2016-04-19, 06:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbengt77
Hur skulle denna slumpmetod fungera? Det vanligaste (och enklaste för Migrationsverket) är såklart att ta äldst ärenden först, sedan sortera till rätt flöde beroende på vad som behöver göras i ärendet samt eventuellt prioritera ärenden där det behövs av något skäl. Sedan kan ju saker hända i undantagsfall, ett ärende åker av någon anledning ut ur ett system, in i ett annat och över till en enhet som tog beslut direkt. Men det är ju just då ett undantag.

De har slutat med prioriteringar, de hade det innan.
Det har vi också tyckt, man borde ta de äldsta först. Men det verka ej stämma, tanke på folks reaktioner här.
Sedan har vi trott det tar olika lång tid, pågrund av olika ansökningsområde. Men det verka ej stämma heller.. OSV vi har försökt klura ut det....

Men som du säger om någon handläggare öppna ärendet, tittar på det och ser att handlingar behövs. Nämner det för de som ansökt. Så tar det Xtra tid givetvis. Men det låter som de flesta har haft kompletta ansökningar.

Men, vad händer om någon handläggare öppnar och tittar, tycker detta var en jobbig ansökan, tänker : *suck * jag lägger tillbaks denna och tar en enklare!!...
För höja sin egen statistik och framför allt underlag för bättre lön. Sedan hoppas någon annan tar det.

Är det så de tar enkla ansökningar först, för sedan ta de svåra och komplicerade ansökningar??
Senast redigerad av Herkulesbig 2016-04-19 kl. 07:11.
Citera
2016-04-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbengt77
Hur skulle denna slumpmetod fungera? Det vanligaste (och enklaste för Migrationsverket) är såklart att ta äldst ärenden först, sedan sortera till rätt flöde beroende på vad som behöver göras i ärendet samt eventuellt prioritera ärenden där det behövs av något skäl. Sedan kan ju saker hända i undantagsfall, ett ärende åker av någon anledning ut ur ett system, in i ett annat och över till en enhet som tog beslut direkt. Men det är ju just då ett undantag.

Det finns fler möjligheter att välja slumpmässigt.
Det enklaste för Migrationsverket är det egna systemet för ärendenummer som inte delas ut i nummerordning utan slumpmässigt.
Men de finns tydliga exempel på att de inte heller använder ärendenumren för att välja turordningen.
Hur många undantag kan det tillåtas, innan det blir normalfallet?
Enligt Migrationsverket så finns det väldigt få anledningar att prioritera ett fall.
Enligt Riksrevisionens senaste rapport så kan handläggare välja fritt mellan ansökningarna .
Citera
2016-04-20, 12:08
Medlem
Någon som har länk till facebook gruppen " I väntan på familjen "?
Får bara upp någon resturang i Stockholm när jag söker på det namnet + facebook.

Om jag förstått det hela rätt har det funnits en riktlinje som sa att ärenden skulle ta max ett visst antal månader (9)?... Någon som vet?

Rimligen borde dessa ärenden alltid gå att handlägga och besluta i inom 3 månader, men det handlar väl om såväl krångliga regler och lagar + enorma köer som inte arbetats av pga bristande resurser?

Kan man förvänta sig skadestånd pga onödigt lidande eftersom man tvingats leva åtskillda?

Finns det någon lista över vilka dokument som (1) efterfrågas direkt (2) brukar efterfrågas som kompletterande när handläggarna tar vid?

Migrationsverket själva saknar ju en lista på alla dokument som kan behövas... förståeligt när det finns så många olika typer av ärenden, men behövligt för den som vill ansöka och göra en komplett ansökan från början (för att minska handläggningstiden).
Senast redigerad av Darlanio 2016-04-20 kl. 12:52.
Citera
2016-04-20, 14:56
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darlanio
Får bara upp någon resturang i Stockholm när jag söker på det namnet + facebook.

Om jag förstått det hela rätt har det funnits en riktlinje som sa att ärenden skulle ta max ett visst antal månader (9)?... Någon som vet?

Rimligen borde dessa ärenden alltid gå att handlägga och besluta i inom 3 månader, men det handlar väl om såväl krångliga regler och lagar + enorma köer som inte arbetats av pga bristande resurser?

Kan man förvänta sig skadestånd pga onödigt lidande eftersom man tvingats leva åtskillda?

Finns det någon lista över vilka dokument som (1) efterfrågas direkt (2) brukar efterfrågas som kompletterande när handläggarna tar vid?

Migrationsverket själva saknar ju en lista på alla dokument som kan behövas... förståeligt när det finns så många olika typer av ärenden, men behövligt för den som vill ansöka och göra en komplett ansökan från början (för att minska handläggningstiden).

