Citat:
Ursprungligen postat av
C0w
Sergi Roberto spelar för att han har förtjänat att soela baserat på sina prestationer. Högersidan brukar fungera bättre nuförtiden när Roberto spelar istället för Alves. Hans inlägg är mycket, mycket bättre än Alves inlägg som oftast far åt helvete.
Det är din åsikt.. jag har sett alla matcher för Barca och Sevilla förra året och att Vidal lärde sig spela högerback a la Spanien förra året.. väldigt
bra överlapp,
vet när han skall gå.. när han är
isolerad 1 mot 1 vet han hur han skall
ta sig förbi (som Alves har blivit sämre på de senaste åren på utsidan.. åldern, går ofta in i planen nuförtiden.)
Inget av detta har Sergio Roberto lärt sig.. och jag tvivlar på det för att hans
instinkter är som en
innermittfältare.. och han inte är och kommer aldrig att bli speciellt bra en mot en.. han har även svårt för
positionspelet för at han har spelat innermitt.. och skulle då säkert hellre spela mittback som positionsspelsmässigt är mycket mer likt.. det kan kännas väldigt
avigt att spela ytterback ibland när du är van att vara centralt och gå mot the action hela tiden.. och nu måste du tight hålla din position på ett sätt som kan kännas utanför/särskiljt från spelet..
Problemet med
inlägg är ofta inte att de är dåliga, det är att du inte vet
vem du skall träffa.. Sergio Roberto har ingen aning vem han skall sikta på, träffa eller han vet inte
strukturen av hur du skapar chanser från kanten.. etc
tidigt inlägg,
långt ner på linjen, när han skall göra detta och han har det aldrig i
ryggmärgen var
Barcas spelare då är
positionerande i boxen.. Som de är, antagligen exakt på samma
strukturer, ner i La Masia också.. och som t.ex. Delefeou (ex Barca), i Everton har i ryggmärgen.
Nä han har mycket att lära... (som jag tror han inte kan, vill eller skall lära sig)
Roberto är dock väldigt bra som en komplement-spelare på "innermitten", hans rörelsemönster och hans instinkter skapar ofta en lite annorlunda dynamik då och rörelsen kan ibland bli bättre då.
I Barcas struktur är det ofta mycket lättare att "skola om" en "yttermitt" till ytterback än en innermitt.. att spela ytterback i Barca är ju något helt annat än vanligt.