∂z/∂x. När du ska derivera xyz så blir det produktregeln eftersom både x och z beror på x.
Citera
2016-04-20, 21:20
Medlem
Hur beräknar man arclängden av kurvan x^(2/3) + y^(2/3) = 1 ?
Måste den parametriseras på något sätt, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in