Du verkar ha missat att Sverige berikades med över 160000 migranter förra året (i media kallade flyktingar), till detta ska läggas 2014 års migranter och anhöriga till dessa. Följaktligen sköt handläggningstiderna i höjden. Din post innehåller alldeles för lite information för att kunna ge vägledning. En sak kan jag säga tvärsäkert dock, du får inget skadestånd för att ni tvingats leva åtskilda. Det finns ingen lag som säger du ska få besked inom 3 månader. Däremot vill jag minnas jag sett det är regel på att en invandrare med uppehållstillstånd ska erbjudas SFI inom 3 månader efter ansökan såvida inte särskilda skäl föreligger vilket alltid är fallet idag (för många sökanden och det saknas lärare vilket innebär man får vänta 4-5 månader).
Citera
2016-04-20, 20:33
Medlem
T-bears avatar
Citat:

Handläggningstid för uppehållstillstånd enligt Utlänningsförordningen.
21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).
Citera
2016-04-20, 20:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Det är rätt, de ska ta högst 9 månader till beslut. Vilket Migrationsverket helt ignorera just pågrund kraftig överbelastning. Men det konstiga de har anställt en jäkla massa med folk, men kön minskar inte nämnvärt ännu. Det ligger konstant på 14 månader. Vilket är konstigt!!!

Enligt utlänningsförordningen 4 kap
” 21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in.
Förordning (2006:262).

Enligt 7§ Förvaltningslagen, ska denna procedur gå så billigt som möjligt enkelt smärtfritt.
Vill man blanda in högre rätt så kan det handla om en kränkning av EKMR art 13. Man kan även trycka in artikel 8 (rätt till familjeliv),

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningsforordning-200697_sfs-2006-97/

Nej du har inte rätt till skadestånd. De skiter fullständigt hur lång tid det tar. De ser bara papper och inte som människor. Det enda man kan göra för lindra det, är väl ansöka om turistvisum. Det kan lindra väntetiden. Det verka som de acceptera att vederbörande reser hit under ansökningstiden, just på grund den långe väntetiden.
Citera
2016-04-21, 10:39
Medlem
Hej! Lånar en bekant konto och skriver här då jag inte har något eget.

Vi lämnade in ansökan 21/12-2014, intervju i maj 2015 och har sedan ca 2 veckor en handläggare men ingenting har hänt. Har nu alltså väntat i 16 månader, detta är ju helt olidligt.

När jag har ringt till växeln (vilket jag har gjort säker 50 ggr) har jag vid några tillfällen fått berättat att det KAN komma att bli en intervju även för min del. Hur vanligt är då detta? Borde inte handläggaren redan skickat mig en tid på dessa två veckor i så fall?

Är det någon här inne som fått gjort intervju? Blir det så lär vi ju få vänta ytterligare många månader vilket känns skit rent ut sagt.
Citera
2016-04-21, 19:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onedayyousee

Vi lämnade in ansökan 21/12-2014, intervju i maj 2015 och har sedan ca 2 veckor en handläggare men ingenting har hänt. Har nu alltså väntat i 16 månader, detta är ju helt olidligt.

När jag har ringt till växeln (vilket jag har gjort säker 50 ggr) har jag vid några tillfällen fått berättat att det KAN komma att bli en intervju även för min del. Hur vanligt är då detta? Borde inte handläggaren redan skickat mig en tid på dessa två veckor i så fall?

Är det någon här inne som fått gjort intervju? Blir det så lär vi ju få vänta ytterligare många månader vilket känns skit rent ut sagt.
Jag är inte helt säker. Men hört det händer japp, oftast samband personen i Sverige har haft någon här innan, eller det är komplicerat på annat viss. Tanke på den långa väntetiden för dig!? Så är det något som gör det mer komplicerat?

Vet jag läste om någon som ville ha hit en i från "Syrien", de bägge fick göra intervjun samtidigt.
Han hade inte haft någon annan här innan. Men däremot är det oroligt i syrien, om det är därför de ville se hur det låg till ?
Citera
2016-04-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag är inte helt säker. Men hört det händer japp, oftast samband personen i Sverige har haft någon här innan, eller det är komplicerat på annat viss. Tanke på den långa väntetiden för dig!? Så är det något som gör det mer komplicerat?

Vet jag läste om någon som ville ha hit en i från "Syrien", de bägge fick göra intervjun samtidigt.
Han hade inte haft någon annan här innan. Men däremot är det oroligt i syrien, om det är därför de ville se hur det låg till ?

Tack för svar. Jo jag vet att det kan bli så om det är komplicerat. Faktum är att jag aldrig "tagit hit" någon innan. Vi har haft kontakt sedan 2011 då vi också träffades. Dock har det inte blivit av att vi sökt tidigare då jag inte direkt är en impulsiv person.

Jag har fast arbete, inga barn och aldrig blivit dömd för något brott och min partner har aldrig tidigare sökt asyl eller liknande varken här eller i något annat land. Usch, känns så jobbigt med denna väntan.
Citera
2016-04-21, 21:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Tack för svar. Jo jag vet att det kan bli så om det är komplicerat. Faktum är att jag aldrig "tagit hit" någon innan. Vi har haft kontakt sedan 2011 då vi också träffades. Dock har det inte blivit av att vi sökt tidigare då jag inte direkt är en impulsiv person.

Jag har fast arbete, inga barn och aldrig blivit dömd för något brott och min partner har aldrig tidigare sökt asyl eller liknande varken här eller i något annat land. Usch, känns så jobbigt med denna väntan.
Det är skitjobbigt, jag är glad det över för mig i alla fall.

Då tycker man det skulle vara dags för dig nu.

Intervjun om den kommer, så är det nog rätt så lugnt. De ställer samma frågor till er bägge.
Har ni känt varandra så länge, så är det lugnt skulle jag tro.
Citera
2016-04-22, 00:25
Medlem
Citat:

Hur fick du reda på att ni har en handläggare?
Har handläggaren presenterat sig som er handläggare i brev, e-post eller på telefon?
Eller har växeln sagt att ni fått en handläggare?

Om informationen kommer från växeln så är den inte mycket värd.
Det räcker att handläggare öppnat ert ärende för att växeln skall svara att ni fått en handläggare.
Men handläggare har möjlighet att välja ärenden. Och om en handläggare öppnat ert ärende och väljer att lägga tillbaka ärendet så ser det ut som ni fått en handläggare.
Men ni har snarare fått en "tittare".

Det ni vill ha är en handläggare som faktiskt handlägger ert ärende genom att läsa alla era inskickade handlingar, ringer, skickar brev eller e-post till er. Om ni varit oanträffbara så medför det förseningar,
hur lång försening beror på respektive handläggare
Citera
2016-04-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
Hur fick du reda på att ni har en handläggare?
Har handläggaren presenterat sig som er handläggare i brev, e-post eller på telefon?
Eller har växeln sagt att ni fått en handläggare?

Om informationen kommer från växeln så är den inte mycket värd.
Det räcker att handläggare öppnat ert ärende för att växeln skall svara att ni fått en handläggare.
Men handläggare har möjlighet att välja ärenden. Och om en handläggare öppnat ert ärende och väljer att lägga tillbaka ärendet så ser det ut som ni fått en handläggare.
Men ni har snarare fått en "tittare".

Det ni vill ha är en handläggare som faktiskt handlägger ert ärende genom att läsa alla era inskickade handlingar, ringer, skickar brev eller e-post till er. Om ni varit oanträffbara så medför det förseningar,
hur lång försening beror på respektive handläggare

Vi hade en "handläggare" på enheten i norrköping först, han var dock inte den slutgiltiga handläggaren utan endast den som har kontakt med ambassaden efter intervjun.

Efter att jag ringt honom och "gnällt" ett antal gånger så lovade han att försöka ta tag i ansökan och dela ut den till slutgiltig enhet.

En månad senare hade ansökan hamnat i uppsala och då fick jag mailadress till teamleadern där, mejlade henne som sa att hon hoppades på att kunna dela ut vårt ärende till en handläggare inom en månad.

1,5 månader senare ringer jag åter växeln som då meddelar att en handläggare finns på ärendet. Jag får kontaktuppgifter men har inte kontaktar honom ännu då jag är osäker på om det skälper snarare än hjälper. Ringer då återigen till växeln två veckor senare och de säger samma sak, att denna herre står som handläggare på ärendet men att inget hänt och vi har alltså inte missat någon efterfrågad komplitering eller liknande.

Det som gör mig osäker är att man tidigare hört om par som fått beslut timmar eller få dagar efter att de tilldelats en handläggare. Vi har nu efter snart 3 veckor varken fått beslut, uppmaning om komplitering eller kallelse till intervju. Vi vill ju såklart bara ha ett beslut nu och inget mera krångel som leder till ytterligare väntan så frågan är om man ska ligga på handläggaren eller bara ha is i magen.

På migrationsverkets hemsida uppgår nu väntetiden till mellan 16-18 månader, men det är ju knappast något man litar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in